Resonerande kring pang-"regeln"

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Martin_Gustafsson

Resonerande kring pang-"regeln"

Postby Martin_Gustafsson » 6 July 2016, 15:23

Vet inte om detta är i rätt del av forumet. Sorry om det inte är det.

Jag har spelat airsoft sedan sommarn 2012 och därmed spelat på många varierade ställen där reglerna skiljer sig åt. För det
mesta är reglerna glasklara och alla är med på hur de fungerar. Exempel på en regel som nästan alltid nämns och sällan
missförstås är regeln som inte tillåter libanonrensningar (se vad du skjuter på). Men pang-"regeln" (om den nu ska
betraktas som en regel eller gentlemannagrej, kommer kalla den pangregeln tillsvidare) råder det skilda meningar om.
Principen är egentligen ganska enkel. Om du utan någon tvekan kommer ta ut motståndaren i situationen du befinner dig i så
säg PANG istället för att skjuta och skapa onödig smärta eller skada. Tex. 1m ifrån motståndaren i ryggen. Men ÄNDÅ råder
det förvirring kring hur denna "regel" bör tillämpas. Bland annat leder vissas tolkningar till vad jag anser är fusk eller
förstör det roliga med airsoft.

Huvudanledningen till att jag ville höra mig för angående pangregeln är att jag hamnat i situationer där jag anser att
regeln används felaktigt och i vissa fall helt som fusk.
Exempel på situationer:
- Renodlat CQB-spel inomhus, endast CQB-vapen tillåtna. Motståndare springer runt ett hörn med mig och en till bakom det. I
farten ca 2-3m bort ropar personen "pang, pang, pang, ni är båda döda". Detta är inte bortom all tvivel träffar, speciellt
inte när han springer.
- Skogsspel, alla har varierade vapen med varierande trim. Kille med boltsniper med minst 10m säkerhetsavstånd pangar på ca
8m rakt framför mig. Diskuterar saken med honom på plats. Hans förklaring var att han inte körde med sidearm som pistol eller liknande och därmed var tvungen att panga.
- Skogsspel, alla har varierande vapen. På banan finns inte bara skog utan även inslag av byggnader. I dessa byggnader är
utrymmena så små att det praktiskt taget endast går att skjuta med CQB-trimmade vapen därinne. Kille springer in och
försöker pangar alla runt varje hörn med sin AutoB bössa (dvs 10m säkerhetsavstånd). Man kan säga att han lekte krig
därinne likt när man var barn och tyckte det var regelrätt.

Jag vill i detta inlägg föra ett resonemang kring hur jag tycker regeln bör tillämpas och även höra era resonemang. Jag
kanske har helt fel? Förklara då gärna varför också. Berätta även gärna hur ni tillämpar regeln under era spel!

Såhär tycker jag att regeln bör formuleras: -Endast vapen med CQB-trim kan dra nytta av pang-regeln. Dvs. vapen som skjuter under 110m/s med 0.2g kulor. Alla andra vapen med trim som innebär säkerhetsavstånd kan alltså inte använda pangregeln.
-Pangregeln används när du befinner dig i en situation där du utom all tvivel kommer kunna markera din motståndare och du
vill undvika onödig smärta eller skada för din motståndare.
- Säger två motståndare "pang!" samtidigt kom överens om hur ni gör på plats. Är ni oeniga så ta träff båda två.

Resonemang kring min formulering:
Endast CQB-vapen får använda regeln. Detta för att undvika "fusk" eller fördelaktigt utnyttjande av regeln. Har man valt
att spela med ett vapen som tex har 10m säkerhetsavstånd så kan man inte skjuta på ett avstånd som innebär att pangregeln
kan tillämpas. Ett skott på 10m eller mer är aldrig ett skott som bortom all tvivel kommer träffa motståndaren och därmed kan inte
pangregeln användas. Skulle en spelare med ett vapen med säkerhetsavstånd kunna använda sig av pangregeln så innebär det
att "PANG!" på 10m, eller eventuellt mer, alltid räknas som träff. Detta är inte rättvist mot de spelare som valt att spela
med CQB-trimmade vapen då träffsäkerhet och skicklighet tas ur som faktor för de som spelar med trimmade vapen när det
gäller skott inom deras säkerhetsavstånd. De som har trimmade vapen måste alltså ha ett sidearm eller motsvarande och dra det i
situationer inom det primära vapnets säkerhetsavstånd för att kunna markera spelare inom tex 10m. Förutsatt att sidearm är CQB-trimmat.
Detta betyder inte att de spelare med CQB-vapen kan skrika "pang pang" hur de vill och garantera en träff utan
träffsäkerhet och skicklighet heller. Pangregeln används med förnuft när den behövs. Inte för att skapa egen fördel och
förstöra spelet.
Pangregeln ska helt enkelt användas för att minimera skada och se till att skydda varandra men samtidigt inte utnyttjas
felaktigt och förstöra det roliga med airsoft.

