Mil-sim på hög nivå

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
dariantel
Lag: Kirschenbauer samt OBB

Mil-sim på hög nivå

Postby dariantel » 28 April 2015, 12:54

Spelet jag arrangerade i helgen fick sig en släng av rejält högre nivå mil-sim.
inte mindre än två gånger blev nämligen dels spelare men även arrangörerna stoppade av livgardet som råkade ha en övning någon kilometer bort där vi höll till. en Kapten som inte hade ett uns av humor till övers för airsoftare påpekade mycket noga hur opassande det var även om han inte kunde stoppa oss.

Han påminde även om att brittiskt DPM som jag hade på mig var väll okej, M90 däremot såg han som absolut opassande, och hade folk gradbeteckningar och märken på sig så gjorde de iaf saken väldigt lätt för dem (underbetonat att då hade de plockat in oss direkt, eller iaf anmält).

Liten rolig upplevelse bara eller vad man skall kalla det. Förra spelet hade vi problem med jägare som skällde ut oss, denna gång var det en kapten i livgardet haha.

Nuckel82
Lag: S.I.C.K
Played Since: 2013

Re: Mil-sim på hög nivå

Postby Nuckel82 » 28 April 2015, 13:14

Han hade väl kunnat slå på charmen och försökt rekrytera till försvarsmakten istället. De har ju trots allt personalbrist :P
Somewhat Intellectually Challenged Killers

Mrmonkeey
Played Since: 2014

Postby Mrmonkeey » 28 April 2015, 13:35

Kan kanske är avis för att ni faktiskt har några att panga på.

dariantel

Postby dariantel » 28 April 2015, 14:01

hehe ja kan vara så.
men han var värkligen alla fördommar om en barsk kapten helt humorlös. men kan ju ha varit för att markera med mycket möjligen.

Det löste sig väldigt bra iaf, hans fokus låg på att få reda på vart vi höll till så de hade med det i planerna så vi inte krockade, vilket faktiskt var väldigt bra och vettig tanke. dock blir jag lite fundersam hur det egentligen fungerar, jag frågade om försvaret har intresse av att vi meddelar när vi har sådana större spel men fanns inget sådant intresse. samtidigt som de bevisligen har övningar lite här och var då och då så rent teoretiskt skulle det kunna krocka med airsoftare. vilket skulle kunna bli jävligt bökigt minst sagt.

alltså militären verkar få vara lite var de vill och åka omkring var de vill utan att meddela allt för mycket utåt, och det är inte allt för konstigt. medans de inte har någon som helst koll på airsoftare och vi inte på dem. även om vi har tillstånd att vara på området. nu låg deras fokusområde någon enstaka kilometer öst om oss som tur var så var inga problem. förutom att vi möttes på vägar när båda sidor fraktade sig till och från ställen.

Magyck

Postby Magyck » 28 April 2015, 14:19

Det är tyvärr så att det är allmänhetens skyldighet att ha koll på om och var FM har sina manövrar utom vid sk.skarpskjutning då det markeras med röda flaggor o dyl vid och på skjutfälten samt att anslag härom sitter uppe vid infart till skjutfält.
Endast stora manövrar som menligt kan inverka på allmänheten meddelas via tidningar o dyl.
Ampluf plumbum in aer
Det är bättre att ransakas av 12 än att bäras av 6...

dariantel

Postby dariantel » 28 April 2015, 14:26

ja, försåtligt på ett sätt, jag kunde ha önskat att polisen som var meddelade om vårat spel kunde ha meddelat oss om detta. och tvärt om. men men. allt löste sig denna gång, tänkte bara på framtiden även om det är osannolikt så skulle det kunna krocka.

Magyck

Postby Magyck » 28 April 2015, 14:51

Fråga om ni kan få agera b-styrka...😁
Ampluf plumbum in aer
Det är bättre att ransakas av 12 än att bäras av 6...

