Radiohjälp

peterpan

Radiohjälp

Postby peterpan » 31 May 2014, 15:37

Hej!
Är helt ny när det gäller om radios och funderar på att köpa en BAOFENG UV-B5 och efter att ha läst den klistarde tråden med radio information blev jag lite orolig, den radion jag funderar på att köpa är på 400-480mhz kan jag välja vilken frekvens jag vill ha och sen stannar den på det? Sen var det också så att vissa i laget har billigare komradios och undrar om min UV-B5 skulle vara kompitabel med dom.
Och juste en lite of topic fråga är UV-B5an vatten resistant så det bara räcker med en plastpåse ifall det skulle börja regna?
Nu är den här texten troligtvis helt oförstålig men men..
Mvh

EDIT: Såg att det fanns en UV-5R är den bättre?

dariantel
Lag: Kirschenbauer samt OBB

Re: Radiohjälp

Postby dariantel » 2 June 2014, 10:48

Radion är programerbar på frekvensområdet som anges så alla frekvenser där mellan kan du programmera in. så ja dina kompisars clasohlson radios bör fungera med denna utan problem.
Vid risk för regn brukar jag alltid köra en plastpåse över min radio bara för att. Även på vinterspel. Skadar aldrig att vara lite försiktig.

Och vips så kom jag på en riktigt eminenta iden av att skaffa en hundbajspåse istället då den är svart och blockerar så man slipper risk för belysning som läcker ut på nattspel.

peterpan

Postby peterpan » 2 June 2014, 17:02

Okej tackar för svaret det borde vara all inof jag behöver!

dariantel
Lag: Kirschenbauer samt OBB

Postby dariantel » 3 June 2014, 12:35

behövs mer info så läs "radio i airsoft" tråden här på forumet, grymt mycket bra info.

Return to “Radio och elektronik”