Ska ha en ny bössa, TIPS?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Antonleppanen
Played Since: 2015

Ska ha en ny bössa, TIPS?

Postby Antonleppanen » 12 January 2015, 13:42

Tjena, jag har tänkt på ny utrustning inklusive bössa. Jag har tänkt på en (AEG) bössa. Kan ni ge mig några tips :roll:

700mb
Played Since: 2013

Re: Ska ha en ny bössa, TIPS?

Postby 700mb » 12 January 2015, 13:49

1. Hitta ett gevär du tycker är snygg/coolt.
2. Undersök prisalternativen och ta den som matchar din budget.
3. Ta itu eventuella uppgraderingar och problem men i princip kommer alla bössor över en viss prisklass fungera mer eller mindre lika bra när de är nya.

Kort och gott utgå bara ifrån utseende och fixa eventuella uppgraderingar under resans gång.

JonathanRL
Lag: Lundkvists Logement
Played Since: 2005

Postby JonathanRL » 12 January 2015, 15:01

Läs Kapitel 3 här:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 17&t=31391

Efter det, den här texten:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =117&t=496

Det hela sammanfattas i principp av 700mb post här ovan.
Besök gärna också recensionsdelen. Där finns det många tips.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Antonleppanen

Postby Antonleppanen » 12 January 2015, 15:28

Okej, tack för tipsen ;)

12 januari 2015, 16:44:

Tja, en klubb som jag har ringt till som ligger en bra bit ifrån där jag bor har sagt att jag kan spela med precis intill en myndig och att jag följer den under spelets gång...

700mb

Postby 700mb » 12 January 2015, 15:50

Läs guiden till en nybörjare Jonathan länkade, du får inte under några omständigheter spela airsoft med vapen om du är under arton.

Eadcruzher
Played Since: 2010

Postby Eadcruzher » 12 January 2015, 16:00

Inläggav Antonleppanen » 12 januari 2015, 15:51

Hej är inte 18... Är inte sst nåt för mej då :?:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 55#p185234
Happiness is a delusion of the weak.

Affärsredovisningar

JonathanRL

Postby JonathanRL » 12 January 2015, 16:16

Tja, en klubb som jag har ringt till som ligger en bra bit ifrån där jag bor har sagt att jag kan spela med precis intill en myndig och att jag följer den under spelets gång...
För att citera mig själv:
Det absolut första som bör nämnas är att enligt svensk lag så måste du vara över 18 år för att få delta i airsoftspel eller äga ett airsoftvapen. Det är ingenting som spelare hittat på för att vara elaka utan det är så lagen ser ut. Det absolut vanligaste är att spelare under 18 argumenterar att de får delta om de har övervakare eller målsmans underskrift. Vi är trötta på att höra det felaktiga motargumentet och du är inte ett undantag från reglerna.

En övervakare har inte någon möjlighet att avstyra felaktigt användande av det effektbegränsade vapnet. På många spel kan personer under 18 vara välkomna som statister, sjukvårdare eller fotografer men du får inte spela eller äga ett vapen och du kan få problem med Polisen om du gör det. Detta riskerar även att ge hobbyn ett dåligt rykte och att ge hobbyn dåligt rykte är inte det bästa sättet att börja i någon hobby. Om du inte är 18 får du gärna läsa på, diskutera och köpa utrustning som inte är vapen tills dess att du fyllt år.
Mina affärsredovisningar

Mrmonkeey
Played Since: 2014

Postby Mrmonkeey » 12 January 2015, 16:55

Vänta tills du e 18 med bössa.
Du kan köpa in all utrustning i förväg och läsa och lära dig saker tills du fyller istället

Antonleppanen

Postby Antonleppanen » 12 January 2015, 17:07

Det är bara min farsa som har ett soft gevär... Chilla :| ?!

JonathanRL

Postby JonathanRL » 12 January 2015, 17:20

Ibland undrar jag om folk under 18 någonsin kommer med kreativa ursäkter. Först är det alltid övervakarargumentet, sedan är det "det är min farsa/brorsas/polares" bössa.

Eller så är det samma jävla troll som ligger bakom samtliga konton.
Mina affärsredovisningar

Antonleppanen

Postby Antonleppanen » 12 January 2015, 17:32

Det där anmäler jag, NU FICK JAG TILLRÄCKLIGT...

