Hembesök av civilpolis(er) idag pga. airsoft/RS delar/paket :o

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
NonEx

Re: Hembesök av civilpolis(er) idag pga. airsoft/RS delar/paket :o

Postby NonEx » 15 January 2020, 03:08

OK, dags för en liten uppdatering från mig om det här. Om ni tyckte historien var sjuk innan så vänta tills ni har läst nedan text... :|

Dagen efter hembesöket så skickade jag mail med lite frågor till Tullverket och Polisen.

Tullverket
Q: Ska jag göra på något annat sätt när jag skickar in underlag till fraktbolagens tull/importavdelning än hur jag gör nu? (bifogade exempel på underlag)
A:
Du kan inte göra på något annat sätt än det du gjort, när du förser speditören med alla uppgifter de kan behöva för att kunna göra din tulldeklaration.
Q: Ska man även skicka in underlag direkt till Tullverket?
A:
Vi här på TullSvar har inget med själva klareringen av ärendet att göra därför ska du inte skicka några uppgifter hit.
Q: Ska man informera Polisen om import av försändelser gällande airsoft vapen, delar, tillbehör och licensfria "riktiga" vapendelar?
A:
Nej du behöver informera Polisen om din vara inte är licenspliktig.

Polisen

Q: Kan ni bekräfta med ja eller nej att det har varit poliser på hembesök hos mig på min adress?
A: (114 14 via telefon) Skicka in din fråga till registrator via mail/webformulär.

Q: Har jag rätt att ta del av information/rapport gällande besöket och omständigheterna kring det?
A: (114 14 via telefon) Skicka in din fråga till registrator via mail/webformulär.

Ställde nog en fråga till men minns inte riktigt vad det handlade om, var inte speciellt viktigt tror jag. Kanske var samma som första till Tullverket med om jag bör eller kan informera på något annat/bättre sätt än jag redan gör.

Hur som helst. Som sagt, den jag pratade med på 114 14 kunde/ville inte säga något till mig direkt utan hänvisade mig att kontakta registrator via webben vilket jag gjorde samma dag (dvs. dagen efter hembesöket).

I onsdags i förra veckan på morgonen så hade jag ett missat samtal från ett skyddat nummer, utgår ifrån att det var någon från polisen som sökt mig. Jag hade semester, låg och sov och telefonen på "Do Not Disturb".

I fredags så ringde det igen från ett skyddat nummer som jag svarade på. Var en kvinna från polisen i Malmö som var admin för registrator mailboxen som sett mitt mail och ringde upp. Jag vet inte riktigt vad hon ville med samtalet för hon bad mig ringa 114 14 och fråga om information om det så sa jag att det har jag redan gjort och de bad mig skicka in till registrator.

Frågade henne om hon hade tittat i systemen efter någon information om detta, så sa hon "Nej det har jag inte gjort."

Uhm, OK?

Hon skulle kolla vidare och se om det fanns ett ärende och en handläggare/utredare som kunde kontakta mig för vidare information.

Idag på eftermiddagen så ringde det igen från ett skyddat nummer som jag svarade på. Då var det en polisinspektör från mitt lokala/närliggande poliskontor som ringde upp gällande mailet och frågorna där i.

Han: "Jo jag har sett ditt mail här med dina frågor och jag har tittat i våra system..."

Nu tar det här en sjuk vändning som jag nästan inte vill skriva om för jag skäms och tycker det känns väldigt olustigt...

Han: "..., jag kan inte se något att det har varit någon ute hos dig ifrån oss."

Jag: "Ehm... nähääääh? :shock: "

Jag: "Vad har du letat i för system då och efter vad för något?"

Han: "Jag har letat efter händelserapporter på datumet du angivet efter poliser på plats på din adress. Har även utökat sökningen till bredare datum ifall du skrivit eller mindes fel. Har sökt på ditt personnummer och på din adress. Jag ser ingenting."

Jag: "Oooookaaay... Det känns ju lite... olustigt får jag säga :|"

Han: "Jo, det kan jag ju förstå... Men varför tror du det var poliser? Vad sa de, vad frågade de och vad gjorde de?"

