Tyst träff

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Lolzer
Lag: The Meme Squad
Played Since: 2012

Tyst träff

Postby Lolzer » 8 April 2013, 16:45

Med tanke på att träffdukar börjar bli mer eller mindre krav på det flesta spelen kom jag på en intressant tanke. T ex om man bestämmer sig för att flanka fienden eller man kommer bakom fienden på något sätt, då är det inte så kul om första fi man skjuter börjar gorma träff. Det är ganska självklart att resten av fi som ligger längre fram förstår att någon är bakom dom.

Idén är sådan att istället för att skrika träff tar man bara tyst upp sin träffduk. Detta skulle ge en flankande styrka det fortsatta övertaget. Plus att det hela skulle ge lite mer realism för så vitt jag vet så skriker inte döda soldater träff ;)

Problem: Svårt att se om fi tagit träff eller ej.

Vad tycker ni? kom gärna med egna förslag.
"On my command, unleash hell!"

--Min Presentation--
--Affärsredovisning--

Stag
Played Since: 2009

Re: Tyst träff

Postby Stag » 8 April 2013, 17:07

Jag brukar alltid försöka göra precis så. När jag blir träffad i en situation där fi kommer bakifrån eller stealthar, så höjer jag mitt vapen över huvudet hållandes i pipan och kolven. I 99% av fallen fattar de då att jag blev träffad. Därefter tar jag upp min träffduk och sätter/lägger mig ner eller går till spawn etc (Beroende på regler och typ av spel såklart). Vid ett mera immersive MILSIM eller så försöker jag alltid rollspela, och blir jag då träffad spelar jag helt enkelt skjuten, vilket ibland kanske för lite oväsen..

Lolzer

Postby Lolzer » 8 April 2013, 19:13

Det låter som en god idé. Om man ser att någon komma smygandes så behöver man ju inte skrika som en dåre XD

--Min Presentation--
--Affärsredovisning--

dariantel
Lag: Kirschenbauer samt OBB

Postby dariantel » 8 April 2013, 21:13

Det är en riktigt trevlig tanke, dock tror jag att den kommer ge upphov till gnäll över träfftagandet. + att den som blir beskjuten kommer få räkna med en jäkla massa träffar innan man hunnit få upp träffduken. Samt att ett givär (riktigt) Låter aningens mer än en airsoft markör vilket det i sig borde påkalla fiendens uppmärksamhet om man skall försöka efterlikna verkligheten.
Så folks skrik "TRÄFF" får bli ersättare för ljudet av en riktig kula hehe.

Kether
Admin
Lag: Dirty South Delta / Pentex
Played Since: 2000

Postby Kether » 8 April 2013, 21:47

Med tanke på att våra vapen inte för ljud när man skjuter med dom som ett riktigt vapen så är jag ofta högljudd när jag blir träffad. Om jag inte hör att vapnet är ljuddämpat.

Arvid
Lag: Infidel

Postby Arvid » 8 April 2013, 22:06

Om man drar parallellen till riktiga vapen så hade ju "fi":ns vapen också låtit vilket mycket väl kan göra att de inte uppfattar att de blir påskjutna bakifrån om de redan blir påskjutna framifrån.
Jag förespråkar höja vapnet över huvudet å sen upp med duken, är sen fallet så att det är någon som skjuter på dig tror att du brukar springa runt med vapnet över huvudet med en röd duk på huvet när du krigar ja skrik då träff så att de slutar skjuta men i första hand upp med duk eller vapnet i luften.

p33krN
Played Since: 2011

Postby p33krN » 8 April 2013, 23:21

Hade jag blivit skjuten av ett riktigt vapen så hade jag nog skrikigt till av smärta, förutsatt att jag inte stendog på fläcken då...
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

Lolzer

Postby Lolzer » 9 April 2013, 00:15

Den där paralellen till verkligheten baserade jag på att "många" specialstyrkor, som oftast brukar vara de som är bakom fiendens linjer, har ljuddämpade vapen. Därav min tanke, men jag förstår vad ni menar med träfftagande och jag kom själv på den tanken att det kommer att bli svårt. Man är ju inte världens snabbaste med träffduken precis, gillar dock tanken med att höja vapnet eller på något sett hålla det konstigt...

--Min Presentation--
--Affärsredovisning--

Arvid
Lag: Infidel

Postby Arvid » 9 April 2013, 05:43

Ja skrika lär man ju göra men bara för att du skriker så vet väl inte dina egna om kulan kom fram ifrån eller bakifrån..