Majoren
Lag: LRRP "Spriggans"

Postby Majoren » 12 January 2015, 17:39

jag skulle chansa på troll.

Edit:
Du får ursäkta mig Anton. Det verkade vara lite för bra(dåligt) för att vara sant. Kommer då o då någon gammal användare o gör ett nytt acc bara för att skoja lite, jag och förmodligen några andra trodde du var ett sådant acc.

Kom tillbaka och fråga om tips om vapen när du fyllt 18! (Efter du läst trådarna som Jonathan länkat!)
Last edited by Majoren on 12 January 2015, 19:18, edited 3 times in total.
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:
viewtopic.php?f=121&t=27173

Antonleppanen

Postby Antonleppanen » 12 January 2015, 17:42

Vad f4n är problemet med er? ni är troll som kallar mig troll du/ni kan väll gå och kolla in min insta annars? Eller är ni för övertygade... ANTONLEPPANEN heter jag föresten

Åback
Played Since: 2014

Postby Åback » 12 January 2015, 17:54

Är det kanske inte bäst att bara låsa tråden? Vad lagen säger om det hela har sagts & TS verkar inte vilja ta åt sig av det/acceptera det, troll eller ej.

// Räven

Dj_komodo

Postby Dj_komodo » 12 January 2015, 18:01

+1 på räven

Antonleppanen

Postby Antonleppanen » 12 January 2015, 18:14

Hur låser man den?

Bennybira
Lag: -FNM-
Played Since: 2008

Postby Bennybira » 12 January 2015, 19:28

Det gör admin.
Peace

Uffe_C

Postby Uffe_C » 12 January 2015, 19:37

Nu har ju lagen lämnat ett utrymme så att om spelsättet uppfyller paragraferna så är det OK utifrån lagen. Hade lagstiftaren haft som avsikt att personer under 18 år under inga omständigheter fick använda effektbegränsade vapen så hade detta också stått i texten.

Polisen tolkar lagen såhär på sin hemsida:
...
Du som är under 18 år får aldrig använda ett luftvapen utan uppsikt av en vuxen person som kan ingripa om något händer.
...

Ett viktig del av denna mening är "om något händer". Det är inte samma sak som "att förhindra att något händer". Slutligt är det domstolen som såklart avgör vad som är lagligt eller inte, jag har inte koll på om det finns prejudicerande domar. Men sannolikt är den vedertagna tolkningen att ingen under 18 under några omständigheter kan spela Airsoft en hårdare tolkning än vad lagen egentligen föreskriver.

Jag läste någon annanstans att man inte kan spela för att man riskera att bli skadad. Det låter dock mer som en vandringssägen, man kan bli skadad i massa olika sporter vilket inte per automatik innebär personer under 18 inte kan delta.

Jag inser att jag inte får några vänner (över 18 år) med denna postning, men jag håller helt enkelt inte med er.

Antagligen är ingen intresserad av att få lagen prövad (om den inte redan är det) men det skulle vara möjligt att komma med en minderårig till ett spel, samt redogöra för hur man avser uppfylla lagen. Blir man sedan avvisad så gör man en polisanmälan mot arrangören för diskriminering (ålder) och sedan får domstolen väga lagarna mot varandra...

Nu blev jag väl av med den eventuellt sista vännen jag hade... :D

Nåväl, en disclaimer. Jag är inte utbildad inom juridik, min tolkning är inte mer värd än någon annan lekmannatolkning.

/u

(Räkna tyst till 20 innan du svarar) :D

Fnatt3
Lag: FRAG Sweden

Postby Fnatt3 » 12 January 2015, 19:40

Jag skulle anta att man tolkar lagen lite väl hårt för att hobbyn inte ska hamna i blåsväder.
Better safe than sorry!

JonathanRL

Postby JonathanRL » 12 January 2015, 19:45

Domstolen har tolkat lagen så här - och det var utan att något allvarligt hände bör jag kanske tillägga.
https://lagen.nu/dom/nja/2005s758

För er som inte orkar läsa hela; en ung person sköt på måltavlor på nedre våningen. Föräldrarna befann sig i huset. Vapnets ägdes av Fadern. Domstolen anser att de inte hade uppsikt över pojken och väljer att döma för ringa vapenbrott. Det är vad vi sysslar med här. Det är vad vi försöker få folk att inte bli dömda för.

