Airsoft i självförsvar.

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Pirog

Airsoft i självförsvar.

Postby Pirog » 19 March 2013, 12:25

Jag fick höra om en bekant som hade fått påhälsning av "fel" sorts folk hemma, vi behöver inte gå närmre in på det.
I alla fall hade han motat ut de ur sitt hem med sin GBB och de hade, i tron om att det var ett riktigt vapen, lagt benen på ryggen.

Så det väckte bara en tanke hos mig, men kanske fel ställe att fråga på här.
Men låt säga att någon bryter sig in hos mig. Eller att något annat händer, pågående misshandel, våldtäktsförsök whatever.
Vad skulle troliga konsekvenser bli för MIG om jag skulle mota bort inkräktare eller gärningsmän för ett brott med ett airsoftvapen? Är det okej att göra så? Kan ju säkert skifta från situation till situation.

För jag tänker mig att är jag hotad i hemmet borde jag väl få skrämma bort inkräktare med en kökskniv? Och då borde det väl vara "okej" med t.ex. en GBB också? Sålänge det bevisas sen att det inte är ett riktigt vapen.

Vad tror ni? Någon som är insatt?

Saiken
Played Since: 2010

Re: Airsoft i självförsvar.

Postby Saiken » 19 March 2013, 12:26

En Gbb är ju olaglig, så det blir ju lite knas ändå..!
men jag kan inget juridiskt så ska inte säga något!
Kalashen sviker aldrig

Pirog

Postby Pirog » 19 March 2013, 12:36

Ja det var kanske fel av mig att specificera vid GBB.
Vi säger airsoftvapen i allmänhet.

kimjoh560
Lag: TBB

Re: Sv: Airsoft i självförsvar.

Postby kimjoh560 » 19 March 2013, 12:53

Skulle en person som brutit sig in anmäla saken? Tveksamt.
Lgt. Skalptagare

Gwlyddyn
Lag: Спарта

Postby Gwlyddyn » 19 March 2013, 12:57

Husfridsbrott är förbannat allvarligt och jag tror, med betoning på tror, att man få ta till mer eller mindre vad som helst för att avhysa angriparen.

Nixon
Lag: FENRIR

Postby Nixon » 19 March 2013, 12:59

Ah, den här tråden har potentiellt förfärande följder, och det vore bra om nån juridiskt skolad satte tänderna i den.
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

Chrille
Admin
Lag: S.A.D
Played Since: 2007

Postby Chrille » 19 March 2013, 13:06

Om någon inte lämnar din bostad efter att du
bett dom att gå infaller något som kallas för
"nödvärns rätten" mao du får mota ut vederbörande.

Med detta sagt så givetvis ska man använda så
lite våld som möjligt! Och det är helt situations
anpassat.
Jag som familjefar kommer i en sådan situation
använda dom "verktyg" jag har tillgängliga.
airsoft vapen, kniv, lampa, stol, kaffekopp osv.
Bring the rain!
Kunglig hovleverantör av död och förintelse.

Mina affärsredovisningar

Pirog

Postby Pirog » 19 March 2013, 13:07

Jag är inte intresserad av att veta om en angripare tänker anmäla eller inte eller sånna detaljer runt omkring.
Tänker bara rent hypotetiskt och teoretiskt. Är det okej eller inte?

Och om husfridsbrott är särskilt allvarligt på något sätt, låt oss då prova följande - Jag är på en plats, påväg till eller från en plats, där det är okej att bruka airsoftvapen. Inhägnat område eller whatever. Påväg till min bild blir någon grovt misshandlad. Jag drar min pistol och skrämmer iväg angriparna. Blir jag dömd?

19 mars 2013, 14:09:

Och ja nödvärn och det är jag familiär med. Det är väl snarare så att det jag undrar är om det klassas på något annat sätt om den jag skrämmer iväg eller motar bort då uppenbarligen tror att det är ett riktigt vapen och springer för sitt liv. Om jag då kan bli dömd snarare än om jag utan vapen och genom måttligt handgemäng med stöd av nödvärnet motat bort denne.

popup
Lag: Stridsverket
Played Since: 2003

Postby popup » 19 March 2013, 13:10

Nu befinner vi oss inte i USA, där betydligt mer våld är tillåtet vid hemfridsbrott i de stater som följer Castle laws "Typically deadly force is considered justified"
http://en.wikipedia.org/wiki/Castle_doctrine

NonEx

Postby NonEx » 19 March 2013, 13:16

Intressant, vet inte om jag kan bidra med så mycket men vill veta mer.

