Test av gaser - Nuprol 1.0 vs ASG Ultra Air

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
slaktarnfrånlidl
Lag: OMBD
Played Since: 2018

Test av gaser - Nuprol 1.0 vs ASG Ultra Air

Postby slaktarnfrånlidl » 28 September 2019, 21:17

Bakgrund
Det hävdas världen över att Nuprol 1.0 is shit när det kommer till vapen med plastmantlar som t.ex. TM Pistoler. Dock blev jag lite besviken när jag läste att det endast skiljer sig åt 15psi mellan ASG Ultra Air Green Gas 145 PSI och Nuprol 1.0 som ligger på ca 130 PSI. Jag förväntade mig att Nuprol 1.0 skulle ligga på ca 100-115 PSI MAX men ack så fel jag har haft.

Så då tänkte jag, 15 PSI hit och dit gör ingen större skillnad. Såklart lite mindre slitage på sliden(mindre chans att den spricker fucking plast) men enligt min mening, inte anmärkningsvärt mindre slitage eller mindre chans att den spricker. (Kan någon erfaren bekräfta min tanke & Teori, har jag helt åt helvete fel?)

I och med att jag både har Ultra Air och Nuprol 1.0 hemma och vill helst hålla mig till en sorts gas så bestämde jag mig för att testa dessa två gaser, *"in order to make up my mind"* inför nästa inköps av gas.

Nedan har ni har ni testresultatet samt lite kommentarer och testutförandet.

Testutförandet
Pistol: Helt ny TM Glock 19 Gen 3, inskjuten med 1.0 Nuprol 250 skott innan testet gjordes
Temperatur & Område: 20 Celcius, I mitt vardagsrum
Avlossningssätt: 0.5-1 sekunds vila mellan varje skott, blandat. Efter Varje 25 skott, avlossade jag 2-3 skott i väldigt snabb efterföljd.
Laddning: Laddade alltid magasinet fullt, ca 20 sekunder laddningstid och greppade hela magasinet under dessa 20 sekunder även om jag laddade magasinet fullt snabbare än 20 sekunder.
Påfyllning: Varje gång jag fyllde på ett magsin med gas, skakade jag flaskan som en psykopat i exakt 7 sekunder.
Inför varje ny test(4st totalt): Inför varje varje runda av testning(4 totalt) så såg jag till att magasinet var kroppstempererad. Värmde upp magasinet i handen tills den blev "lika varm som min hand"

Testresultat
Se bifogad bild över sammanställning.
Bilden visar medelskotthastighet, Högsta utgångshastighet och lägsta. Notera att lägsta och högsta påverkar avg utgångshastighet ganska mycket så de 5 första och sista skotten bör egentligen tas bort när medelvärdet räknas ut. Men grafen visar ett tydligt mönster i alla fall.

TESTRESULTAT: https://i.imgur.com/HygpoVW.jpg
Image

Egna åsikter och kommentarer
Ultra Air vs Nuprol 1.0
145 vs 131 PSI

Ultra air håller en väldigt konsist FPS ända till sista skottet. Den tappar inte FPS väldigt mycket alls förns på slutet, då dör den direkt på de 2-3 sista skotten väldigt tvärt.

Nuprol 1.0 tappar i princip FPS för varje skott och stadigt skjuter segare och segare. De 10-14 sista skotten är ganska värdelösa medans ultra air dör helt på de 2 sista skotten.

Kollar du på grafen så är ultra air faktiskt anmärkningsvärt överlägsen rent statistisk/datamässigt.
Å andra sidan fyller jag på gas varje gång magasinet får slut på skott...

Jag skall även försöka inkludera in Nuprol 2.0 Green Gas också
Äger Discordkanalen Sweden Airsoft https://discord.gg/8Cq6nR8

Gidappa

Re: Test av gaser - Nuprol 1.0 vs ASG Ultra Air

Postby Gidappa » 29 September 2019, 00:48

Tack för denna! Går själv och funderar om jag använder rätt..
Skaka gasen som en psykopat :D

Return to “Allmänt om airsoft”