Manuell programmering av Puxing PX-888K - Så här gör du!

Kalle
Lag: Kirschenbauer

Manuell programmering av Puxing PX-888K - Så här gör du!

Postby Kalle » 21 February 2013, 22:47

Har fått flera requests på en guide till hur man programmerar PX-888K manuellt så jag kastar helt enkelt upp den lathund jag skrev ihop för laget när det var aktuellt för oss, även om ingen i laget använt den då jag programmerade alla radios själv!
Den är riktad till personer, tyskar, inom Kirschenbauer, därav språkvalet. Endast relevant information är med här. Vissa formateringsfel kan förekomma då jag bara klistrar in från facetube.

Frågor, synpunkter eller felaktikheter? Påpeka detta genast så att det kan åtgärdas!

Guiden är tänkt att användas med en fabriksny radio så för att allt ska stämma överens och inte vara förvirrande kan det vara en bra idé att återställa sin radio innan man följer denna. Detta gör man genom att hålla inne MENU samtidigt som man slår på radion (slå inte på din radio, den kommer att gå sönder och det är inte mitt fel. Varför säger man "slå på TVn" osv? Sämsta uttrycket ever, tänk om någon missförstår då blir det svindyrt...). Det kommer då upp "RESET ?" på skärmen, tryck ENTER för att återställa.

____________________________________________________________________________________________________________
==============================================================================================

Så här ställer du in samt programmerar in kanalerna manuellt i din Puxing PX888K. Slutprodukten är en fullt fungerande och konfigurerad PX-888K, redo för fältet.

Det ABSOLUT första du ska göra är att läsa igenom manualen. Är du inte grym på kinesiska så är andra halvan av manualen lite lättare att förstå (den är på engelska).

STEG 1

Har du läst manualen? Nej men gör det då.
...
Nu när du har läst manualen (who am I kidding... inte fan har du gjort det, skyll dig själv), montera ihop radioapparaten. Glöm inte att skruva i antennen (den långa pinnen) då man enligt manualen inte ska använda radion utan antenn inkopplad.

STEG 2

Sätt på radion. Nej, NEJ VAFAN INTE SÅ!!! Sjuka jävel. Jaja, we're german it's what we do... AKTIVERA radion genom att vrida på volymratten (den lägre, tjockare av de två).

STEG 3

Gör först de nödvändiga inställningarna. För att göra detta behöver vi gå in i menyn. Tryck på MENU. Nu står det "MENU" på displayen. Använd encoder-ratten (den långa smala i mitten) för att bläddra mellan de olika alternativen. För att ändra något, tryck på ENTER och vrid sedan på encoder-ratten tills du fått fram önskat alternativ. Tryck sedan ENTER igen och ändringen är klar.

Det som ska ändras är:
  • BEEP ? - Ska sättas till OFF, så slipper man de jobbiga pipen.
  • N/W ? - Ska sättas på NARROW istället för WIDE.
  • STEP ? - Kanalstegning, den ska ställas till 6.25K (står på 25K default).

Alla andra inställningar kan man lämna som de är tills man får för sig att det är något man vill ha annorlunda.
Tryck nu på ESC/M för att gå ur menyn. Din display visar nu:

R477.125
T477.125

STEG 4

Nu är vi redo för att knappa in en frekvens och sedan spara den. Här är den lista med kanaler som jag (Kalle) använt när jag programmerat.
  • PMR 1 - 446.00625 - Kanalplats 1
  • PMR 2 - 446.01875 - Kanalplats 2
  • PMR 3 - 446.03125 - Kanalplats 3
  • PMR 4 - 446.04375 - Kanalplats 4
  • PMR 5 - 446.05625 - Kanalplats 5
  • PMR 6 - 446.06875 - Kanalplats 6
  • PMR 7 - 446.08125 - Kanalplats 7
  • PMR 8 - 446.09375 - Kanalplats 8
  • JAKT 1 - 155.40000 - Kanalplats 9
  • JAKT 2 - 155.42500 - Kanalplats 10
  • JAKT 3 - 155.45000 - Kanalplats 11
  • JAKT 4 - 155.47500 - Kanalplats 12
  • JAKT 5 - 155.50000 - Kanalplats 13
  • JAKT 6 - 155.52500 - Kanalplats 14
  • JAKT 7 - 156.00000 - Kanalplats 15
Börja med att skriva in en frekvens, antingen genom att vrida på encodern eller skriva med siffrorna. Som du kommer att märka så får inte alla 5 decimaler plats på displayen när man skriver in frekvensen (märks på PMR-frekvenserna), men räds icke! Radion visar de sista två siffrorna med mycket liten text precis till höger om frekvensen du just skrivit in och radion matchar de sista två med den inställda stegningen, vilka då blir korrekt för våra kanaler. ;)

Börja med PMR 1 till exempel; När du skrivit in frekvensen korrekt ska din display visa:

R446.006(25)
T446.006(25)

Det fick duga med parenteser för de små siffrorna.

