Hur är reglerna angående lasersikten?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Rebar

Hur är reglerna angående lasersikten?

Postby Rebar » 20 August 2015, 23:30

Hej, jag är helt ny på det här, jag läste tråden om klacken (barkarby hesta klack), där stod det att grön laser var strängt förbjudet. Implikationen blir då att andra lasrar är godkända.

Stämmer den slutsatsen? Om det stämmer, hur vanligt är det med lasersikten?

Tack på förhand.

p33krN
Played Since: 2011

Re: Hur är reglerna angående lasersikten?

Postby p33krN » 21 August 2015, 05:07

Lasersikten är ovanliga och har väldigt begränsat användningsområde.
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

Clinch
Lag: LAB
Played Since: 2013

Postby Clinch » 21 August 2015, 10:09

Generellt så är alla lasersikten som inte har för hög styrka tillåtna. Men det är mer eller mindre omöjligt att se det i dagsljus, speciellt på avstånd. Satsa på ett rödpunkts- eller holografiskt sikte istället. :) Lasersikten kan dock vara kul på nattspel eller i mörkare CQB-spel.

BlackGoat
Played Since: 2011

Postby BlackGoat » 21 August 2015, 11:52

Alla i laget kör med PEQ-box med grön laser som vi ENDAST använder för målpek när såna situationer uppstår.

Att använda det för att sikta med är inte att rekommendera då det ger stort obehag om någon råkar få lasern i ögonen, även om det bara är under en kort tid.
Därav mångas förbud mot laser på spel.

//BG
Mina Affärsredovisningar!

@blackgoat_airsoft på Instagram!

Rebar

Postby Rebar » 21 August 2015, 15:18

Tackar för svaren, var egentligen bara lite nyfiken!

Thinker
Played Since: 1997

Postby Thinker » 21 August 2015, 21:20

Lasersikten har sina användningar dygnet runt, men framför allt inomhus, i gryning/skymmning samt på natten.

Kortfattat: Då de vanliga gröna laserna är så stor risk att skada spelare med har de generellt förbjudits av många spelare och arr. Ibland är alla lasers förbjudna.

Längre: Största problemet med laser är många alltid ska sikta och lysa folk i huvud och tänker inte på att fienden kanske använder kikarsikte, eller även kan göra det medvetet för hindra en använda kikarsikten mm (sunt förnuft är en myt), många vill ha så stark synlig laser som möjligt, köper kina saker som sällan är bra reglerade/kvalitet tillverkade och framför allt de vanliga gröna är riktigt horribla lasrar ur säkerhet synpunkt, då grönt ligger mitt i ögats känslighet och fokuseras bäst av ögat samt att de vanliga gröna lasrarna är DPSS lasers (alla 532nm, för det är billigt att göra och få kraftigt), och de har variabel styrka beroende på temperatur, batteristyrka, hur kvaliten på själva tillverkningens kristaller mm och de kan då utan filtrering ha en betydligt kraftigare IR laser tillsammans med den gröna, vilket innebär det inte går att lita på etiketten för 5 öre på dem heller, och chansen för ögonskador från dem är stora. Det finns direkt emitterande / primär laserdioder i grönt (520nm, lite lite mer blågrönt) som vore betydligt säkrare, men dyra och existerar knappt som lasersikten.

En vanlig grön 532nm igenom kikarsikte kan ge ögonskada direkt, blinkreflexen hinner inte skydda. Du kanske inte upptäcker detta pga hjärnan är duktig att täcka över sådant (som blinda fläcken) men ärrbildnad på ögonvävnaden är inte bra.
This space intentionally left blank

Protnev
Lag: Pathfinders

Postby Protnev » 22 August 2015, 12:16

Grönt ljus är inte farligare än rött pga ögast känslighet att plocka upp ljuset. Dock är de mer irriterande, alltså att du får mer "snöflingor" i synfältet om du skulle träffas. Snöflinger är ögat sätt att stänga av synintrycket så att skad inte sker på stavar och tapparna. Obehagligt, men itne det som skadar.
Skadan uppkommer när ljuset förvandlas till värme, mesta dels i pigmenterade epitehel av ögat. Detta är ett hudlager som underhåller stavar och tapparna och försöjer dem bland annat med blodkärl. Så det enda som faktiskt betyder något är Watt på lasern. Sammanfattningsvis, färgen på lasern har ingen effekt på skada men är obehagligare. Det är styrkan på lasern som spelar in och kineser har en tendens att hotta upp gröna lasrar och markeradem som lagliga.

