WW2 - Op: Plunder 2 = 30-31 maj 2014

Knasp

WW2 - Op: Plunder 2 = 30-31 maj 2014

Postby Knasp » 9 February 2014, 20:24

Image

Image

Beginning on the night of 23 March 1945, Operation Plunder was the crossing of the River Rhine at Rees, Wesel, and south of the Lippe River by the British 2nd Army and the U.S. Ninth Army.
The British 6th Airborne Division and the U.S. 17th Airborne Division, conducted Operation Varsity, parachute landings on the east bank in support of the operation. The Allied operation was opposed by the German 1st Parachute Army.

"The situation in the West has entered an extraordinarily critical, ostensibly almost deadly, phase." -Joseph Goebbels

INFO
Efter förra årets succé arrangerar TAC nu uppföljaren. Med sikte på utökat uppdragsspel, gruppsammanhållning, Milsim och varierande uppgifter tror vi detta kommer bli ännu vassare! En viss modifiering av reglerna kommer ske från förra året. Fråga gärna i tråden om ni undrar något.

DATUM: 30-31 Maj, 2014
TIDER: Fredag 11:00 - Lördag 18:00
Spelavbrott över natten men med möjlighet för något tidigt eller sent patrulluppdrag etc.
Efter spelet har vi gemensam samling och hjälps åt att städa och plocka ihop allt.
PLATS: Avesta, samma som förra spelet. Se info längre ner!
PRIS: 500kr i förväg eller på plats.
Pengarna går till Terrängfordon, tältplats, pyroteknik, vatten till deltagarna m.m.
Den som tar med ett WW2 fordon bjuder vi på deltagaravgiften.
ANMÄLAN: Skicka PM till mig eller mail till theknasp@gmail.com, där du skriver:

Tex:
Namn: Jonas Jonasson
Vart bor du? Östersund
Vilken sida tänker du spela på? British paratrooper
Vilken bössa har du? Bren LMG
Hur tar du dig till spelet? Ska försöka fixa bil och kan då plocka upp på vägen!

Skriv gärna i tråden om du skulle behöva skjuts så kan vi alla hjälpas åt och försöka lösa det. ;)

ROLLER
I detta scenario finns mest utrymme för stridande roller, men lajvande inslag välkomnas! Har du någon önskan eller annan ide att lajva eller delta som något speciellt- hör gärna av dig med förslag. Ex, Civila, armepress, fotografer, lottor, sjukvårdare, politisk officer mm.

ALLIERADE:
Allierade genomförde en stor luftlandsättning på Tyska sidan av Ruhr med både amerikanska och engelska Airborne. Vidare gick trupper över Rhen, Kanadensiska och Brittiska trupper längre norrut samt amerikanskt Infanteri och pansar i södra sektorn av operationsområdet. Många tyska mål angreps av Commandos och specialtrupper i öppningsskedet.

Inspiration: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 81&t=11833

TYSKAR:
På tyska sidan fanns både fallskärmsjägare och rester av erfarna trupper men i mindre antal. Resten var nyuppsatta Volksgrenadier förband, reservförband av sämre kvalité, luftvärnsförband samt en del Volksturm. Läget är dåligt! Brist på underhåll, mat, ammo, drivmedel var stor. Bombade dag och natt av de allierade som har totalt luftherravälde samt hamrade av artilleri som är åtminstone 10 mot 1. Men de har terrängen på sin sida. Den översvämmade Rhenfloden är ett svårt hinder att forcera och dessutom så finns delar av Siegfridlinjen intakta. Intåget in i Tyskland ska inte bli lätt!

Inspiration: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 81&t=12558

UTRUSTNING
VAPEN:
Inga moderna! Nu finns det en drös med rätta WWII airsoftbössor.
Undantag är olika repetgevär, pump (som inte ser för modernt ut), samt undantagsvis ex M14 (liknar M1) som vi kan se mellan fingrarna på, fungera som reserv. På området kör vi endast med miljövänliga, nedbrytbara kulor.
Image

KLÄDER:
Eftersträva så bra som möjligt! Eftersom scenariot utspelar sig sent i kriget går det att tillämpa en större bredd av uniformer och utrustning som inte alltid är 100% korrekt men kan funka vid frontförband och det kaos som scenariot ändå kretsar runt. Tyskarna behöver alltså inte se "preussiska" ut då de börjar bli nötta och slitna. Volksturm, tilldelat luftvärnspersonal, Volksgrenadier har blandats med veteraner.
MEN, se till att inte ha något klart avvikande modernt!

Vi har fått synpunkter från förra årets spel om vad enskilda deltagare kan göra för att förbättra upplevelsen så vi har sammanställt lite rekommendationer som kan förhöja upplevelsen och se bättre ut på bild

OBS!!!!! Denna lista är endast rekommendationer, inga absoluta krav!
  • # Använd diskreta skyddsglasögon, dvs genomskinliga! Undvik Goggles och andra brillor som ser väldigt "moderna" ut.

