TEMPUS FUGIT 2015-07-05?

Lokala spel och andra evenemang i södra Sverige.
McLupus
Lag: S.A.S
Played Since: 2003

TEMPUS FUGIT 2015-07-05?

Postby McLupus » 29 June 2015, 16:19

Sen spelanmälan ändrats från att göras här, till egen sida, verkar deltagandet ha droppat en del; även trimgränserna kan ha med saken att göra, om man ska vara ärlig....
Men jag & min "camrade" har lösa planer på att åka upp på söndag, förutsatt att det blir spel av, såklart!

Vi är två; är det fler som känner sig intresserade av att "kasta lite plast"?

(komigen nu; vi är inte så farliga... ) : :twisted:
SIC VIS PACEM, PARA BELLUM!

Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=31462

YogHippie
Lag: Cannibal Hippies
Played Since: 2002

Re: TEMPUS FUGIT 2015-07-05?

Postby YogHippie » 30 June 2015, 06:18

Folk kommer generellt aldrig att vara nöjda när det gäller trimregler.
Så den diskussionen är mer eller mindre död.
M100 @0,20BB's gäller för CQB. Varför den EGENTLIGEN fick fara upp till 109m/s låter jag vara osagt.

Som arrangörer hoppas vi på att allt annat i våra spel och arrangemang har ett värde, istället för att skuggas och nonchaleras enkom pga lägre trimregler.

(Vatten, mat & muffins som ingår, spelområden, rekvisita, engagemang, ideellt arbete i kubik, etc. VS Lägre trimgräns.)

Hoppas det kommer folk på spelen oavsett!

Kan ju gissa på att bra väder gör att vissa hellre trycker på playan eller den enkla anledningen att man tröttnat på Tempus, eller har semester och är på annat håll i landet/världen.

Da vinci
Lag: Black Devils

Postby Da vinci » 30 June 2015, 07:47

Den "for" upp till 109 bl a för att Marui var den ända stock bössan som klara 100 gräns då den gäller i Japan.

Classic Army och allt i kinaväg som stock, låg högre direkt ur lådan.
Och för att "nybörjare" skulle kunna vara med utan att behöver betala dyra trim det första dom gjorde (ja det var dyrt förr).
Så blev det ok med kina trim. Då klara dom sig både inne med 109 och ute hyffsat bra med en stock bössa.

Har själv trimmat ner bössan för att chrona in på banan, då under auto.
Men eftersom chrono på plats är... ja kass, så chronar man ändå inte in och då tröttna jag.

Ser bara dåliga chronos på spel nu förtiden.
Fick CQB regler på min M130 AK på ett spel som jag vet chrona max (ej Yog). Så jag har svårt att ta det på allvar.
Jag vet vad mina bössor går och spelar där efter, med huvudet. Trist bara att dom man möter mycket väl kan skjuta en i huvudet med 130 på 1-5 meter eftersom arr sagt att dom har CQB.

Lite of topic där kanske.
Men chrona gärna på alla spel, men med bra godkända chronos och inget jävla kina skit.
Och ALLTID med 0.20g. Dom där f**king konverterings tabellerna kan ni ta och stoppa.
Black Devils, In umbra, igitur, pugnabimus

YogHippie

Postby YogHippie » 30 June 2015, 15:01

Vart hittar men chrono som inte är tillverkad i Asien då? Eller har delar därifrån? ;)

rasmusW
Played Since: 2010

Postby rasmusW » 30 June 2015, 20:25

Kan vi inte bara köra med 109 trim nu dom sista veckorna då? För de e en jätte bra bana o om folk klagar att de gör ont så kan dom dra, o de e tråkigt att folk inte kan följa reglerna att de max e 100 eller 109 varför man ska köra med högre trim? Dom hade ju själv inte gillat om de fanns andra som körde högre trim. Ett hyfsat stort problem som gör att folk inte vill spela mer.... Trist att de blir så.
Sen de me chrono? Hur vet du att dina e rätt? Alla visa lite olika men vilken ska man då följa?

