Ska ha en ny bössa, TIPS?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Majoren
Lag: LRRP "Spriggans"
Played Since: 2013

Re: Ska ha en ny bössa, TIPS?

Postby Majoren » 13 January 2015, 19:43

om så är fallet så har vi ju fått ett väldigt ihärdigt troll på händerna :P
Det finns inget som inte går att göra, frågan är bara hur långt man vill gå för att göra det.

Affärsredovsning:
viewtopic.php?f=121&t=27173

Marcules
Played Since: 2014

Postby Marcules » 13 January 2015, 20:06

Marcules hette du skrev fel första gången, du har väll rätt jag ska inte ge mig in på denna hobby... (Tråkigt att det behövde bli såhär)

13 januari 2015, 18:26:

.

13 januari 2015, 18:42:

.
Nu vet jag inte riktigt hur du menar, min förra kommentar var min första i den här tråden och jag skrev inget fel. Det finns lagar som måste efterföljs oavsett "med i leken". Så chillar du lite tills du börjar närma dig 18, då kan du börja köpa på dig gear och sen kan du önska dig en bössa i artonårspresent. Och sen är du välkommen. Pease!
-:Skogsfrisk:-

Antonleppanen
Played Since: 2015

Postby Antonleppanen » 14 January 2015, 07:23

Herrå

14 januari 2015, 08:25:

Haha, jag är ett acc vad ni kallar troll. Tror ni en 10 åring skriver såhär bra eller ;) ?

maximillian
Lag: Trojans

Postby maximillian » 14 January 2015, 09:42

@ Antonleppanen:
Ja min 10 åring gör det iaf.....

Vad sägs om att ta ett steg tillbaka och reflektera över skillnaden på tonen i inläggen?

Någonstans måste du förstå (tycker jag iaf) att folk som utövar Airsoft på en seriös nivå är måna om hobbyns överlevnad.
Att hjälpa minderåriga att börja spela är direkt olämpligt.

Som minst en person skrivit så skulle även jag kliva av banan om där finns en minderårig.

Oavsett om DU tycker att man är med "på egen risk" så resonerar lagväsendet annorlunda, åldersgränser osv har ju med mognad att göra och i allt fler fall visar det sig ju stämma, finns ett antal trådar likt denna på forumet som bevisar detta.

Ingen säger att du inte är välkommen in i hobbyn, det folk säger är att du får vänta tills dess du passerat 18 års sträcket, om det så är 1 eller 8 år kvar spelar faktiskt mindre roll.

Om du lugnar dig lite så kan det faktiskt hända att du får god hjälp av medlemmarna på detta forum vad gäller gear och liknande, dock bör du hålla dig undan frågor som kan få folk att tro att du är på G att skaffa eller redan innehar typ en bössa eller liknande....

Avslutningsvis, ta ett steg tillbaka och slappna av lite så ska du se att folk är mer behjälpliga.

Antonleppanen

Postby Antonleppanen » 14 January 2015, 16:29

Jag är egentligen 24 och det är min account

14 januari 2015, 17:30:

Haha nej skoja bara

14 januari 2015, 17:31:

Men vissa tyckte jag att jag kunde vara laddare eller spotter?

14 januari 2015, 18:28:

.

Hälge
Lag: G.W.S.

Postby Hälge » 14 January 2015, 18:35

Du kan gärna få ladda mina magasin!

Adepteon
Lag: RSG (Ravenwood Security Group)
Played Since: 2006

Postby Adepteon » 14 January 2015, 19:35

Som tidigare har skrivits kan minderåriga spela i obeväpnade roller som medic, spotter eller ammobärare. Som jag har fattat det kan man ge samtycke till något som annars skulle vara misshandel även om man är minderårig. Enligt HD får det fullt lagligt för "skolpojkar" att puckla på varandra om det leder till "ringare övergående skador" och om samtycke finns.

Callahan
Lag: 1man-squad
Played Since: 2000

Postby Callahan » 14 January 2015, 22:59

Sitter och blir lite fundersam på alla inlägg här.
Han kan få ha en obeväpnad roll som div grejer men hur blir det då om han blir skjuten och skadar sig.
Antagligen precis samma problem som om han hade spelat med en bössa.

