24h+ WWII Scenario i Rosersberg 6-9/6

TAC Ordinator
Posts: 184
Joined: 21 May 2012, 17:02
Lag: TAC
Played Since: 1991
Contact:

24h+ WWII Scenario i Rosersberg 6-9/6

Postby TAC Ordinator » 23 May 2019, 16:58

Image

WW2 airsoftscenario,
Slaget om Sicilien del III

Pris: 400:- (+100kr efter onsdag 5/6).
Betala SWISH till Matte K: 0735020001
Ange klart och tydligt: Namn WWII - enhet du spelar (max 50 tecken).

När:
Lördag 8/6 start 10:00 (möjligt att komma redan fredag kväll från 19:00 och sätta upp läger om man vill.)
Söndag 9/6 slut ca 15:30

Plats:
Rosersberg Räddningsskolans övningsområde.
Parkering: Stora grusplan uppe vid Lögaren - alla! Utr (ammo, mat etc) kan köras ner innan spelstart.

Axis HQ kommer vara nere vid gula baracken mittemot kontoret.
Allies HQ kommer vara Gula höga huset samt fabriken - i smala området - över vägen, mittemot kontoret.

Lögaren samt tältområdet uppe - kommer vara gemensam "SAFE" och offgame lägerplats och sovområde för de som inte vill sova mera spartanskt ute i terrängen.
Lögaren har tillgång till WC, vatten, dusch.

Viss gemensam utspisning kommer finnas per sida (1-mål).
I övrigt ta med egen mat, mackor etc.
Ett "Italienskt" café kommer även va uppställt och öppet en del av speltiden i den "fredade zonen" i närheten av båda HQ.

Vi kommer köra med skadekort, ammobegränsning och order- befälsordning - där alla indelas i grupp och funktion. Det är inte vanligt airsoftspel-söndagsspel utan ett historiskt milsim.

Vi är inte stenhårda med utrustning men strävar efter att ha relativ hög ribba. Man ska se klart och tydligt vilken sida man representerar - samt bara tidsenliga vapen från ww2 gäller.

Mycket strid kan ske på relativt nära håll. Då majoriteten inte kör med facemask och vi gärna slipper de... så håll ner trimm! Läs reglerna som kommer upp angående vapenregler.

STORY (Kort - mer detaljerad story kommer).
I första delen (OP:Husky) var det kaos vid landstigning och de utspridda allierade luftlandsättningarna samtidigt som tyska enheter manövrerade till motanfall och försvar.

Del 2 - anföll de nu mera organiserade allierade med kraft mot området kring staden Radussa.

Nu - del 3.
Axis sinkar allierades framfart genom att hålla ETNA- linjen och göra motstötar för att vinna tid så huvudstyrkan kan ta sig till Italienska fastlandet över Messinapasset.


Stridsregler i stort.
Var ärlig! Det är ingen tävling. Gäller både att känna, höra efter samt om det är troligast om man blivit träffad. Det gäller dock även att inte för den delen överreagera på om du skjuter mot någon och den inte stupar när du tror du träffat. Va HELT säker – se kulor studsa av om du verkligen ska till och uppmärksamma det. Om du/ni ser upprepade gånger att det verkar va någon som har svårt och ta träff – ta det avsides – gärna gå fram som död med deadrag och prata ut klart och tydligt. Om det ej löser sig ta det med någon ur spelledningen.
Vi utgår från att ALLA är på spelet att ha kul och tror att det oftast om inte alltid handlar om missförstånd än att någon medvetet ”fuskar”. Alla vill ha skön känsla – finns inget som förstör det så som när folk skriker typ ”Men ta träff för i helvete”!
Att dö snyggt är ärofult =) btw.


Säkerhetsavstånd:
Vi eftersträvar vapen med så lite trim som möjligt. Avstånd i tät skog, värn, i och runt hus eller plötsliga bakhåll blir mycket nära.
OBS! Försök undvika skott mot huvud i största möjliga mån! Sikta torso eller lågt.

Pangregel är tillåten – används när du har övertaget = du kommer på fienden utan att den hinner se dig. Skjut bredvid och säg tydligt PANG!

Skjutande ur springor etc i – UNDVIK!
Ge än ärlig chans o bli träffad – skjut inte genom smågluggar och hål mindre än ca 40x40cm (typ ca A3 papper) – UNDVIK skjuta från ett litet fönster - gå till det större eller ut vid hörnet istället – det låser upp striden lite. Det kompenserar det faktum att man inom airsoft kan gömma sig bakom skydd som plåt ,plywood eller buskar som riktiga vapen skulle skjuta rakt igenom med lätthet.

Granater är tillåtna på spelet.
Används främst mot värn eller staden bakom byggnader etc.
Var tydlig med att ropa ”GRANAT” direkt innan du kastar.
Alla i samma rum, korridor är träffade vid smäll – om ute i öppen yta - inom ca 5m radie = träffad.
Hörselskydd vid skydd i husen rekommenderas.
Granater kan vara förbjudet i skogen utanför stadsområdet vid varmt väder pga brandrisk– info fås innan spelstart.