Om domstolen anser att samma hus är tillräckligt för att döma till ansvar, då tror jag att du kan utgå ifrån att ett airsoftspel inte uppfyller kraven för kontroll heller. Det absolut enda spelsätt som tillåter personer under 18 att hantera vapen är målskytte då en person kan gå inom räckhåll så de kan hindra den minderårige från att hantera vapnet felaktigt.

Hovrätten anser:
Mot bakgrund av vapenhanteringens i sig farliga karaktär och med särskilt beaktande av de allvarliga skador som ett felaktigt användande kan resultera i är enligt hovrättens bedömning långivarens personliga närvaro en förutsättning för att långivaren på ett säkert sätt skall kunna kontrollera användandet av vapnet. En person som vistas i ett annat rum har inte någon egentlig möjlighet att tillse att vapnet används på ett betryggande sätt. Vidare blir skillnaden i tillämpningen av reglerna mellan dem som är under 18 år och dem som är över 18 år i praktiken närmast obefintlig om det vid tillämpning av reglerna för den yngre ålderskategorin inte uppställdes ett krav på personlig närvaro.
Jag tror vi alla kan enas om att det är mycket svårt att se till att du när som helst kan rycka ett vapen ur händerna på en spelare under ett airsoftspel. Det handlar inte om huruvida behovet av det uppstår eller ej, det handlar om att enligt praxis (ovanstående dom) så är det vad lagen kräver. Och då är det enklare för oss att helt enkelt vägra att spela med personer under 18 års ålder.

Disclaimer: Jag är inte jurist och har därför ingen möjlighet att på allvar analysera konsekvenserna av en dom. Jag är blott en lekman.
Mina affärsredovisningar

Xelley
Lag: GBM

Postby Xelley » 12 January 2015, 19:53

+1 På JonathanRL, helt rätt där.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Uffe_C

Postby Uffe_C » 12 January 2015, 20:01

Man skulle kunna tänka sig att en minderårig och en vuxen satt tillsammans i ett kulsprutenäste. Finns säkert annat som kan funka till varierande grad, sniper/spotter är en annan.

/u

JonathanRL

Postby JonathanRL » 12 January 2015, 20:09

Så länge den minderåriga är laddare / spotter utan vapen så går den kombinationen utmärkt om spelplanen tillåter det. Nyckelordet är dock som du säger "varierande grad".

Om den minderåriga dock har den väpnade rollen så finns det dock fortfarande problem. Bara för att personen inte aktivt bekämpar ett mål så håller vederbörande fortfarande i vapnet. Möjligen skulle det gå om övervakaren håller vapnet under förflyttning men då börjar vi komma in på väldigt specifika regler som blir lite för krångliga och svåra att ha en överblick om huruvida de följs - och sådant är inte praktiskt. En sådan regel skulle inte ha någon annan effekt än att ursäkta deltagandet och då är vi tillbaka på ruta 1 och den uppenbara lösningen; nämligen att det är mycket enklare att helt enkelt förbjuda alla under 18 år att delta i väpnade roller.

Sedan löper de fortfarande risken att bli polisanmälda för det. Vem tror du anmälde pojken i exemplet ovan? Tror du en övervakare vill ta risken att behöva stå i domstol och förklara hur de skulle kunna ha översikt i ett airsoftspel? Som vi redan klarlagt, det behöver inte ha gått fel för att det ska vara olagligt.
Mina affärsredovisningar

Antonleppanen

Postby Antonleppanen » 12 January 2015, 20:23

Såhär är det* olika klubbar har olika regler, dock äger jag ingen bössa själv.... Klubbarna tar en risk.. Ni gör inte upp regler OK? Om ni inte äger en klubb såklart) DOCK tror jag en airsoft klubb kan reglerna mycke bättre än er alla som diskuterar här

Frost
Lag: G.W.S.

Postby Frost » 12 January 2015, 20:27

Olika "klubbar" må ha olika regler men i Sverige finns bara Svea rikes lag och den måste alla rätta sig efter.

Alltså: under 18 -> olagligt
Last edited by Frost on 12 January 2015, 20:38, edited 1 time in total.

Return to “Allmänt om airsoft”