Mall för underlag till Tullverket för kompletterande uppgifter om försändelser

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
NonEx

Mall för underlag till Tullverket för kompletterande uppgifter om försändelser

Postby NonEx » 21 December 2019, 00:30

Efter ett antal turer med Tullverket avseende mina försändelse med airsoft relaterat innehåll och en ökad frekvens av brev med begäran om kompletterande underlag samt öppnade och inspekterade paket (av Tullverket) så har jag skapat en mall som jag alltid fyller i för alla mina beställningar för airsoft saker.

Jag har den redo och skickar in när det efterfrågas.

Observera att det alltid är försändelsens total värde de är intresserade av. Dvs. varuvärdet + fraktkostnad.

Om PostNord vill ha kompletterande underlag så får man ett brev hem med begäran om detta.

Ny metod för att skicka in underlag är via webben på https://postnord.se/tull/

Tidigare så ville de ha mail till backoffice.tull@postnord.com med försändelse ID:et som Subject/Ämne och innan den adressen så var det UtrikesBrevArlanda@postnord.com och/eller utrikesbrev.arlanda@postnord.com.

Om de inte behöver kompletterande underlag undan endast betalning för tull och moms avgifter så skickar de begäran om detta via SMS till ens mobilnummer. Saknar de ditt mobilnummer så får man hem brev om detta.

Vill man vara lite proaktiv och skynda på processen så kan man kontrollera sitt försändelse ID på https://moms.postnord.se/. Om man får träff där så får man glatt göra betalning med någon av metoderna de erbjuder.

För UPS del så skickar de SMS (har inte varit med om att få brev hem från dem ännu). Då får man frågor om vad de behöver och mailadressen de vill ha kompletterande underlag till är sebrokimp1@ups.com. Subject/Ämne ska vara försändelse ID:et. Betalning till UPS görs numera via SMS utskick från dem och de erbjuder betalning med Swish eller kort.

För att få till mallen då som jag har gjort så skriver jag alltid ut order-bekräftelse via webbsidan det beställs ifrån, mail på order-bekräftelsen, mail bekräftelse på betalning, web bekräftelse på betalning (typ PayPal), bekräftelse på skickad försändelse (styrker att försändelse ID:et det gäller faktiskt tillhör ).

Se längst ner i mallen med referens på filnamn som jag använder för att spara ner dessa. YYMMDD i namnstandarden för filerna är datumet när jag gör beställningen. Blir ibland återbetalningar/refunds för varor som är slut i lager etc. och då får man knappa med det i underlaget också (as-jobbigt!).

Här är min mall som ni kan använda om ni har behov av det. Som sagt, alltid lättare att förbereda detta när man gör beställningen och har det redo. :-)

Med lite copy/paste och replace i mallen med rätt info så går den snabbt att fylla i.

Har fungerat bra och varit heltäckande hittills. Inte fått några mer frågor efter detta skickats in :p

Makes sense? :o

Variabler
SHIPMENTID = Försändelse ID.
CONTENTS = Vad försändelsen innhåller. Om airsoftvapen: "Försändelsen innehåller licensfritt effektbegränsat airsoftvapen.". Om delar "Försändelsen innehåller delar till effektbegränsat licensfritt airsoftvapen.". Om tillbehör "Försändelsen innehåller tillbehör till effektbegränsat licensfritt airsoftvapen.". Kombinera ordval etc. efter behov.
PERSONNUMMER = Fullständigt personnummer. YYYYMMDD-####. PostNord och UPS etc. kräver detta för försändelser innehållande vapen eller vapendelar.
FÖRNAMN EFTERNAMN = Förnamn Efternamn.
ADDRESS = Gatuadress till hembostad.
ORT = Ort tillhörande ovan hembostads gatuadress.
POSTNUMMER: Postnummer tillhörande ovan hembostads gatuadress.
MOBILNUMMER: Mobilnummer. +##(#)### - ## ## ##.
MAILADRESS: Mailadress.
SHOPNAME: Företagsnamn/butiksnamn som försändelsen skickas ifrån.
COUNTRY: Avsändarland där försändelsen skickas ifrån från företaget/butiken.
WEBURL = Web URL till företaget/butiken som försändelsen kommer ifrån/där beställningen gjorts.
FBURL = Facebook URL till företaget/butikensom försändelsen kommer ifrån/där beställningen gjorts.
CURR = Valutan som beställningen gjorts i/betalats i.
SEKCONV = Försändelsens totala värde koverterat till SEK från valutan som beställningen gjorts/betalats i.
Hej,

Här är underlag för försändelse SHIPMENTID.

