Tips på någorlunda rätt basgear till Marpat?

Down_BSC
Played Since: 2015

Tips på någorlunda rätt basgear till Marpat?

Postby Down_BSC » 22 April 2015, 13:19

Hej alla,

Vänder mig till er pålästa för att förhoppningsvis få lite tips och råd med en basgear!

Förord:
Jag har de senaste veckorna läst och förkovrat mig i både forumet och diverse andra sidor,
för att försöka lista ut vilken gear som skulle kunna passa mig. Eftersom jag är nybörjare och
aldrig varit ute på ett spel än, vill jag inte helt förköpa mig helt, även om jag är rätt säker på att
jag kommer att trivas som fisken. Därför försöker jag hålla ner prisnivån på en nivå där jag
hoppas få prisvärda grejer.

Min kunskap om olika förband är väldigt begränsad, jag skulle dock vilja testa att spela som
SDM eller DM inom USMC. Jag har ganska bra tålamod och är van vid skytte sen tidigare, därför ser jag mig
inte ha några problem med att avstå från ett skott om jag är osäker på säkerhetsavståndet.

Vad jag söker:
Tanken är att utifrån en marpat uniform, 1911 meu, ES profile och en SR-25 skapa en gear
som ser någorlunda korrekt ut. Allting behöver definitivt inte vara RS, men det får gärna se hyffsat korrekt och modernt ut.

Det som jag har svårast att hitta är en PC samt ett vettigt hölster. Har nästan sökt ihjäl mig efter hölster!
Har sett tips om JPC, SPC m.m. Finns dessa som vettiga kopior? Jag har länkat några kopier nedan, men vet inte hur kvalitén är?
Mina mått är 175/65, så jag misstänker att jag behöver något mindre.Önskar helst PC i CB eftersom de flesta USMC
ser ut att ha uteslutande CB på allt utom uniformen? Saken är den att pistolen har rail och jag är dessutom vänsterhänt..
Har sett många vettiga benriggar för högerhänta i CB, men det är väldigt tunt för vänsterhänta tyvärr. Jag önskar helst något liknande
ett Serpa eller Safariland dropleg i CB. Sakerna behöver absolut inte toppa den önskade prisnivån,
finns det något vettigt/prisvärt som är billigare kikar jag gärna på det.

Saker jag har i dagsläget:
Marpat MCCUU Uniform RS
ES profile RS
ASG 1911 Meu

Saker jag tänkt införskaffa:
P&J SR25
PC (önskad prisnivå upp till c:a 1000:-)
Dropleg hölster (vänsterhänt) (önskar prisnivå upp till c:a 500:-)

Kan nån av dessa vara nåt i PC väg? (listade från taiwangun eftersom jag tänkte ta bössan därifrån)
http://www.taiwangun.com/en/combat-vest ... aign-id=19
http://www.taiwangun.com/en/aav-fsbe-co ... aign-id=20
http://www.taiwangun.com/en/plate-carri ... aign-id=20
http://www.taiwangun.com/en/replica-of- ... aign-id=21
DownOne Backstage Crew
Instagram: https://instagram.com/down_bsc/

Gwlyddyn
Lag: Спарта
Played Since: 2010

Re: Tips på någorlunda rätt basgear till Marpat?

Postby Gwlyddyn » 22 April 2015, 13:32

p33krN
Played Since: 2011

Postby p33krN » 22 April 2015, 14:10

Den billigaste PC:n som är av bra kvalitet och ganska så korrekt skulle kunna vara en Flyye CIRAS i CB. Även MBAV skulle kunna fungera.

Köp inte några kinavästar förutom Pantac eller Flyye, det är bara skräp och bortkastade pengar.

Hölster som skulle kunna passa är Safariland 6004 med lampa, ett RS kostar bra mer än 500kr. Kopiorna går lätt sönder.

Ett tips är att du söker på "Eagle industries coyote brown" på ebay så kommer du hitta fickor i massvis.

