2 Jan 2015 - Nu ÄR gasdrivna airsoftvapen licensfria!

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Necronomica

Re: 2013 - Året då gasdrivna airsoftvapen SKALL legaliseras!

Postby Necronomica » 30 January 2013, 09:44

1000!!!!! :D
*sssssssffffffffk......*
-AJ!,FAN!!!!
-SORRY!!!

Weasel
Lag: DW-13

Postby Weasel » 30 January 2013, 09:49

Haha tyckte jag hade rätt snygg timing att hitta det vid 999 :lol:
Nu håller vi tummarna att det ger effekt
DW-13 Polska Fiat kavalleriet

NonEx

Postby NonEx » 30 January 2013, 09:58

Yes, vi passerade precis 1000 namn.

Jag låter den ligga kvar och ticka tills frågan är löst men min första målsättning med 1000 är äntligen avklarad, ca 72h efter vi drog igång insamnlingen, som Bob på AirsoftGI hade sagt "Highly acceptable." :)

Mad John
Lag: R.I.
Played Since: 2004

Postby Mad John » 30 January 2013, 11:38

Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen.
R.I.
GOD created RANGERS so the SEAL´S could have HEROES too!

TwinkleDew
Lag: Plastkastarna Airsoft
Played Since: 2011

Postby TwinkleDew » 30 January 2013, 11:44

Antar att det var det här du ville att vi ska läsa. klistrar in här för enkelhetens skull

Airsoftvapen

De s.k. airsoftvapnen är ofta repliker av riktiga handeldvapen, och de används för underhållnings- eller hobbyändamål. I den mån airsoftvapen är kolsyre-, luft- eller fjädervapen omfattas de av reglerna om effektbegränsade vapen. Ofta drivs airsoftvapen dock på något annat sätt. Ett vanligt drivmedel är gasen ”green gas”, som huvudsakligen består av propan. Det förekommer också eldrivna airsoftvapen. I promemorian Vissa frågor om vapenlagen (Ds 2010:6 s. 61–61) anförs det bl.a. att dessa vapen i allmänhet inte är farligare än kolsyre-, luft- eller fjädervapen, utan snarare tvärtom. I promemorian föreslås det därför att vapenlagen ändras på så sätt att även vapen som har utskjutningsmedel som kan jämföras med kolsyra, luft eller fjäder ska omfattas av reglerna om effektbegränsade vapen.

Men vad gör det för nytt? Dehar väl bara sammanfattat lagförslaget? Eller diskuterar dom det i skrivande stund?
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Daumier
Played Since: 2010

Postby Daumier » 30 January 2013, 13:03

Sedan står det här lite längre ned:

"Utskottet har inte ändrat uppfattning när det gäller effektbegränsade vapen, och utskottet vidhåller alltså att det är rimligt att inte ha samma stränga reglering för mindre farliga vapen som för övriga vapen. Dessutom bör inte riksdagen föregripa beredningen av förslagen i promemorian Vissa frågor om vapenlagen (Ds 2010:6), som bl.a. rör klassificeringen av effektbegränsade vapen inklusive s.k. airsoftvapen. Motionerna 2012/13:Ju345 (FP) och 2012/13:Ju404 (MP) bör avslås."

Genocide
Admin
Lag: JTF-S
Played Since: 2007

Postby Genocide » 30 January 2013, 13:58

Vilket på svenska betyder?
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

NonEx

Postby NonEx » 30 January 2013, 14:24

OKay

EDIT: Sökning på "effekt" i dokumentet påvisar följande;
8. Register över effektbegränsade vapen

Riksdagen avslår motion

2012/13:Ju345 av Allan Widman (FP).

9. Märkning av s.k. airsoftvapen

Riksdagen avslår motion

2012/13:Ju404 av Mats Pertoft (MP).

Effektbegränsade vapen

Den som har fyllt 18 år behöver enligt 2 kap. 1 § vapenlagen (1996:67) inte tillstånd för att inneha ett kolsyre-, luft-, fjäder- eller harpunvapen med begränsad effekt. I 1 kap. 2 § första stycket vapenförordningen (1996:70) anges att ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen anses ha begränsad effekt, om en projektil från vapnet fyra meter från pipans mynning har en anslagsenergi som är mindre än tio joule. Ett hel- eller halvautomatiskt vapen av det angivna slaget ska enligt andra stycket anses ha begränsad effekt, om varje projektil från vapnet har en anslagsenergi som är mindre än tre joule fyra meter från pipans mynning. Enligt tredje och fjärde styckena i den sistnämnda paragrafen gäller särskilda regler för kolsyrevapen som är avsedda för att med färg markera träffar på deltagare i stridsspel (paintballvapen) och för harpunvapen. Enligt punkt 6 i övergångsbestämmelserna till vapenförordningen gäller att den som sedan tiden före den 1 januari 1992 innehar ett luft- eller fjädervapen, även fortsättningsvis får inneha vapnet utan tillstånd.

