ok väst/chestriggs för uksf på milsim

Schh
Lag: SPT/LPDS

ok väst/chestriggs för uksf på milsim

Postby Schh » 27 April 2013, 22:55

Då det börjar bli dags att åka på milsim igen så tänkte jag kolla lite vad som kan anses vara ok västar/chestriggs på milsim om man lirar uksf eller britt överlag.. Främst nyfiken på vad ni säger om warrior/bhi/ei rrv/crch liknande chestriggar då jag inte gillar std dpm chestriggen som finna från flera tillverkare mest känd som N.I eller trooper chestrigg

Mvh Schh

Kjelladin
Lag: Rogaland Airsoft
Played Since: 2012

Re: ok väst/chestriggs för uksf på milsim

Postby Kjelladin » 28 April 2013, 23:43

HubbeGubben
Lag: Queen's Own Teabaggers

Postby HubbeGubben » 29 April 2013, 16:45

Om du bara ska lira som vanligt infanteri så är Osprey MK4 det enda rätta. Om det inte utspelar sig några år tillbaka då Mk2-3:orna fortfarande var i bruk
At the going down of the sun
and in the morning,
We will remember them

QoT - Never there, always expected!

rike
Lag: -
Played Since: 2003

Postby rike » 29 April 2013, 16:57

Detta är en mycket trevlig chest rig, jag har själv använt en sådan på milsim under många år och trivs med den..
Används den av brittiska förband?? Tillverkaren påstår det och det har sålts många i UK, men att hitta verifierande bilder har jag inte lyckats med. Du väljer själv hur "äkta" du vill vara..

http://www.assaultorderuk.co.uk/index.p ... oductId=37

Mace
Lag: Stockholm SAS

Postby Mace » 29 April 2013, 18:04

Skulle rekomendera en svart arktis m170 chestrig, finns mängder med ref bilder från irak med dessa om du vill ha en så troo chestrig som möjligt...

http://www.eliteukforces.info/gallery/u ... e-iraq.php

Men det är inte helt enkelt, för på nästa bild har operatören en molle chestrig i tan/cb med gröna fickor?

http://www.eliteukforces.info/gallery/u ... c8-cqb.php

Så det är tyvär inte helt enkelt. Att säga den ena eller den andra, det vanligaste är nog en parclett RAV vest. Men har set nyare bilder med mindre plate carriers osäker på exakt vilken model? Men liknande lbt 6094 och crye jpc... Någon enstaka bild ska tillägas.
Stockholm SAS
BadGuys Alliance

Min affärsredovisning -
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... hilit=Mace

Protnev
Lag: Pathfinders

Postby Protnev » 2 May 2013, 11:10

RAV är väl lite old school vid detta laget :) Funkar för milsim gör det ju dock utan tvekan. Men nyare är väl paraclete SOHPC då det finns gott om bilder från senare 00-tal och tidigt 10-tal. LBT 6094 är också ett bra tips från samma ålder, som Mace nämner. Verkar ju vara de tuffa 22 SAS som lirar lbt 6094 och sfsg med SOHPC om man ska tro det man ser på internet. Notera också i Mace första länk så ser man en jeppe med en BHI platecarrier i OD.

RRV från ei blir jag lite osäker om. Om man ser eget inhandlat från regulära eller elitförband (läs PARA el. RM) så är det BHI och warrior som gäller och lusläser man på brittiska hemsidor så hittar man dessa väldigt enkelt. Så ska du ha en EI RRV så ska du nog istället köpa en BHI CRCH. Inget fel på RRV men det är bara troligare att en britt köper in BHI istället för EI.

MEN dissa inte gamla goda PLCE kitten eller möga chestriggs i DPM. UKSF från sent 00 och tidigt 10-tal med PLCE selen har setts och task force black som syns på ovanstående bilder ser man med dessa gamla "rariteter" ibland även om de för den tiden hade mycket nytt. PLCE är bra all-around utrustning och varje UKSF har säkerligen tränat med dem i flertal år och tar lätt till sig gamla säker utrustning.

