Köpa airsoft delar/prylar/utrustning på semestern eller dyl

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
kensu
Lag: Samlare av Airsoft GBB system

Köpa airsoft delar/prylar/utrustning på semestern eller dyl

Postby kensu » 8 January 2015, 21:36

Jag ska resa till Kina om 3 veckor och ska spendera där på en hel månad semester.
Sen de fyra sista dagarna på semestern kommer jag att semestra på Hong Kong.

Så man har smitt en inköpsplanering och köpa hem lite gbb delar till sin kära TM G17 och TM MEU custom bygge.
Och kanske lite WA M4 delar.

Men suget att köpa med en slide eller konversation kit till en gbb är stor :roll: .
Så jag undrar om det är en bra ide att göra inköpet eller inte. Det är väl ok?
Eller måste jag skaffa införseltillstånd?
Om jag har köpt och är på väg hem, ska jag visa det upp till tullen?
Jag reser via Köpenhamn och kommer hem via Köpenhamn, när jag är hemma:
Måste jag kontakta svenska tullen för att deklarera eller liknande?

Jag har köpt grejer på semester förr, men inte airsoft relaterande grejer.
Inte gbb/luftvapen delar heller.
Så jag tror att det är många medlemmar här som har säkert köpt på resan.
Och kanske har erfarenhet att vad man ska göra eller inte göra och förberedelser innan köp på resan.
Kan ni ge mig några tips?

Eftersom jag har lagt upp en gammal relaterad topic på den gamla AS siten och nån admin som jag har glömt namnet på.
Skrev och påstår att jag lagt upp tråden för att fråga andra AS medlemmar. Hur man för in varor förbi tullen obemärkt och "Snopa Staten på moms och skattepengar", låste tråden. Och gav mig ingen mellanrum att förklara mig.

För att försäkra att man har inte avsikt att lura eller smuggla, så lägger jag några rader från Tullens Frågor och Svar hemsida:
(http://www.tullverket.se/innehallao/f/f ... igaforemal)

Köpa varor på resa
"Fråga:Jag ska åka till ett land utanför EU på semester och tänker köpa med mig varor hem. Behöver jag betala tull och moms för mina varor?"

"Svar: Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om inresan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter. Du måste själv föra varorna över gränsen."
"If I had to go to an planet, an unknown planet. And I´am allow to take one firearm, it will be a AK-47.
When western civilization melts down I WANT a AK-47."

Richard Venola
Före detta redaktör för Guns & Ammo magazine

Kensu

JonathanRL
Lag: Lundkvists Logement
Played Since: 2005

Re: Köpa airsoft delar/prylar/utrustning på semestern eller

Postby JonathanRL » 8 January 2015, 22:43

I min mening svarar tullen redan på din fråga. Så länge dina inköp understiger det beloppet så är det helt okey. Kom bara ihåg att du inte kan ta med gas på flyget så det kan du inte fylla på där ;-). Går det över summan så behöver du dock passera "Goods to declare". Om det hela är på gränsen till vad du får föra in, kom ihåg att spara kvitton.

Du måste inte införskaffa införseltillstånd eftersom sakerna är lagliga om du är över 18 år och så länge det hela ligger i ditt bagage borde det inte vara ett problem. Airsoft är lagligt i Danmark också.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

ohman
Lag: FRAG
Played Since: 2012

Postby ohman » 8 January 2015, 22:46

Det ska inte vara något problem att köpa delar.
Om du däremot köper något som liknar ett komplett vapen är det ytterst rekommenderat att du meddelar flygbolaget att det är ett luftvapen så de inte får spatt när de kör din väska genom en röntgenapparat. Och givetvis tar du inget av detta i ditt handbagage.

När det gäller tull och moms så är reglerna ganska tydliga, du flyger med kommersiell trafik och får därmed ta in varor för ett värde av totalt 4300:- utan att deklarera dessa när du kommer hem. Överstiger värdet 4300:- så ska du enligt lagen deklarera detta och betala tull & moms.
Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

kensu

Postby kensu » 10 January 2015, 02:56

Så klart kan man inte köpa en komplett gbb/aeg och ta med det till flyget. Inte roligt när man blir stoppad inte bara av tullen, med polisen som står i bakrunden vid flygplatsen :lol: .