Personligen så tycker jag att 18års gränsen borde sänkas till 15-16 typ.
I början körde vi i Skövde med 17åringar bla för att få med lite extra spelare på plan. (var ju inte så många som spelade då)
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

maximillian
Lag: Trojans

Postby maximillian » 14 January 2015, 23:07

För min del ser jag gärna att det inte springer runt barn/ungdomar under 18 på banan....
Jag ( och flera jag känner till ) kliver av banan om där är minderåriga på plats.

Xelley
Lag: GBM
Played Since: 2010

Postby Xelley » 15 January 2015, 06:24

Problemet lär ju inte bli av samma art i alla fall då det inte är olagligt att deltaga på spel utan det är vapnet som är boven i dramat. Självklart slutar jag också spela om det befinner sig barn på banan.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Antonleppanen

Postby Antonleppanen » 15 January 2015, 14:42

.

15 januari 2015, 15:45:

jAG VÄNTAR tills JAG ÄR ARTON. det är bättre så.... vill ej bråka

15 januari 2015, 17:18:

.

Mrmonkeey

Postby Mrmonkeey » 15 January 2015, 18:36

Hur många år har du kvar?
Tips är att kolla forumet på alla grymma stilar och vapen. Så kan du börja fundera på vad du vill göra. Och ev spara cash för det är dyrt. Sen kan du fortfarande köpa utrustning innan du ör 18.
Sen när du är 18 kan du vara spiksäker på vad du vill ha. Och även kunna massa saker och veta vad du ska beställa osv

Chibs

Postby Chibs » 23 January 2015, 20:54

Detta kan nog vara den roligaste tråd jag någonsin läst här på airsoftsverige. :lol:

Fick själv intresse för airsoft när jag var runt 14 år gammal! Hade faktiskt planer på att börja spela innan jag fyllt 18 tills jag läste på lite om airsoft och framförallt läste inlägg här på airsoftsverige. Det var personer här på airsoftsverige som fick mig att inse att ingen, inklusive mitt framtida jag, är intresserad av att behöva oroa sig för / ta hänsyn till / ta ansvar för en minderårig under spel. Det är inte roligt att behöva vänta men nu, 4 år senare, så är det nog ett av de smartare/mognare besluten jag tagit i mina yngre dagar... Det är svårt, om man inte är riktigt insatt i hobbyn, att förstå hur stora konsekvenserna kan bli, och vem ansvaret kan hända att falla på, både för enstaka personer som för hobbyn i sig. Tycker det är synd att du inte tagit till dig mycket av det som folk skrivit i den här tråden. Finns en hel del roliga saker man kan göra inom hobbyn medans man väntar!

Tråden har ju blivit mer och mer mogen diskussion än ren troll... är dock förvånad över att den inte låsts för länge sedan!

Baro
Played Since: 2011

Postby Baro » 25 January 2015, 01:18

Kan vara en bra idé att helt enkelt göra en under 18 år sticky tråd med länkar till alla lagtexter osv.
Så kan man bara länka den tråden till minderåriga användare som undrar typ "tjatja tänkte snippra lite" eller "är denhära från teknikmagasinet bra???".
Sen kan man undra hur många av dessa användare som verkligen är under 18 eller är le epic trole.

Askeladd

Postby Askeladd » 25 January 2015, 03:34

nisse
Lag: UBL

Postby nisse » 25 January 2015, 04:10

Askeladd: Combatzone är ju inte kända för att vara så värst seriösa, främst när det gäller deras butik.
"Ninjas came with lions"

JonathanRL
Lag: Lundkvists Logement
Played Since: 2005

Postby JonathanRL » 25 January 2015, 08:39

Förutom usel kundservice, dåligt utbud, rena lögner och allmän oseriositet så är "nybörjarmatcherna" blott ännu en detalj som har lett till Airsoftarens första budord Vi köper inte från Combatzone!
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

HellfireATM
Lag: U S A F

Postby HellfireATM » 26 January 2015, 13:14

Vill bara inflika följande högst troliga scenario om man som minderårig deltar även utan vapen:

Säg att personen är 16 och tjatar på mamma och pappa om att få följa med, det är ju bara plastkulor och hen kommer att ha skyddsglasögon! Mamma eller pappa svarar ja till sist som föräldrar brukar göra. Väl ute på banan så blir det imma på skyddsbrillorna och i tron om att hen är ensam tar hen av skyddsbrillorna för att torka av dem. Ett smyganfall sker plötsligt och hen blir träffad i ögat med skadad hornhinna och synnedsättning som följd.