För att spara denna frekvens;
Tryck först på MENU.
Tryck sedan på ESC/M.

Nu ser du ett blinkande M samt tre små siffror nedanför. Siffrorna visar vilken kanalplats du valt att spara frekvensen på. För att ändra kanalplats, vrid Encoder-ratten.
När du valt kanalplats, tryck ESC/M igen för att spara frekvensen. Nu kan vi börja med nästa frekvens, tex PMR 2. Tips nu är att vrida Encoder-ratten tills vi stegat upp till nästa frekvens, så slipper man så jäkla många knapptryck. ;)
När du fått fram frekvensen, spara den som ovan men se till att välja en annan kanalplats, annars skriver du över PMR 1 som du sparade där innan.

Fortsätt så tills du sparat alla frekvenser. Försök att komma ihåg vilken kanal som ligger var, det underlättar om man tappar bort sig när man namnger kanalerna.

STEG 5

Nu är det dags att byta namn på kanalerna.
Först måste vi gå in i Channel Mode. Tryck på ESC/M för att cykla mellan Channel Mode och Frequency Mode.
När du ser:

CH 1
CH-001

så är du i Channel Mode, det förklarar sig självt. ;)
Tryck lite på ESC/M för att se hur de olika lägena kan se ut.

För att byta namn på en kanal, tex kanalplats 1 som vi sparade PMR 1 på, tryck på MENU och vrid Encoder-ratten (ett snäpp moturs) tills det står:

NAME ?
--------

Tryck nu på ENTER, den första lilla linjen börjar blinka. Använd Encoder-ratten för att vrida fram vilket tecken du vill ha. När du fått fram rätt tecken, tryck på # för att gå till nästa. När du är klar, tryck på ENTER för att spara namnet. Tips är att ge kanalen något vettigt namn, som tex PMR 1 om du lagt in PMR 1 på den (well duh...).

Fortsätt så tills du satt namn på alla frekvenser du sparat. Tryck på ESC/M för att gå ur menyn.

Nu är det dags att börja använda radion samt att kontrollera om du ställt in frekvenserna rätt (görs mot annan radio). Antingen kör du där du är eller så går du till Dual-monitoring Mode, det läge som används för att lyssna på två kanaler samtidigt. För att komma dit, håll inne ENTER i 2 sekunder.Nu har det dykt upp ett A framför en av kanalerna. A indikerar att denna är den aktiva kanalen, dvs den kanal som du sänder till när du trycker på PTT-knappen. För att byta kanal, vrid på Encoder-ratten. Den kanal som visas undertill är den sekundära kanalen som du lyssnar på men inte kan sända till. För att sända till den andra kanalen istället, tryck på ENTER, då visas ett B framför den aktiva kanalen. Du kan nu sända till den sekundära kanalen istället. Vrid på Encoder-ratten för att byta sekundär kanal. Även i detta mode kan man byta mellan Channel Mode och Frequency Mode, ifall man behöver veta, genom att trycka på ESC/M.

Grattis! Nu har du programmerat din radio och lärt dig använda dess grundläggande funktioner, dvs de funktioner som vi kommer använda i fält. Nu är det hög tid att läsa igenom manualen IGEN, nu kommer du förstå lite mer av dess innehåll och lära dig saker från den.

Har du frågor, synpunkter, saker jag missat eller inte förstår ett skit så skriv en liten kommentar så ska vi slå våra tomma träskallar ihop för att reda ut situationen!
_______________________________________________________________________________________________________________
=================================================================================================

Man behöver ingen kabel av någon sort (data cable, usb cable etc) för att programmera en PX-888K. Det tar bra mycket längre tid att installera RÄTT programvara, RÄTT driver och få den att fungera som den ska än det tar att programmera manuellt. För mer om detta och generell problemlösning hänvisar jag till:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... f=75&t=399
"Wir sind Deutsche, es ist was wir machen!"
- Kirschenbauer Airsoft Uppsala
Följ oss på facebook!

