"Dead men don't talk"

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
HrodgarHippie
Lag: Cannibal Hippies + §
Played Since: 2002

"Dead men don't talk"

Postby HrodgarHippie » 7 October 2012, 21:49

Regeln "Dead men don't talk" tycker jag är ganska viktig inom Airsoft, få grejer stör mer än en utskjuten (för scenariot i fråga "dödad") kamrat som ropar till kompisarna var fienden är och andra tråkigheter.

Dock har jag personligen fått uppfattningen att det anses att även skadade i väntan på medic lyder under den regeln, av någon anledning och i synnerhet av att använda eventuell radio.

Är man effektivt "dödad" i pågående scenariots regler håller man käften, möjligen att man svarar nån kamrat som man möter på vägen att "jag respawnar, ses snart.."

Men om man faktiskt bara är skadad och behöver/väntar på medic, varför skulle man inte få ropa ut positioner, ropa ut var man är, försöka ge taktiska råd oavsett över radio eller genom att ropa? Det är ju inte direkt verklighetsfrämmande.

Vad anser ni andra, har jag bara missuppfattat eller anses det ofint att snacka, även som wounded? Och isåfall.. Varför? :geek:
Instagram; @callsign.rainbow

Eadcruzher
Played Since: 2010

Re: "Dead men don't talk"

Postby Eadcruzher » 7 October 2012, 22:04

Döda talar inte. Gäller även dom som väntar på sjukvårdare, ifall inte reglerna säger annat.

Det är så jag försöker spela iaf.
Happiness is a delusion of the weak.

Affärsredovisningar

A_Müller
Admin
Lag: LD50
Played Since: 2004

Postby A_Müller » 7 October 2012, 22:06

Har alltid själv spelat efter att sårad kan ropa till kamrater, men gör du det så kan du även räkna med att det kommer fler boll din väg tills du håller tyst, har dött i väntan på hjälp eller fi är nerkämpad.
"Daddy, what happens when you die?" "Erhm.... son.... you go into respawn"

"Pain is temporary, chicks dig scars"

Kvarnen
Lag: TFA
Played Since: 2007

Postby Kvarnen » 7 October 2012, 22:08

Söndagsspel - Nej
Milsim - Ja, varför inte.

Baserat att man inväntar sjukvård och inte är helt död.

Bloodneed
Lag: smuts alliansen
Played Since: 1862

Postby Bloodneed » 7 October 2012, 22:13

+1 på föregående talare, beroende på hur skadad man är givetvis ..men skjuten i arm motsvarande och fortfarande talför ..då ser jag inga problem att man som skadad på ett milsim kan målange..
CTR EP3 Championship White, nuff said

MiqaFox
Played Since: 2010

Postby MiqaFox » 7 October 2012, 22:15

Är rent allmänt emot att man pratar som utskjuten.

Dock anser jag att det skulle kunna funka om man som redan utskjuten kan bli skjuten igen och då är "död". Blir bara konstigt om fallet är annat, att man bara sitter där som en aktiv spelare och delger info men är "odödlig".

Finns rätt mycket som man kan dra till RS hållet, t. ex. att man förmodligen kommer att fortsätta strida tills man är död på riktigt, plåstra om skador efter bästa förmåga o.s.v som inte är helt hållbara ur ett airsoft perspektiv, så tycker att man inte ska försöka med för mycket paralleller ditåt.

Själv är jag alltid tyst när jag är skjuten i vilket fall.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

Stygge
Played Since: 2000

Postby Stygge » 7 October 2012, 22:36

På större spel så skulle jag kunna tänka mig att en sårad i väntan på medic skriker både av "smärta" och försöker hjälpa in räddningen på alla sätt de kan.
Det måste ju dock finnas en gräns, att som sårad ligga och ropa ut positionsangivelser åt höger och vänster medan man blir pepprad av FI från alla håll...

Reglerna skulle isf se ut något liknande:
Skadad, får ropa på medic och ange positioner fritt. Blir man då skjuten igen räknas det som andra träff efter heal och man går till spawn utan att vänta på medic/bleedout.

Om man inte ropar positioner utan bara på medic så är man inget intressant mål och får invänta medic/bleedout som vanligt. Skulle man trots detta bli skjuten på igen kan man som vanligt upplysa om tagen träff. Givetvis gäller detta under hela väntetiden och om man ropar ut positioner första minuten får man snällt ta träffen även om den inte är menad som just en sådan senare under samma väntetid.

Krångligare och kräver ett extra mått av ärlighet från den skadades sida, om man tex angett något över radio utan FI's vetskap så räknas såklart även detta.

Djihani
Lag: Sea Shepherd
Played Since: 2008

Postby Djihani » 7 October 2012, 23:03

Skulle inte det bara leda till att man sköt på alla en gång extra om de fick sitta och tjöta i radio tills de var döda, och ändå effektivt ta bort hela "sårad måste räddas" grejen från storspelet om alla ändå döden dödades två gånger om för att de inte "eventuellt" ska ge bort viktig information?

