Använda Stridsutrustning på stan/resor/skogsvandringar

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
kensu
Lag: Samlare av Airsoft GBB system

Använda Stridsutrustning på stan/resor/skogsvandringar

Postby kensu » 24 March 2014, 02:48

Jag undrar om det finns här I Airsoftsverige som använder sin del av stridsutrusning på allmänna platser?

Och då menar jag inte som dessa grabbar gör i youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=zJvFaaG8xo8.

Särskilt inte om man går med AEG/GBB synlig. För då kommer Piketen dundrande fram säkerligen ;).
Nej jag menar med ryggsäck med MOLLE:s, radio fickor som används som smartphone förvaring eller 33 cl läskburk förvarare.

Eller använder en MOLLE magasin ficka på bältet, och använda den att förvara smartphone/PDA eller liknande.

Jag såg en gång en snubbe som gick omkring i stan med en sån liknande magdump benmontage ficka:
http://www.rodastjarnan.com/stridsutrus ... vart-27681

Och i den hade han en kamera, alltså för proffsbruk med en lång linsoptik :shock:.
Jag pratade med denna trevlige mannen en stund, och han sa att han vet vad den egentligen används för.
Men han fann att den var praktiskt att förvara hans förste kamera under hans resor. Så han behöver ingen axelväska, så han använder magdumpen och en ryggsäck. Och han tycker att det var smidigt så här.

Så jag har funderat att använda en benplatta MOLLE, och göra samma sak. Med en Admin Pouch monterad på utlandsresor.
Kanske byta ut till andra fickor som kan hålla en 50 cl pet flaska, och lite mackor till korta skogsvandringar?
"If I had to go to an planet, an unknown planet. And I´am allow to take one firearm, it will be a AK-47.
When western civilization melts down I WANT a AK-47."

Richard Venola
Före detta redaktör för Guns & Ammo magazine

Kensu

Nixon
Lag: FENRIR

Re: Använda Stridsutrustning på stan/resor/skogsvandringar

Postby Nixon » 24 March 2014, 06:45

Jag lever med min molle för jämnan. Ryggsäckar, fickor, bälten, remmar, klockor, rubbet.
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

JonathanRL
Lag: Lundkvists Logement
Played Since: 2005

Postby JonathanRL » 24 March 2014, 07:22

Jag använder en del av mina airsoftsaker till Naturfoto. Kläder (dock aldrig hel uniform) och kängor framför allt. Ibland ryggsäcken beroende på vad jag vill packa ner. De enfärgade delarna och 5.11 kläder kan även användas till andra fotouppdrag, lite beroende på hur passande för situationen de är.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Krille
Lag: DEVTSIX Group XIV - TF Insomnia
Played Since: 2010

Postby Krille » 24 March 2014, 08:49

Använder ryggsäck på vandringar. Dumpficka på jobbet (skitbra om man pillar med något som det blir småskit efteråt)

Kör vanliga salomon kängor. Både höga och låga beroende på vilket ärende man har så finns andra finare skor att använda :)

Händer att Arcteryx jackan hänger med på både stan och jobbet.

Fickor har jag lämnat hemma. Enfärgat brukar jag kunna ha i allmänheten. Camouflage försöker jag använda så lite som möjligt :)

Boogieman
Lag: ST36
Played Since: 2009

Postby Boogieman » 24 March 2014, 09:54

Folk som springer runt i camouflagekläder på stan borde det vara skottpengar på! Om man använder det i skogen utanför spel må vara hänt, men när det utgör ett vanligt plagg i någons "garderob", då har personer sannolikt ett antal kromosomer för mycket.

Däremot blir det för min del enfärgade BDU-byxor, en softshell och en 5.11 RUSH som EDC när det inte finns något krav på att man ska se ordentlig ut. Taktiska fickor har jag aldrig använt. Är lite osäker på om det inte skulle få en att se ännu dummare ut än nu.

Hade jag varit du så hade jag satsat på nåt annat än en benplatta, det är knappast bekvämt att gå med längre sträckor och det ser för jäkla tramsigt ut. Skaffa istället en mindre rygga och lägg det du behöver i den. Alternativt lägg det i benfickorna.
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

kensu

Postby kensu » 24 March 2014, 10:29

Så sant det du säger Boogieman. Men jag tänker bära matchande byxfärger med matchande benplatta, och admin pouch med den.