Bennybira
Lag: -FNM-
Played Since: 2008

Postby Bennybira » 1 July 2015, 06:37

@DaVinci
Håller med angående chroning på alla spel. Håller även med om att chronos ska hålla måttet.
Bästa är att köpa kronografer som t.ex luftskytteföreningar använder (därmed inte airsoftprudukter)

En med 2st trianglar som ska ställas på ett visst avstånd från varandra etc.

Angående trimmen etc. Var väl så förut.. men nu är det GRATIS att trimma ner sin bössa. Iaf från de flesta seriösa leverantörer.
Så det finns inga anledningar att inte ha m100 i CQB världen nuförtiden.

Angående konverteringstabeller... är benägen att hålla med. leder bara till komplikationer.

@ yog
Går att hitta på skyttebutiker (eller google fooooo). Kan ha asiatiska delar, men kvalitetskontroll och stämplar!

@rasmusW
What. the. fuck.

Min bil gör 200... jobbigt att släppa gasen.. kan vi snälla bara köra 200 istället, de som tycker det går för fort kan dra.
Det är hyfsat jobbigt att folk kör så sakta, ingen vill det. Folk kör mindre bil för att de måste köra så sakta.

ELLER! Så anpassar man sig, och spelar! Sen lär man sig spela, fler tar sitt ansvar och börjar arra spel med 100 gräns etc och allt blir bra!

Wzn

Postby Wzn » 1 July 2015, 07:29

Jag tycker faktiskt att 100-gränsen är kass baserat på att om man har en en tät bössa där man lagt ner tid så finns det inte fjädrar som tar ner bössan.

Jag fick kapa en m85-fjäder för att få ner min, bocka till dem för att inte paja gearboxen och den gick bokstavligt talat mitt itu, helt sjukt. Kräver tyvärr också att man har två bössor om man inte vill dela den inför varje spel.

Dock så fattar jag inte varför ni vill chrona med 0.20 i tråden. Det är det sämsta man kan göra då joulecreep är bevisat. Därav bössor som klarar chronong men skjuter mycket hårdare.

En tyngre kula accelerar längre i pipan vilket ger mer energi. Att ni sedan tycker det gör ont har också med en tyngre kula att göra. Bollarna är 6mm oavsett och om massan/densiteten är större på kulan så krävs det mer energi att stoppa den - därav håller dem energin längre i luften.

Protnev
Lag: Pathfinders

Postby Protnev » 1 July 2015, 12:09

Är inte chronons fel, är att rätt kula inte används, alltså den som det spelas med. Chrona med 0,20g ger exakt det problem som Da vinci beskriver. Det är en stor skillnad. Räknar med en 20-30 % skillnad för en M120 bössa med normalt använder sig utav 0.30g. Samma sak med Da vinicis bössa händer min M120 bössa också. Dock har jag även kronat med 0,2g hemma och när de kronas av annan kronograf stämmer siffran. Siffrorna stämmer Da vinci så kör du med 0,2g i bössan så kan du leka med CQB. Men när du bytar till 0,30g (som jag förmodar du kör med) så är det 10m säk som gäller.

Snackat var uppe på gamla forumet och har för mig att Thinker visade att de värsta chronosarna hade 10% felvisningar. De var alltså okalibirerade.

Summa summarum är att det aldrig har funnits ett problem med att olika banor har haft dåliga kronografer utan det beror den naturlag (klassisk mekanik, bitches) som airsoftare kallar joule creep. Wzn sammanfattar det fint! Det handlar om acceleration och att tyngre kulor får längre tid på sig och får du mer energi. Lägger dock till en punkt till varför tyngre kulor gör mer ont, de deaccelerarar också långsammare och mer energi kvarstår när de träffar (viket också förklarar varför de går längre).

Yog gräns med 100m/s på ,2g är inte optimalast men sufficent då joule creepen inte kommer sticka långt över som hos M120 bössor, samt att banan kör med max 0,28g vilket ytterligare minskar joule creep.
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

YogHippie

Postby YogHippie » 1 July 2015, 16:27

I slutändan känns det som om det mesta kan kvitta, och vi helt enkelt får köra på heltäckande och fullgoda skyddsmasker och utrustning på det,
för andelen personer som antingen inte kan få ner sin fps, eller som vill lira med 150fullauto@0,40BB eller som helt enkelt fuskar och skiter i säkerhetsavstånd etc,
överstiger det antal som klarar av att lira med m100 i cqb.

