Airsoft GBB pistol stomme stoppad av Tullen (289 dagar senare...)

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
NonEx

Airsoft GBB pistol stomme stoppad av Tullen (289 dagar senare...)

Postby NonEx » 7 February 2019, 20:58

Länge sen jag postade något här men tyckte detta var värt ett inlägg.

Ska bara summera lite (EDIT: FAIL på det... ), all information och bilder finns i IMGUR album här: https://imgur.com/a/cN7ykSd

Image

I April 2018 beställde jag en AW Custom V10 GBB pistol från QRF i Taiwan med Custom markings.
Den pistolen fick jag hem utan konstigheter (gick igenom vanlig importhantering/kontroll dessutom).

MEN! Där var ett stavfel på stommen som min OCD inte kunde hantera... Se om du kan hitta felet! :p

Image

Så, efter lite Facebook chat med QRF så var de snälla nog att skicka mig en ersättnings-stomme med korrekt markings.

Den kom inte igenom tullen lika bra kan man ju konstatera.

Efter 4v som "STOPPAD - Under tullbehandling" på PostNords spårning så mailade jag PostNord import-avdelning och frågade om status och fick då som svar att "försändelsen är uttagen för tullkontroll. Vänligen kontakt Tullåklagarmyndigheten på %telenummer%".

OK, så kan det ju gå.

Jag knappade ihop information och PDFer och allt möjligt och skickade ett Tullsvar ärende (typ, mail till Tullverket). Fick bara svar tillbaka att det var bara utredare/handläggare för ärende som kunde avgöra om den kompletterande informationen var något värt.

Sen provade jag ringa det nummer jag fått typ 1-2 gånger om dagen i en veckas tid. På fm. fick jag meddelande som om typ en mobil som är avstängd ("Abbonenten du försöker nå...") och på em. så var det meddelande om att "Personen du söker är inte tillgänglig. Prova igen senare".

Så sen släppte jag det och tänkte att det fick väl ha sin gång helt enkelt.

Det är ju inte utan att man funderat på det en och annan gång under tiden och vara lite paranoid och orolig över vad som skulle kunna hända osv. Inte för att det är något olagtligt eller så men det blir ju lätt väldigt omständigt när svenska myndigheter blir inblandade :p

Som bonus på detta, så för 2-3 veckor sedan så hade Tullverket öppnat och inspekterat ett paket från UF PRO i Slovenien (dessutom medlem i EU) som var skickat till mig, innehållande ett par combat-byxor. Det kom igenom men hade tejp runt och lapp i.

Och så, igår, när jag kikade i brevlådan så var där en avi från PostNord om ett paket, som då visade sig vara ersättnings V10 stommen från QRF som Tullverket haft sedan April 2018.

Kikar man på bilderna så kan man gissa att det stoppats och inspekterats av Tullverket, sedan skickats vidare till NFC för ytterliggare analys. Och när de konstaterat att det var en airsoft stomme så har det släppts.

Jag har inge problem med att Tullverket gör sitt jobb, stoppar och kontrollerar suspekta försändelser, men kommunikationen (eller brist på) och handläggningstiden är ju under all kritik alltså :|

Tankar? :o

deadrabbit
Lag: Romeo India
Played Since: 2009

Re: Airsoft GBB pistol stomme stoppad av Tullen (289 dagar senare...)

Postby deadrabbit » 7 February 2019, 21:16

Jag uppskattar dina reviews och berättelser.
Last edited by deadrabbit on 3 April 2019, 21:28, edited 1 time in total.
Komp Vänner. Götha Pluton. Romeo India
Callsign X67

Flind

Postby Flind » 7 February 2019, 21:50

Så kan det gå. Hade inte varit förvånad om det följts av husrannsakan.

klockar
Played Since: 2002

Postby klockar » 3 April 2019, 15:49

Oh crap!

Väntar på en pistol från ICS som inte är släppt riktigt än. En PRS Korth.
Ups skyller på tullen och tullen skyller på ups...

Tog två dgr från Taiwan till sverige. 20-22 mars.
Sedan stopp...
"Sändningen hålls av förtullningsagenten bla bla bla"

Ringer ups och frågar 2:a april.
Dom skickar mig till tullen.
Tjejen där säger att paketet är släppt 29:de mars.

Ringer i dag tillbaks till UPS å frågar varför dom inte gör nåt då det trots allt är ett expresspaket.
Får till svar att paketet är låst/ flaggat av tullen??.?

Jaha så tullen ljuger då om att det är släppt?
-det kan ha blivit någon miss. Vi ringer upp dig.

Dom ringer upp och beklagar att tullen flaggat mitt paket och att dom ska stöta på tullen.

