Ljuddämparsnack! Erfarenheter, teorier etc

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
Sanningsministeriet
Lag: ISOG - 040 Squad ”Tango”
Played Since: 2017

Ljuddämparsnack! Erfarenheter, teorier etc

Postby Sanningsministeriet » 4 November 2019, 09:27

Tjene! Tjene.

Jo, jag tänkte experimentera lite med att utveckla nån slags vettig dämpning och tänkte höra om era erfarenheter med det. Jag misstänker att denna diskussion eventuellt rör sig i gränslanden av vad som är praktiskt lagligt egentligen men vi talar ju om experiment och själva monteringen av resultatet är ju inte tvungen, ni förstår säkert hur jag menar!

Det jag märkte när jag provade några varianter var att min GBBR reagerade ganska märkligt på tätare och strikt symmetriska designer: kulbanan påverkades ibland rejält och utgångshastigheten blev ganska random. Men co2 pistoler samt vanliga AEG påverkas inte nämnvärt, misstänkte det kunde ha med hur just greengas och starkare varianter vecklar ut sig vid mynningen.
Tänker att bromsade pustar pajar skjutsen kulan får eller skapar nån slags baksug efter ett par passerade ”kamrar”.
Tankar på det från er som begriper er på ovanstående rappakalja?

Gällande effektivare dämpning har jag hängt upp mig på följande två vägar att gå:

Det cirkulerar nån teori om att ta ett rörämne och borra det fullt med hål, centrera det någorlunda i dämparn och fylla utrymmet mellan det borrade eldröret och dämparn med gamla strumpor eller frotté på något vettigt vis.
Det blir liksom som steroidversionen av de skumfyllningarna med stabiliserande spiralfjäder som kommer med vissa dämparreplikor. AEGer blir tystare av dem framförallt i skottriktningen, blir en beskjuten med en skumdämpare är det ofta svårare att avgöra exakt position, i min erfarenhet.
Nån som testat rör+tyg versionen?

Den andra iden jag hade var att skapa ett antal trattar av pantburkar vars trånga diameter skulle hålla sig kring 10mm för att ish-något efterlikna en baffles-konstruktion som håller luften kring mynningen still och på så vis fördröjer eller delvis hindrar utflödet av ljudvågor.

Har tidigare provat att stoppa en liiten ljuddämpare inuti en större, men pga lika delar materialbrist och lathet blev det inte speciellt bra.
Tror att en ganska effektiv konstruktion kunde vara att ha en uppdelning med en relativt tom kammare närmst mynningen på bössan och sen något stabilt som delar av och den främre änden fylld med rejälare skum eller strumptyg. På så sätt finns det stilla och jämn luft för kulan att passera först och sen en slags isolering som dämpar av vibrationerna i fronten så det blir tystare och mer diffust.

Kära snillen och erfarna ninjor, spekulera fritt tack!
Äh, skit i dramat, kom så drar vi ut o opererar!

Pettsson
Lag: TF18
Played Since: 2006

Re: Ljuddämparsnack! Erfarenheter, teorier etc

Postby Pettsson » 4 November 2019, 11:20

Har med goda resultat fyllt ljuddärmpare men rörisolering, armaflex/firoflex.
Dämpade ordentligt utan att förändra kulbana eller kraft.

Sanningsministeriet

Postby Sanningsministeriet » 4 November 2019, 14:17

Aha, bra ide!
Fyllde du hela tubens längd och minns du ungefärlig tjocklek på fyllningen?

Jag stod tidigare o tittade ner i en säck glasfiberull med skräckblandad förhoppning men insåg sen att nja, fett osoft om kulan börjar svepa med sig skiten och blir inandad eller bara träffar någons känsliga hud med fibrer. Dålig ide!

Edit:

Av någon anledning fick jag för mig att prova loop-delen på ett par kardborresnuttar som låg omkring här, använde dom som spacers för att hålla skumringar på plats längst fram i en minitub jag kör med lite och tyckte att det ändå gjorde skillnad, diffusare ljud framtill som nästan helt överröstades av mekaniken.

Sidequest available:
Kan man få motorskrället och gearbox att hålla käften någorlunda också? Det vore så skönt att slippa det här evinnerliga gneket åtminstone från egna bössan.

SSVVNJOCK! GNIVVNOPP! GNIPGNIPPGNOPP!
Kan ju tuppjuck för mindre egentligen.
Last edited by Sanningsministeriet on 4 November 2019, 14:38, edited 1 time in total.

Horrorbilly
Lag: SAG Västerås
Played Since: 2015

Postby Horrorbilly » 4 November 2019, 14:20

Jag gjorde som ovanstående. Rörisolering som jag kapade i bafflar med jämna mellanrum i trattform.
My idea of "help from above" is a sniper on the roof.

Sanningsministeriet

Postby Sanningsministeriet » 4 November 2019, 14:40

Jag måste gå o skaffa mig lite rörisolering helt enkelt, verkar ju finnas god empirisk grund för det.

Horrorbilly
Lag: SAG Västerås
Played Since: 2015

Postby Horrorbilly » 5 November 2019, 08:55

Det tycker jag absolut. Gb är dessvärre svårare att få tyst. Bra shimning, tysta kuggar, bra tätning. Man får prova sig fram.
My idea of "help from above" is a sniper on the roof.

Swalas
Admin
Played Since: 1997

Postby Swalas » 5 November 2019, 10:26

Bästa dämparen jag använt hittills är PTS AAC dämparen, den har ganska glest skumgummi, typ rör isolering, med en stabiliserande fjäder både skum och fjäder går hela vägen..

Jag och kastman testade olika bafflar och andra "cylinder borrningar" med decibelmätare , men på AEG / ptw så gjorde bafflar eller andra försök ingen skillnad i dämpning, alla olika sänkte ljudet lika bra som AAC dämparen original..

Att tänka på just md GBBR så måste man nog tänka på att ha bafflarna med större mellanrum så man inte råkar ut för extra expansion och får högre J i följd av det...
Med GBBR så känns det (inte testat med mätare) som längre pipa ger tystare bössa, dock så med CO2 så får man ju högre J (vilket t man kanske inte vill)

Return to “Allmänt om airsoft”