Som sagt. Ge respons om ni har en annan uppfattning kring pang-"regeln". Tack!
Mina affärsredovisningar
Airsoft är helt enkelt det fetaste FPS-spelet ever! Sen har det rätt bra grafik också.

Gwlyddyn
Lag: Спарта
Played Since: 2010

Re: Resonerande kring pang-"regeln"

Postby Gwlyddyn » 6 July 2016, 15:30

..eller så skiter man i pangregeln, ser till att ha sidearm med "CQB-trim" och slipper allt krångel/missförstånd.

Det är enklare. ;)

Martin_Gustafsson

Postby Martin_Gustafsson » 6 July 2016, 15:47

..eller så skiter man i pangregeln, ser till att ha sidearm med "CQB-trim" och slipper allt krångel/missförstånd.

Det är enklare. ;)
Egentligen är det bäst. Hade jag själv arrangerat spel så hade det alltid varit så. Dock är det många arrangörer som har med pang-regel utan att se till att alla är med på hur de anser att den funkar...
Mina affärsredovisningar
Airsoft är helt enkelt det fetaste FPS-spelet ever! Sen har det rätt bra grafik också.

Mickepicke
Lag: Inget just nu
Played Since: 2016

Postby Mickepicke » 6 July 2016, 15:54

Jag tycker att man ska skita i reglen, vill man göra det smärtfritt så borde man köpa en dummy knife.

Wiggen
Played Since: 2011

Postby Wiggen » 6 July 2016, 16:14

Sidearm, CQB-trim eller handkniv är OK.
Pangregel försöker lösa ett problem som man lätt kan lösa på annat vis.
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

JonathanRL
Lag: Lundkvists Logement
Played Since: 2005

Postby JonathanRL » 6 July 2016, 16:25

Att dra kniv - plast, dummy, boffer eller riktig (Ja, det har hänt) - för att kniva eller penga är inte en bra ide. Det finns en anledning till att vi markerar sådant med handen.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Marcules
Played Since: 2014

Postby Marcules » 6 July 2016, 17:34

Jag gillar inte regeln som sådan då jag inte har något emot en kula i ryggen från ett cqb sidearm. Med det sagt så har jag alltid tagit träff från pang då jag inte är speciellt tävlingsinriktad när jag spelar airsoft och inte orkar tjafsa med någon om en "dålig" pang.

Men jag tycker att ska regeln användas så är det endast på folk som är helt ovetande om att de är på väg att bli skjutna. Dvs bakifrån eller från sidan, sneaky style. Det man ser på Youtube där folk springer in i rum och skriker pang på tre fyra personer är ju bara helt spelförstörande.
-:Skogsfrisk:-

lubbe
Lag: F9
Played Since: 2007

Postby lubbe » 6 July 2016, 20:33

Jag har suttit, vad jag har trott, helt ensam och helt plötsligt frågar en kille bakom mig: "tar du träffen?"
Jag tyckte det var en bra grej för han smög fram och stod en meter från min rygg och hade lätt kunnat ta ut mig med ett skott.
Hade jag försökt dra upp mitt vapen så hade han hunnit skjuta mig om jag inte ville gå med på hans "krav".
Så det är nåt vi brukar köra med efter det tillfället och det funkar väldigt bra.

Mini_
Lag: Northmen

Postby Mini_ » 7 July 2016, 00:59

En regel som är helt värdelös och skapar konflikter.

Och jag tycker inte man skall kunna panga under sitt säk avstånd, för då får du ju ändå inte skjuta.
Och för att kunna panga ska du ju ha sånt övertag att du ändå skulle kunna lägga ett skott på ev ryggsäck eller väst.

Voodoo 1
Lag: FsM
Played Since: 2013

Postby Voodoo 1 » 7 July 2016, 14:49

"Pang-regeln" är svår, jag har använd den ett fåtal gånger, då med dragen sidearm på en meters håll när jag smugit in bakom någon som inte har en chans att reagera, alltså situationer som inte kan missförstås. Och det mest för att jag tyckte det var onödigt att sätta en plastbit i ryggen på en dude iklädd t-shirt.