I promemorian Vissa frågor om vapenlagen (Ds 2010:6) behandlas bl.a. frågor som rör klassificeringen av effektbegränsade vapen. Promemorian bereds i denna del inom Regeringskansliet.

Justitieutskottet har tidigare behandlat och avstyrkt motionsyrkanden med förslag om att införa ett krav på tillstånd för förvärv av effektbegränsade vapen, senast i bet. 2011/12:JuU22 s. 38–40. Utskottet uttalade då som sin uppfattning att det är rimligt att inte ha samma stränga reglering för mindre farliga vapen som för övriga vapen. Vidare ansåg utskottet att beredningen av förslagen i den ovan nämnda promemorian om klassificeringen av effektbegränsade vapen inte borde föregripas. Riksdagen följde utskottets förslag (rskr. 2011/12:221).

Airsoftvapen

De s.k. airsoftvapnen är ofta repliker av riktiga handeldvapen, och de används för underhållnings- eller hobbyändamål. I den mån airsoftvapen är kolsyre-, luft- eller fjädervapen omfattas de av reglerna om effektbegränsade vapen. Ofta drivs airsoftvapen dock på något annat sätt. Ett vanligt drivmedel är gasen ”green gas”, som huvudsakligen består av propan. Det förekommer också eldrivna airsoftvapen. I promemorian Vissa frågor om vapenlagen (Ds 2010:6 s. 61–61) anförs det bl.a. att dessa vapen i allmänhet inte är farligare än kolsyre-, luft- eller fjädervapen, utan snarare tvärtom. I promemorian föreslås det därför att vapenlagen ändras på så sätt att även vapen som har utskjutningsmedel som kan jämföras med kolsyra, luft eller fjäder ska omfattas av reglerna om effektbegränsade vapen.
Jag blir dock inte klok på under vilken sektion eller sammanhang detta är inskrivet under. Ska kolla med Johan Linander omg !

FYI dom pratar om implementationsdatum 31 mars :D Hade ju varit nice om det kom med där !

Detta fick jag ifrån Ordförande i Just Utstk. idag, Morgan Johansson;
Tack för att du uppmärksammade mig på frågan. Vi får fråga de borgerliga
varför de inte ville ha med det här förslaget i propositionen förra året.
Det verkar ju okontroversiellt.

Jag har nu mailat Johan Linander och bett honom tolka innebörden av detta åt oss.

Mad John, var hittade du det dokumentet? Var publicerades det ?

EDIT:

Svar ifrån Johan Linander;
Hej, detta har vi debatterat i kammaren idag och kommer att votera om en dryg timme. Tyvärr är det inte så positivt som du hoppas, det är inget beslut i frågan om "green gas" idag. Utan det är en bakgrundstext som svar på en MP-motion om att märka alla airsoftvapen. Längre ner står det att frågan bereds i justitiedepartementet.

Men det är väl ändå positivt att vi så tydligt uttalar att det "snarare är tvärtom", dvs mindre farliga?

Mvh Johan
Så det som står med i länkade dokumentet användes endast som bakgrunsinformation för att rösta i de ovan listade motionerna, och var alltså inte direkt för vårt ändamål. Men det är ju faktist jättenbra att det står med och nämns i alla fall! De har alltså inte specifikt diskuterat drivmedelsfrågan idag, men rört vid ämnet i alla fall.
Som ni ser på sista kommentaren så ligger det hos Ju Dep nu och de skall driva frågan. :D

Jag har såklart frågat Johan vad nästa steg är och hur vi kommer vidare :)

Svar ifrån Johan Linannder
JuDep kommer att ta fram ett förslag som sedan går till lagrådet för granskning. Därefter proposition och behandling i riksdagen. Har tyvärr ingen tidplan.

Mvh Johan

Johan bekräftar även att det hela är "i rullning" i alla fall. Men lite jagande kan inte skada tror jag :)
Hinner inte skicka några mail idag men tar tag idet imorgon då jag är ledig.