Börjar dra storyn lite halvt men orkar inte berätta allting men typ, stoppade paket, öppnade paket, airsoft, använder riktiga licensfria delar till det osv. och nämner FedEx paketet och att det varit öppnat när jag hämtade det.

Känns ju lite olustigt att berätta för en (riktig?) polis om anledningar till varför jag tror att civilpoliser varit hemma hos mig och tittat runt och frågat saker när han inte ser några spår av det... I plead the 5th (to not incriminate myself :P )

Han: "Jaha, OK."

Jag: "Men, finns det någon anledning som skulle kunna göra att det inte har rapporterats i systemen då?"

Han: "Näääeh. Alltså, jag har jobbat ute i fält tidigare och enda gången man inte rapporterar något är väl om man pratar med nån ute på gatan som verkar lite suspekt men som inte leder någonvart. Men om vi gör hembesök, alltså typ husrannsakan, så ska det ju finnas starka misstankar och även en tillhörande polisanmälan för att det ska ske. Och det kan jag inte se att där är på dig."

Jag: "Men om de varit här och insett att det inte var någonting att rapportera då?"

Han: "Jo, så kan det vara men i det här fallet om det gäller misstankar om vapen osv. så för våran egen säkerhet så meddelar vi ju i alla fall åtminstone ledningscentralen att "Nu åker vi till den här adressen för att undersöka det här", och "Nu lämnar vi den här adressen, där var inget konstigt", som absolut minimum. Och som sagt, det ska ju finnas misstankar, polisanmälan och utredning runt om kring det för att det ska leda till hembesök."

Jag: "Jo, ja, näeh, det låter ju rimligt såklart. Och det hade du kunnat se om det varit så?"

Han: "Ja, det hade ju funnits något spår i systemen jag tittat i om det varit så."

Nu svartnar det ju lite för ögonen och blir lite fysiskt illamående... Vad i helvete? :o

Han: "Men du är säker på att det var poliser då? Det kan inte ha varit från Tullverket? De har ju också civil-spanare som åker runt?"

Jag: "Njäeh, som sagt jag minns ju inte att jag såg något ID men de presenterade sig som från polisen och den ena pratade i sin öronsnäcka och de såg ut och betedde sig som poliser..."

99.99999999 ~ 100% säker på att de presenterade sig som polisen och inte från Tullverket.

Vet inte om jag skrivit det ovan i första inlägget, men den ena av poliserna, efter jag släppt in dem och de kollat de airsoftvapen som låg framme, sa något i stil med "Vi har kommit in, vi kopplar ner nu." i sin öronsnäcka. Så det känns ju som han pratade med någon. Är det fejk poliser så är det ju väldigt bra inlevelse må jag säga...

Han: "Ja, OK. Ja, jag vet inte vad mer jag ska säga. Jag kan som sagt inte se något här i systemen. Det är ju i så fall om du kontaktar Tullverket och ställer samma fråga till dem om de har varit hos dig."

Jag: "Jag hade ju hellre föredragit att du ringt upp och sagt att "Ja, det är poliser som varit hos dig" och att jag är misstänkt för något istället för det här :("

Han: "Ja, det kan jag ju förstå..."

Jag: "Känns ju inte bättre av att det har stått i nyheterna på sista tiden om massa falska poliser som tar sig in hos folk. Men det har ju varit gällande uniformerade poliser och hem till äldre människor och så..."

Han: "Jo precis, men du faller ju inte in i den kategorin direkt. Ofta i de fallen med personer som utger sig för att vara poliser så har de ju ett syfte med att vilja komma in. Alltså, råna eller så, och det har ju inte skett något. Men hör av dig till Tullverket och fråga dem."

Jag: "Ja, OK, jag får ju göra det... Och är det inte dem så får jag ju upprätta en polisanmälan."

Han: "Ja, absolut är det så..."

Det snurrar i huvudet, jag fattar ingenting. Makes no sense... Jag spelar upp hela besöket i huvudet igen och tänker ändå, trots det han precis berättat, att "Näeh, visst fan var det riktiga civilpoliser som var här.".

Jag hade absolut ingen känsla av att de var misstänksamma eller att jag kände obehag eller att det var otryggt eller så när de var här.