Tack Mace för att du fixade upp den där första bilden på BHI PC. Har letat efter en uksf med en OD ett bra tag nu :) Serendipity indeed :)

EDIT: Rättning, hittade bilden med JPC. Tänkte väl att den visst hade synts
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

Mace

Postby Mace » 2 May 2013, 14:17

Ok, jo hittade den inte heller när jag letade men det finns någon från spring OF 2012 in kandahar, när de sitter på flaket till en vit pickupp...
Stockholm SAS
BadGuys Alliance

Min affärsredovisning -

Protnev

Postby Protnev » 2 May 2013, 15:55

Vit picky? Den ligger inte i mitt arkiv! hitta hitta hitta hitta hitta...

Image
Var denna som de har haft lite kul med på gearsoc jag tänkte på :)

Mace

Postby Mace » 2 May 2013, 16:11

Kollade på bilderna men insåg att jag nog har fel, inte jpc?
image.jpg
image.jpg
Killen längst till höger?

Soorrrry, grön, inte vit ;)
Stockholm SAS
BadGuys Alliance

Min affärsredovisning -

Protnev

Postby Protnev » 2 May 2013, 16:53

Ye, var den jag tänkte också tänkte på men tvivlar starkt att den är JPC och bilen var grön ;)
Ialla fall, HPC med cummerbund. JPC har ju både axelbanden och bungycordsen där bak som syns till. Baktill ser man istället den här gångjärns fästningen som HPC med cummerbunds har. HPC ser ju ofta ut som den har 15inch tjocka plåtar av någon anledning :)

Firefly

Postby Firefly » 4 May 2013, 21:13

LBT6094 är väldigt vanlig idag, killen näst längst till höger på pickupen har bedömt en på sig.

LBT6094 från samma insats som pickup bilden.
Image

SFSG i Affe, vänster, underst BHI CHRCH, vänster överst BHI plate carrier harness, Höger Paraclete RAV05 och Paraclete RMV.
Image

BHI CRCH, killen till vänster är Norsk, snöscootern är norsk men killen till höger är Britt, kolla CT5:an som inte används av Norrmännen plus att jag inte sett FSK med BHI chest-rigs.
Image

En gammal klassiker som fortfarande används är ju SADF pattern 83 västen, vilket är en personlig favorit hos mig.
Image

Mace, jag tror inte det är Arktis chest-rigs på bilderna från eliteforces UK, utan chest-rigs från Top of the range, den svarta är bedömt en ACE chest-rig II som på bilden under som också är från Irak.
Image

Tan MOLLE chest-riggen tror jag också är en top of the range chest-rig med paraclete fickor. De två soldaterna till höger på den första bilden från eliteforcesuk har på sig ISPL västar och killen i mitten en BHI plate carrier harness.

Eagle prylar har jag aldrig sett på bild hos UKSF dock skall EPC:n ha använts väldigt tidigt i Irak och precis som Protnev skriver så är det BHI CRCH och inte EI RRV som gäller för UKSF. Arktis chest-rigs har använts också, här är en på Sgt Nightingale som är högst publik i UK idag därför är han inte Opsecad, bilden är från Irak.
Image
Last edited by Firefly on 23 May 2014, 22:12, edited 1 time in total.

arne71
Played Since: 2007

Postby arne71 » 11 May 2013, 06:41

Ikke så mye annet enn den gamle og gode chestrigen som er "standard issue". Men siden du ikke vil ha den, så er det mye annet du kan slippe unna med.
Blackhawk chestrig, BHI recon harness, div Platatac (husker ikke hvilke). Blue Force Gear går også bra. Gjetter også på at en Arktis molle chestrig vil kunne passere under litt tvil. Det siste er kun basert på britenes tidligere "kjærlighetsforhold" til Arktis.
LBT 1961 og Mayflower HK417 rig er også sett.

Mace

Postby Mace » 2 June 2013, 21:21

@arne71

You dont have any piqs to share where yoku can see a uksf operator with a 1961 of any sort?

I so love that rig ;)
Stockholm SAS
BadGuys Alliance

Min affärsredovisning -

arne71
Played Since: 2007

Postby arne71 » 6 June 2013, 03:18

Ganske sikker på at jeg har sett et bilde, men jeg har det dessverre ikke. Tror bildet lå på det gamle Ukairsoftzone forumet. Lbt 1961 faller nok i kategorien "private innkjøp". Samme som f.eks Mayflower, Platatac o.l.