# Undvik moderna tröjor och t-shirts under uniformsjackan. En enkel grå eller ljusbrun skjorta (elller ett vit/maringrönt linne om man är amerikan) är att föredra.

# Skägg var som regel inte tillåtet i amerikanska, brittiska eller tyska armén, och klipp er gärna med korta sidor, och långt uppepå huvudet.

# Förpacka gärna mat och godis i tex smörpapper, metallfolie eller tidstypiska förpackningar. Skriv ut och klistra historiska etiketter på konserver osv.
Exempel på uniformer och utrustning:
Image
Image

REGLER
Spela schysst, spela ärligt! Scenariospelen går inte ut på att "äga fienden".

Huvudfokus är att hålla ihop grupperna och lösa uppdragen man får tilldelade – strida och skjuta ut fiender gör man om det är viktigt för det aktuella uppdraget, är det lämligare att smyga förbi utan strid för att lösa uppdraget så gör man det!

Generellt kommer reglerna anpassas till uppdragen och under spelet.

SÄKERHETSAVSTÅND:
TAC strävar efter att så många bössor som möjligt har en ganska låg utgångshastighet.
Anledningen är främst att kulor skjutna på långt håll ofta inte känns genom kläder, däremot så kan vapnet med högt trimm inte användas innanför säkerhetsavståndet.
Vi ser alltså hellre att man kan skjuta kortare avstånd men att man kan verka hela det avståndet vapnet når.

MAX TRIM 6mm: (1 fps är ca 0,3 mps)..FPS.....................semi.............automateld.
M90 Original och vissa Sidearms.........0-310......................0.........................0
M100 och starkare Sidearms...............311-350...................1.........................5
M120 samt KSP *..............................351-420...................5........................10
M140 SEMI **....................................351-470...................5.........................-
M130 (M140) TUNG KSP ***...............421-470..................10.......................20
SNIPER BOLT ****.............................470-570..................20........................-

* Lätt KSP - Automatbössa som skjuter starkare än 350. Bör se ut som en understödsbössa med stödben, större magasin, skottband eller annat lämpligt. Har man för starkt trimmad "vanlig" bössa rekommenderas att byta ner fjäder på våra spel.
** Har man för stark "vanlig" bössa = kör på semi och ej automat eld. Ingen bössa bör gå över 470fps som motsvarar ca M140.
*** Tung KSP. Ska antingen se ut som en tung KSP, ha ett trefots ställ eller vara monterat på fordon. Får skjuta på kortare avstånd om det finns möjlighet för semi.
**** Sniper gevär, fjäder eller gas, eller annan manuell omladdningsprincip bör inte ha mer än 570fps som motsvarar ca M170 fjäder. 20m eller mer i säkerhetsavstånd gäller från 500fps, ca M150 fjäder och uppåt.

Alla vapen får givetvis gå under angiven FPS gräns. Det är alltså helt OK att ha exempelvis ett (sniper) repetergevär och köra CQB med det om det har bara en M90 fjäder.

MEDIC + RESPAWN REGLER:
Inför varje uppdrag kommer man få detaljuppgifter om vad som gäller.

Vid träff gäller som vanligt att en klart och tydligt markerar att man blivit träffad, med antingen ett lajvat "dödsskrik" eller en bra "träff".
Ropa tex "I'm hit" så att det blir klart och tydligt för skytten. Annars riskerar du att dra till dig fler onödiga kulor och blåmärken.

Vid träff får man:
  • # Om det finns möjlighet (avstånd till fienden etc),enkelt krypa i närmaste skydd (om sådant finns) max 1-2m ifrån där man blivit skjuten.

# Ropa på medic.
I övrigt kan man inte göra mycket mer spelmässigt. Man får inte strida, ladda om ange var fienden är etc.

En skadad kan man simulerat "SLÄPA" i skydd. Detta kan man göra genom att två stycken spelare tar enkelt tag i den "skadade" och alla tre går iväg till mer lämpligt ställe, exempelvis bakom ett krön så man kan ge den skadade förband. Ingen av de tre får samtidigt strida (skjuta).

PRAKTISK INFO

Skräp plockas upp och sopsäckar kommer finnas i varje läger.
Vatten kommer finnas i dunkar på plats. Bra om alla har egna vattenflaskor!
Mat tar man med själv, som kan tillagas under fältmässiga förhållanden. Tex konserver.
WC kommer finnas i fältmässigt utförande med enkelt insiktsskydd.
Sjukvård kommer finnas i respektive safe med plåster, desinfektion + huvudvärkstabbletter+ första förband.
Tältplatser finns men är begränsade och därmed gäller först-till-kvarn, när man har betalat. Egna tält är förstås okej, så länge de inte ser moderna ut. Gamla svenska militärtält duger bra.
Regn skyddar man sig mot med impregnerad tältdel/smock över ylleuniformen, yllerock eller amerikansk/brittiska motsvarigheten. Ta med torrt ombyte i bilen är ett hett tips!

