NVA utrustning

TigerZero
Lag: MHFT & SFA
Played Since: 2011

NVA utrustning

Postby TigerZero » 19 March 2014, 22:21

Blev så jäkla sugen på att vara med på spelet i år efter jag såg bilderna från förra och informationen på årets spel :D.

Är dock helt noob vad det gäller Vietnam så behöver lite hjälp.

Tänkte köra som NVA och undrar vart man bäst hittar sån utrustning? Tex uniform, kängor/skor etc,
Kollade på Moore men alla NVA uniformer förutom XS och XXL var slutsålt, softmilitary hade också få storlekar och uniformen skriker billig reproduktion.
SPRAY AND PRAY!

Tito

Re: NVA utrustning

Postby Tito » 19 March 2014, 23:15

Vietnam-surplus.com efter snabb googling.
Har ingen koll på ifall det är nån vettig sida, aldrig beställt därifrån men det kan vara värt en titt.
Annars är väl alltid ebay en lösning?
/tito

SonOfaGun

Postby SonOfaGun » 20 March 2014, 00:14

Uniformen som finns på SOF är nutida vietnamesisk uniform. PAVN hade inte så skrikgröna uniformer som idag. Annars är det väl ebay som gäller. Det är några månader kvar till sommaren, du hinner nog skaffa grejjer.

http://www.ebay.com/itm/Vietnam-War-VC- ... 54066aa015

TAC Gladius
Lag: TAC
Played Since: 2007

Postby TAC Gladius » 20 March 2014, 09:03

Om det är Thunder II du är sugen på så anmäl intresse för det på mailen i den tråden. Vi ser helst fler USGIs då det är dessa som kommer att vara centrum i spelet, men om du prompt vill spela civil/NVA så kan du få tips alt kanske låna saker av oss om du hör av dig dit!

TAC Ordinator
Played Since: 1991

Postby TAC Ordinator » 20 March 2014, 10:39

Jag har även en del NVA utrustning till salu som chestrigg, och khakikläder som användes i Hollywoodfilmen "We were soldiers"

PMa mig eller skriva ett mail som TAC Gladius antydde innan på tac.kasf@gmail.com , så får du extra uppgifter angående att spela NVA - vilket är välkommet.

SgtMcNasty

Postby SgtMcNasty » 20 March 2014, 16:13

Lol sålde just iväg min kompletta NVA gear.
Image
Image

20 mars 2014, 17:16:

Du kan få köpa min VC gear istället. Kanske passar bättre till Thunder om det inte ska vara reguljär arme.
Passar ca 175-185cm 80-90kg typ
Image
Image

TigerZero

Postby TigerZero » 20 March 2014, 20:07

Tack för tipsen hade kollat in Vietnam-surplus.com innan och dom verkar vara helt okej, bra att man kan välja exakta storlekar på byxorna istället för bara S,ML,XL osv.

Ja precis det är Thunder II jag är sugen på, intressets väcktes efter jag läst igenom informationen om Thunder II och kollat igenom bilderna från förra spelet :).
Okej jag trodde redan det var många fler USGI´s än VC och NVA ( såg iaf ut att vara en klar skillnad i förra spelet ) och att det då behövdes fler VC och NVA, men ni har kanske tillräckligt många av dom och ser hellre att man kör som en USGI?

Vad var vanligast hos NVA khakikläder eller gröna? Läste någonstans att det var rätt blandat och att dom använde det dom hade och fick tag på men någon av dom kanske var lite vanligare än det andra? Läste även att USA släppte US jungle boots i massor över hela landet och att VC, NVA brukade använda dessa, stämmer det och är det då okej att använda dessa på spel?
SPRAY AND PRAY!

TAC Ordinator
Played Since: 1991

Postby TAC Ordinator » 20 March 2014, 22:44

Styrkeförhållandena på scenariot är bara fördelsaktiga om de inte är jämt. US styrkan har mycket mera bevaknings och patrull uppdrag och samt yta att täcka - så de måste vara fler för att kunna lösa uppgifterna. VC kommer vara mera "B" styrka som väljer att anfalla "svaga" mål och med NVA kunna samordna större anfall. Dag 1 klart mindre strid än dag två då strid är i fokus. Hur som så finns det plats på båda sidor.

Hur som, kör man VC eller NVA så bör man även kunna lätt kitta av stridsutrustningen så man kan "infiltrera" staden under lördagen. Utrustning kan variera - ta och sök på bilder på nätet så kan man lätt skapa sig en bra bild.

Skor - som det står under Thunderregler kan det vara svårt att hitta passande "rätt" skor. Så vi har på det scenariot inget exakt krav på rätt, även om det är fördelsaktigt att ha det. Men det är alltså ok med vilka kängor som helst - bara de inte ser för modernt avvikande ut.
NVA använde mycket lika skor som franska armen hade i Indokina, basketdojan "Pataguas". MilTech gör en ok kopia, både låg och hög. Olika ARVN och VC grupper använde även den civila basketdojan i khaki, mörkblå och svart. Tjeckien tillverkade och skickade tiotusentals militära basketdojor till NVA. de var olivgröna med ljusgrå gummikant och svart sula.
Sedan kan man ju alltid försöka vara hardcore och köra med sandaler gjorda av bildäck... men man vill ju gärna kunna spela i 24h och kunna gå sedan.

Lite inspiration:

Tycker om denna tecknade bild från plastbygge:
Image

Nordvietnamesisk propaganda ca 1965:
Image

FNL Main Force 1965 - Franska vapen, ARVN ryggsäckar..
Image

1966
Image

1967
Image

NVA (tränar luftvärn i Nordvietnam) 1968
Image

Märkta med FNL färger (Röd/Blå) i Hue 1968 under TET
Image

Vid fångutväxling efter USA dragit sig ur kriget 1972. Bild från tidigt -73
Image

Saigons fall 1975
Image

Hard core Assault troops:
Image

mera sappers
Image

Från Filmen "We were soldiers" (Har 10 par uniformer till salu, ca 170-180 30-34midja)
Image

TigerZero

Postby TigerZero » 26 March 2014, 17:53

Tackar för informationen.

Förstår att styrkeförhållandena inte ska vara jämna för spelets skull :) men ville bara veta att det var okej att spela som NVA/VC eller om ni hade tillräckligt många redan :).

Har nämligen ingen utrustning alls för detta scenario än men NVA/VC utrustning verkar vara mycket billigare än mycket av US prylarna då man inte behöver så mycket prylar för ett NVA/VC kitt, har även redan ett vapen som fungerar med NVA/VC, annars är begagnade AK47 inte speciellt dyra (ofta under 1000kr ) eller svåra att hitta, men ska jag spela som US måste jag köpa både vapen, magasin och utrustning, och hitta ett US vapen dom hade under kriget för under 1500kr är tyvärr inte det lättaste.
Och då det är mitt första Vietnam scenario vill jag gärna testa ett spel innan jag lägger ner några större pengar i det då WW2 airsoften tar den störa delen av det just nu.
NVA/VC tilltalar mig mer just nu än US, men kanske ändras efter spelet :)
SPRAY AND PRAY!

Return to “Vietnam”