Så, jag kommer ligga på JuDep som en igel tills jag hör något konkret :)

SpinnerHippie
Lag: CannibalHippies

Postby SpinnerHippie » 30 January 2013, 16:45

Jag blev nr 1043 :-)
Old Old man of Cannibal Hippies
The shit hit the fan and is now flying in all directions
TERROR OF THE HIPPIES

Saiken

Postby Saiken » 30 January 2013, 17:33

NonEx, du gör ett riktigt jäkla bra jobb. !
Kalashen sviker aldrig

Oiric
Played Since: 2008

Postby Oiric » 30 January 2013, 19:48

NonEx, Jag misstänker att stora delar av svenska airsoftare älskar det du gör för oss. Du kommer att kommas ihåg som en LEGEND!

Kalle
Lag: Kirschenbauer

Postby Kalle » 30 January 2013, 19:55

Man blir så varm inombords när man kommer hem från jobbet och sätter sig för att läsa det som hänt i den här tråden sedan dagen innan. :)
Superbt jobbat! Fortsätt så nu när du har så pass goda relationer med vederbörande så kommer det här nog att bli riktigt bra.
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala
Följ oss på facebook!

Mad John
Lag: R.I.
Played Since: 2004

Postby Mad John » 30 January 2013, 20:25

Falkenberg Airsoft hade det på FB.
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen.
R.I.
GOD created RANGERS so the SEAL´S could have HEROES too!

NonEx

Postby NonEx » 30 January 2013, 20:57

OK, tackar för att du postade iaf! :)

Typ såhära;

Image

31 januari 2013, 15:47:

En liten observation.

Vet inte om detta har letat sig vidare ner till Tullverket men kan konstatera att av två airsoftpaket ifrån HK denna veckan så har varket UPS eller FedEx sökt mig ang. innehåll och frågor om drivmedel. Så dom kanske har lugnat ner sig lite.

Därmed inte sagt att det är fritt fram! Men tidigare så har dom varit på som iglar och kollat upp alla airsoftpaket.

:)

1119 namn, 70% svenska!, ca 30% har lämnat kommentarer.

Takolander

Postby Takolander » 31 January 2013, 18:22

Respekt, NonEx!
Mitt gamla nom de guerre i bushen: "Slavko"
"SFC Takolander" på Xbox
"SFC_Tako" på PC/PS3

DefconEagle
Lag: NW

Postby DefconEagle » 31 January 2013, 22:18

Otroligt bra jobbat NonEx! :)

NonEx

Postby NonEx » 1 February 2013, 12:49

Återkoppling ifrån representant ifrån Justitsiedepartementet på den mailmall som skickades förra veckan;
Hej,

Tack för ditt mail. Jag har tittat på frågan och har en förhoppning om att vi ska kunna omhänderta detta förslag i lämpligt sammanhang framöver. Som du kan ha noterat överlämnades ett betänkande till regeringen igår med förslag på vissa andra frågor relaterade till vapenlagstiftningen, vilket sannolikt kommer föranleda lagstiftningsåtgärder. Det kan komma att vara ett lämpligt sammanhang att också titta på denna fråga. Först ska dock gårdagens betänkandet remitteras. Du kommer nog få ett formellt svar från ansvarig tjänstemän inom kort på de brev du skrivit hit - men du får gärna återkomma om en tid så kan jag, när vi kommit längre i beredningsprocessen, undersöka aktuell status i ärendet.

Vänliga hälsningar

Gustav Gellerbrant
Ska se om jag kan etablera direkt kontakt med honom och fortsätta dialogen den vägen.

EDIT:

Han satt tydlkigen limmad på mailboxen, 30 sekunder för svar;

Det är helt ok!

Vänliga hälsningar

Gustav Gellerbrant

LET THE GAMES BEGIN ! :D

EDIT: Har hört med Johan Linander om han vill vara med i dialogen vidare, med tanke på hans stöd och engagemang hittils så är det nog inte fel :)

1 164 namn på listan nu!
Last edited by NonEx on 1 February 2013, 13:02, edited 3 times in total.

Stygge
Played Since: 2000

Postby Stygge » 1 February 2013, 12:54

Starta parti, du har min röst nästa val :D
All heder åt Dig som orkar styra upp detta, helt övertygad att detta kommer gå vägen :!:

NonEx

Postby NonEx » 1 February 2013, 12:58

Jag fick precis en flashback på detta för typ ett år sen, när jag satt och läste DS 2010:6 från första till sista sidan, och fångade upp Kasimir Åbergs namn. Jagade den stackaren på Eniro och skickade SMS, som han svarade på, haha, han kunde dock inte hjälpa till, men det var lite kul ändå faktist :D

Nån mer som minns det ? :D

This shit is getting old !