Då sitter man där man sitter. Och det är situationen av att det hela tiden ska petas och ändras/ökas på trimreglerna för att släppa igenom dyra bössor/nya bössor man inte vill pela på eller för att man inte vill gå 10m extra i skogen, utan istället skjuta 25m längre, eller som underligt nog inte kan skjuta "låga fps" pga en eller annan anledning. Största anledningen synes bakom avtryckaren dock, tyvärr.

Folk som vill skjuta sönder varandra får så klart göra det. Men inte på våra spel.
Joulecreeping är bara tråkigt och inget vi kan göra mycket åt. Chronografer för massa tusentals kronor som inte stämmer ändå gör inte situationen lättare. Så vad ska vi göra?
Är det bara att köra fritt blås och sen får ni slåss på banor och spel när det går överstyr och man inte är överens om hur fort bössorna går hos varandra?

Är på gränsen att skita i allt och lägga ner möget(airsoft) efter Mercs, då det är praxis hos stor andel spelare att inte vara nöjd med säkerhetstänket hos arrangören.
Eller så blir vårt spelarklientel ca 35-50 personer som har bössor som fungerar, och insidan av skallen därtill på det, som kommer på våra spel. Så får det bli små söndagsspel
med dessa glada personer, och sen inte fler storspel för vår del i arrangemangsdelen.
Ajöss och tack för fisken. :)

Wzn

Postby Wzn » 1 July 2015, 18:20

Folk kommer gnälla oavsett eftersom vi alla är människor. Det finns alltid någon som inte kommer vara nöjd och då får man be personerna att avvika från spelen istället.

Jag vet ju att ett flertal arrangörer som försökt köra spel med semi-only och då gnälls det på bössan som "går sönder"/"inte kan köra semi" och då helt plötsligt kan det anpassas istället för att be personen lägga 400kr på en mosfet med aktiv broms. Börjar man då tumma och säga att burst är tillåtet är det redan för sent, för vi vet alla att burstar helt plötsligt blir auto när någon "inte tar träff" eller helt enkelt är en bättre spelare.

Det största problemet med 100-gränsen är att en bössa med annat än riktigt bra hop helt plötsligt presterar dåligt i skogen och folk är inte villiga, eller kunniga nog att byta fjäder i vanliga gearboxar.

Men detta är ju bara en sommarsvacka, vilket är tråkigt eftersom det inte står kvar så länge till. I vintras var det krig om platserna och det blev nästan lynchstämning i trådarna när platserna begränsades pga spelbarheten. Vet att man satt uppe och uppdaterade trådarna in på natten för att se om det var något avhopp så man ändå kunde åka.

McLupus
Played Since: 2003

Postby McLupus » 1 July 2015, 19:35

Yog: Problemet uppstår när ni anger trimgräns 100, så man sätter i en 100 -.fjäder, sen bytar till att det är 100 m/s på semispärrad bössa & 90 m/s på auto, så man klipper ner fjädern, så man får spela på auto....
Sen kommer man till spelet, med sin bössa innehållande nedklippt fjäder & ni säger "endast semi får användas!" & man står där med lägre trim, vilket innebär lägre utgångshastighet!
Jag är inte ute efter att bössan ska göra ONT, utan att kulan ska hinna fram, innan motståndaren sett en, sett kulan som är på väg emot den, duckat ner & tagit en kopp kaffe för att sen höra kulan slå i väggen bakom....

Hade ni kört med det klassiska 100 m/s, vilket gäller både semi & auto; det är helt enkelt CQB-trimregel (& du vet hur länge jag spelat; att jag varit med ganska tidigt i sporten) så hade det varit en sak!
Men det är smått irriterande att behöva byta fjäder hela tiden; måste man köpa en BAW för att kunna spela på alla möjliga CQB-banor, eller??!