Annars så kan jag tycke att det är sidearm som gäller. Att man är sniper och saknar ett sådan och därför väljer att panga på 8 meters avstånd är inte OK för 5 öra. Ska man ha trim över CQB avstånd, så är det ens ansvar att se till att man antingen är rustad för strid på/under CQB nivå. Pang kan endast appliceras på CQB vapen, om man ska spela med den.

Så ja, ditt resonemang är logisk.
7.62, when diplomacy fails.
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=21614

ProPain
Played Since: 2002

Postby ProPain » 7 July 2016, 18:25

Tyckte samtliga exempel du listade var exempel på hur man inte skall använda pang regeln.

Så länge folk använder pang regeln som ett sätt att "skona" motståndaren (Smyga sig på någon och ha en dominerande ställning) och inte som ett sätt att skaffa sig en fördel(Springa förbi en dörröppning och skrika "pang") så fungerar den bra.

Exemplen med prickskytten och AutoB bössan är intressanta tycker jag. Personligen tycker jag att det är spelarens ansvar att han inte har ett vapen som klarar av säkerhetsavstånden och då antingen skall hålla sig utanför sitt avstånd, bli utskjuten eller skaffa en picka som klarar gränsen.

Man kan ju ha tumregel att om du inte nästan garanterat skjutit ut motståndaren med en Hobbex springer så är det förmodligen inte heller rätt att använda pang-regeln.
Armchair mercenary since ´79

Affärsredovisningar:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=24993

Martin_Gustafsson

Postby Martin_Gustafsson » 7 July 2016, 19:04

Tack för alla svar med bra input! Tar med mig informationen.
Mina affärsredovisningar

YogHippie
Lag: Cannibal Hippies
Played Since: 2002

Postby YogHippie » 8 July 2016, 09:37

Pang-regeln har väl funkat och inte funkat lika mycket på båda hållen.
Har sett och varit med i många olika situationer där folk ropar pang på diverse olika avstånd, baserat på sitt säk.avstånd etc.

Tycker personligen att pang-reglen kan användas i cqb när man kommer för nära varandra.
Att panga någon på 10m avstånd med sin sniper är inte samma sak, tycker jag.

Kul anekdot:
Var på CQB-spel för ca 6-7 år sen där en glad filur satt i ett hörn och gömde sig. (Bockaby)
Jag sprang förbi dörröppningen till hans rum ganska snabbt och hörde då någon som ropade "PANG!" på mig.
Vet inte riktigt hur tanken kom, men svarade mer eller mindre direkt "MISS!" och fortsatte springa.
Tekniskt sett så anger ju bara skytten att han skjutit. Är ju fortfarande upp till mig att uttala träffen. ;)
Vill folk ropa ut fiktiva skjutningar så är det ju fritt fram för mig att ange träff eller miss tycker jag.
Båda skrattade som fan i safezone efteråt så det var bara roligt.
Han/du lirade i helsvart uniform, mp5 o någon pistol. STOR hjälm. Kommer inte ihåg nickname eller så, men inte sett
av honom på spel alls efter det dock. Finns du kvar där ute? ;)

fet_apa
Lag: LDT

Postby fet_apa » 8 July 2016, 18:04

Har inga problem med "pang-regeln" så länge tilläget "Miss" finns med, som i YogHippie exempel.

Den pangade har rätt att svara Miss och vanlig eldstrid uppstår, självklart skall gällande säkerhetsavstånd följas.
<insert 'cool' one-liner here>

Metalman_666i
Played Since: 2005

Postby Metalman_666i » 8 July 2016, 21:09

Intressant läsning detta må jag säga. De spel jag har deltagit i är nästan alltid genom VSAF och där tycker jag att pang-regeln är ganska diffus om den är tillåten eller inte på många av spelen. Jag är själv lite kluven till regeln och håller med trådskaparens argument för hur den ska gå till.