Minor med knall eller överfallslarm (tjut) är båda giltiga i spel – och den som utlöser räknas som träffad (+1 bandage extra) samt alla 5m inom minans radie.
Om mina sätts upp SKALL minkarta göras!
Den som utlöser minan skall stoppa överfallslarmet. Minor skall samlas in till HQ. Samt visas på karta exakt var man hittade dem.

Simulering av Artilleri/Grantkastare kommer simuleras från spelledningen av Fyrverkeri över vissa områden. Alla ska ta skydd... är man ute på öppen yta blir man skadad om inte annat anges.
I vissa delar av scenariot kan artilleri fyrverkeriet betyda att man måste överge en viss position och dra sig bakåt till nästa.

Närstridsvapen:
Bofferkniv, lägg handen på fienden och säg ”Knifekill”
Mycket svaga airsoft max 80m/s vid .20 vikt. = 0m säkerhetsavstånd.

Auto A (CQB) :
Max 0.99 Joule. Bör finnas minst 1 per grupp för att kunna rensa värn, hus etc.
1m säkerhetsavstånd.
Inomhus och nattetid – försök hålla till semi eller korta skurarar.

Auto B (vanliga spelbössor) :
Vanliga spelbössor som får skjuta automateld. Max 1.34 Joul.
5m säkerhetsavstånd. Eftersträva kontrollerade salvor. Stg – gärna semi eller korta salvor.
Inomhus sträva efter semi eller väldigt korta kontrollerad skurar.

Semi :
Alla vapen som går över Auto B gränsen,10m säkerhetsavstånd, semi.
Får ej användas för strid inomhus - får dock skjuta ut ur byggnader.
(såvida inte geväret har lägre utgångshastighet - då gäller regler avstånd som Auto A eller B).

Understöd :
Kulsprutor (KSP) med minst främre stödben, tripod eller fordonsmonterade.
Får skjuta automateld, max 1.75 Joule,
15m säkerhetsavstånd.
Får ej användas inomhus - får dock skjuta ut ur byggnader.
(såvida inte KSP skjuter lägre FPS och då gäller regler för antingen Auto A eller B).

"Sniper"
Boltgevär. Max 2,51 Joul. 20m säkerhetsavstånd.
Får ej användas inomhus - får dock skjuta ut ur byggnader.
(såvida inte geväret har lägre utgångshastighet - då gäller regler avstånd som Auto A eller B).

OBS! På detta spel tillåts inte vapen som går starkare än 2,51 Joule i anslagsenergi.
Kronograf kommer finnas och alla vapen ska kronas in inför spelet.




Skadereglerna
är till för att få mer djup i spelet där förluster ska vara kännbara. Det är en stor del av spelmomentet då gruppen blir tvungen att agera därefter.
Blir mer än 50% av gruppen utslagen ska gruppchef se till att dra sin grupp ur strid och återsamlas eller återgå till FOB eller HQ.

När du blir träffad:
1. Ropa klart o tydligt ”TRÄFF”
2. Lägg dig ner, sitt ner eller iaf huka dig – ta fram deadrag eller tydligt visa att du är ur stridsbart skick.
3. Finns skydd i direkt närhet (2-3m) så får du krypa hasa dig dit.
3. Ta fram och läs ditt skadekort – agera därefter.

Din skada kan stabiliseras samt åtrgärdas. På skadekortet beskrivs vad som ska göras av vem (dig, soldat, medic). Vilken åtgärd som krävs för att få dig stabiliserad och åter i strid samt hur länge du är skadad innan man kan ta av skadebandet igen.

Har du slut på förband skall du kunna få nya av gruppmedic eller i HQ.

Blir man skjuten igen efter att ha blivit skadad så tar man nästa skadekort och agerar efter det.
Har man slut på skadekort och blir träffad är man död.
Om ingen stbilliserar dig innan bleedout sker är man död.
Död går till FOB om sådan är uppsatt i närheten. Om inte så följer man med gruppen så man inte stör striden tills gruppchef bestämmer att skicka iväg döda (minst 2st) för respawn eller eller drar ut hela gruppen till nytt mål – då alla återuppstår – dock med skadeförband på de tidigare döda som får sitta på tills 20min gått utan träff och därefter tas bort – oavsett vad som stod på dem innan).

I spel inför anfall mot specifika mål kommer befäl kunna sätta upp tillfälliga FOB (skadeuppsamlingsplats) där skadade kan få snabbare hjälp och kan respawna ett begränsat antal gånger.
Platsen är då klart och tydligt uppmärkt av Sjukvårdsflagga.
Denna plats för att kunna ge hjälp eller för att någon ska kunna respawna, får inte vara involverad i direkt strid.Kommer fienden in och tar ner uppsatt flagga är FOB förstörd och får ej användas under samma uppdrag utan att HQ chef skickar om så en ny för att sättas upp.

Return to “WWII”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests