Har hobbyn dött lite?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
mehailz

Har hobbyn dött lite?

Postby mehailz » 8 October 2017, 12:25

Bara några funderingar...

Har ej varit aktiv på länge och tänkte ge mig ut i det igen. Verkar vara mindre annonser och mindre snack här och alla facebook grupper verkar vara borta...

Är det jag som är blind eller har det hänt något? :3

mouse
Admin
Lag: FMI
Played Since: 2006

Re: Har hobbyn dött lite?

Postby mouse » 8 October 2017, 13:10

Själva plattformen forum står sig slätt mot facebook m.m.
Många facebook grupper blev nedstängda då facebook beslöt sig för att man inte fick ha försäljning av airsoftvapen på deras plattform.
Men finns ett flertal stora facebook grupper.
"mmm, kanelbullar. FAN, vet ju inte vad kanelbullar betyder! HELVETE!!"
"Har du något i kakfickan?..... KARTFICKAN!"

Nya affärsredovisningar

MODDAN
Lag: Local Fascist Law Enforcement
Played Since: 2002

Postby MODDAN » 8 October 2017, 14:25

Det är lite fördröjningar här nu vad gäller tillgång till K&S, av diverse anledningar. Misstänker det är en av anledningarna till att det är så låg omsättning och aktivitet här numera.
Mycket sker som sagt på fejjan numera, på gott och ont. Det finns grupper där, men som Musen sade, efter allt som hänt i USA med Sandy Hook, nattklubben i Orlando och numera Las Vegas så har ju fejjan förbjudit och tagit bort det mesta som har med vapen att göra. Det finns dock grupper fortfarande, med mer eller mindre uppfinningsrika namn, där det råder viss handel med utrustning och airsoftvapen, men enligt min erfarenhet håller de låg kvalité, det finns ingen som tar något ansvar för någon annons som ligger uppe, och det är överlag ett riskspel.

Jag skulle föredra om majoriteten av handeln skedde här på K&S. Dels då det är en, för mig, bekant plattform med enkelt och överskådligt gränssnitt, realistiska priser och ett visst mått av pålitlighet. Men för att det ska bli en verklighet måste tiden för insläpp till K&S dras ned markant då den yngre generationen (vilka jag misstänker är de som oftast klagar på väntetiden) inte har samma tålamod som vi lite äldre i gemet.
Om jag gör någon förbannad är det antagligen meningen...

Callahan
Lag: Senior citizen
Played Since: 2000

Postby Callahan » 8 October 2017, 14:56

Facebook suger som affärs plattform tycker jag.
Och inga bilder får läggas upp i annonserna för att riskera att gruppen stängs av FB.
Här kan man skriva en affärsredovisning efter genomförd affär så folk kan se hur folk sköter sina affärer.
K/S här är mer uppstyrt och lättare att hitta vad man söker.
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

Elestro
Played Since: 2015

Postby Elestro » 8 October 2017, 18:20

Airsoft Köp och Sälj - Stockholm/omnejd har varit igång sedan maj, +200 medlemmar och mängder med annonsbilder. (Det är till och med bildkrav för säljannonser). Visst finns en risk att gruppen stängs, men ja, då får man väl starta upp en ny?

Erfarenheten av k&S här är att det inte händer något, alls och däri ligger problemet. Ska man sälja en bössa vill man ju inte vänta 4 månader på att en köpare kanske är intresserad utan man vill sälja snarast.
Har fått två av mina bössor sålda på FB hittills. Här, 0.0.

Skulle säga att hobbyn lever och har hälsan förövrigt :)
Your ass is grass and I have the weed-wacker.

Callahan

Postby Callahan » 8 October 2017, 18:31

Har fått mer respons här än på facebook om jag ska vara ärlig!
Blir mest förfrågningar med uteblivna affärer på fejjan.
Sen ska man lägga upp det man säljer på flera sidor i olika län med några få medlemar.
Finns inget positivt alls med Facebook om jag ska vara ärlig ju förr folk inser det desto bättre. :D

Elestro

Postby Elestro » 8 October 2017, 18:40

Nu tycker jag du är lite vrång ;)

Cediop
Played Since: 2017

Postby Cediop » 8 October 2017, 20:21

Precis som Callahan uttrycker det, finns det i min mening inget positivt med användandet Facebook vare sig det gäller köp och sälj, eller för den delen anmälan till spel.

Det enda som kan ses som en fördel med Facebook är att de flesta redan finns på platformen. Men eftersom att nästan alla grupper är slutna samt att det finns väldigt många, blir det svårt att få överblick över vilka spel som exempelvis organiseras (om det man dessutom lyckas hitta dessa grupper eller blir inbjuden...).

När det kommer till köp och sälj faller Fb platt i jämförelse med hur "säkert" det är att handla här på forumet, här är det dessutom större chans att det är rimliga priser och folk vet vad de har för något. Det tråkiga är ju som sagt att det minskar med aktiviteten här, kanske mest på grund av att Facebookgrupperna existerar, vilket då såklart leder till att det blir svårare att exempelvis sälja här på ASS. Men än en gång så finns det ju inte enbart en Fb grupp, utan minst en för varje län i princip, som än en gång leder till dålig överblick (om man ens hittar alla...).

För mig som inte hållit på så länge och som är något allergisk mot socialmedia i allmänhet, stör det mig lite att många ser förbi vad det finns för möjlighet på ett forum som detta, och hur mycket enklare det blir att faktiskt se vilka spel som egentligen finns eller annonser som är sorterade i olika kategorier så det blir lätt att hitta det man söker.

Problemet blir som i allt annat: Intåget av att allt, verkligen allt och alla ska finnas på socialmedia. Detta kommer leda till att forumen dör ut mer eller mindre om ingen gör något.

Lite offtopic:

Jag blir ofta helt dumförklarad på grund av att jag inte använder någon socialmedia av väldigt många. Jag har Fb i princip enbart för att kunna hänga med i airsoft med evenemang och dylikt. Nu när jag dessutom drogs med till att böra arrangera evenemang blev det väldigt tydligt att Facebookevent är en horribel metod att organisera på, det blir bara en enda röra :roll:

Callahan

Postby Callahan » 8 October 2017, 20:40

Ju fler som inser vilken bra plattform detta forum desto bättre.
Inte bara ur köp/sälj synvinkeln.
Här finns massor med info om det mesta.
Men folk vill väl bara gå in skriva ner sin fråga och få allt serverat på ett silver fat.
Det är ju jobbigt att behöva leta.

För mig är det raka motsatsen att jag orkar inte hjälpa folk på facebook längre.
Samma fråga kommer upp hundra gånger typ.
Senast idag kunde man gett ett bra tips på radios tex orkade inte ens bry mig att skriva ner vad jag rekommenderar.
Utan fick bli "köp bra grejer direkt så blir det inget meningslöst inköp".

Och en annan sak jag verkligen HATAR är att när nån lägger in nått i dom grupperna man är med i så får man notiser.
Så när polaren la upp sina köpes annonser igår så fick jag 8-9 notiser i mobilen.
Blir jävligt tröttsamt.

Gidappa

Postby Gidappa » 9 October 2017, 11:03

Det är ju verkligen tråkigt om det är som ni säger att aktiviteten flyttat ut i spridda FBgrupper och detta forum är döende.
Jag är själv helt ny inom detta och sen jag snöade in på airsoft i våras så har detta forumet fungerat som en fantastisk kunskapskälla. Dels bara genom att sitta och läsa tråd på tråd men också genom att kunna ställa frågor och få svar direkt av folk med mer erfarenhet. Jag har svårt att tänka mig att man kan hitta så mycket information så lättillgängligt via fb.
För att inte tala om börsen. Utan den hade jag haft det svårt att ta mig in i den här dyra hobbyn (det går fortfarande långsamt dock! Har ännu inte spelat, bara samlat gear :? )

Sen tycker jag även att airsoft sverige har funkat som en fantastisk ambassadör för hela hobbyn. Bortsett några få beska kommentarer i nybörjarforumet så har jag fått bilden av att airsoft är en underbar hobby som bygger på ärlighet och nästan enbart utövas av jävligt trevligt folk vilket är en stor dragkraft för mig särskilt som nybörjare. Och antagligen för andra nybörjare likväl. Kombination vapen, molle och trevligt folk är svår att slå.

Som ny när man söker information är det första man gör knappast att börja söka på fb. Snarare utgår man från google och hittar då snabbt detta forum vilket är en väldigt bra inkörsport som sagt. Ialla fall för mig har det funkat så.

Sen är även jag precis som någon annan sa här ovan allergisk mot sociala medier och framförallt FB. Jag vill absolut inte skaffa fbkonto med allt vad det innebär bara för att kunna köpa/sälja begagnat eller ha koll på evenemang. Jag kan inte se hur spridda grupper på FB kan vara bättre en enda plattform som det här. Att vara tvungen att skaffa fb och sen kanske utsättas för någon oseriös affär direkt hade varit direkt avtändande för mig.

Fördelen är väl att jag får airsoftbörsen för mig själv! Har gjort en hel del fina köp 8-)

Jag kommer stanna här och fortsätta vägra FB och hoppas att andra nya gör likadant. Det är väl det man kan göra för att hjälpa till att hålla detta forumet vid liv om det nu skulle vara döende. Det finns alltid tusen frågor som ny och faktiskt en del man kan tillföra som gammal möpare (får man hoppas)
Och så får man ju hoppas att admins och mods inte tröttnar.
Gearprostituerad

Elestro

Postby Elestro » 9 October 2017, 12:26

Forumet i stort är superbt, har fått så mycket hjälp, tips och råd att jag tappat räkningen.
Det är ju just Airsoft-börsen som har lite problem att tampas med, inte forumet eller sidan överlag och att FB skulle utgöra någon form av dödsdom på sikt för AS som forum, är väldigt dystopiskt. :)

Förstår inte riktigt den här svart/vita-logiken om jag skall vara ärlig, det går superbra att annonsera både här på AS och på FB, samtidigt, lovar. ;)
Det går alldeles utmärkt att ställa frågor i t.ex någon "owners club" på FB OCH här, o.s.v.

Och Callahan, helt enig att notiser är otroligt störande, därav har jag endast de aktiverade i trådar där jag vill ha dem ;)

Skall lämna denna tråd i frid och fred nu. Ha det finast gentlemän!

Callahan

Postby Callahan » 9 October 2017, 13:17

Ja att påstå att forumet är döende är väl en överdrift.
För det.är en riktigt bra plattform.
Vet att många flydde forumet pga många Mod/admin var riktigt hårda och höll stenhårt på reglerna.
Det var iofs bra så att det inte spårade ur fullständigt.
Men det blev lite tråkig stämning av det.
Sen är det lätt att uppfatta text på fel sätt beroende på hur man uttrycker sig när man skriver.
Jag är nog den på forumet som har använt mest utropstecken i forumets historia. 😂
Kan hålla med om att vissa grupper på forumet är bra men är allmänt trött på hela Facebook.
Nära att deleta skiten.

Detta forum är ju vad vi själva gör det till!
Jag har försökt vara mer aktiv här för att det ska synas att det.verkligen är liv och rörelse här.👍

Så kom igen nu grabbar/tjejer så gör vi detta forum superb igen! 😍

GABTAB

Postby GABTAB » 9 October 2017, 13:29

Visst har det blivit bra mycket mindre aktivitet här. Facebook är den största orsaken till det. En annan orsak är att vår forumsadministration varit lite seg med vissa saker och forumets utveckling har avstannat. Själv kollar jag forumet ett par gånger om dagen. Ser gärna mer aktivitet här.

1mpulseS0D
Played Since: 2013

Postby 1mpulseS0D » 9 October 2017, 15:22

Jag är stark motståndare till facebook-grupperna som suger åt sig så sjuhelsikes massa folk :D Blir inte samma community-känsla som det blir på ett forum :)

Jag vet dock inte hur man ska få ett ordentligt liv i forumet igen? Jag som många andra är inne o bläddrar lite om dagarna, men jag har inte så mycket att skriva om själv.. :lol:

Gidappa

Postby Gidappa » 9 October 2017, 15:48

Det är därför det finns nybörjare som jag som har tusen frågor du kan svara på ;)
Gearprostituerad

mehailz

Postby mehailz » 9 October 2017, 17:42

För man märker det en hel del, speciellt på vapen trådarna där folk lade upp mycket mer bilder, samma inom impressions och köp & sälj. Känns relativt dött jämfört med 1år sedan :3

Callahan

Postby Callahan » 9 October 2017, 18:04

Ska vi försöka få lite liv i forumet igen då?
Om vi alla hjälps åt och lägger upp tex lite bilder i media tråden.

