Vad håller Tullverket på med?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Nousie
Played Since: 2015

Vad håller Tullverket på med?

Postby Nousie » 8 January 2016, 01:06

Image Foto: TT
Jag har varit med om en minst sagt besynnerlig sammandragning med Tullverket och min fråga är egentligen hur ska jag går vidare? Får det gå till såhär? Från försvunna paket till förhör till försvunna paket igen.. Ja detta är då en röra signerad av Tullverket själv och får Tullverket verkligen göra såhär? Kanske har dom brutit emot lagen?

[Bakgrund] Den 1 september så beställde jag en M84 pistol (gas) 3 tillhörande magasin och en ljuddämpare ifrån en polsk sida, frakten skedde via GLS, jag tyckte att det tog otroligt lång tid för paketet att komma (brukar ta 4 dagar) så jag ringde GLS och dom började leta i Tyskland där paketet senast befann sig, men dom hittade inget, så jag bet i det sura sura äpplet och fick inse att paketet var förlorat. Jag tänkte inte mer på detta före den 3 november då det kom ett brev ifrån Tullverket hem till mig där det stod att jag var kallad till förhör, kallelsen var utfärdad den 27 oktober. Det stod inte på kallelsen varför jag var kallad men eftersom jag inte håller på med olagliga ting så insåg jag att det måste hänt någonting med airsoften.

[Förhöret]
Nåväl den 11 november på tullverket i Stockholm klockan 10 på morgonen så fick jag åka hiss ned till källaren tillsammans med två stycken förhörare, där jag möttes utav en lååång kritvit korridor där det fanns några vita dörrar längst sidorna, jag blev ledd in i ett utav rummen med en förhörare medan den andra satte sig i ett rum intill och lyssnade på hela samtalet. I mitt rum fanns där två stolar ett skrivbord och en dator (det liknade lite som i en sämre kriminalfilm) Förhöraren inledde förhöret genom att fråga om jag var jag och sa att ett paket innehållande ett vapen hade skickats till mig. Vapnet hade prövats på NFC (gamla SKL) där dom kom fram till att det var ett effektbegränsat vapen, men dom ville ÄNDÅ hålla förhöret med mig. Några frågor som ställdes var, hade jag beställt paketet? Hur mycket kostade pistolen? Vad är airsoft för något? Hur länge har jag hållit på med airsoft? Har jag flera airsoftvapen hemma? Vart beställde jag den ifrån? Varför beställde jag från utomlands?

[Nu har det brunnit]
Efter färdigt förhör tackade dom för sig och jag fick lämna tullverket. En förhörsledare eller åklagare (uppfattade inte riktigt vad dom sa) skulle ringa och berätta vad som skulle hända härnäst, en vecka efter förhöret så ringer någon och berättar att fallet har blivit nedlagt och det har inte väckts något åtal emot mig. Paketet med mina airsoft saker skulle skickas via posten, dagarna gick o gick och till slut så blev jag otålig så i onsdags ringde jag Tullverket och frågade vart är mitt paket? Fick till svars att det stod på datorn att paketet blivit skickat den 11 december och mer kunde dom inte göra *klick* så där stod jag utan spårnummer eller paket. Jag ringde upp tullverket med en lite mer irriterande ton och frågade vart mitt paket var och begärde spårnummer, jag blev kopplad till växeln i malmö där paketet skall ha befunnit sig. Där gick dom och letade efter paketet men det fanns inte där, dom tittade på försändelse utav post som skickades den 11 december, men mitt paket stod inte med. Så nu måste jag få tag på personen som var ansvarig över försändelsen den dagen men hon svarar inte... Så här står jag och är otroligt trött på att leka detektiv då tullverket stulit en helt laglig airsoft dessutom tidigare beslagtagen (varför beslagtar man något som är lagligt att ha?) eller så har dom bara tappat bort just mitt paket, hur som haver, vad skulle ni göra i min situation? Hur ska jag gå vidare... Tack för ni läst, visst är det komiskt :(

NonEx

Re: Vad håller Tullverket på med?

