Evike Import Requirements

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Mitzzy
Lag: SPT

Evike Import Requirements

Postby Mitzzy » 18 January 2016, 15:36

Har sökt på ASS men inte funnit något om detta och det var länge sedan jag var i svängen för att göra en beställning.
Men detta förbryllar mig lite.

Image

Lade endast till en handske i beställningen och det blir samma sak som om jag skulle ha 10 bössor av varierande drivmedel.
Är det någon här som vet vad som krävs eller är det bara att köra på?
Eller är det bara Evike som tycker att de vill göra så här?
Enligt sökningar så har jag sett att Evike haft lite märkliga saker för sig, men det är inget som jag själv varit med om tidigare.
Om det inte bara är jag som undrar så kan det även hjälpa fler som undrar över detta.

Mvh
Mitzzy

Logon
Played Since: 2013

Re: Evike Import Requirements

Postby Logon » 18 January 2016, 15:39

Skulle ge som förslag att maila dom och fråga, men absolut intressant att ha en tråd där vi får veta svaret för framtida referens!

Mitzzy

Postby Mitzzy » 18 January 2016, 15:52

Har mailat och kommer med svaret så fort jag fått respons. :)

Mason
Lag: TF Green
Played Since: 2008

Postby Mason » 18 January 2016, 21:00

Vad är det som måste beställas ifrån evike? Evike är ju amerikansk sida och det blir lixom en extra mellanhand och då är det ju oftast bättre att beställa från inom EU, inget tull då heller. Om man inte beställer direkt ifrån Asien förstås. Frakten från USA är ofta dyrare än från Asien har jag upplevt.

Mitzzy

Postby Mitzzy » 18 January 2016, 21:11

Det är saker som inte finns på andra sidor, dock finns de i Sverige, men det skulle bli väldigt dyrt att köpa allt här.
Nu är det inte jag personligen som ska ha just de sakerna som bara finns där, men slår ihop ordern då det ändå ska beställas därifrån.
Hoppas på svar i morgon, annars mailar jag dem igen.

NonEx

Postby NonEx » 18 January 2016, 21:44

Topic på första sidan under Generellt: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =7&t=36825

Avkrävd personnummer från EVIKE?

Och även på första sidan under Generellt: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =7&t=37601

Beställning från Evike, går genom Tyskland. Problem?

Mitzzy

Postby Mitzzy » 20 January 2016, 23:53

NoneEx: Sökte innan jag gjorde posten och skummade igenom dessa trådar men ser inget som har med just detta att göra.
i sådana fall om det går via Tyskland, därav något tillstånd så det kan fortsätta genom Tyskland utan problem fast Evike inte vet något om det (då borde de ha informerat om det), känns konstigt.
Men jag fick ett mailsvar!

Från Evike:
"It is just an informative update saying that you may be required to send in some sort of a permit for an order to be shipped out. At this time I do know that spring or electric guns will require your SSN in order to be shipped out.

Should you have further questions on this please let me know.

Thank you,

Garrett | Evike.com Inc."

Ok, "some soft of permit" säger mig ingenting och det känns som de själva inte riktigt vet vad de ska ha.
Borde kanske be om ett mer exakt svar om det ska gå att lägga en order, men någon här kanske vet mer. :)

Nousie
Played Since: 2015

Postby Nousie » 21 January 2016, 02:05

Tjena, jag har försökt beställa gas vapen från evike förr och fick till svars att jag inte kunde det för jag behövde någonting liknande dokumentation som stod i bilden, fick känslan av att evike inte vet att de är lagligt att ha gas/el eller airsoft bössor i sverige i huvud taget, så jag beställde reserv delar istället och åkte på en för mig helt okänd tullavgift på ca 600 :oops:

kevin94
Played Since: 2016

Postby kevin94 » 23 January 2016, 18:14

Köp ifrån redwolfairsoft.com istället. Mycket billigare frakt osv. Tänk på att allt under 1500kr ska va tullfritt, det har det varit för mig iallafall och det står så på tullverket hemsida. :) + köper du ifrån Asien så slipper du den fula orangea tippen på alla airsoft vapen.

Källa ang tullavgift http://www.tullverket.se/innehallao/i/i ... 12e30.html

ohman
Lag: FRAG
Played Since: 2012

Postby ohman » 23 January 2016, 21:20

Kevin, tänk på att tullfritt och momsfritt är helt olika saker... Momsen är 25%, tull ligger på 3-4%.
Just sayin ;)
Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

kevin94

Postby kevin94 » 23 January 2016, 22:33

Självklart är det så. Dock så har jag beställt olika saker från olika ställen i utlandet och fortfarande inte ha behövt betala moms eller tull.
Och allt är nyligen, typ 2 veckor sen.

Tex, ett pistolställ ifrån redwolfairsoft.com gick på runt 30dollar. En kniv ifrån usa som gick på ca 140dollar och inge tull eller moms.
Pistolstället dök upp så jag var tvungen att hämta ut det och då ska man betala eventuell tull och moms på uthämtningsstället men det slapp jag.
Kniven dök upp i brevlådan så får se om det kommer nått segt brev om tull/moms, men det har gått så lång tid redan så tycker det borde ha dykt upp vid det här laget.
Kan det vara så pga att jag har valt vanlig frakt och inte någon expressfrakt med tex usp osv? :? :?:
och jag har beställt en hel del via ebay genom tiderna och då kommer ofta prylarna ifrån kina med vanlig "segfrakt" och då har jag sluppit tull och moms.
Den enda gången jag fick betala tull var när jag beställde min guld 1911 ifrån redwolfairsoft.com och valde expressfrakt med usp, då fick jag betala tull på 600kr

ohman
Lag: FRAG

Postby ohman » 23 January 2016, 22:42

Ja, helt riktigt, levereras varan med vanlig post så är chansen att slippa tull/moms mycket högre, dock gör sällan vapen det. Går de med expressbolag är det mer eller mindre garanterat att du åker på tull och moms.
Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

kevin94

Postby kevin94 » 23 January 2016, 23:46

Ja, vi får se. Har en pistol på beställning ifrån hong kong och valde vanlig frakt på den. Så får se om den kommer på posten eller inte :)
Om den blir tullfri så blir det att fira med att beställa en till picka av nått slag jag inte har ^^

Pockie

Postby Pockie » 8 February 2016, 17:36

Dom vet helt klart inte att gasvapen är lagliga i sverige. Beställde deras box of awesomeness. Den avbeställde dom bara sådär utan någon som helst kontakt med mig innan. Deras anledning var att dom inte kunde skicka visst innehåll i den då det skulle bli beslagtaget av tullen...

Azamo

Postby Azamo » 23 March 2016, 16:00

Tror ni att vapendelar (inner/ytterpipa, magasin, flash hider m.m.) kommer vara några problem att beställa från Evike? Eftersom problemet verkar vara just att beställa hela vapen från dem.

Herr Nilsson
Lag: S.A.W

Postby Herr Nilsson » 23 March 2016, 16:03

Skulle låta bli att beställa allt som går att uppbringa på andra håll, Asien är mycket bättre att ha att gör med än evike..
Bier,Bratwurst undt Sauerkraut!

Railon
Played Since: 2014

Postby Railon » 30 March 2016, 10:48

En vän fick nyligen igenom en beställning på en RPK utan större problem. De ville dock ha hans "social security number".

Return to “Allmänt om airsoft”