Kvarnen
Lag: TFA
Played Since: 2007

Postby Kvarnen » 9 April 2013, 07:18

När jag blir träffad har jag som första reaktion att lyfta på armarna, sedan skrika träff vid behov. Just då folk ska få möjligheten att smyga osv. Har. Fungerat bra i många år för mig.

Genocide
Admin
Lag: JTF-S

Postby Genocide » 9 April 2013, 07:36

Folk verkar tro att ljuddämpade vapen IRL har nån hollywood effekt.
Dämpade vapen låter rätt friskt, inte lika mycket. Men beroende på vapen så ligger man kanske på kring 120-130 decibel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Suppressor

Ja det är wikipedia, men bra med info ändå=)
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Djihani
Lag: Sea Shepherd
Played Since: 2008

Postby Djihani » 9 April 2013, 08:25

Jag brukar bli något småsur på folk som inte skriker träff utan bara lallar lite smått iväg mot sin spawn eller försvinner ner på backen när det är regel på att skrika träff. Slutar iaf inte att skjuta innan DU markerar tydligt att du är träffad.

Absolut kan det räcka med att du höjer ditt vapen eller markerar på annat sätt så länge situationen tillåter att jag kan registrera detta förstås, jag är inte efter att göra folk illa men det är liksom allas ansvar att markera träff tydligt.

Sedan är det ju förstås upp till arrangör att sätta upp reglerna som gäller vid träff. Absolut och dessa ska då följas.
Knowledge is power, hide it well.
Min presentationstråd: viewtopic.php?f=165&t=9285

Genocide
Admin

Postby Genocide » 9 April 2013, 08:49

+1

Sen avskyr jag folk som inte har deadrag, skiter i att använda den. Och sen blir sur på mig för att man fortsätter skjuta, fast de inte markerat träff...

olaman
Lag: Coltsfoot company
Played Since: 2004

Postby olaman » 9 April 2013, 09:29

Jeg er litt på andre siden - jeg bruker deathrag ganske lite, foretrekker å falle om og spille død.
Dette gjøres selvsagt med dramatikk og innlevelse så det er klart man er skutt, og ikke bare tar dekning for kulene.

Jeg blir heller ikke sint når jeg blir skutt på.

Ravenborn
Lag: T.E.A.R.S

Re: Sv: Tyst träff

Postby Ravenborn » 9 April 2013, 09:58

För mig hänger det på situationen. Ibland tar jag bara fram markeringsduken och gör inte så mycket väsen av mig. Speciellt om motståndarna har lyckats smyga runt eller på annat sätt lyckats med ett överrasknings överfall. Jag har sett folk som sitter och gastar medic och hit! som om de var på liv o död bara för att varna sina lagkamrater. De e också lite dålig stil vill jag tycka.
Non omnis moriar

Genocide
Admin

Postby Genocide » 9 April 2013, 10:14

Absolut, men du tar iaf fram en duk.
Finns många som inte ens vet vad en deadrag är för något. Ännu mindre använder den:P

olaman
Lag: Coltsfoot company
Played Since: 2004

Postby olaman » 9 April 2013, 13:58

Jeg bruker deathrag etter det første treffet, når jeg går til spawn.

Først faller jeg om - det blir åpenbart jeg er død - jeg ligger litt - så tar jeg på meg deathrag når jeg har ligget en stund og snart må bevege meg til spawn etc.

Om jeg ligger i tett buskas tar jeg deathrag på med én gang, da det ikke er så lett å se.

Ducky
Återförsäljare
Lag: Hawaiian Lone Commando

Postby Ducky » 9 April 2013, 16:11

Om man nu är ute efter realism så borde det väl dessutom vara ganska strikt begränsat till vart man träffar? Att åstadkomma en helt tyst fällning genom en typisk kroppsträff känns mer som Clancy-ism än något annat. Vilket för den delen är helt okay (och i mitt högst personliga tycke förmodligen roligare), men realistiskt vete sjutton.

Djihani
Lag: Sea Shepherd
Played Since: 2008

Postby Djihani » 9 April 2013, 16:45

Nu ska man ju kanske INTE uppmuntra siktande mot huvudet för realismens skull... tänder och ögon och allt det dära...

