Problem med Baufeng UV-5R

Moonakk
Lag: U.D.D
Played Since: 2000

Problem med Baufeng UV-5R

Postby Moonakk » 19 January 2015, 10:28

Som sagt.. har strul med min radio.

Jag köpte den från 409 shop, men har inte kunnat testa den riktigt tills nu i helgen. Före så programmerade jag den enligt den guide som finns här på forumet.

Här är problemet: Jag får inte PTT och headset att fungera med radio.
Jag kan dock konstatera att problemet inte ligger i hårdvaran, då radion funkar med det medföljande headset a la mobiltelefon som jag fick med. Headsetet jag köpte från Röda Stjärnan, med en Kenwood PTT, funkar i en annan radio, men inte i min.

Så vitt jag vet ska det väl vara Kenwood kontakt på en Baufeng? Annars är ju det problemet antagligen. Om inte kan det möjligen vara någon inställning som ska ändras?

Borde inte vara någon form av glapp då grejerna är nya och fungerade i en annan radio som sagt.

Ideér och tankar kring detta?
Min filosofi är enkel: Gör det du vill och inte det du känner dig tvingad till. Ställ inga frågor du inte kan hantera svaret på.

Kocken149
Lag: SAR
Played Since: 1998

Re: Problem med Baufeng UV-5R

Postby Kocken149 » 19 January 2015, 12:54

Ej kompatibel. Så är det bara. Är ett helvete att hålla på med kinaradios och mikrofoner, elementmikrofon funkar inte i min puxing 888k. Enda som har funkat för mig är en monofon jag köpte till från 409shop. Ska prova med rs mikrofon, men känns sådär att lägga 1000kr på något som är hit o miss.

dariantel
Lag: Kirschenbauer samt OBB

Postby dariantel » 19 January 2015, 15:55

jag har kört både monofon och headset av olika slag i min, dock glappar den rätt mycket så den ligger endast som nöd reserv idag.
microfonen som är inbyggd har dött på den med.
Tror tyvärr som föregående, det är problem med kompabilitet

OlleBlue
Played Since: 2012

Postby OlleBlue » 19 January 2015, 16:32

Kontakten på radion kan vara ganska svår att få rätt på baofeng radion, se till så de inte sitter gjutskägg el dylikt i kontakten och att den verkligen klickar till.

Geffel55
Lag: Inget
Played Since: 2014

Postby Geffel55 » 10 February 2015, 18:36

Tjenare! Fick hem min Baofeng UV-5R idag och hade exakt samma problem som du hade. På min var det att Keenwood kontakten inte gick in, de rör sig kanske 0.5mm. Det jag gjorde var att skruva isär radion och sedan tog bort gummisaken man sätter för hålet när man inte har headset inkopplat. Då kunde jag trycka in den det lilla extra som behövdes. Kanske inte de bästa sättet men nu funkar det iallafall med dem sakerna jag har.

Värt att nämna är att det headset som ingick med radion fungerade, för om du kollar på själva keenwood kontakten ser du att den har en liten höjning vilket gör att den går in lite längre.
Hoppas du förstår hur jag menar :)

Tony Olausson
Återförsäljare
Played Since: 2011

Postby Tony Olausson » 18 February 2015, 14:41

Ett känt problem med UV5R och vissa tillverkningsserier. Haft några som jag får skära av en liten del av vissa headset-kontakter pga att hålen på radion inte ligger centrerade plasten där man sätter i headseten.

Ett till känt fel är att vissa serier börjar strula med kontakten i radion.
Används headset och sen tar man ur det så hörs inte talet.
Detta pga att radion tror att headsetet sitter kvar och har kopplat förbi micen i radion.

Haft detta problem på 15 av 300 apparater så inget allvarligt problem.

Vaksai
Lag: Clownpunchers
Played Since: 2013

Postby Vaksai » 18 February 2015, 14:54

Jag var tvungen att tejpa fast kontakten till PTT:n på min Baofeng. Annars glappar typ 0.1mm, men tillräckligt för att det inte ska fungera.

Pockie
Played Since: 2015

Postby Pockie » 1 March 2016, 13:28

Tack för den här tråden! Funkade för mig att skala av någon millimeter på ena långsidan av kontakten för att min ptt skulle fungera. Den sidan som är mot batteriet :)

Return to “Radio och elektronik”