Omegamortis

Re: Manuell programmering av Puxing PX-888K - Så här gör du!

Postby Omegamortis » 25 February 2013, 20:33

Bra jobbat, utmärkt guide! Hämtade ut min radio för en liten stund sedan, och nu är den programmerad. Denna guiden hjälpte mig oerhört mycket!

Nitzer

Postby Nitzer » 4 March 2013, 10:35

Funkar dessa inställningar på en px-777 också?

Kalle

Postby Kalle » 5 March 2013, 10:36

Inställningarna som tas upp lär väl vara desamma, däremot vet jag inte om guiden funkar på en 777. Om menyerna skiljer sig så fallerar det.
Följ oss på facebook!

Bay Cat
Lag: November India
Played Since: 2001

Postby Bay Cat » 5 March 2013, 10:54

Det är rätt lika men som sagt läs manualen, det står exakt där hur du skall göra ;)

Alternativt läser du Thinkers guide:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =75&t=1506

Nitisk
Lag: New World Operations

Postby Nitisk » 5 March 2013, 12:08

Haha! Det är nästan så att jag skulle vilja ha en gilla-knapp här på forumet :lol:
Man kan ju ana lite frustration från TS. Kunde lika gärna ha döpt tråden till: Puxing PX-888K för Dummies! :twisted:

Det enda som skiljer 777 och 888 förövrigt, är att 888 kan har en extra kanal att lyssna på. De flesta menyer är likadana, samt tillvägagångssättet att programmera.

Kalle

Postby Kalle » 6 March 2013, 00:18

Skulle döpt den till det om det inte vore för sökbarheten ;)
Följ oss på facebook!

Kenny Starfighter
Lag: S.I.K.Y
Played Since: 2012

Postby Kenny Starfighter » 11 March 2013, 23:28

Kääännonn!!

Fick hem min 888k just och torkade ärslet med manualen och spolade ner den tillsammans med ubåten helt säker på en sådan här tråd skulle finnas. Åh titta här finns den.

danke sjön, grynnor i maj och hela skiten jag kommer att lyckas men min puxing tack vare dig.

Återkommer med resultat.

/Kenta

13 mars 2013, 22:25:

Klart!!

Tusen tack för dummie guiden.

/Kenta
Team S.I.K.Y
A-TACS FG
*Katana m4 custom / Noveske
*Ares M60 ratatatatata!!!

Fillthee
Played Since: 2013

Postby Fillthee » 28 March 2013, 07:16

Jag tackar också för denna kanon-guiden. Har i princip aldrig ens hållt i en sån här radio och jag fixade programmeringen utan större problem.
Dock har jag en fråga. Min radio går tillbaka till fm-radio hela tiden om man inte rör den. Går detta att stänga av?

Bloodneed
Lag: smuts alliansen
Played Since: 1862

Postby Bloodneed » 19 April 2013, 06:24

JÄTTEBRA GUIDE! ..

har sökt men hittar inte lämplig tråd. Lånar denna, vad har puxing för kontakter till PTT ..är det motorola eller keenwood?
CTR EP3 Championship White, nuff said

Kvarnen
Lag: TFA
Played Since: 2007

Postby Kvarnen » 19 April 2013, 07:25

Kenwood.

Bloodneed
Lag: smuts alliansen
Played Since: 1862

Postby Bloodneed » 19 April 2013, 07:56

tack kvarnen, bra att få det utbenat :D

19 april 2013, 07:56:

tack kvarnen, bra att få det utbenat :D
CTR EP3 Championship White, nuff said

Achilles
Lag: BattleGroup Myrmidon

Postby Achilles » 30 April 2013, 21:40

Tackar för en mycket bra Guide!
Färdig på en kvart.

mvh Achilles
www.battlegroupmyrmidon.com De Oppresso Liber

FonziE

Postby FonziE » 7 May 2013, 01:16

Tackar! :)

Allan_g
Lag: N.C.S - Northwood Combat Securit

Postby Allan_g » 21 May 2013, 21:12

Kan någon dubbelkolla mig på Jakt 1 i denna guide, alla källor jag hittar på nätet vill ha 155.425 som Jakt 1 och inte 155.400 som i denna guide. Dessutom slutar alla andra källor med Jakt 7 som 155.450.