Exemplet GBB var nog som påpekat ovan lite dumt, men airsoft i övrigt, hmmm. Tjaue :o

kreator
Lag: Deafening Silence
Played Since: 2002

Postby kreator » 19 March 2013, 13:17

<3 USA
Dear Ichor, please eat Justin Bieber.
I come from a rural area and i behave as such.
Follow @ http://instagram.com/danieldisowned

Kether
Admin
Lag: Dirty South Delta / Pentex
Played Since: 2000

Postby Kether » 19 March 2013, 13:18

Håll er till ämnet och bidra med nått som för diskussionen framåt.

Tråden hänger redan på en skör lina så fokus.

Stygge

Postby Stygge » 19 March 2013, 13:18

Mycket hänger ju på hur den utsatta upplever något. Upplevs ett hot, förtal eller dyl så begås detta. Att avhysa någon med vad som uppfattas som ett riktigt vapen riskerar att falla utanför nödvärn då det upplevda hotet är större än vad som kan tänkas vara i relation till brottet.

Utgör inte lagbrytaren ett direkt hot, att plocka på sig värdesaker är i sig inte ett hot, finns risken att ett upplevt vapenhot är straffbart.

Att nyttja vapen på allmän plats låter som en ytterst dålig ide och skulle absolut inte rekomendera detta.

Till saken hör ju även att risken att situationen ska urarta ökar. Känner sig boven trängd ökar ju risken markant att det ska gå över styr. Vad gör du tex när han inser att du inte kan förverkliga ditt hot?

Pirog

Postby Pirog » 19 March 2013, 13:24

Tack Stygge! Intressant.

Och ja, om jag vaknar i natten av att någon bryter sig in i min bostad. Jag försöker först mota ut denne och handgemäng uppstår, varpå jag får tag i ett av mina airsoftvapen för att skrämma iväg honom och han istället drar kniv och ger sig på mig. Då har jag ju onekligen ett problem och jag antar att det, bortsett från min hälsa, skulle kunna leda till en värre situation rent juridiskt också.

instant
Played Since: 2006

Postby instant » 19 March 2013, 13:30

Vid en snabb anblick kommer väl hemfridslagen gälla i grunden och sedan tillkommer nödvärnsrätt (avstyra brott mot egendom osv). DOCK blir jag lite tveksam då det gäller något som avses ska få personen som blir konfronterad med det tro är ett riktigt vapen och inte en replika. Jag tänker i förhållande till olaga hot och brottet i förhållande till medlet som används för att avstyra det Where's all the lawyers on this?

Le Gradovic
Lag: DEVTSIX Group XIV - TF Insomnia
Played Since: 2009

Postby Le Gradovic » 19 March 2013, 13:35

Att mota ut någon med ett airsoftvapen känns rätt jävla dumt, skiter det sig så får du antingen hoppas att du har en sjuhelvetes RoF och anslagskraft eller att bössan är stabil och tung nog att använda som tillhygge. Visst förstår jag idén med "project strength to avoid violence", men vart drar man gränsen?
Förespråkar i så fall hellre att man bränner av en rejäl jävla rökgranat och smiter ut med gasmask. Ingen kommer att stanna kvar i den bostaden som är fylld med 900 gram kolmonoxid, och gör de det så får du chansen att spela hjälte istället (WIN/WIN). Dessutom är chansen över medel att räddningstjänsten dyker upp illa jävla kvickt.

Obs: Ge fan i denna metod om folk bor ovanför dig.
Obs 2: Att installera ett tyst larm känns smartare än allt annat, skaffa pepparsprej och stun gun om du känner dig utsatt. Den som behöver försåtminera sin egen bostad eller ha automatvapen nära till hands har ofta större problem än lagens tolkning av airsoftvapen i sammanhanget.
The Ammunition Magician

Development Team 6 - Group XIV
-Task Force Insomnia

Tikka

Postby Tikka » 19 March 2013, 13:39

En av de primära farorna med att dra ett airsoftvapen är givetvis att personen som får vapnet riktat mot sig kanske bär ett riktigt, och använder det.

För övrigt skulle det inte förvåna mig 0.000001 sek om personen som motar ut en person från sin bostad med en GBB blir åtalad och fälld för olaga hot.
" - Var och en blir salig på sin tro."
Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =121&t=770

Pirog

Postby Pirog » 19 March 2013, 13:41

Haha!
Jo självklart, nu vet jag inte hur seriös du var i frågan, men det var ett bra svar!
Och tråden handlar absolut inte om i vilka scenarion jag har för avsikt att använda mina egna airsoftvapen. Den är endast rent hypotetisk.