Sen borde du köra med en FROG-uniform istället för MCCUU. Den är mycket skönare och är mer modern.
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

Down_BSC

Postby Down_BSC » 22 April 2015, 18:40

Tackar för tipsen! Jag tror att jag kanske uttryckte mig otydligt i trådstarten.
Jag är ute efter något som ser hyffsat korrekt ut, men som är tillräckligt billigt för att funka i ett nybörjar kit.

Finns det nånting i de prisklasser jag nämnt som är i alla fall OK? Känner att 1500+ för en väst plus 800:- för ett hölster känns som lite mycket till en början.
Speciellt tillsammans med uniform, pistol, bössa etc. Startkostnaden hitills har legat på typ 3500:-, sen lär bössa plus några extra magasin bli minst 2500:- till (utan kikare).
Om jag då adderar väst och hölster drar det iväg en del innan jag ens kommit ut på banan. :oops:

Har man kört ett litet tag och gillar sporten är det ju dock inget problem. Just nu handlar det om att få ihop ett snyggt vettigt nybörjarkit som jag sen kan
bygga vidare på. Jag hade kunnat köpa egentligen vilken billig väst som helst som fyller funktionen, men då blir det förmodligen svårt att bygga vidare
på gearen sen. Därför tänkte jag om det går att hitta nåt som är OK till vettigt pris som jag sen kan bygga vidare på.

Att det blev en mccuu är för att jag lyckades hitta det rs under min New York resa. Får komplettera med en frog uniform framöver. :)
DownOne Backstage Crew

p33krN
Played Since: 2011

Postby p33krN » 23 April 2015, 01:28

Tänket bakom att köpa ordentliga grejer från början är att du vinner på det i längden.

Vill du ha billigt så skulle jag rekommendera att du spelar som t.ex nån form av rebell.

AKM + Chicom är en bra kombo.
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

Magyck
Played Since: 2014

Postby Magyck » 23 April 2015, 08:34

https://milfreak.wordpress.com/2010/05/ ... loadout-2/
Börja med att kolla här på vad USMC använder och googla sen upp för dig godtagbara kopior..
Det kommer att ta tid och mkt pengar då det du önskar inte är den billigare varianten av vår trevliga sport,men..trägen vinner.
Ampluf plumbum in aer
Det är bättre att ransakas av 12 än att bäras av 6...

Kimale
Played Since: 2012

Postby Kimale » 23 April 2015, 08:44

Hitta kopior på serpa eller safariland för oss vänsterhänta är omöjligt, tyvärr får vi bita i det sura äpplet och köpa RS grejer! Nu är väl serpa hölster inte jätte jätte dyrt.

Börja med kläder och bössan, du måste inte ha köpt allt direkt utan det får ta tid! Ingen som kommer titta snett på dig för de. Vi alla har varit nya och inte haft så mycket saker :)
How to win a war? Buy a Kalashnikov

Min Presentation http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 65&t=11199
Mina Affärsredovisningar http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... boy#p69801

Mason
Lag: TF Green
Played Since: 2008

Postby Mason » 23 April 2015, 14:29

Nu är jag vanligtvis en som verkligen förespråkar riktiga grejjer före kinaskräp, men har du din budget så har du, och då lägger man hellre mer pengar på vapnen och trim. Jag ägde en TMC väst när jag började lira och den höll faktiskt helt OK.

Väst: http://www.ebairsoft.com/usmc-style-vest-p-6802.html

Hölster: http://www.ebay.com/itm/Blackhawk-41350 ... 1232688573

Jag hade valt safariland istället men som sagt så brukar det bli lite dyrare. Med safariland kan man montera en UBL och få ner hölstet en bit från bältet utan att det blir ett lårhölster. Det är den ultimata lösningen enligt mig. Edit: Eller custom kydex tillsammans med safariland UBL
Dropleg kan också kan bli svårt att få in i budgeten. Personligen tycker jag att låga dropleg hölster är skit då de alltid vobblar och hindrar framkomligheten. Man ska ha en god anledning till att bruka dem. En anledning brukar vara att man har för mycket skit monterat på mollen ovanför. Ibland är det nödvändigt, ibland kanske man ska se över hur man konfigurerat västen istället.
Last edited by Mason on 23 April 2015, 15:06, edited 1 time in total.

