"LÖST" Boufeng -> Z-tactial PTT -> MSA Sordin CC Supreme Pro IV MIL SPEC "LÖST

Tony Björklund
Played Since: 2017

"LÖST" Boufeng -> Z-tactial PTT -> MSA Sordin CC Supreme Pro IV MIL SPEC "LÖST

Postby Tony Björklund » 2 April 2017, 12:30

Till er som är hemma på radio.

Jag köpte för ett tag sedan ett par "MSA Sordin CC Supreme Pro IV MIL SPEC" med Nexus TP 120 kontakt. Till detta köpte jag ett "Z-Tactical U94 PTT Military Standard Version" PTT med kenwood kontakt på radiosidan. Jag har inte fått hem mina ordinarie radio än men fick låna en Boufeng av en kompis. Den fungerar som den skall utan inkoppling till PTT.

När jag hade allt ihopkopplat så får jag inte in något ljud från radion i Headsetet. Dock fungerar ljudet som Headsetets egna mikrofoner upp av ljudet utanför lurarna helt utan anmärkning. Andra med radio i närheten kunde bekräfta att det hörs att jag sänder (knäpper) när jag trycker in PTT-knappen på Z-tactical. De hör inte heller att min röst.

Så det jag kommit fram till är att det troligen är nått fel i Z-tactical PTT eller i mitt MSA Sordin headset.

Kan jag på något sätt mäta med multimeter på kontakten till Headsetet för att se om det är nått glapp eller fel där? Kan jag göra på något liknande sätt i Z-tac PTT? Eller är det helt enkelt så att PTT och Headsetet inte lirar ihop pga olika standards eller liknande som jag inte förstår mig på??

Tack på förhand!
Last edited by Tony Björklund on 2 April 2017, 15:31, edited 1 time in total.

Erebus

Re: Boufeng -> Z-tactial PTT -> MSA Sordin CC Supreme Pro IV MIL SPEC

Postby Erebus » 2 April 2017, 15:11

Vet inte hur det är med Sordin, vet dock att mina Peltor ComTac 3:or inte funkar med Z-tac PTT utan jag måste använda en "riktigt" (dvs inte en kopia som Z-tac är) PTT som är konverterad till Kenwood kontakt.

Vad jag förstått beror det på att Z-tac är avsedda för kopiorna och det är nånting (inte säker på vad) som inte stämmer med riktiga headset.

xman68

Re: Boufeng -> Z-tactial PTT -> MSA Sordin CC Supreme Pro IV MIL SPEC

Postby xman68 » 2 April 2017, 15:24

Du måste använda en med förstärkare i..
Typ denna
http://www.ebay.com/itm/Amplify-Nexus-U ... 27d1172cc0
Han har en del olika men det ska vara en " AMPLIFY " version.

Tony Björklund
Played Since: 2017

Re: "LÖST" Boufeng -> Z-tactial PTT -> MSA Sordin CC Supreme Pro IV MIL SPEC "LÖST

Postby Tony Björklund » 2 April 2017, 15:38

Tjena.

Problem solved.

Först och främst, det går att löda om PTT´n. Enligt info jag fick så måste man byta plats på #2 och #3 i PTT´n. Då får du i alla fall medhörning. Jag har inte testat mot annan radio (då jag inte har någon extra liggande) men enligt info jag fick tips om på nätet (http://airsoftpacific.com/viewtopic.php ... 6&start=15).

Där finns också någon som skriver att MSA Sordin skall det vara betydligt mindre problem med utgående ljudet än på Peltor Comtac. Men detta måste jag bekräfta innan jag tar gift på det.

Jag är i alla fall hyfsat nöjd så långt, efter moddning så hör jag i alla fall andra (testat mot FM funktionen inbyggt i Boufengen med mycket god effekt).

//Tony

FabianP
Lag: LosPrimosLocos
Played Since: 2013

Re: "LÖST" Boufeng -> Z-tactial PTT -> MSA Sordin CC Supreme Pro IV MIL SPEC "LÖST

Postby FabianP » 9 August 2018, 21:01

Hey. Var köpte du och hur mycket pröjsade du?
Lunar
LosPrimosLocos

Return to “Radio och elektronik”