Typ dödläge.. byråkratisverige i ett nötskal.
Suck!

Sport
Lag: FsM
Played Since: 2009

Postby Sport » 5 April 2019, 23:05

Sannolikt antingen ett misstag eller en politruk som tagit på sig att självmant rädda Sverige från oönskat hobbyutövande.

klockar

Postby klockar » 8 April 2019, 13:45

Ha ha.... detta land alltså...

Får detta nu på morgonen av tullen.
"Hej,
Om vi beslagtagit eller omhändertagit ditt paket hade du omgående fått meddelande från oss. Transportföretaget, i ditt fall UPS, hanterar paketet för att göra din importdeklaration. Därefter skickar de in en elektronisk anmälan till oss som godkänns automatiskt på ett par minuter. Det betyder att ditt paket aldrig fysiskt befinner sig hos oss. Hälsningar, Kerstin."

Någon timme efter får jag detta från UPS.
"Hej,
Vi inväntar bekräftelse från tullverket innan vi kan frisläppa. Vi har skickat påminnelse till dom gällande detta.

Strax därpå ringer en person från UPS och beklagar dröjsmålet och säger att Tullen tyvärr "flaggat" eller rödmarkerat mitt paket....

Men jag har fortfarande inte fått något meddelande från Tullen angående detta. Så jag frågar damen som ringer om dom misstänker något brott? Men det kan hon inte svara på? Okej, så ingen vet något och ingen bidrar med någogot vettigt när man kontaktar dom och ber att få veta varför mitt paket inte kommer fram.

Blir något trött..... :evil:

klockar

Postby klockar » 15 April 2019, 11:34

Morgonens samtal med tullen:

Ringer upp dom och får tillslut tala med en "handläggare".
Hon talar om att vapnet är stoppat och dom väntar på att testskjuta det så att dom ser om det är lagligt eller ej.
Detta skulle UPS ha meddelat enl henne. (vilket dom inte gjort, bara sagt att paketet är stoppat av någon anledning)

Så min fråga var ju så klart. Hur lång tid tar detta? -ja det vet jag inte.

oookej...går bra detta.

Gidappa

Postby Gidappa » 18 April 2019, 16:51

Detta är klart oroväckande. Inte bara för att svenska tullen inte kan skilja på ett airsoftvapen och ett skarpt men också för att jag själv snart kommer beställa en del delar från Hongkong och inte är jättesugen på allt strul.

Hur långt tid har paketet varit hos tullen nu totalt?

Edit: Ok 289 dagar, upptäckte posttiteln nu h ;) :o :D , kanske värt att betala extra om man nu hittar delarna inom EU..

(och "Senesco" skulle det vara va? Klart man vill ha en ny del då, man betalar ju en hel del hundringar extra för korrekta markings :? )

klockar

Postby klockar » 30 April 2019, 08:56

Uppdatering I mitt fall:

Ringde i dag till klareringsenheten och frågade om det händer något med mitt paket.
Skickade den 16 April över data på pistolen chrono data samt övrig fakta.

Meeeen detta hjälpte så klart inte.

Fick nu reda på att pistolen skickats till labb för analys/ chronograf test för att avgöra om den är laglig eller ej. :evil:

Så jag lär väl inte se den på typ ett år eller så....

Något jäkla besviken på tullen nu alltså i deras okunskap. Samt ovilja att ta till sig data/ fakta. :/

Gidappa

Postby Gidappa » 30 April 2019, 09:37

Är inte gaspistoler licensfria oavsett fps?

Swalas
Admin
Played Since: 1997

Postby Swalas » 30 April 2019, 10:21

Nej
Enligt vapenlagen så måste dom hålla sig under en viss J (kommer inte ihåg siffrorna).
Vi vet att ingen bössa som vi köper kommer över gränsen, men det vet inte tullen så då skickar dom pickorna för testning..

Gidappa

Postby Gidappa » 30 April 2019, 12:33

Aja där ser man. Synd att det är så dåligt utbud inom EU på gbb delar..

Oerlikon
Played Since: 2015

Postby Oerlikon » 30 April 2019, 15:26

Det är omöjligt att få ut över 10 Joule som är gränsen för luftvapen i Sverige ur en kolsyrepistol om inte pipan byts ut till en mycket längre, kanske 50 cm lång, och då måste den sakna blowback dessutom. Någon borde tala om för Tullen att gas och kolsyredrivna pistoler med normallånga pipor är helt lagliga så länge pipan inte är utbytt till en mycket längre. Fullautovapen som tex Glock 18 får bara gå i högst 3 Joule men det finns nog ingen fullautopistol som kan gå så hårt även om man försöker trimma den så mycket det går pga blowbacken och den korta pipan.

Return to “Allmänt om airsoft”