Gwlyddyn
Lag: Спарта
Played Since: 2010

Postby Gwlyddyn » 23 April 2015, 14:51

Glöm inte att det faktiskt går att hitta en hel del prylar begagnade. Då blir det ännu billigare.

OlleBlue
Played Since: 2012

Postby OlleBlue » 24 April 2015, 00:12

Dyker upp endel vänster safariland titt som tätt på ebay, brukar inte gå för så mycket heller. Har köpt 3 st via ebay för under 500, och då varit sprillans nya.

Down_BSC

Postby Down_BSC » 26 April 2015, 12:04

Först av allt, tack för alla tips!

Magyck:
Schysst länk! Mycket bra info där.

Kimale:
Attans att vi vänsterhänta alltid ska hamna sist på listan, massor för höger och minimalt för vänster.

Mason:
Tack för råden! Safariland med UBL såg väldigt trevlig ut. Sprang rung igår med extra kulor och ett exta mag i benfickan,
bara det vobblade runt en hel del. Eftersom jag tänkt spela som DM vill jag försöka hålla mollen på framsidan av västen relativt
clean då jag räknar med mycket liggande på magen. Viktigt också att det då går att dra pistolen enkelt från liggande.

Gwlyddyn:
Har väntat tillgång till köp och sälj runt en månad. Har tänkt kika runt där också för att se om jag hittar nåt lämpligt.

OlleBlue:
Schysst! Ska hålla utkik där och se om det dyker upp något!
DownOne Backstage Crew

Svarten
Played Since: 2013

Postby Svarten » 4 June 2015, 10:32

MARPAT Desert (FROG) är super billigt på ebay. MARPAT Woodland lite dyrare men fortfarande billigt nog att det inte finns kopior som slår priset.

Dessutom är dom MARPAT FROG jag köpt på ebay bland det skönaste byxor jag någonsin äget... köte desert MARPAT byxa för $25 incl. frakt, svårt slaget tycker jag :)

KronaN
Played Since: 2005

Postby KronaN » 4 June 2015, 16:00

Som jag ser det har du ett flertal alternativ:

1. Du kör billiga prylar och en komplett outfit. Detta kan låta lockande just nu, när du precis börjat. Du får något som ser hyffsat ut till en billig slant. Problemet är dock att du garanterat kommer att vilja byta upp dig till bättre grejer senare - du kommer att "känna dig" otillräckligt utrustad om du jämför med det du verkligen ville från början. Sen kommer du att behöva sälja av mindre attraktiv utrustning jämte inköpet av nytt.

2. Du köper äkta vara men bygger outfiten över tid. Här börjar du med att köpa det du mest vill ha (typ en PC) och fyller på allteftersom. Kan få lite gliringar från snubbar med komplett utstyrsel, men det ska man inte ta åt sig av. Det kommer med tiden. Du blir nöjd över att ha köpt kvalitet och känsla.

3. Du köper en "korrekt" outfit som inte är tänkt att vara utförlig. Typ gerilla med AK som någon annan nämnde. Det här funkar väldigt bra att köra med tills man vet ifall airsoft kommer att fortsätta vara ett intresse, plus att man alltid kan lägga mer pengar senare. Men jag tippar på att du vet klart och tydligt vad du vill köra på - US operator med plate carrier och allt :)

Jag tror nog att alternativ nr 2 skulle funka för dig. "Buy once, cry once"...