Och jag tror att om färgerna är samma så syns det inte på långt håll.
Plus så tänker jag ha denna combo på både min Hong Kong resa. Och på min födelsestad Macau nästa år. Sen bär det vidare till Guangzhou, Kina.

I Hong Kong och Macau är det nog inga problem, men i Kina...Tveksamt.
"If I had to go to an planet, an unknown planet. And I´am allow to take one firearm, it will be a AK-47.

Richard Venola

Kensu

Stygge
Played Since: 2000

Postby Stygge » 24 March 2014, 11:49

Då saknar jag väl en kromosom eller 2 jag då ^^
Använder M65 i woodland vår/höst och en dito i CC med foder på vintern. Bättre jackor finns inte, rymmer halva bohaget fickorna och går aldrig sönder.

Rörande utrustning använder jag sällan något "privat" bortsett från min ryggsäck vid resor. Smidigt att kunna slänga på några extra fickor för tex mediciner eller dyl men slippa ha en ryggsäck med 400 fack där man aldrig hittar något.
Faktiskt funderat på någon form av sniper whaistpack för telefon, snusdosor, plånbok och annat löst skit:
Image
Tyvärr är fickorna i största laget för att man ska kunna bära det vidare diskret :(

Lazt
Lag: PTH

Postby Lazt » 24 March 2014, 12:28

jag har möjligtvis en shemagh, mörka skytteglas i bilen och några s-biner privat. hade en fatboy för några år sen när jag var ute och reste och behöver jag kängor på använder jag de jag spelar i.

Tjejen har ett par rosa/lila mechanix också, till hundpromenaderna. fett troo.
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

Stag

Postby Stag » 24 March 2014, 16:22

Buff, kängor, TP-X-byxor, lite småprylar såsom Karabiner, Grimlocks osv...

Ryggsäck används då och då. Annan gear, såsom Molle och kläder, används endast vid tältning och trekking.

Saiken

Postby Saiken » 24 March 2014, 16:31

Känns ju underbart att veta att folk tycker man är handikappad pga man använder kläder som man trivs i!
Använder ofta mina meindl kängor, woodland brallor, och div softshells.
Kommer inte sluta för att någon tittar snett!.
Kalashen sviker aldrig

pompe88
Played Since: 2014

Postby pompe88 » 24 March 2014, 16:40

enpunkts vapen slinga med resår funkar utmärkt till system kameran om man fäster den med en d-ring i stativfästet körde med blackrapid innan men vapenremmen tycker jag är nästan bättre.

camo kläder på stan, är inget jag skulle gå omkring i men det beror väl på stad och vilket camo oxå. Realtree i Luleå är ju mer ok än Tigerstripe i Stockholm (där funkar dock leopard tights på bägge könen :D )

remmen: http://www.taiwangun.com/en/bungee-tact ... aign-id=19
orginalet och fästet till kameran http://www.blackrapid.com/.
Civilization is a conspiracy to force me to wear pants ! viva la buttnekkid resistance

Scubasteve
Lag: SPITE
Played Since: 2011

Postby Scubasteve » 24 March 2014, 16:53

Sjukt sköna kängor och min camelback vid bryggbygge ute i skärgården..
Dock ej vid samma tillfälle.. :o
"Dom har omringat oss... Dom stackarna.."

kensu

Postby kensu » 24 March 2014, 20:47

Tack allihop, mycket inspirerande!

Richard Venola

Kensu

Wrim
Lag: Funderar
Played Since: 2014

Postby Wrim » 25 March 2014, 11:40

Har haft ett m59 motorställ ett par månader och som pompe säger är det nog mer accepterat här uppe i norr än där nere i söder. Inte direkt camo dock, mest bara... grönt.
Använder en norsk Nato termosflaska på gymmet. http://www.armyshopen.se/varor.php?sokf ... &sok=S%F6k

Sen har jag sett andra på stan med m90 camobyxor i kombination med vanlig jacka och det känns som att man kan komma undan med utan att verka allt för... "passionerad" kanske är ordet.
Provade ha en m59 stridssele i jobbet men en mögeldoft gjorde att jag dumpade den idén rätt snabbt. Den var dock köpt från militarlagret.se som jag aldrig prövat förut, hädanefter håller jag mig till armyshopen.se.

Funderar på att byta till en Greenock Smock när en dyker upp på ebay till ett rimligt pris. Grymt snygg anorak!