Nä, men en Nova eller Gunsmodify kit? Guarder glock slides och Hurricanes kit.
Men kanske WA M4 kropp? Tveksamt... :cry:
"If I had to go to an planet, an unknown planet. And I´am allow to take one firearm, it will be a AK-47.

Richard Venola

Kensu

JonathanRL
Lag: Lundkvists Logement
Played Since: 2005

Postby JonathanRL » 10 January 2015, 07:59

Att köpa bössa på semestern är inga problem så länge du hör efter med flygbolaget om vad som gäller och som Ohman ovan säger att du inte har den i handbagaget.
Finns ingen anledning varför de skulle bry sig om en WA M4 Kropp om den är korrekt förpackad i din väska.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

kensu

Postby kensu » 10 January 2015, 15:03

Ja om hela bössor vet jag om JonathanRL, så länge du har certifikat eller bevis på papper och sagt till i förväg. Och följt flygbolagets regler ohman.
Men nöjer säkerhetspersonalen och tullen på alla länders flygplatser med det?

Jag kommer aldrig att köpa AEG eller GBB vapen i mitt liv under resan nä, men delar som slide, magasin release button och gas magasin eller liknande kommer jag att göra.
Min fråga är innan man ska resa hem. Är det klokt att be butiken man köpt från om certifikat eller bevis, för sina inköpta GBB slide eller GBB m4 kropp. För att visa upp till nån under säkerhetskontrollen att det ÄR ofarliga leksaksvapen delar.

För att Tullen/säkerhetspersonalerna vid flygplatserna runt om i världen. Oavsett kommer be om att titta på din bagage, om de syns vapendelar på röntgen.

Safety catch för m4, slide release för M1911/Glock eller hop up nozzle och blowback housing syns nog inte så mycket.
Men om de gör och de vill kolla upp det, så borde väl jag ha förutom kvitto på dessa. Certifikat eller bevis på papper också med?

Richard Venola

Kensu

viggo3000

Postby viggo3000 » 14 January 2015, 12:18

Jag har rest från Japan 2 ggr med AEG i väskan. Första gången var det inget problem men andra gången så var det nära att flygplatts polisen eldade upp bössan trotts att den låg packad enligt alla regler.

Askeladd
Played Since: 2014

Postby Askeladd » 23 January 2015, 07:00

Jag har ingen säker källa på detta men tydligen har kina infört en ny lag som förhindrar privatpersoner att skicka eller ta med sig elektroniska prylar.
Polarens flickvän är ifrån kina och hennes föräldrar hade problem med att skicka något så simpelt som en ficklampa. Dom fick tillbaka paketet flera ggr innan dom tillslut tog ur ficklampan och då gick det bra!
Värt att kolla upp inann!

kensu

Postby kensu » 23 January 2015, 10:56

Det har jag gjort Askeladd. Men det handlar om att köpa något under din utlandsresa, inte om att skicka paket från eller till utlandet. Värt att notera är att om du ska vidare till fastlandet via HK eller Macau, och har varsomhelst med airsoft/vapenreplika.
Eller nått som tillhör skjutvapen, Ris, Vfg, SF lampa, rödpunkt sikte osv osv.

Ja, till och med stridshjälm och stridsvästar konfiskerar den kinesiska tullen. OCH räkna med åtal för försök till vapensmuggling, även om grejerna är ofarliga leksaks/luftvapen ändamål.

Räkna inte med att få tillbaka dina grejer på dagen som man ska hem. De förstör dem direkt.

Varför gör de så här? För att Fastlandet har nolltolerans när det gäller skjutvapen och andra vapen. Inga undantag, utländska, turister och kinesiska medborgare.

Richard Venola

Kensu

Return to “Allmänt om airsoft”