Schh

Postby Schh » 11 June 2013, 19:07

Så om jag ska byta väst så är 6094 eller JPC bättre än min gamla rav? För greenside blir det främst plce samt berghaus vulcan

Firefly

Postby Firefly » 12 June 2013, 23:44

RAV och LBT6094 används och syns på ett flertal bilder jag sett, JPC:n finns med på en bild så den ät troligen på försök alternativt inköpt av en soldat själv. Så du kan ju använda vilken av dem du vill och ändå vara kosher, jag skulle personligen fundera kring ifall jag ville ha en väst eller en plate-carrier och sen bestämma mig för vilken jag ville köra med. Eller så kan man ju köra på båda!

Schh

Postby Schh » 13 June 2013, 05:38

Tackar!

PLCE kommer som sagt användas vid mer greenside liknande spel där vi går mycket med ryggsäckarna och platecarrier kommer användas i sib osv

En fråga till innan jag är nöjd, vilken färg är mest rätt? Tycker mig se multicam men svårt att avgöra på mobilen..

Firefly

Postby Firefly » 13 June 2013, 19:21

Paraclete RAV och SOHPC är i smoke green, LBT6094 och JPC är i multicam.

Mosquito
Lag: ACE- Blackadder, recon.
Played Since: 2011

Postby Mosquito » 13 June 2013, 19:56

Firefly, du har ingen bild eller länk till en bild på en britt med LBT
In omnia paratus

Firefly

Postby Firefly » 15 June 2013, 15:46

De bilder som jag har sett, finns redan i tråden, dels den här bilden där de två som sitter ner har på sig en multicam platecarrier som ser ut som två LBT6094.

Image

Sen är det bilden på soldaten som bär hunden, jag har den bilden i bättre upplösning där man tydligare ser att det är en LBT6094, det skall tydligen vara en LBT6094-RS men det är mina ögon för dåliga för att kunna se.

Image

Sen används ju fortfarande RAVs, SOHPCs och BHI plate carriers med.

HubbeGubben
Lag: Queen's Own Teabaggers

Postby HubbeGubben » 16 June 2013, 12:24

Lite off, men samtidigt lite inom ämnet, ska ni spela SF, glöm inte att köpta till pansarblöjorna men ser på första bilden här ovanför!
At the going down of the sun
and in the morning,
We will remember them

QoT - Never there, always expected!

jofly1
Played Since: 2010

Postby jofly1 » 16 June 2013, 13:08

Arne, funderar på att skaffa en TT MAV, vet du om dessa används eller blivit spoted? :)

Schh

Postby Schh » 23 May 2014, 18:50

Necro men känns dumt att starta ny tråd i samma ämne, haft annat för mig ett tag men ska till å satsa på ny pc till uksf kit, 6094, sohpc, jpc eller vad ska jag ha och i vilken färg? Lika så hjälm, vilken och färg? För greenside blir det plce/sunkigaste issue chestriggen i världen..

Firefly

Postby Firefly » 23 May 2014, 22:32

De senaste grejerna som använts är Crye CPC i multicam, C2R C2RMOR i multicam och Gentex TBH-II HST (Tactical Ballistic Helmet-II High Side Trim) vilket är den hjälm som syns på Jinkys bilder i LWRC M6A2 PSD i bruk av UKSF tråden.

Alla andra riggar som du räknar upp kan du ju också använda.SOHPC i smoke green och LBT-6094RS i multicam är väl de platecarriers som använts mer generellt, framförallt SOHPC:n, JPC har ju bara synts på en bild och jag har inte hört något mer om den på diverse Brittiska forum jag hänger på, så antingen är den egenköp eller provex. SFSG använder fortfarande främst SOHPC:s.

I hjälmväg har du fyra val. Gentex TBH-II i grönt eller tan. Gentex TBH-II HST, min är grön, på de bilder jag sett har hjälmarna varit målade. Crye Airframe och Ops-Core ballistic har varit på prov men tydligen föll valet på TBH-II HST:n men de har ju använts och är good to go. På TBH-II hjälmarna så används för det mesta sen några år tillbaka hjälmöverdrag i multicam från BHI och Crye. Vanligaste NVG fästet numer är Ops-Core:s VAS shroud.

Return to “Storbritannien”