Postby NonEx » 8 January 2016, 02:26

Liknande hände mig med min Stark Arms Glock 19 CO2 stål GBB. Fick den efter 328 dagar...

https://www.youtube.com/watch?v=FQgpu-lD1RA

Bara att ligga på dom. Jag tror dom gör vad de kan för att försöka hålla kvar dessa "hemska" vapen.

Jag fick svar att ärendet var nerlagt och att de skulle frisläppa paketet. Men det kom aldrig. Sen påstod dom att det skickats tillbaks till avsändaren. Och sen efter mycket om och men så dök det upp på Posten...

Jag gjorde det mesta av min kommunikation via Tullsvar. https://tid.tullverket.se/fragewizard/main.sv.aspx

Best of luck.

Däremot så kan jag säga att i efterhand så kan jag tycka det är ganska bra att de följer upp och kontrollerar saker. Under förhörets gång så klarnade för mig hur suspekt ens airsoft och RS delar inköp kan se ut ifrån Tullverkets sida :p

Nousie

Postby Nousie » 8 January 2016, 13:27

Tack för utförligt svar! Jaa jag får ringa o ringa dom! Min första tanke är ju då att om dom håller kvar vapnen på detta settet då är dom ju rätt så är deras handling rätt så olaglig?

NonEx

Postby NonEx » 8 January 2016, 14:21

Det är nog ingen idé att bli allt för formell och byråkratiskt med det då det aldrig kommer fram vad dom egentligen håller på med utan bara "Vet inte vad som hänt", "Det har försvunnit" osv. som svar.

Men ja, ligg på så gott det går och hoppas på det bästa.

Jakelol
Played Since: 2001

Postby Jakelol » 10 January 2016, 16:42

Oj jag hade blivit något vansinnigt förbannad. Är det inget olagligt med paketet så är det bara att skicka packetet till mig, jag skulle inte komma in på något förhör.

Ante89

Postby Ante89 » 10 January 2016, 21:03

JO anmäl dem.

berfrund
Played Since: 2014

Postby berfrund » 11 January 2016, 09:21

Se till så ni har så mycket som möjligt i skrift!

Skriv även ner all kontakt ni haft med dom med namn datum tider, alltid svårt att komma ihåg efter åt annars.
Har ni kontakt via tfn skriv ner dina frågor i förväg samt att anteckna namn på den ni pratar med och var denne arbetar.

De kan gå så långt att ni tvingats anmäla och då är det grymt gott att ha allt ned tecknat om det går så långt, kontakt minst varje vecka till de ger sig.

Tänk att det är en myndighet de loggar mer eller mindre allt... och glöm inte att hela tiden vara lugn och vänlig chansen ökar markant att få prylarna... om man är det!

Nousie

Postby Nousie » 19 January 2016, 17:21

Fick samtal idag och paketet tycks vara skickat till fel person...

Elestro

Postby Elestro » 19 January 2016, 18:34

Pinsamt agerat av tullverket!
Vad airsoft är bör man rimligen ha koll på som tulltjänsteman vid det här laget, och att kalla en individ till förhör för att denne köpt en fullt laglig produkt är uppseendeväckande, minst sagt.

JO-anmäl och ligg på! Bli förbannad!

Fick också problem efter jag beställt min TM Scar-L från Japan.
Veckorna tickade på och ingen verkade veta vart mitt paket var. (Japanerna hade kirrat paketet till Sverige på 4 dagar dock. Effektiva, javisst.)

Tullen, som haft mitt paket i över 4 veckor släppte det till sist till Postnord.
Som tappade bort det...
Jag råkade även yppa att det var ett Airsoft-vapen i paketet, vilket gjorde posten oerhört bajsnödiga.

"Vi skickar inte vapen!!" Brölade en post-tant i telefonen.

Men jag låg på.
Ringde varje dag och var ASJOBBIG.
Och till sist, en dag stod det ett cykelbud där med min Scar-L :)

Jag hoppas verkligen din pistol kommer fram och att Tullen åtminstone ber tusen gånger om ursäkt.

mvh
Your ass is grass and I have the weed-wacker.

NonEx

Postby NonEx » 19 January 2016, 19:23

Fick samtal idag och paketet tycks vara skickat till fel person...
Klassisk ursäkt för att förhala. Told ya...

Bara att ligga på.