De listor som finns på jakt butiker samt jaktradioinfo.se som jag hämtat min information ifrån:

Frekvens (Mhz) – Kanal

155.425 – Jakt 1
155.475 – Jakt 2
155.500 – Jakt 3 (Även för marin radio, då kallad “L1″)
155.525 – Jakt 4 (Även för marin radio, då kallad “L2″)
156.000 – Jakt 5 (Ej enbart för jakt, kanalen används generellt för: “landmobil trafik med bärbar radiosändare”)
155.400 – Jakt 6
155.450 – Jakt 7
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.

Kalle

Postby Kalle » 26 May 2013, 00:05

Någon som vet får gärna säga hur det ska vara. Jag hittar både listor som börjar på X.400 och X.425. Kommer inte ihåg vad jag baserade listan jag använde på då det var ett bra tag sen men det var säkerligen via någon slags googling eller här på ASS. En snabb titt i Thinkers tråd "Radio i Airsoft" anger också 155.400 som Jakt 1, kan ha varit den jag använde. Men är det fel så ska det givetvis ändras!
Inväntar definitivt svar från sakkunnig.

Edit:
Hmm, verkar vara en udda lista du länkat där. Börjar på 425 sen hoppar den över 450 för att avsluta med 400 och 450. Ser konstigt ut i mina ögon, men jag kan ingenting på området så det kanske finns någon logik.
Följ oss på facebook!

dariantel
Lag: Kirschenbauer samt OBB

Postby dariantel » 26 May 2013, 16:28

Bärvågsfrekvenser i MHz:
155,400 155,425 155,450
155,475 155,500 155,525

Högsta effekt: 5 W e.r.p.
Kanaldelning: 25 kHz
Frekvenserna 155,400 155,425 155,450 och 155,475 MHz får inte användas inom svenskt inre vatten och svenskt territorialhav

Detta är taget från PTS hemsida.
Då jaktbandet har 25 Khz kanalindelning i stigande ordning ser jag det som rätt naturligt att 400 kommer först i enlighet med Thinkers lista här på forumet. Det finns ej (mig veteligen) någon lag som säger vilken frekvens som ligger på vilken kanal.
Och då jag tror typ alla??? inom airsoft använder Thinkers lista så skulle jag rekommendera att fortsätta så för att undvika förvirring.

Allan_g

Postby Allan_g » 26 May 2013, 23:25

Gogglar man på det så verkar ... 400 vara en påhittad första kanal om man kan lita på jaktradioinfo.se och de första träffar på all jaktbutiker.

Urdrag från information på jaktkanal:

Kanal:
Bestämd frekvens avsett for radioförbindelse. Ex. kanal I = 31,930 MHz på 3l MHz bandet och kanal l = 155,425MHz på l 55MHz bandet.

Kanalseparation:
Avståndet mellan två kanaler. 31 MHz bandet 10 Khz och för l55 MHz bandet 25 KHz.

Varav jag väcker frågan, när jag är med olika jaktlag verkar inte min information taget från ASS stämma. Och det är anledningen varför jag vill få det utrett.

Farmen games som jag spelade på nu i helgen hade samma sak och börjar med ... 425.

Den kopierade texten från jaktradioinfo.se där sista två kanalerna helt vänder håller jag med om att de är lite skumma.
Allan_G

dariantel

Postby dariantel » 27 May 2013, 20:12

Kan garantera dig att PTS inte ljuger om vilja frekvenser som är till vad. så .400 är en jaktkanal.
Och som sagt, alla är fria att välja själva vart man lägger vilken frekvens i radion. Förmodligen har olika föreningar eller jaktlag hittat på någon egen standard som sedan blivit norm. Det har dessutom tillkommit lite kanaler och så genom åren så kan ha med sådant att göra om det ligger i oordning ibland.

Men är klart det kan bli lite stök när man har olika i olika aparater. Men lättast är nog att försöka lära sig frekvensen och ställa in efter den istället för efter kanal. Huvudsaken är ju att det är smidigt tillsammans med de du spelar oftast med.