Cire

Postby Cire » 28 April 2015, 16:16

Skulle varit intressant och veta vad som skett om ni kört med ryss grejer ;)

dariantel

Postby dariantel » 28 April 2015, 22:11

min kompis som var med hade gorka på sig hehe.
Om vi hade haft M90 hade han nog blivit mycket surare. Utländska uniformer går ju inte direkt att blanda ihop med svenska och därav brydde han sig klart mindre.

28 april 2015, 22:11:

min kompis som var med hade gorka på sig hehe.
Om vi hade haft M90 hade han nog blivit mycket surare. Utländska uniformer går ju inte direkt att blanda ihop med svenska och därav brydde han sig klart mindre.

Sport
Lag: FsM
Played Since: 2009

Postby Sport » 28 April 2015, 23:25

Låt inte en grinig gubbe förstöra synen på försvarsmakten. Griniga, ohyfsade rötägg finns överallt i alla organisationer. Somliga inom försvaret lider lite av samma problematik som airsoftare. En rädsla för att bli sedd som stridspitt eller krigsivrare, det blir då ett väldigt enkelt och bekvämt sätt att försöka bevisa motsatsen genom att ge uttryck för missnöje över andra aktiviteter som kan tolkas som "krigsförhärligande".

De flesta som tänker ett steg längre inser nog att det i dagens samhälle med krigsfilmer och datorspel knappast hjälper försvarsmakten i någon aspekt att vara oförskämd jämt emot en medborgare pga. en fritidsaktivitet som i allt väsentligt är ett datorspel i skogen.

Förslagsvis så ringer ni sålunda upp förbandschefen och berättar att den person som avdelats för att kommunicera förbandets verksamhet gjorde detta på ett sätt som ni upplevde oprofessionellt och otrevligt. Förslagsvis så presenterar ni airsoften först ifall info om hobbyn saknas.

Evron
Lag: AKG
Played Since: 2012

Postby Evron » 17 May 2015, 20:14

Lite sent inlägg kanske.
Dom flesta som är involverade inom försvarsmakten, iaf yrkesmässigt är (oftast) medvetna om att Airsoft och Paintball till exempel är olämpligt och krigsförskönande. Dom som jobbar med de sköter de oftast snyggt. Men M90 uniformen är ju ett plagg som väldigt enkelt och snabbt kan bli en fråga om lagbrott och olaga myndighetsutövande även under ett oskyldigt Airsoftspel.
De är ju inte kul å få sparken pga oetiskt bisysslor. Finns exempel på civila yrken där de räknas som oetiskt att jobba deltid i försvaret eller vara med i Hemvärnet.

Så jag kan förstå att Kaptenen visade stort missnöje i de. Sen kan man ha en kass attityd vilket är direkt olämpligt att nyttja av samtliga inom försvaret. Är attityden grovt olämplig kan de vara värt att anmäla de till försvarsmakten så att man kan vidta åtgärder. Jag är själv verksam inom försvaret och är mån om min och andras attityd.

berfrund

Postby berfrund » 17 May 2015, 21:30

M90 är inget lagbrott att bära eller äga de själs öppet över disk lite var stans, det som är ett lagbrott är att ha kragspeglar dvs gradbeteckningar eller förbandsmärken på uniformen eller att ut ge sig att vara något man inte är...

Vad det beträffar att allmänheten har skyldighet att veta var försvaret har sina övningar så är det tvärtom, det är de som bedriver yrkesverksamhet och ska således varna eller upplysa om deras verksamhet kan vara till men eller skada för andra.

Evron
Lag: AKG
Played Since: 2012

Postby Evron » 18 May 2015, 18:52

De är de jag vill komma in på med att de snabbt kan bli ett lagbrott. Många som spelar svenskar har diverse märken med mera från försvaret på sina uniformer. Har även sett flertalet spela med sin yrkesuniform. Men som jag också skrev kan man sköts de snyggt och skippa märken med mera på M90.

Return to “Allmänt om airsoft”