DrZalt

Postby DrZalt » 26 March 2014, 22:58

Brukar ha mina Multicam eller MarPat Byxor när jag promerar i skogen / cykeltränar, Bra rörelsevidd i brallerna,eller när jag hämtar airsoft packet på posten :P
Ser dock alltid till att ha någon mera nertonad överdel, jahtijakt (stavning) Fleecen brukar funka bra.
Då ser man väl mera ut som en "vanlig" jägare eller nå
Använder min gröna condor hydro carrier med T&T ficka på, när jag cyklar lite längre, perfekt för det. Fyllt T&T fickan med bra å ha saker, extra slang osv.

Har en Messenger bag ifrån 5.11 på ingång, blir min nya skolväska ( med risk att sticka ut något bland de andra på mitt tekniska basår xp )

Det är väl typ allt jag har, Å så mina Meindl kängor ( fast jag tycker inte de kvalificerad då de är mina enda vinter/vår/sommar/höst - skor :P

That's all :P
Last edited by DrZalt on 9 April 2014, 00:02, edited 1 time in total.

Nixon
Lag: FENRIR

Postby Nixon » 26 March 2014, 23:30

Jag har gått i full gear och bössa. Vi stötte på hundägare, som undrade om vi sköt råkor. Nej, det gjorde vi ju inte. Så gemene mans inställning handlar nog mycket om vad man väntar sig. Vapenväskor och prickiga kläder säger tydligen jägare, och inte Al-Quida. Och bra så.
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

ministry
Lag: Vyme

Postby ministry » 26 March 2014, 23:42

+ delendam!

Gorka som gäller när man sticker ut på terrängcykling eller annan aktivitet som innebär jord, skit och skog.

Har för övrigt använt m09 vinteruniform (Yudashkin-modellen med det sköna, michelingubbeliknande fodret) i norska fjällen på skid- och vandringssemester vid -38 celsius. Inget annat körde över kylan lika bra.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

ADAM
Återförsäljare
Lag: PzF

Postby ADAM » 27 March 2014, 08:50

När jag åker pendeltåg brukar jag alltid köra med en ghillie. Är det ett av de äldre tågen tar jag på en citycam och är det ett nyare tåg kör jag flecktarn. Man smälter in jättebra och sticker inte alls ut lika mycket som p12-orna med blingade iPhones.

När jag väl är inne i stan brukar jag byta till något mer casual och trendigt tex en trevlig outfit i kryptec mandrake eller a-atcs au. Man vill ju inte att folk ska tro att man är en tiggare...
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
Sure thing boss

Lazt
Lag: PTH

Postby Lazt » 27 March 2014, 10:05

Dagens inlägg Adam :)
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

Kocken149
Lag: SAR
Played Since: 1998

Postby Kocken149 » 27 March 2014, 13:49

Multicamkeps och magpul fieldcase på iPhonen. Det räcker så.

Frost
Lag: G.W.S.

Postby Frost » 27 March 2014, 14:01

Magpul fieldcase på telefonen. Helikon SFU byxor titt som tätt, med knäskydd. Salomon dojor. Shemagh nån gång ibland. BHI handskar när det var kyligt ute. Har använt PCU jackan nån gång vid regn också. Satt eventuellt nån patch på då.

Tamaz
Lag: [saft] och [STAG]
Played Since: 2004

Postby Tamaz » 27 March 2014, 15:12

Inte så mycket till vardags. Kängorna åker väl på när det är som värst väder på vintern kanske.

Pratar vi däremot om resor/skogsvandringar/kajakturer eller liknande börjar utrustningen lappa över ganska friskt.
Ryggsäck, Sovsäck, liggunderlag, ibland puppa, kök och kniv är väl det vanligaste som inköpts främst för airsoften men används även utanför spel. Utöver det så åker mycket av samma kläder med om de saknar kamouflage. Förstärkningsplagg och sånt används också ganska flitigt utanför hobbyn utan att det syns.
Lag: [saft] och [STAG]
Mina affärsredovisningar

Xelley
Lag: GBM

Postby Xelley » 27 March 2014, 15:41

Burka och AK47 på stan, annars inget speciellt.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

El Macho Grande
Played Since: 2008

Postby El Macho Grande » 27 March 2014, 19:41

Jag kör ofta med en boonie på sommaren, ett mycket behändigt plagg. När jag snickrar använder jag ofta en granatficka som jag sätter i bältet med en plastburk i, för att förvara skruvar och sånt. Någon gång har jag använt en enpunktssling som kamerarem.

Return to “Allmänt om airsoft”