MARPAT Woodland digital hjälp

Knas

MARPAT Woodland digital hjälp

Postby Knas » 1 September 2014, 22:07

Har en bekant som åker till USA och tänkte beställa ett uppsättning kläder för en US marine grunt utstyrsel. Jag skall ju då ha en MARPAT Woodland om jag fattat rätt.

När jag kollar på ebay så verkar de som att vid sökning på "MARPAT woodland" så verkar de inte finnas större storlekar än large mer eller mindre. Dessa förmodar jag är äkta om man kollar på priset också.

De jag hittar som är x-large verkar istället ha benämningen "Woodland digital" och verkar vara kopior/för civilt användande. Jag behöver ha storleken x-large.

Om man köper de som heter "Woodland digital BDU" är det rätt ? Och varför verkar vissa av dessa vara mer bruna/orange än de bilder jag får när jag söker på MARPAT Woodland?

Vill bara vara säker att jag köper rätt saker så jag inte ser ut som en tok.. Har ingen erfarenhet av detta :oops:

Pirog

Re: MARPAT Woodland digital hjälp

Postby Pirog » 1 September 2014, 22:29

Med risk för att ha förstått amerikansk uniformsbenämning och indelning helt fel - Jag tror gamla MARPAT numera heter AOR 2 så kanske får du bättre lycka om du provar att söka på det?

Frost
Lag: G.W.S.
Played Since: 2010

Postby Frost » 1 September 2014, 22:46

Woodland Marpat och aor2 är två helt olika camouflage. Marpat är marines och aor är navy.

Zentix
Lag: Black Forest
Played Since: 2013

Postby Zentix » 1 September 2014, 22:48

Som Frost sa, Aor2 och Marpat är inte samma sak.

Saxat från Wikipedia:
"-The United States government has patented MARPAT, including specifics of its manufacture.[1] By regulation, the pattern and items incorporating it, such as the MCCUU and ILBE backpack, are to be supplied by authorized manufacturers only and are not for general commercial sale, although imitations are available such as "Digital Woodland Camo" or "Digital Desert Camo"."

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/MARPAT
"-Poor man wanna be rich, rich men wanna be king, and a king aint satisfied till he rules everything"

"- Never compromise, not even in the face of Armageddon"

HollowSWE
Lag: FTC

Postby HollowSWE » 1 September 2014, 23:24

Ha i åtanke att USA har större storlekar än vad vi har eller märkt på kopior.
Large regular motsvarar (vad jag tror) xxl. Inte helt 100 på de dock men helt klart värt att ha i åtanke :)

Knas

Postby Knas » 2 September 2014, 00:05

Hollow du bör väl ha lite koll? :P

När jag söker verkar de finnas 2 versioner dessutom. ACU och BDU. Om jag fattat rätt är ACU = Army och därför är det BDU jag ska ta?

Skulle dessa två exemplar vara så nära RS man kan komma? Eller blir jag utskrattad ?

http://www.ebay.com/itm/Woodland-Digita ... 5aee2d6485

http://www.ebay.com/itm/bdu-coat-woodla ... 54055fb407

Ajo79
Lag: RRT
Played Since: 2006

Postby Ajo79 » 2 September 2014, 02:07

ACU och BDU väldigt förenklat benämning på uniformstyper/snitt. ACU har en massa kardborre på armar, krage och fickor. BDU har det inte utan knappar. De skjortor du länkar till är av rätt typ, och så nära du kan komma utan att köpa riktig MARPAT, skulle jag vilja påstå.

Riktig MARPAT finns i BDU typ eller i modernare FROG combatshirt snitt.

Har handlat en del MARPAT på eBay, mest i Medium, men det kanske är som du säger att XL är sällsynt, även om jag tycker det borde finnas.
“I’m a firm believer that there’s plenty of problems that can be solved with an M1A1 battle tank”
Min Affärer

Knas

Postby Knas » 2 September 2014, 18:09

Tack för förklarande Ajo!

Då kanske man ska köpa denna tro? http://www.ebay.com/itm/EMERSON-Combat- ... 3cddf90de6

Tanken har varit att skaffa en sådan tröja till sommaren så kanske ska köpa den + jacka helt enkelt. Skönt att jag vet vad för sorts saker jag ska handla men nu återstår det svåra att hitta exakt vilken man vill ha!

Men en sak jag tänkte på, vissa versioner verkar vara mer oranga/bruna än de andra. Är de bara för olika ljus i bilderna eller är dem faktiskt annorlunda tro?

HollowSWE

Postby HollowSWE » 2 September 2014, 19:03

Ett tips:
Sök på "issue Woodland marpat" och så ja, vilken del du vill ha.. Trousers eller jacket/shirt.
Då får du upp de du söker :)

Adepteon
Lag: RSG (Ravenwood Security Group)
Played Since: 2006

Postby Adepteon » 2 September 2014, 19:04

Den riktiga är brun där den du har länkat till är grön. USMCs utrusting är coyote brown på de ställen det bara är en färg som stridsutrustning och ryggsäckar. Annars är Emersons färger oftast helt identiska med USMC. Jag har ett par Emerson-byxor vars färger helt stämmer överens med min RS FROG shirt.

BlackGoat
Played Since: 2011

Postby BlackGoat » 2 September 2014, 19:11

MCCUU står för "Marine Corps Combat Utility Uniform" och ersätter gamla BDU.
FROG står för "Flame Resistant Organizational Gear" och är det flamsäkra alternativet som ersätter den gamla flightsuiten som användes.

Inkludera nåt av ovan nämnda i sökningarna så får du upp mer aktuella prylar.

Tips. Vill du göra ett seriöst försök till att likna USMC så ta reda op alla prylar dom använder, eller kan tänkas använda, och köp rätt från början :)

//BG

Knas

Postby Knas » 3 September 2014, 21:55

@BlackGoat Jo, de jag försöker göra. Dock så har jag tänkt göra det stegvis. Kläder + vapen först, sedan väst + tillbehör vapen. Har tyvärr inte så stor budget varje månad!

@ catachan Tack!! Grymt hittat, dock blir nog goretex jackan lite för dyr för tillfället så får vänta med den.

HollowSWE

Postby HollowSWE » 4 September 2014, 09:21

Fortsätt fiska, dom lägg ibland ut för väldigt liten peng :)

Return to “USA”