Är detta inte tredje gången Thinker jag får rätta dig i det hela? Förra gången hade jag ju fallbeskrivningar från sjukhus men de verkar du inte tro på? Jaja, bustar bara lite myter
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

Tamaz
Lag: [saft] och [STAG]
Played Since: 2004

Postby Tamaz » 22 August 2015, 15:33

Är inte ett stort problem med de billiga gröna lasrarna att de ofta har ganska mycket ljus även i IR-spektrat, vilket i ögat omvandlas till värme som skadar utan att ljuset syns, och därför inte uppfattas som så lika starkt och farligt?
Lag: [saft] och [STAG]
Mina affärsredovisningar

Thinker

Postby Thinker » 22 August 2015, 18:31

Protnev, mycket möjligt, men man glömmer bort saker om det inte upprepas, speciellt om man bara fått det via ett intryck en eller två gånger (text).

Men det jag framför allt försökte få fram med texten jag skrev är att de gröna laserna är horribla lasers och där med framför allt farliga, gissa varför jag även nämde att det finns direkt emitterande gröna lasers som är säkrare pga det är bättre lasers och mer kontroll över dess styrka. En fråga dock: Men påverkar inte fokuseringen och absorberingen av ljusets energi värmen/effekten som skapas i brännpunkten? Och jag har för mig att grönt ljus absorberas effektivare av både hud och ögon vävnaden än rött ljus.

Edit: Jo en grön DPSS laser på ungefär 5mW grön 532nm kan börja som en 200mW IR laser på 808nm. Utan tillräcklig filtrering och kvalitet på kristaller mm kan mycket av detta följa med den gröna laserstrålen.
This space intentionally left blank

Protnev

Postby Protnev » 22 August 2015, 23:40

Jag ska gräva i det killar och få lite mer bekärftande kunskap i det hela Tamaz och Thinker. Bra jäkla frågor
Just nu är det lite vad som i teorin verkar viktigt faktiskt är det i praktiken. De fall jag sett handlar om små, reversibla skador på näthinnan där det ändå varit exponering av näthinnan i 20sekunder. Dock har det faktiskt kommit ett par nya fall och en inflammation av hornhinnan pga IR från förra året så jag har lite nytt att läsa på. :)

@Thinker. Ah, det är taget! Här kommer ne komplimang isådana fall. Jag ser dig som en jeppe som visst lär sig allt första gången de läser det ;) Ska svara lite om fokusering och absorbering senare men just nu kliniskt verkar man bara bry sig om Watt. Så det är nog ingen som vet. Teoretiskt ska det ju vara skillnad!
Om aborberingen så ska du nog se att altl ljus abosorberas utav det här pigment epiteliet. Jag lämnar det med en wikipedia, annars blir det för mycekt jargong.
https://en.wikipedia.org/wiki/Retinal_p ... epithelium

@Tamaz. Förr hittade jag inget om att IR skulle vara speciellt extra farligt jadd jadda. Men där finns faktistk ett fall ute där någon fått photoblepharokeratoconjunctivitis (ja, jag fick också ont i huvudet) av IR.

Protnev

Postby Protnev » 13 October 2015, 13:01

Läser man fysiken bakom laserpekare så ser ni att Thinker har rätt. Våglängden spelar stor roll, lägre våglängd betyder mer energi. En bättre laser som fokuserar ljuset kommer vara skadligare. Fokuseringen gör ju att samma energi hamnar på en mindre yta. En notis i artiklarna är att de inte testa DPSS, men det nämns i en av dem att de i framtiden tycker att det vore klokt att testa DPSS pga. att de är bättre. Ett kikarsikte kommer att fokusera och öka skaderisken.

Om jag nu håller så starkt med om detta, varför argumenterar jag emot Thinker?

Det handlar om tid. För att få skador och ärrbildning innuti näthinnan, krävs att man lyser med lasern i flera sekunder. Vi snackar om 10-20sekunder innan man börjar få problem. Problem, men inte irreversibla ärrbildningar. Denna tidsintervall verkar ändras beroende på våglängden.
Nästa handlar om fokusering. Inte om laser är bra eller dålig utan att det krävs att en person håller en laser stilla så att den kommer igenom pupillen som är ungefär 6mm stor. Stå själv på 10m avstånd och försök hålla en laserprick stilla inom en 6mm cirkel. Till och med i studier där perosner med ögoncancer exponeras och där huvudet fixerast har de problem med detta.
Så det krävs lång tid av exponering och man måste vara väldigt stilla för att få skador.
Men det går, personer har skadat sig. De faller in inom två kategorier.