Jag har ett ganska kul exempel på när jag blev pangad en gång. Det var på Container Yard i Göteborg. Spelet var domination och lagen hade klockor där man tryckte på lagets färg så räknade deras tid ned tills de avbröt genom att trycka på motståndarlagets färg. Jag stod nära en sådan klocka helt ensam och var väldigt nära min egen safezone/respawn och var tvungen att täcka två håll samtidigt för jag visste att motståndarna var nära. Rätt som det är hör jag någon ropa "TRÄFF" högt och tydligt bakom mig. Jag vänder mig om och ser personen sjunka ned med huvudet och säga skamset, jag menade "PANG". Vi båda två skrattade åt situationen och jag tog träffen och gick skrattandes därifrån. Personen kunde ha tömt två magasin i ryggen på mig innan jag hade märkt honom, plus att han hade en till lagkamrat med sig. Som folk sagt tidigare, det rådde inga som helst tvivel på att han kunde ha skjutit mig innan. Jag uppskattade kanske avståndet som mellan oss 1-2 m från där jag stod.

Denna lilla situation gjorde min dag och jag hade askul resten av spelet.
Äntligen en stolt ägare av en VFC 416 och en G&P Navy Seals MOTS M4 :D

Clinch
Lag: GHOSTS
Played Since: 2013

Postby Clinch » 8 July 2016, 23:07

Tror aldrig att jag har använt den själv. Men regeln bygger ju på att man ska ha ett fullständigt övertag. Om någon rusar in i ett rum där jag siktar mot ingången så hade jag skjutit honom helt enkelt, oavsett om han skriker "pang". Om han däremot smyger upp bakom ryggen på mig och är inom 3m så hade jag godtagit det. Eller om jag kanske klättrar upp för en stege och inte har ett vapen i handen så är det också inga tvivel.

Undantaget är om någon med högt trim använder regeln inom sitt säkerhetsavstånd. Då får han kort och gott byta till sidearm och sen säga det.. Pangregeln används inte för att du inte kan/får skjuta, den används för att du inte vill skjuta din motståndare om du ändå omöjligen kan missa och han inte kan akta sig.

Kort och gott; om du säger pang och inte kan sätta ett skott i personen innan han kan sikta mot dig så hade du inget pangläge till att börja med.

delendam
Lag: Pandion
Played Since: 2000

Postby delendam » 12 July 2016, 17:59

Skippa "pang" och säg "ge dig!" istället så blir allt väldigt logiskt.

Garderob

Postby Garderob » 13 July 2016, 09:52

Som Delendam sa, Ge dig! låter MYCKET bättre och man har en chans att agera. Då slipper man ropa ut svar som miss och sedan agera, bara agera direkt.

Har använt pang en gång på Stråssa där vi gick in i ett rum på 4e våningen och dom två som stod där trodde vi var med i deras lag. Aldrig igen....

Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001

Postby Twist » 13 July 2016, 13:46

Det har varit uppe (exakt) ett par gånger förut.

https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... pang+regel

https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... pang+regel

Citerar mig själv från den här tråden:
Jag brukar inte tänka på det som "pangregeln" utan "pangsituationer". Skillnaden är filosofisk men psykologiskt extremt viktig.

"Pangregeln" är ett undflyende begrepp som inte låter sig definieras utanför ett konkret sammanhang. Beviset på det ser man i alla de trådar där "regeln" diskuteras fram och tillbaka utan att man når något som helst konsensus. Ju mer man försöker formulera den som en faktisk regel desto fler undantag hittar man.

Jämför med ordet "spel", som också är ett undflyende begrepp. Alla vet vad ett spel är och kan använda ordet på ett korrekt sätt men det går inte att klart definiera och avgränsa det utan att saker som vi normalt räknar som spel faller utanför eller sådant vi normalt inte räknar som spel faller innanför definitionen.

Därav "pangsituation". På airsoftspel uppstår ibland situationer där en spelare helt naturligt väljer att istället för att trycka på avtryckaren ge en annan spelare möjligheten att ge sig/ta träff. Om samförstånd uppstår löser sig situationen automatiskt, utan diskussion. Detta sker även om man inte har en "pangregel" i reglerna eller inte. Därför är själva regeln överflödig.

När man har "pangregeln" inskriven i reglerna uppstår ibland situationer där en spelare tolkar regeln till sin egen fördel. En sådan fördel kan vara att få en "kill" när man kanske annars inte säkert hade träffat eller för att spara en kula. Detta leder ofta till diskussion och konflikt utan att egentligen tillföra något.

Ergo: "Pangregeln" som skriven/uttalad regel gör mer skada än nytta. Det vi behöver är inte en regel som kan utnyttjas för personliga behov utan helt enkelt osjälviskt tänkande.
...med tillägget att om man nu ska "panga" så bör man också sätta en kula i marken för att visa att man faktiskt hade kunnat skjuta ut den man "pangar". Knepigt att ha en regel för hur man "pangar" utan att ha som regel att man ska göra det, men jag tänker så och det funkar för mig och dem jag "pangar".
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

Thinker
Played Since: 1997

Postby Thinker » 13 July 2016, 14:40

Som twist sa, varit upp innan men många förstår inte grunden ändå.