Nousie

Postby Nousie » 28 January 2016, 02:49

Ljuger dom så ljuger dom bra, fick brev idag från Tullverket där dom beskrev allt som hänt och att airsoften skickats fel, skulle även höra av mig via mail nu om jag ville ha ersättning för vapnet. annars så skall jag vänta tills det hittat mitt paket och bestämma mig där efter! Jag tänker faktiskt vänta, jag vill ha pistolen :twisted:

NonEx

Postby NonEx » 28 January 2016, 08:56

Nån gång ska väl vara den första där dom erkänner att de gjort fel :p

Nousie

Postby Nousie » 28 January 2016, 15:19

Jaa jag skulle gärna vilja se ett brev där dom ber om ursäkt, efter allt är löst så kommer jag att starkt fundera på att göra en JO anmälan :x

Elestro

Postby Elestro » 28 January 2016, 21:03

Jag som klurar på att beställa en till bössa från Japan. Blir inte supersugen när jag läser detta vill jag lova.
Your ass is grass and I have the weed-wacker.

Nousie

Postby Nousie » 29 January 2016, 02:23

Tror jag bara är en olycksfågel, har beställt pistoler från redwolfairsoft och gevär från polen innan att någonting har hänt, men chansen finns ju att detta händer vem som helst

kevin94
Played Since: 2016

Postby kevin94 » 30 January 2016, 17:46

Vilken sida köpte du ifrån?

Nousie

Postby Nousie » 30 January 2016, 19:18

ifrån gunfire.pl köper alltid där ifrån, brukar ha leverans tid på 4 dagar

kevin94
Played Since: 2016

Postby kevin94 » 30 January 2016, 22:00

Okej, ren otur antar jag.

Dj_komodo

Postby Dj_komodo » 31 January 2016, 00:00

Ytterst ovanligt att något sådant händer, med över 400 beställningar från 20+ butiker från Bl.a HK, Taiwan, Japan, Kina, Polen, England, USA så har jag aldrig råkat ut för något större än att tullen bara ville ha prisuppgift samt varubeskrivning.

Nousie

Postby Nousie » 31 January 2016, 00:28

Förmodligen... Det skall inte ens hända (tycker jag)

Nousie

Postby Nousie » 22 February 2016, 12:59

Tullverket ringde i morse och informerade om att dom hittat personen dom råkat skicka airsoften till och att dom skulle åka och hämta airsoften på onsdag hos denna personen och sedan skicka den till mig.. Helt galet.. Med alla administrations kostnader o förhörskostnader personalkostnader så lär den pistolen vara Sveriges dyraste Airsoft vid det här laget.. Hehe

Sib

Postby Sib » 6 November 2016, 12:20

Vet någon varför man utan problem får airsoft via Postnord från utlandet till Sverige, men man får inte skicka airsoft från Sverige till utlandet via Postnord? Varför funkar det bara ena vägen?

Athlantika
Lag: Wolfsquad Airsoft
Played Since: 2005

Postby Athlantika » 6 November 2016, 20:41

För att postnord har sin utrikesterminal i Malmö, och tror första stoppet innan paketet skickas ut i Europa o så då går det via danmark
Och dom tillåter inte att något airsoftrelaterat skickas via dom...

Ska du skicka gejer utomlands så använd UPS eller typ DHl
Owner of Skeppartorp Airsoft
http://www.skeppartorpairsoft.se

Leader of WolfSquad Airsoft

Sib

Postby Sib » 12 November 2016, 22:29

Varför tillåter då Danmark att airsoft skickas till Sverige men inte från Sverige?

Callahan
Lag: 1man-squad
Played Since: 2000

Postby Callahan » 13 July 2017, 13:31

Verkar som det är min tur att ha krångel med tullverket!
Har beställt 2st Gun Heaven 1877 Major 3 Co2 revolvrar som har tvärnitat hos tullen.
UPS var skit snabba med att ringa upp och ville ha betalt för tull och moms vilket jag betalade direkt.
Sen tog det två dagar så fick jag mail om att tullen ville ha kompletterande uppgifter på revolvrarna.
Skickade in en länk från redwolf på grejerna sen har jag inte hört ett smack.
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

Return to “Allmänt om airsoft”