Kocken149
Lag: SAR
Played Since: 1998

Postby Kocken149 » 4 June 2015, 22:22

Önskar man hade gått på buy once cry once när man började med det här😀

Jackjaevel
Lag: Task Force Artemis

Postby Jackjaevel » 5 June 2015, 16:47

Har en Kina (flyye) pcwc (typ mbav) som jag dock fått misshandla med sanpapper, torktumlare mm för att få bort den där Kina-shiny looken, funkar ganska bra och ser inte för taskig ut... Även Kina-gear kan se "bra" ut... Men då får man jobba på det istället.

Sen att köpa RS är inte alltid så dyrt.. I princip samma pris för eagle fickor på eBay som Kina fickor

Kocken149

Postby Kocken149 » 5 June 2015, 18:36

Det som är dyrt med RS US gear är frakten. Kostar ibland mer än själva varan.

Jackjaevel

Postby Jackjaevel » 5 June 2015, 22:39

100:- frakt är inget att gråta över. Skärp dig

Finnen
Lag: Outlaw
Played Since: 2007

Postby Finnen » 6 June 2015, 01:38

Flertalet försäljare skickar enbart med spårbar och försäkrad frakt till sverige, inget ovanligt att det kostar 250 kronor eller mer i frakt för annars billiga fickor.
Köper man inte i större antal samtidigt från samma säljare så är det knappt värt att handla från staterna.
9/10 peaple doesn't know that Marines can fuck your life up better than you.

Jackjaevel

Postby Jackjaevel » 6 June 2015, 11:18

Men du kan ju inte säga "värt att köpa från staterna"

Det handlar ju om två helt olika produkter.

Du kan inte köpa issued material från TWG, wgc, shootercb..

Som att jämföra en rolex klocka mes en kopia från gatan :p
Fast i detta fall för stan samma pris.

Kocken149

Postby Kocken149 » 6 June 2015, 18:58

Men är du helt blåst eller? Har väl fått ca 10 paket från staterna bara i år det enda som varit billigare än 250kr i frakt är patchar.

Finnen
Lag: Outlaw
Played Since: 2007

Postby Finnen » 6 June 2015, 21:11

Jackjaevel@

Jag vet att att jag missade skriva in "RS" i min post, men med tanken på att dom senaste handlade om rs och frakt så såg jag det som en självklarhet.

Ja, produktmässigt går det inte att jämnföra.
Kina gear är avsevärt billigare i frakt men i utbytte sämre kvalite, begagnad rs är hållbarare än något en svettshop kan producera men grymt oekonomiskt i mindre antal pga. frakten.
Därför bör man kolla jävligt noga totalpriset innan man köper, för en nybörjare är det kanske rent praktiskt bättre att köpa billigare kina gear tills man vet vad man vill ha och därefter byta mot rs om man känner viljan/behovet längre fram.
Majoriteten jag känner som bla. kör milsim brukar gå den vägen och då man kanske inte hittar en säljare med allt man vill ha till salu kan man istället tvingas köpa från flera olika i färre exemplar vilket då drar upp totalpriset bortom all vet och sans pga. frakten.
9/10 peaple doesn't know that Marines can fuck your life up better than you.

Down_BSC

Postby Down_BSC » 6 June 2015, 23:52

Tack för alla tips och råd! Det fick bli lite omsadling gällande gear. Har börjat spela med ett lag som kör OD rakt igenom och rushar mycket, därför köpte jag mig en billig sele med minimalt antal fickor samt en smidig m4. Funkar faktiskt skitbra! :D kommer sannolikt att bygga på min US uppsättning framöver, men det får bli ett senare projekt. Det jag har märkt nu är att en sele är sjukt smidig vid rörelse mellan stående, knä och liggande position. Den är liksom aldrig ivägen och är extremt lätt att bära, vilket ger maximal rörlighet. För priset 300:- måste jag säga att man får oväntat mycket för pengarna. Har egentligen inget att klaga på gällande selen. :)
DownOne Backstage Crew

Return to “USA”