Om reglerna på spel säger (tex milsim) att man ska agera ut skadan istället för att skrika träff så kan jag förstå att man anpassar agerandet efter situationen, men säger arrangörens regler att man ska skrika träff vid träff så tycker jag att man bör isf alltid skrika träff klart och tydligt. Det kan lika väl sitta en annan motspelare på andra sidan striden som tror att du fuskar om du bara tyst försvinner efter självklara träffar.
Knowledge is power, hide it well.
Min presentationstråd: viewtopic.php?f=165&t=9285

larseriklindstrom

Postby larseriklindstrom » 11 April 2013, 15:42

Tror de flesta kan hänga med på det Djihani skriver, att man gör så som reglerna förespråkar (istället för att hitta på egna pseudo-regler).
Vad man sedan anser om hur reglerna borde se ut är en helt annan sak. Man kan tycka att man ska skrika träff, man kan tycka att man ska göra knall-o-fall eller man kan tycka att man ska spela på skadan.
Jag anser främst att reglerna ska samstämma med spelstämningen.

Två exempel:
Ett scenariospel med hög gear-standard och lajv-inslag tappar sjukt mycket spelglädje när man hör "TRÄFF"..
Ett stressigt direct-action spel kan bli ännu aggressivare och snabbare då träff-skrik och deathrag-viftande åtföljs på korrekt sätt enligt reglerna.
the_passenger@live.se
0700929963 (privat)
0727119044 (spelmobil)

YogHippie
Lag: Cannibal Hippies
Played Since: 2002

Postby YogHippie » 11 April 2013, 15:47

Jag tycker lite att man kan köra på ordinarie gentlemannaregeln som vid träfftagande, att man ger spelaren som ninjat upp på dig
fortsatt övertag genom att bara visa sin deadrag och hålla truten, sen låta honom fortsätta smyga vidare.
Mest för skoj spels skull.

På milsim är det nog kanske bättre med ett "argh" lagom högt eller liknande, såvida man inte anser sig blivit "hel"-dödad xD
direkt på träffen.

Lite sådär goodspirit och fairplaybaserat beslut hos var och en.. ? :)

larseriklindstrom

Postby larseriklindstrom » 12 April 2013, 13:49

Yog: Så du uppmuntrar dem till regelbrott? ;)
the_passenger@live.se
0700929963 (privat)
0727119044 (spelmobil)

Lolzer

Postby Lolzer » 12 April 2013, 17:30

Intressant diskussion detta blev. Jag håller nog med Yog här att det är förbannat surt att smyga runt ett par fi i typ 10 min för att sedan första killen ska röja ens position. Sen kanske det var dumt att dra en parallel mellan verkligeheten och airsoft då, som ni skriver, ljudämpade vapen låter fruktansvärt mycket.

Men som sagt det beror helt på spel tycker jag också, är det ett snabbt spel i trånga utrymmen, t ex frysen, så spelare det kanske inte ås stor roll om man är tyst eller ej då alla nästan vet exakt var alla är ändå. OM det däremot är utomhus/större bana, bockaby så tycker jag att man bör ge det smygande små ninjorna lite cred och vara lite lågmäld.

Detta beror helt på spelets regler och hur miljön ser ut enligt mej. Säger reglerna att man ska skricka träff vid träff ska man göra det, säger reglerna att man ska använda deathrags så använder man sin deathrag. Punkt slut.

--Min Presentation--
--Affärsredovisning--

dariantel
Lag: Kirschenbauer samt OBB

Postby dariantel » 12 April 2013, 20:46

Jag skulle gärna välkomna detta förslag om man utformar ett spel med detta som standard och på en hög serriös nivå. Tror tyvärr det skulle bli problem på enklare spel precis som det skrivits här ovan.
Ett söndagsspel skulle det inte passa sig på tror jag.
Jag gillar att exprimentera med nya roliga varianter av regler och ideer, det kan nog de som känner mig intyga. Kanske får pröva detta på något spel framöver.

Jag vill dock även som andra framhäva vikten av att följa reglerna, om det står skrik träff så gör man det, annars kommer folk bli sura över att folk ej tar träff mm.... och det har vi tillräckligt problem med ändå.

TwinkleDew
Lag: Plastkastarna Airsoft
Played Since: 2011

Postby TwinkleDew » 14 April 2013, 20:27

Varför inte bara falla ihop på marken och se död ut+ ett eventuellt skrik. Gärna wilhelmskrik-liknande för bästa effekt :mrgreen:
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Return to “Allmänt om airsoft”