Jaja, vi kommer komma, iaf & kötta på bäst det går....

Ciao...
SIC VIS PACEM, PARA BELLUM!

Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=31462

Protnev
Lag: Pathfinders

Postby Protnev » 1 July 2015, 22:13

Äh, nu neggar du för mycket Yog :) Ska kanske brassa på med komplimang över att du har satt 100 med eller utan joule creep! Som du säger, inget vet egentligen hur 100 blev 109. Sen att bössorinte fungerar och att man måste göra ditten och datten. Verkar som att mecka med airsoftbössor är som en klitoris, alla har hört talas om den men ingen vet vad de ska göra med den.

"Största anledningen synes bakom actryckaren dock..." Bra sagt, men glöm inte att de flesta är riktigt duktiga också. Vare sig kulvikt, hop up, CS headshots, sniperyra, joule creep, säkerhetsavstånd eller jadda jadda så görs de flesta felen pga misstag och inte pga ondska eller jävulskap. VI har ju varit på massa spel och i slutändan så verkar det lösa sig ändån, vilken gräns man än kör med. J

Du har haft "lite" uppförsbacke Yog i år. Arra tar på krafter och spel baseras på att folk fuckar upp, annars är det inte airsoft. Dock är det jobbigt. Ta dig tillbaka till airsoften grund, till det roliga igen, ta din FAMAS och lira massa småspel tills glöden är tillbaka. Man behöver lite pauser från denna hobbyn och sluta var så jäkla seriös och bara kriga. :)

Ta din fisk och släng den i väggen och fortsätt bjuda på bullar :)
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

HrodgarHippie
Lag: Cannibal Hippies + §

Postby HrodgarHippie » 1 July 2015, 23:13

Mitt lilla inlägg som arrangör på Tempus.

Semi only är en regel jag personligen håller vid, och override:ar full auto-godkännande enligt tabell. Helt enkelt eftersom flertalet speltest har visat att det BLIR roligast med semi only i huset. För alla. Och jag står själv med TVÅ bössor som annars är lagliga för F/A men väljer att [EDIT] *INTE* köra F/A trots allt.
McLupus; (Ja, här pekar jag med handen direkt på dig, ta inte illa upp). Nästa gång du är på TF och HAR "laglig" F/A-bössa och faktiskt VILL få testa det speldynamiskt SÄG TILL MIG/oss/vem-som-nu-arrar.. Om det är något vi gör på TF, som jag hoppas märks, så är det att vi provar, experimenterar, testar. Vi kan göra scenario där F/A-spelare får möta alla andra semi-spelare. Det BÖR vara ratio till att bli en utmaning. Hmm, bara för det gillade jag idén. :mrgreen:

Antalet platser/spelande på plats.
Jag personligen ÄLSKAR när det blir mindre än tio spelande, för jag har då tamigfan aldrig haft roligare airsoftspel än när man kör 3-3/4-4 i Tempus. Bl.a eftersom man då kan köra Trouble in Terrorist Town!! ^_^

100m/s-regeln.
Ledsen, men här tänker jag bara säga.. det finns andra inomhusbanor då. :roll:
Ang. chronos. Ja, alla chronos kommer visa olika, men vi väljer att iallafall använda en och samma när vi chronar, så att iallafall samtliga bössor bedöms lika rättvist(/orättvist..?..)
Skulle någon plötsligt ligga högre än vad de gjorde hemma, ta med er chrono ni har använt, så dömer vi samtliga bössor efter din chrono istället. Det viktiga är att ALLA bössor döms av en och samma chrono anser jag.

För att avsluta tycker jag att detta året har självsanerat sig på vilka spelare som visat sig önskvärda eller inte på TF genom deras närvaro. Spelare med negativ energi har slutat komma. Just nu kan jag säga att varje gång jag har spelat/arrat så har jag haft det fruktansvärt kul. Kärlek till er alla!
Instagram; @callsign.rainbow

Hippie City Airsoft; En CQB/SIB-bana i Skåne.
https://www.facebook.com/groups/516999445174771/
https://youtu.be/Ms5iuIzHa2A

Return to “Södra Sverige”