Men som jag skrev i första inlägget så hade jag ju spelat upp scenariot med hembesök av polisen i mitt huvud så mycket så jag spelade ju ut hela besöket för dem i princip utan att de behövde säga eller göra så mycket.

Och fy fan vad jag hatar mig själv att man är så jäkla dum så man släpper in folk som ringer på och säger att de är från polisen utan att kolla ID osv... BLÄRGH!

Alltså, hur sjukt är det här egentligen?

OK, samtalet med polisinspektören tar slut och jag sitter och funderar lite.

Trots det han precis sagt så säger min magkänsla mig att det måste varit riktiga civilpoliser som var här. Tänker typ att tullpersonalen/tullklaranter hos fraktbolagen i och med Operation Rimfrost har någon "hot-line" för tipps till de som jobbar med Rimfrost om suspekta försändelser som de anser bör följas upp och sen agerar polisen utefter det men kanske lite utanför ramarna för hur regelverket ser ut och hur det egentligen bör gå till? Att det kommer in någon annan väg och kanske inte loggas, eller loggas i något system som "vanliga" poliser inte har tillgång till?

Eller så vill jag tro att det är så för att alternativet är mycket mer obehagligt... :(

Där är ju ett par saker som får mig att tveka som jag funderar på. Det ena är ju såklart att de inte legitimerat sig korrekt. Det andra är den lite udda frågan, svaret och reaktionen gällande mitt förråd. Att jag svarar "Näeh, jag har inget värdefullt där nere pga. stöldrisk. Men jag har ett Excel-ark med inventering över allt som finns i lådorna där nere.", och att han småskrattar lite och svarar "Näeh, det är lugnt.". Typ som, jaha, då behöver vi inte bry oss om att bryta oss in där (om de nu var fejk poliser och fulingarna som ville råna mig eller stjäla saker).

Men samtidigt, de var inte aggressiva, de var snälla, försiktiga, tittade inte på eller rörde inte något som inte låg framme eller jag visade. Jag blev inte misshandlad/nerslagen och bestulen på allt värdefullt i min lägenhet. Jag har kontrollerat mitt förråd och där har inte varit någon. Jag har inte haft inbrott efteråt eller blivit rånad och misshandlar och bestulen på några saker.

Jag får inte ihop det liksom. Om det inte var civilpoliser, vem fan ska det ha varit då och varför?

Just med tajmingen på besöket (precis när mitt FedEx paket med RS delar kommit fram och hanterats av tullverket), och allt annat runt omkring.

Jag har ju en väldigt långsökt konspirations-teori om att tullklaranten på FedEx är "dirty" och jobbar ihop med kriminella och tipsar om "suspekta" paket som skulle kunna indikera att mottagaren har något av intresse hemma som de kan ha nytta av. Men det känns ju fan ännu mer osannolikt än att det är riktiga poliser som gjort ett informellt "off the books" besök under Operation Rimfrosts ledning på något sätt.

Annars är det ju random folk som utgett sig för att vara poliser, inte vet något om mig och tog en chansning och kom hem just till mig specifikt och hoppades att jag hade guldtackor hemma. Jag håller ju ganska låg profil om vem jag är, var jag finns och vad jag har osv. så att det skulle vara någon helt oinsatt random som låtsas vara polis... Det finns ju fan inte.

Så min utökade teori då enligt mitt första inlägg i den här tråden är i så fall att tullklaranten på FedEx har inspekterat paketet, kollat upp lite om mig (typ ingen vapenlicens), blivit misstänksam, ringt någon hotline för Operation Rimfrost (eller kanske någon annan kanal som går bakvägen, känner en polis eller vad som helst), och det har gjorts ett "on the fly" beslut att kontrollera detta vidare och göra ett "off the books" hembesök och hoppats på att jag var dum nog att släppa in dem utan att bråka så de inte behövde gå de officiella kanalerna med allt vad det innebär.

Snälla, hjälp mig att förstå vad fan det är som har hänt... :?

Tankar, funderingar, teorier?