Barn/ungdomar som lekt med laserpekare och stirrat in i pekaren.
Genom att sitta stilla, peka in i sitt eget öga och fokusera på den balla färgen går det att träffa rätt in i pupillen samt sitta stilla i flera sekunder. Det är från såna här fall man vet att en laserpekare för allmänheten är skadliga. Dock är det förvånatsvärt få av dessa som får irreversibla skador. De flesta får faktiskt tillbaka synen (efter månader dock).

Skitstarkt laser som råkar vara blå.
Här har vi en samling skador som dykt upp på 10-talet. Vi snackar om blåa lasrar med en styrka på 700mW-1200mW. Väsentligt mer än 5mW eller gröna fuskkineser på 50mW. Här har man belyst ögat av misstag i korta intervaller och får ärrbildning och till och med gropbildning i näthinnan.

Därför drar jag slutsatsen att lasrar i airsoft inte är farliga, men de är extremt irriterande och detta är en gentlemanna sport och vi ska respektera varandras vilja att inte bli exponerade av laser i ögat. Skadligt, eller inte.

Tyvärr är de flesta artiklar på pubmed, som är en databas för medicinska artiklar, stängda för allmänhet. Det gör att jag inte kan lägga ut så ni själv får se fallen. Det skulle varit guld men nu kan ni bara läsa sammanfattningar. Om ni vill, så söka på "laser+pointer+retina" på pubmed så finner ni några fall.

Ursäkta att det tog lite tid att besvara samt dubbelpost.

LITE EXTRA SVAR till herrarna som frågade
@Thinker, svar på fokusering och absorbering är ett självklart ja, som skrivet ovan. Apprå att hud och öga absorber effektivare så är svaret att både huden och ögat innehåller ämnet melanin. Efter att googlat melanin spektum så är svaret, ja, grönt ljus absorberas bättre. Inte konstigt då det ligger närmare UV, vilket är melanins uppgift att absorbera i huden.

@Tamaz, nu som sagt, IR har högre våglängd vilket leder till lägre frekvens vilket betyder mindre energi. Tankenöt: Andra vågor med lång våglängd är ju radiovågor och de går igenom dig varje dag. Men gammavågor som är en sorts radioaktivstrålning vill du inte ha igenom dig och de har kort våglängd. Att vi skulle skyddas av vår uppfattning är dock tveksamt. Även en liten grön laser blir vi mäkta irriterande på. IR sakdor är som sagt väldigt få, speciellt inom militären som verkar anväda kraftfulla IRlaser i avståndsmätare.

HrodgarHippie
Lag: Cannibal Hippies + §
Played Since: 2002

Postby HrodgarHippie » 29 October 2015, 08:42

Så.. TL:DR är att det är i praktiken inte farligt att använda i spel, eftersom man på sin höjd (råkar) svepa lasern över ansiktet? Men den som använder lasern med flit att lysa i ögonen förtjänar Ban från allt spel.(?)
Instagram; @callsign.rainbow

Hippie City Airsoft; En CQB/SIB-bana i Skåne.
https://www.facebook.com/groups/516999445174771/
https://youtu.be/Ms5iuIzHa2A

Finarvas
Lag: GRU 13 SPETSNAZ

Postby Finarvas » 29 October 2015, 09:25

Trodde aldrig jag skulle se någon skriva en längre wall of text än Thinker, ggwp.

Protnev

Postby Protnev » 30 October 2015, 13:44

Sammanfattningen finns länre upp, i ett annat inlägg ;)

Medicinskt så skiter jag i laser i spel. Som spelare är det bara irriterande. Låt oss inte irritera varandra i onödan.

Och jag trodde inte en airsoftlegend från en tid då Bill Clinton var president skulle vakna till ur sin dvala ^^

Wrim
Lag: Funderar
Played Since: 2014

Postby Wrim » 13 November 2015, 05:16

Sen finns det lasersäkra goggles, frågan är om de håller för airsoft...

Vaksai
Lag: Clownpunchers
Played Since: 2013

Postby Vaksai » 13 November 2015, 15:09

Jag har ett grönt laserskyddsglas till mina m-frames, samma skyddsklass som alla andra Oakley glas.
Sjukt störiga att spela med dock...

Return to “Allmänt om airsoft”