Hur gammal måste man vara för att tex spela på Rosersberg eller andra banor?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
mar71

Hur gammal måste man vara för att tex spela på Rosersberg eller andra banor?

Postby mar71 » 26 June 2019, 14:24

Hej
Paintball får ju yngre 10åringar få spela, gäller det på airsoftbanor oxå?

Marko

Swalas
Admin
Played Since: 1997

Re: Hur gammal måste man vara för att tex spela på Rosersberg eller andra banor?

Postby Swalas » 26 June 2019, 14:33

Detta har diskuterats så många gånger tidigare.

https://airsoftsverige.com/forum/viewto ... 08&t=42796

grimm

Re: Hur gammal måste man vara för att tex spela på Rosersberg eller andra banor?

Postby grimm » 5 August 2019, 13:36

Nej. Du får inte spela airsoft som 10åring, 18+ gäller enligt lag, och lusläser man KAN man få göra det om myndig person står inom armlängds avstånd för att ta kontrol över vapnet vid behov. Det är ju praktiskt omöjligt vid airsoftspel. Jag har aldrig deltagit vid spel, men känns som vilken seriös utövare som hellst inte vill ta ansvar för omyndig person, än mindre arrangörer runt banor eller spel.

Jag vet inte hur paintball klassifieras, men airsoft är definitivt klassat som _vapen_, om än effektbegränsat luftvapen. Det säger ju sej självt att vapen ska enbart myndiga personer syssla med. Av 3 orsaker anser jag att lagen är fullkomligt riktig i att begränsa airsoft till myndiga.

1. De ser ut som mlitära vapen, och bör därför hanteras med respekt om omsorg både för utövare och andra människor som kan se och höra vad som försigår.

2. De kan skjuta ut tänder, ögon och ge men för livet om inte skyddsutrustning och vapendiciplin används vid skytte eller spel. De bör därför alltid hanteras som krutvapen. Det vinner alla på.

3. DE _ÄR_ SKJUTVAPEN, om än icke krutvapen. Många tror att airsoft bara är leksaker, men det kan man säga om älgstudsaren, ferarrin eller yachten också...

Mitt inlägg kommer sent, och som sagt så har detta diskuterats tidigare, men jag var bara tvungen att få ur mej detta.

Skalp
Lag: Oops
Played Since: 2013

Postby Skalp » 5 August 2019, 16:15

om myndig person står inom armlängds avstånd för att ta kontrol över vapnet vid behov. Det är ju praktiskt omöjligt vid airsoftspel. Jag har aldrig deltagit vid spel, men känns som vilken seriös utövare som hellst inte vill ta ansvar för omyndig person, än mindre arrangörer runt banor eller spel
Utmärkt inlägg Grimm!
Med flera års erfarenhet inom airsoft (Stockholm, Berget, Hong kong) kan jag bara hålla med.
Lagen är tydlig - en vuxen, dvs 18 år eller äldre, ska Omedelbart kunna ta kontroll över ditt vapen/markör.
Den situationen har jag ALDRIG sett i spel.
Den situationen existerar -om du har tur och har snabba reflexer - i SAFE.

Det finns organisatörer som tillåter underåriga - alltså personer yngre än 18 år - att delta beväpnade i spel.
Och självklart finns det femtonåringar som är bättre än mig när det kommer till vapenhantering - tro inget annat!
Men de hör till undantagen när hela kroppen lever på adrenalin och du bara letar nya mål.

Den främsta anledningen till att vi nästan alltid kör första spelet på 30 minuter är just för att vuxna människor ska få ut adrenalinet ur kroppen och kunna tänka på någonting annat än att skjuta på någon.

//Skalp
Av och till game master på Klacken
Half Man - Half Amazing

Return to “Allmänt om airsoft”