I originalinlägget och beskrivningen av omständigheterna, besöket osv. Vad talar för att det var civilpoliser som kollade upp något misstänksamt (men inte i ett officiellt korrekt ärende), och vad sticker ut som skulle tyda på något annat?

mouse
Admin
Lag: FMI
Played Since: 2006

Postby mouse » 15 January 2020, 08:20

Säkerhetspolisen? Rätt säker på att dom får presentera sig som poliser men inte loggar sin verksamhet hos den vanliga polisen.

Tänker att dom vill kolla så du inte är en terrorist x)
"mmm, kanelbullar. FAN, vet ju inte vad kanelbullar betyder! HELVETE!!"
"Har du något i kakfickan?..... KARTFICKAN!"

Nya affärsredovisningar
Youtube kanal
Instagram

NonEx

Postby NonEx » 15 January 2020, 09:15

Image

:P

Swalas
Admin
Played Since: 1997

Postby Swalas » 15 January 2020, 12:51

Tror också säkerhetspolisen, jag vet att dom presenterar sig som Poliser, och använder deras legitimation.

Du borde nog kontakta åklagarmyndigheten det är ju ändå dom som är den som leder en eventuell utredning, och utfärdar order om husrannsakan vilket det absolut var, även om du erbjöd dig att släppa in dom. Det är fortfarande en åklagare som har beslutat att dom ska åka dit.

Terrorbrott/vapensmuggling hamnar nog under NOA så det är ju stor möjlighet att din "lokala" polis inte har tillgång till just dom systemen även om det är en myndighet nu.

LiquidSnake
Lag: Raptors

Postby LiquidSnake » 15 January 2020, 13:10

Jag tror också på Säpo.
Alldeles för seriösa och snälla för att personerna skulle vara något annat.

Pettsson
Lag: TF18
Played Since: 2006

Postby Pettsson » 15 January 2020, 14:05

Redan från början när du beskrev dem som civilpoliser lät det som säpo i mina öron.
Varför skulle poliser INTE komma i uniform liksom.

NonEx

Postby NonEx » 15 January 2020, 15:06

OK, goda nyheter nu för en gångs skull! :D

Polisinspektören jag pratade med igår ringde precis upp. Han hade inte heller kunnat släppa mitt konstiga hembesök och kollat vidare och frågat runt och han ringde för att bekräfta att, ja det är riktiga poliser som varit hos mig, och ja det var pga. min airsoft hobby och mitt suspekta paket med RS Glock tillbehör och delar och pga. tips från FedEx tullklaranten!

Ett oannonserat och informellt hembesök helt enkelt.

Och att de inte hade sett något suspekt eller konstigt beteende så de var nöjda och hade inget att rapportera, därav att det inte var något loggat.

:D

Så jävla skönt. Super schysst gjort av honom och nu känner jag mig väldigt mycket lugnare :)

Men kommer det någon fler oannonserat och ringer på så kan de ju räkna med att de blir grillade innan jag släpper in dem :P

Som sagt, möjligt de snabbt flashat någon bricka eller så och jag har blockat ut det ur minnet eller inte sett det riktigt men jag tror snarare att de blev så paffa över hur snällt och enkelt jag släppte in dem så de kom av sig på sin rutin lite :D

Dennis_halmstad
Lag: -
Played Since: 2019

Postby Dennis_halmstad » 15 January 2020, 15:24

Skönt att få lite klarhet i vad som hänt.
Dock tycker jag det är lite synd att de inte registrerat något på dig!
Nästa gång någon misstänker något paket kanske du får besök igen...
Då hade det varit bättre att detta fanns i skrift så de kan avfärda oron direkt.

NonEx

Postby NonEx » 15 January 2020, 18:40

Ja, jag tänkte lite samma sak faktiskt. Men jag orkar inte lägga mer tid och energi på det här nu. Och det är ju också så att, som jag fått förklarat för mig tidigare (av Tullverket efter förhör hos dem), bara för det var OK den här gången så kan det ju inte uteslutas att jag av någon anledning i framtiden skulle hamna in på något som faktiskt är olagligt eller kriminellt. Så då får de väl komma hit igen helt enkelt :P

Return to “Allmänt om airsoft”