Vips så skulle föräldrarna vilja haspla fram en syndabock som underlättar deras försäkringspengar för vårdkostnader. Så fort skulle det vända. Och arrangören skulle åka dit hårt på det.
Lagets lilla gearwhore.

Spelsugen i Uppland?

Wzn

Postby Wzn » 26 January 2015, 13:45

Förutom usel kundservice, dåligt utbud, rena lögner och allmän oseriositet så är "nybörjarmatcherna" blott ännu en detalj som har lett till Airsoftarens första budord Vi köper inte från Combatzone!
Tycker att CZ får väldigt mycket skit för gammalt groll från deras huvudlager. Oftast så saknas det också någon form av bevis för att styrka den enas historia, men för att berätta om mina erfarenheter från butiken i Höör.

Dålig kundservice - De meckade med min bössa på ett spel trots att jag inte köpt den från dem. Lycka till att få någon annan att göra det.

Dåligt utbud - Alla svenska butiker har dåligt utbud och tar överpriser.

Rena lögner - Vilka butiker ljuger inte för sina kunder? Alla som någon gång hävdat att en bössa är bra eller kommer hålla, har ljugit. Det finns inga bössor som håller och alla försöker kränga det de tjänar mest på.

För övrigt är det jävla tramseri med 18-års gräns på att deltaga i Airsoftspelen. Jag tror samtliga här skrattat åt Sveriges lagstiftning där man är välkommen att besöka krogen på sin 18-årsdag men man får stanna i dörren på systembolaget.

En 16-åring är fullt mogen att spela på ett inhägnat område, något polisen inte har problem med för den delen heller.

Personlig mognad är det som spelar roll och det har ingenting med ålder att göra.

JonathanRL
Lag: Lundkvists Logement
Played Since: 2005

Postby JonathanRL » 26 January 2015, 14:35

Tja, jag är knappast ensam om att ha åsikter om Combatzone.

Mecka med bössa på spel utan att jag köpt ifrån dem? Enkelt. Vapenbutiken. Visst, de finns inte kvar längre men de hade utmärkt kundservice.
Röda Stjärnans utbud är mycket bra och har någorlunda rimliga priser.
Om du på riktigt är av åsikten att alla som sagt av en bössa är bra ljuger så får jag ifrågasätta din tolkning av ordet. Om du inte använt några riktigt bra bössor får de stå för dig men jag har ägt vapen som jag inte behövt röra en millimeter på utan går bra ur lådan och jag har testat ett par stycken.
Huruvida det är tramseri eller ej är inte relevant. Det är så som lagen ser ut. Vill du ändra den, bli politiker.

Jag har inhandlat från Combatzone vid ett tillfälle. Jag köpte en Classic Army G3. Det första jag upptäckte när jag öppnade lådan var att kolven gått av. Det kan jag inte skylla på CZ för, fraktskador händer men deras agerande därefter förtjänar kritik. Kontaktar CZ som mer eller mindre viftar bort det hela med att jag ska kontakta posten för ersättning och att det inte är deras problem öht. Efter det slutar de svara på mail. Först när jag efter någon månad skriver om det hela på AS så får de myror i arslet och skickar en ny kolv.

Jag vet inte om de har ändrat sig, och jag har ingen lust att prova. Det finns så mycket bättre butiker.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

stelbent

Postby stelbent » 26 January 2015, 18:34

JonathanRL <3

Wzn

Postby Wzn » 26 January 2015, 22:46

Jonathan: Man får dock betänka att den tråden har det senaste svaret från Okt 2013 och som jag förstått det riktat sig emot "huvudlager" som levererar från nätet.

Jag tror personligen att folk inte är så glada för att mecka gratis under ett pågående spel, men jag kan självklart ha fel.

Utbudet på Röda är helt okej, men priserna är inga höjdare på bössor, även om de slår några andra på fingrarna.

Nu vet jag att du har bra erfarenhet av G36 v-serie från Umarex, men då måste jag ha fått tag i ett måndagsex. Har trimmat ner min till 90-fjäder och igår rasade förmodligen lådan efter knappt 10.000 boll. Mycket möjligt att jag har haft maximal otur också, vem vet.

Xelley
Lag: GBM

Postby Xelley » 27 January 2015, 10:58

Combatzone är skit, kort och gott. Jag kan bara hålla med JonathanRL här.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Return to “Allmänt om airsoft”