Direkt negativt för säkerheten för spelarna om man måste fortsätta skjuta på alla utskjutna tills man är säker på att de inte talar i radio.
Knowledge is power, hide it well.
Min presentationstråd: viewtopic.php?f=165&t=9285

Grim
Lag: Snow throwers from hell.
Played Since: 2011

Postby Grim » 7 October 2012, 23:34

Om man får prata efter skada kan man slopa hela träffsystemet, och de tycker jag e bra vid milsim. Typ träff i armen och du kan krypa därifrån men träff i bröstet så får man stanna. Ev lägga in adrenalin, man får bara röra sig typ 10 m eller ngt.

Men på söndagsspel så får man vara tyst, där är vi för att skjuta inte simulera.
"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "

Stygge
Played Since: 2000

Postby Stygge » 7 October 2012, 23:46

Säg såhär då:
Ta träff, stanna på platsen och ropa på medic/positioner = Ingen deathrag
Ta träff, deathrag = man håller klaffen och väntar på medic.

Då slipper man skjuta på folk som faktiskt "bara" tar sin träff, ropar de en massa är de ju ännu i spel och får bekämpas.

Som utskjuten kan man då välja mellan att spela det säkert och vänta på medic eller ta risken att hjälpa laget men då även riskera en tidig promenad till safe.
Den enda direkta skillnaden är ju då att man inte får förflytta sig utan hjälp eller skjuta, detta för att simulera fysisk skada.

El Macho Grande
Played Since: 2008

Postby El Macho Grande » 8 October 2012, 10:36

Jag gillar följande modell:

* Träffad, väntar på medic. Enda tillåtna fraserna: "Medic!" och "Lagnamn medic!".
* Utskjuten, på väg till spawn. Enda tillåtna frasen: "Död man!" eller motsvarande.
* I spel igen efter respawn. Allt är OK att säga. Sure, man kanske avslöjar något som man inte borde veta, men det är gammal info. Det är snarare positivt, för det tvingar fram ett mindre statiskt spel, man tvingar folk att spela aktivt och inte bara campa.

kimjoh560
Lag: TBB

Postby kimjoh560 » 10 October 2012, 00:47

Stygge idé är ganska intressant. Kanske gul deathrag för skada, röd för död.

Det blir oavsett en avvägning mellan vad som är realistiskt och vad som är kul. Jag tillhör nog egentligen en av dom som gärna ligger och snackar lite skit med den döda killen bredvid i stället. Spelar alltid lite med glimten i ögat och låtsas sällan att det är krig på riktigt. Så länga man inte påverkar spelet bryr jag mig inte så mycket.
Lgt. Skalptagare

AC
Played Since: 2005

Postby AC » 14 October 2012, 01:02

Halloj!

Är inte det bättre att spela efter de reglerna som redan finns, är du träffad och står upp eller ligger ned med duken på så säger man inget då man är tillfälligt ut ur spel?
Men om det är så att man vill delge olika positioner medan man är träffad och har duken framme då är man fortfarande inne i spelet och därför så har man rätt att skjuta på den spelaren medans han får inte skjuta tillbaka då han är träffad och då måste vi ändra den regeln också: är du träffad så får du inte skjuta andra för du är tillfällig ute ur spel tills du blir helad men om du visar positioner medan du är träffad så får du fortfarande skjuta tillbaks, då skulle det aldrig bli att nån lämnar spelet pga träff och det skulle skapa en riktigt irritation moment för alla.

Det är min åsikt, lämna reglerna som de är, som man säger: Om saker och ting funkar ändra inget i de i onödan!
Ha det gött! A.C.
Post tenebras lux
Aut consiliis Aut ense
Mina affärsredovisningar:http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 121&t=2175

Welle
Lag: PTH
Played Since: 2003

Postby Welle » 14 October 2012, 05:48

Jag gillar följande modell:

* Träffad, väntar på medic. Enda tillåtna fraserna: "Medic!" och "Lagnamn medic!".
* Utskjuten, på väg till spawn. Enda tillåtna frasen: "Död man!" eller motsvarande.
* I spel igen efter respawn. Allt är OK att säga. Sure, man kanske avslöjar något som man inte borde veta, men det är gammal info. Det är snarare positivt, för det tvingar fram ett mindre statiskt spel, man tvingar folk att spela aktivt och inte bara campa.
Exakt så anser jag och det är det som gäller på klacken.
Jag har aldrig vart med om att man kört med på något annat sätt än ovan talare. Det är det enklaste och rättvisaste sättet. Är du utskjuten är du död och inget annat, man blir inte healad, man blir återupplivad...

Tänk så här, jag skulle kunna göra en rusning rakt mot fi, bli utskjuten och sen ligga och raportera in via radio vart fi är och hur dom rör sig. Det skulle som sagt kanske funka under milsim men inte under lördagspanget
Jag får nästan varje spel påminna folk om att man inte får prata när man är utskjuten/medicad
Lite finare, lite bättre

Return to “Allmänt om airsoft”