CONTENTS.

Kontaktuppgifter
Personnummer: PERSONNUMMER
Namn: FÖRNAMN EFTERNAMN
Adress: ADDRESS
Postnummer: POSTNUMMER
Telefon: MOBILNUMMER
Mail: MAILADRESS

Försändelse-information
Avsändare: SHOPNAME
Avsändarland: COUNTRY
Web: WEBURL
Facebook: FBURL

Varornas totala värde: $ CURR
Frakt-kostnad: $ CURR
Försändelsens totala värde: $ CURR (SEKCONV SEK)

Innehåll

Antal:
Produkt:
Artikel-nummer:
URL:
Pris:

Bifogade filer
SHIPMENTID_YYMMDD_shopname_receipt_mail.pdf : Orderunderlag från SHOPNAME via mail.
SHIPMENTID_YYMMDD_shopname_receipt_paypal_mail.pdf : Orderunderlag från PayPal via mail.
SHIPMENTID_YYMMDD_shopname_receipt_paypal_web.pdf : Orderunderlag från PayPal via web.
SHIPMENTID_YYMMDD_shopname_receipt_web.pdf : Orderunderlag från SHOPNAME via web.
SHIPMENTID_YYMMDD_shopname_refund_mail.pdf : Återbetalningsunderlag från SHOPNAME via mail.
SHIPMENTID_YYMMDD_shopname_refund_paypal_mail.pdf : Återbetalningsunderlag från PayPal via mail.
SHIPMENTID_YYMMDD_shopname_refund_paypal_web.pdf : Återbetalningsunderlag från PayPal via web.
SHIPMENTID_YYMMDD_shopname_shipment_confirmation_mail.pdf : Fraktbekräftelse från SHOPNAME via mail.
SHIPMENTID_YYMMDD_shopname_shipment_confirmation_web.pdf : Fraktbekräftelse från SHOPNAME via web.

EXEMPEL

Hej,

Här är underlag för försändelse AA0123456789HK.

Försändelsen innehåller ett licensfritt effektbegränsat airsoftvapen.

Kontaktuppgifter
Personnummer: 000000-0000
Namn: John Doe
Adress: Street 1
Postnummer: 123 45
Telefon: +46(0)000 - 00 00 00
Mail: john.doe@nope.no

Försändelse-information
Avsändare: JK Army
Avsändarland: Hong Kong
Web: https://shop.jkarmy.com/
Facebook: https://www.facebook.com/jkarmyshop/

Varornas totala värde: $145,99 USD
Frakt-kostnad: $29,90 USD
Försändelsens totala värde: $175,89 (1 654,44 SEK)

Innehåll

Antal: 1
Produkt: Umarex Glock 19 Gen 4 GBB Pistol (by VFC)
Artikel-nummer: UM3T-G19G4-BK01
URL: https://shop.jkarmy.com/umarex-glock-19 ... y-vfc.html
Pris: $145,99 USD

Bifogade filer
AA0123456789HK_191221_jk_army_receipt_mail.pdf : Orderunderlag från JK Army via mail.
AA0123456789HK_191221_jk_army_receipt_paypal_mail.pdf : Orderunderlag från PayPal via mail.
AA0123456789HK_191221_jk_army_receipt_paypal_web.pdf : Orderunderlag från PayPal via web.
AA0123456789HK_191221_jk_army_receipt_web.pdf : Orderunderlag från JK Army via web.
AA0123456789HK_191221_jk_army_refund_mail.pdf : Återbetalningsunderlag från JK Army via mail.
AA0123456789HK_191221_jk_army_refund_paypal_mail.pdf : Återbetalningsunderlag från PayPal via mail.
AA0123456789HK_191221_jk_army_refund_paypal_web.pdf : Återbetalningsunderlag från PayPal via web.
AA0123456789HK_191221_jk_army_shipment_confirmation_mail.pdf : Fraktbekräftelse från JK Army via mail.
AA0123456789HK_191221_jk_army_shipment_confirmation_web.pdf : Fraktbekräftelse från JK Army via web.

NonEx

Re: Mall för underlag till Tullverket för kompletterande uppgifter om försändelser

Postby NonEx » 4 January 2020, 01:22

Ja jo, mallen är väl nog bra, men det räckte tydligen inte hela vägen :o

Hade besök av polisen idag: https://airsoftsverige.com/forum/viewto ... =7&t=54910

Return to “Allmänt om airsoft”