EDIT:

Här är en skärmdump jag tog på mobilen när vi nådde 1000 ! :D
Historiskt ögonblick som krävde dokumentation!

Image

2013-02-02 03:32
Svar ifrån Johan Linander, ang. att ha med honom i fortsatta diskussioner med JuDep:
Det låter bra. Lägg mig på kopia.

Mvh Johan

NonEx

Postby NonEx » 2 February 2013, 20:18

PBCL, jag förstår att du försöker hjälpa till men det blev lite väl off topic här.

Jag är dock intresserad av vidare information ang. det du säger gällande att propan tagits bort som ett led i miljöfrågor. Det var nyheter för mig faktist.
Är intresserad av historiken av det, inte att dra upp frågan igen ;)

Sen får du gärna läsa ett hela tråden ang. vad som hänt för alla tecken hittils tyder på att det inte skall vara några problem att få igenom utan att det mer eller mindre bara är formalia från och med nu.

I den andra frågan så har jag skickat mail till dom som jag såg relevanta på Polishögskolan och frågat om och hur det påverkar effektbegränsade vapen. Jag kikade igenom dokumentet dock och sökte på just "effektbegränsade" och där var ett antal paragrafer relaterat till det som var i syfte av "undantag", men bara skumläsning.

Denna tråd gäller legalisering av gasdrivna airsoftvapen, för vidare diskussion om automatfrågan, se Twist's länk.

Tack.

Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001

Postby Twist » 2 February 2013, 20:42

Nu förstår jag inte riktigt... Propan används i stor utsträckning i alla möjliga tillämpningar. Varför skulle de marginella utsläpp vi står för utgöra ett hinder? Jag är med på att det är en växthusgas men en husvagn gör ju av med mer på en vecka än en airsoftare gör på flera år. Är det att gasen inte förbränns som är stötestenen?
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

Stygge
Played Since: 2000

Postby Stygge » 2 February 2013, 20:59

Finns reglerande lagstiftning rörande HFC. Inte läst all lagtext och direktiven från eu men snabb googling pekar åt att det är andra HFC-föreningar som är större bovar i dramat än den i sammanhanget lilla del som utgör camping och AS.
Inte heller verkar det vara kolväteföreningar så som butan/propan som berörs mest utan gaser i kylsystem, brandsläckningsutrustniing och i annan större industriell skala som skall regleras.

Jag kan inte någonstans hitta underlag för att måla f*n på väggen i fråga om GBB's. CO2 är även det en miljöbov som regleras nitiskt av tex bilprovningen så ser ingen direkt orsak till att vara mindre orolig för att denna typ av drivmedel skulle vara i mindre fara att bli förbjuden (ja jag hårddrar argumentationen en aning här, stäm mig).

NonEx

Postby NonEx » 2 February 2013, 23:05

Ja jag kan inte heller riktigt förstår det.

Som sagt, tror CO2 är värre är propan ur miljösynpunkt...

Oh well.

MiqaFox

Postby MiqaFox » 3 February 2013, 11:14

Blir lite fortsättning på OT här(split?) men måste klargöra lite.

Varken propan eller butan som mig veterligen är vanligast i våra olika drivgaser är HFC-föreningar, så det är inget man behöver oroa sig för. Dock om jag inte miss-minner mig så innehåller green- och/eller redgas sådana föreningar. Greengas brukar ju oftast nämnas i sådana här sammanhang, men om jag inte har fel så är dessa gaser inget som används inom rikets gränser just av den anledningen. Någon annan får gärna rätta mig om jag har fel.

Propan/butan borde inte vara några problem ur miljösynpunkt. Som Twist sa, det används till en hel del annat bland annat som drivgas i andra sammanhang, så då borde vi också kunna göra det.

Angående CO2, så ja det är den växthusgas som det alltid tjatas om. Men faktumet är att det råkar vara en väldigt svag växthusgas och att anledningen till att den är farlig ur miljösynpunkt är att vi släpper ut så mycket av den. Dessutom har jag svårt att tro att man framställer CO2 på kemisk väg för att sedan trycksätta den, man tar nog snarare upp den som en biprodukt av annat eller från atmosfären vilket gör att våran användning av det bör ha mer eller mindre noll miljöpåverkan.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

NonEx

Postby NonEx » 3 February 2013, 11:19

Jag tror ni kanske blandar ihop gaserna med den gamla HFC134a gasen som som användes i kylskåp och AC enheter förr (och även för airsoft). Den är vad jag vet förbjuden numera.

Return to “Allmänt om airsoft”