Cleaner

Postby Cleaner » 19 March 2013, 13:41

Därför jag har min 249:a, med magg o batteri redo..ifall nån skulle dyka upp :)
Prickskytt

Stag
Played Since: 2009

Postby Stag » 19 March 2013, 13:52

Ingen kommer att stanna kvar i den bostaden som är fylld med 900 gram kolmonoxid, och gör de det så får du chansen att spela hjälte istället (WIN/WIN). Dessutom är chansen över medel att räddningstjänsten dyker upp illa jävla kvickt.
Aktiva kolfilter hjälper föga mot kolmonoxid om jag inte minns fel.

Det lär klassas som olaga hot att dra ett airsoftvapen mot någon som bedriver hemfridsbrott.

Callahan
Lag: 1man-squad

Postby Callahan » 19 March 2013, 13:56

Jag har brandsläckare och ett bra kortare svärd till hands.
Ett airsoft vapen känns lite som att ta med en kniv till en gun fight.
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

Gwlyddyn
Lag: Спарта

Postby Gwlyddyn » 19 March 2013, 14:02

Hela diskussionen känns som ett ickeproblem. Jag har under mitt snart 37 år långa liv aldrig behövt "avhysa" någon från min bostad.

MikeKilo
Lag: ST36

Postby MikeKilo » 19 March 2013, 14:03

BLUF: Att cleara sin lägenhet med AS-bössa vid ev. inbrott bör man avråda från, det är stor risk att det inte anses oförsvarligt och därmed faller utanför nödvärn enligt 24 kap 1§ BrB och påföljd får räknas med.

Vad som är knäckfrågan här huruvida hot med valfritt AS-vapen kan ha för följder. Frågan är ordentligt komplicerat.
Först ska man beakta lagstiftning: Den hypotetiska situationen här är ett inbrott i ens hem vilket med största sannolikhet bedöms som ett hemfridsbrott 4 kap 6§ BrB (finns inget som heter hemfridslag). Som utgångspunkt ska det påkallas polis som har uppgiften att beivra brott.

Men som undantag till det här kan man ta mycket riktigt eventuellt ta till nödvärn, reglerat i 24 kap 1§ BrB. Där sägs att man med hänsyn till ett antal faktorer får straffritt utöva handlingar som egentligen är straffbelagda. Man får med nödvärn skydda både sin hälsa och sin egendom. Dessutom ska handlingen inte vara uppenbart oförsvarligt, vilket är det avgörande här.

Och det är här som fråga bli ännu komplicat. Utifrån de listade faktorerna i 24 kap 1§ ska man bedöma om handlingen kan falla in under nödvärn. Det är en hel del faktorer som ska vägas samman; situationen, angreppets beskaffenhet, om det är fråga om angrepp mot person eller egendom och omständigheter i övrigt (en angripnes utbildning i rörande liknande situationer kan spela in här -tänk skyddsvaktutbildning).

Generellt gäller dessutom också proportionalitetsprinicpen i denna frågan, alltså att våld/hot om sådan ska bemötas med liknande våld/hot. Av rättspraxis framgår att det möjligtvis skulle vara ok att använda ett steg över det steget angriparen använder men rättsläget just här är otydligt.

Här kommer då frågan upp om nu hot med en gbb/aeg/whatever sammantagetskulle kunna bedömas att falla in under "försvarligt". Om jag ska våga mig på en försiktig bedömning så är det svårt att få hotet att falla in under försvarligt om inte inkräktaren har vänt sig specifikt mot dig,

Sist kan man också säga att det kan bli frågan om nödvärnsexcess 24 kap 6§ BrB som utvidgar området för vad som är ok inom ramen för nödvärn. Tillämpas restriktivt, för vidare läsning rekommenderas NJA 1995 s.661
Medic ST36.

Medarrangör till Heats and Minds-spelen.

grimm

Postby grimm » 19 March 2013, 14:04

Pepparspray kräver väl tillstånd av polisen för innehav, vet inte hur lätt det är att få ett sådant. Stun guns är väl helt olagliga för civilpersoner i sverige?
Last edited by grimm on 19 March 2013, 14:13, edited 1 time in total.

Pirog

Postby Pirog » 19 March 2013, 14:04

Gwlyddyn: Fast det är ju å andra sidan en lite konstig inställning, som visserligen tar oss från ämnet. Jag har aldrig svultit i mitt liv, men det gör ju inte att jag inte gärna diskuterar möjligheter och frågor kring svält i världen.

Men jag känner mig nöjd och tror att vidare diskussion kan vara överflödig, fick en del vettiga tankar kring ämnet och det tycker jag var spännande. Tack för det. Jag har inget personligt behov av att tråden lever vidare så varsågoda mods! :)

Return to “Allmänt om airsoft”