Darki90
Lag: RANA
Played Since: 2014

Postby Darki90 » 9 October 2017, 21:37

Tycker Hobbyn här upp i Umeå har bara växt och växt sen jag började 2014 :D Går man in på spel Norrland så har vi ungefär nästan varje helg. Väldigt mkt nytt folk, vi i UAF (Umeå Airsoftförening) är på events tex Shooter expo och Nerdcon Umeå där vi byggde en skjut bana inomhus i en skola så folk fick testa med upp syn av vuxen. Väldigt lyckat, haft det 2 år i rad nu och det har bidragit till fler som har öppnat upp ögonen för hobbyn/sporten :)
Umeå Airsoftförening
Specna Arms SA-G02 [110m/s]
Classic Army G3 [120m/s]
KWC 1911 RAIL Black Tone [105m/s]
KJW CZ P-09 Heavy Duty [89m/s]

https://www.instagram.com/vannas.airsofttech/

Metalman_666i
Played Since: 2005

Postby Metalman_666i » 10 October 2017, 09:38

Använder folk verkligen Facebook år 2017? :lol: Haha, nädå skämt å sido.

Här i Göteborgsområdet är hobbyn väldigt stor och växer så att det knakar. Det spelas i stort sett varje helg året runt. Plus lite större spel lite då och då. Jag som har hållit på med hobbyn sedan 2005 typ, har bara sett en ökning av deltagare på spelen häromkring.

Detta forum och VSAF (Västsvenska Airsoftföreningen) är de enda forum jag besöker när det gäller airsoft. Detta forum har ju en mer helhetsbild över airsoften i Svea rike, medan VSAF är mer lokalt där jag själv bor. Jag är mycket inne på båda forumen dagligen och läser lite olika trådar som intresserar mig. Tyvärr är jag ute på spel på tok för sällan. Men jag skulle nog aldrig sälja eller köpa airsoftrelaterade produkter utanför dessa forum, med undantag gör fysiska butiker då såklart.
Last edited by Metalman_666i on 10 October 2017, 20:14, edited 1 time in total.

Lisen
Played Since: 2016

Postby Lisen » 10 October 2017, 19:06

Darki, ni gör ett superjobb i Umeå! Som utflyttad saknar jag UAF-spel :) Ni borde dela med er med ert tänk och tillvägagångssätt här på a.s.s så att andra föreningar kan få inspiration och se hur och vad ni har gjort.

Jag räknar mig själv fortfarande som nybörjare efter 2+ år och tycker airsoftsverige är toppen, det finns enorma mängder frågor och svar gömda här och jag uppskattar de gamla rävarna som glatt och med exepertis delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter.

Angående forumet skulle jag gärna se en sammanslagning av många underforum. Det finns mängder med specifika underforum och ibland känns det lite grötit och svårt att se när det kommit nya saker. Det tror jag skulle göra att forumet känns lite mer levande också, nu är allt lite utspritt.

Köp och sälj är suveränt, enda nackdelen jag ser där är att vissa som skapar annonser går in och uppdaterar dessa varje dag vilket gör det lite grötigt. En annan nackdel är också de som rensar annonsen när saken/sakerna är sålda vilket ger en huvudbry när man har för sig att man sett något man ville ha men det är helt plötsligt borta. Men för att fungera som en säljsida fungerar forumet förvånansvärt bra.

Det är mina tankar kring a.s.s överlag, jag uppskattar verkligen alla här och den trevliga tonen som finns. Airsoftcommunityt överlag är väldigt trevligt, men man kanske bör göra små uppdateringar kring strukturen för att locka tillbaka folk från andra plattformar.

Cire

Postby Cire » 11 October 2017, 16:45

Det jag saknar med facebook grupperna var att man kunde faktiskt göra några riktigt bra fynd där ibland av folk som bara ville bli av med sakerna för att de slutar.

mehailz

Postby mehailz » 15 October 2017, 18:13

Blir väl så med när man har en shift i spelare...

Majoriteten av stora milsim lag har ju lagt ner, november india, romeo india, TF green med mera, kändes lite halvtomt bara :P

LiquidSnake
Lag: Raptors

Postby LiquidSnake » 15 October 2017, 19:05

Callahan wrote:
9 October 2017, 18:04
Ska vi försöka få lite liv i forumet igen då?
Om vi alla hjälps åt och lägger upp tex lite bilder i media tråden.
Jag har mängder med grejer jag skulle kunna fotografera och slänga upp i media-delen av forumet.

Jag ska se om jag kan fixa lite bilder under veckan.

Callahan

Postby Callahan » 15 October 2017, 23:03

Låter bra upp med dom bara!

Return to “Allmänt om airsoft”