Allan_g

Postby Allan_g » 6 June 2013, 12:10

Yepps,
Upptäckte detta när jag skulle spela med jakt första gången på klacken i Sholm och merparten av dem tilldelas på min sida hade den utnämda kanalen "förskjuten" med en kanalplatts.
Allan_G

Tony Olausson
Återförsäljare
Played Since: 2011

Postby Tony Olausson » 29 June 2013, 09:08

Från början så fanns det 4 st kanaler för jakt på 155MHz,
kanal 1: 155.425,
kanal2: 155.175,
kanal 3: 155.500 och
kanal 4: 155.525.
Senare tillkom Kanal 5: 156.000.
och ännu senare Kanal 6: 155.400 och kanal 7: 155.450.

Söker ni på nätet så hittas oftast kanalerna såhär:

Kanal 1: 155.400
Kanal 2: 155.425
Kanal 3: 155.450
Kanal 4: 155.475
Kanal 5: 155.500
Kanal 6: 155.525
Kanal 7: 156.000

dariantel

Postby dariantel » 29 June 2013, 21:54

Stod på jobbet och snackade jaktradio med en kund. började bläddra i katalogen och vipps så kommer det uppe en sida med frekvenserna.
Detta är en i-Com radio så inget okänt eller konstigt.
Så även om jag personligen tycker nummer i stigande ordning är vettigare så får jag ju böja mig för att denna ordning verkar vara den vedertagna.

Dock fortfarandes handlar det mest om att ha samma som sina kompisar, frekvenserna finns ju där ändå, så om ni råkar spela med någons om har frekvensen på annan kanal testa er fram tills ni upptäcker vilken kanal som är rätt.
Attachments
frekvens jakt.JPG

Kithiva
Lag: Stonecutters

Postby Kithiva » 1 July 2013, 22:09

Panik! Fick hem min puxing 888k idag och skulle ställa in den enl guiden. Jag kikade runt lite i menyer o så. Sen skulle jag följa guiden som sa "fabriksny" radio. Vilket jag insåg att nått var på tok. För jag såg att valet STEP inte fanns i menyn. Jag trodde jag gjort nått fel. Så jag tog o följde reset-guiden.

Får dock då upp valet VFO? Samt FULL?

Jag tog full o nu ser jag STEP + fler inställningar som inte fanns innan i menyn???

I steget när man ändrat beep, n/w samt step så ska det stå R477.125 samt T477.125.
Men på min står det A134.025 och under 400.025.

Hur gör jag? Var är problemet? Vad gör jag fel? Kan man ändra tillbaka till T/R.

Ber om ursäkt för felskrivningar. Skriver från min ipad.

Mvh, kithiva

Edit: Det verkar som om PMR-kanalerna funkar nu. Testar mot min polares radio. Dock vet jag inte om jakt funkar då han har 99 olika kanaler och ingen heter jakt där :S

Sedan undrar jag på jaktbandet. När man ska knappa in jakt-bandet. T.ex 155.40000 så ser man bara 155.400, alltså sista 00 kommer inte med. O de står inte 00 med små siffror bredvid som det gör på pmr-kanalerna. Är detta rätt ändå?

AKalrss0n
Played Since: 2005

Postby AKalrss0n » 11 October 2013, 08:32

Tack så mycket för hjälpen! :D

@Kithiva

Jag blev också nervig när jag inte hittade STEP i menyn. Jag såg först enbart Menyplats 1-14 & sedan Menyplats 23-26. (STEP ligger på 20).
Men jag insåg att man måste vara i Frequency Mode, medans min stod som ursprungsläge i Channel Mode. Tryck på ESC/M för att cykla mellan de olika moden.

PinPale
Lag: SFK
Played Since: 2013

Postby PinPale » 9 January 2014, 19:16

Hej! Vi ät tyvärr några som köpt denna radion av en oseriös säljare på airsoft köp och säljmarknad som hade en hel drös och skulle behöva er hjälp.
På våra radios finns kanalerna och vi kan prata med varandra. Detta är dock allt. Vi kan inte använda knappsatsen för omprogrammering ( Ja vi vet det finns knapplås osv. Finns en manual med)
Så jag chansade på köpa en usb/data kabel för att på något sätt återställa den.. Nu har jag Installerat både usbkabel med drivrutiner(fanns på medföljande cd) och mjukvara från puxingradio.com v1.04. och blev helt blåst på konfekten. Det går "bara" konfigurera kanalerna i mjukvaran.

Så min fråga till dig som har samma radio med inlagda kanaler och fungerande knappsats samt alla andra funktioner. Kan du tänka dig göra en backup på din och maila den till mig.

Tack på förhand!

Return to “Radio och elektronik”