Generellt ska man inte behöva säga PANG för i de situationer där den kan användas borde målet känna sig så jävla ägd att det är överflödigt säga något förutom för att få målet att lägga märke till man är där och siktar på dem och de redan är körda, de bara inte vet om det än. Många som upptäcker man siktar på dem är mer tacksamma man inte sköt och tar villigt träffen, ofta med "tack" eller "snyggt" eller liknande.

Ett problem som är besläktat med de som använder PANG som en "cheat code" är problemet är de som helt verkar sakna sunt förnuft över situationen de är i. Jag har OFTA sett folk som försöker få runt vapen och vrida sig för att börja ta strid när de verkligen inte borde, och dessa får då en salva i låret, på västen eller något sådant, det är helt löjligt ibland hur "fucked" någon är men inte inser det utan komiskt försöker få fram vapen och ska skjuta. Vi snackar typ 5s och de har fortfarande misslyckats och man dominerar situationen så totalt man lugnt kan strunta i att skjuta tills de tar träffen.

Exempel är de skrämmande många som suttit vid lägereldar eller i baser utan skyddsglasögon (oavsett tid på dygnet) och inte fattar man är fi förrän man står 3m från dem, och skäller på dem för de saknar ögon skydd, och vanligtvis med svar "vi tar på det om fi dyker upp" och fortfarande inte märkt man står i fullt fiende camo förrän man påpekar det och DÅ försöker de få fram vapen (eller frenetiskt komma på vart de har vapnet) och ta på skyddsglasögon osv. Annat exempel är de som sitter i bilar med nedvevade rutor omedvetna om att man står utanför, vid sidan eller snett bakom 1m bak och riktar vapen mot dem och när de upptäcker det ska fortfarande försöka få fram vapen. OFTA jag behövt ropa något som "ge er eller så tömmer jag in i bilen" för de ska inse de inte vill ta den striden. Det är ändå några som försöker, med motsvarande kulor högt i kroppen/ansiktet som följd (kör nästan alltid CQB trim oavsett terräng).

Vissa saknar helt enkelt "jag är så jävla ägd" insikten.
This space intentionally left blank

killet
Lag: S.T.L / T.S.R.G
Played Since: 2010

Postby killet » 5 August 2016, 11:15

Jag har nyttjat "reglen" ett flertal gånger för att skona motståndarna. mestadels på milsim och jag tar alltid träff på pang hur osannolikt det än kan vara såvida det inte framgår Tydligt i reglerna att reglen inte används.
Alla gånger har varit tillfällen då man antingen lurat i bakhåll eller smygit sig på motståndaren.
Inom en meter eller två. men säger aldrig pang utan istället lägga fram frågan (om det är uppenbart) "Tar du träffen?" om pangreglen inte nämts på spelet, eller om det är en dominerande position "Ta träffen"

I dessa tillfällen tycker jag det är en sjukt bra grejj då jag själv skulle uppskatta detta.
Har däremot sett denna regel missbrukas på CQB områden framförallt.

Exempel. En kille hoppar ut ur ett hörn framför ca 5 motståndare och skriker pang,pang,pang,pang,pang ni är alla döda.

Detta tycker jag är löjligt då man lätt hunnit söka skydd eller dragit eld mot honom på minst 3e panget, samt, hur fan vet man vem han/hon pangade först xD

Jag tycker att i slutändan så är det alltid en bb träff som är en träff om det skulle vara oklarheter.
Om man väljer att panga någon måste man vara medveten om att den inte vinner över ordinarie träff. Den som skjuter tillbaka efter ett pangande kan ju klassas som en duchebag, men samtidigt var detta då en risk spelaren som pangade var medveten om.

Tar man träffen på en uppenbar pang bör man klappa sig själv och motståndaren på axeln för bra och schysst spel.

Kanske bäst att bara sätta en cqb trimmad träff i västen.

@Thinker
Dock är det ju jävligt korkat av spelare som tar av sig skyddsglasögon under spelet.
Man kan alltid skydda sig med att allt spel sker på egen risk osv. men hur kul är det att ha på samvetet att man skjutit ut ögonen på en god airsoftvän... :cry:
Dock är det ett helt annat ämne.

Return to “Allmänt om airsoft”