HITTA TILL SPELET
Image

Området ligger mellan Avesta och Fagersta, sväng in mot Anders Benning.
Image

Parkeringsplatsen är strandkanten på höger sida
Image
Last edited by Knasp on 27 May 2014, 08:16, edited 26 times in total.

TAC Ordinator
Lag: TAC
Played Since: 1991

Re: WW2 - Operation Plunder 2 = 30-31 maj

Postby TAC Ordinator » 11 February 2014, 23:19

TAC kommer med minst 10st spelare som det ser ut nu. Kommer anpassa vilken sida man kör på beroende på hur många andra som anmäler sig.

mckrille
Lag: I.S.F. / Snowman

Re: WW2 - Op: Plunder 2 = 30-31 maj 2014

Postby mckrille » 22 February 2014, 20:39

Kommer ditt, uppdatera gärna här hur många vi är varannan vecka eller så :)

Knasp

Postby Knasp » 22 February 2014, 21:45

Jajamensan. Nu kan du se antalet anmälda exkl. oss arrangörer och spelare från TAC. Längst ner i första inlägget!

EB3

Postby EB3 » 22 March 2014, 11:28

Hej
Erik Bergqvist med M38A1 Jeepen här
Är fordonsförare med räknat i antalet allierade eller är det endast soldater?
Jag ska se om jag kan få med mig någon mera till allierade.

Kan man komma den 29e och sätta upp tält/läger?
Och så hjälper er gärna till med förberedelserna :)

Mvh
Erik

Knasp

Postby Knasp » 25 March 2014, 01:10

Räknar fordonsförare till soldater ja. Vi behöver fler allierade så all hjälp uppskattas!

Det går utmärkt att komma kvällen den 29e då vi kommer vara på plats och börjat fixa inför spelet. Vi ses!

Muppetlord
Played Since: 2014

Postby Muppetlord » 25 March 2014, 13:46

Jag kan nog joina som allierad.
Håller på att köpa airborne gear (101st) atm.
Fyller 18 i aprill så då kommer jag kunna köpa allt jag vill ha.
Hinner nog få ihop allt innan eventet.

Kan inte lova något ^^

Knasp

Postby Knasp » 25 March 2014, 17:32

Du är varmt välkommen!

Det viktigaste är en bössa. Uniform och utrustning kan du i värsta fall hyra. Eller låna ihop av folk om du saknar några enstaka delar.

Bästa US grejerna finns att köpa på atthefrontshop.com

Jag har tex ett extra m1 bälte, vattenflaska och M1 hjälm ( med camonät och spader ess men saknar svettband) att låna ut/sälja.

Muppetlord

Postby Muppetlord » 26 March 2014, 13:23

Jag har redan köpt ett par grejer från dem :)
MIn hjälm och uniform är redan klar.

Behöver köpa en ny musette bag och lite grejer.
Ska också köpa ett par corcorans från sofmillitary.

Och bössan såklart.

TIBBY
Lag: AFP42

Postby TIBBY » 28 March 2014, 22:45

Kul att se så många tyskar anmält sig! Dock lite oroväckande få allierade. Var ligger gränsen för att spelet blir av? Jag har precis beställt det sista jag behöver för att komplettera min WH impression, samt tagit ut semester i samband med spelet, vore ju en major buzzkill om spelet inte blir av. :cry:
AFP42

Knasp

Postby Knasp » 28 March 2014, 23:01

Det är lugnt, på TACs spel brukar en sida alltid vara i numerärt underläge.
Tror att de som spelar jänkare bara är slöa med att anmäla sig. Förra spelet var vi drygt 30 amerikaner mot 20 tyskar.

Härligt att höra att förberedelserna går bra! Själv har jag precis fått hem smör- och saltdosa och nytt bälte.

catachan

Postby catachan » 13 May 2014, 20:59

Är det någon som har en Thompson, sten gun eller annat lämpligt vapen för en brittiskt para att hyra ut? Har utrustning till en polare men inget vapen.

Knasp

Postby Knasp » 14 May 2014, 07:49

TAC har tyvärr slut på lånebössor, det är dock några us-spelare som kanske har nåt?

Glöm inte att anmäla er!
Vi vill ha spelavgiften senast fredag, därefter kostar det 500 kr. Så passa på!

catachan

Postby catachan » 14 May 2014, 21:54

Jag fick tag på en bössa väldigt snabbt så det löste sig. :)

En fråga om trimreglerna. Över 350 och auto var bara understöd? Så slipper stg44 med m120 och full auto?

Knasp

Postby Knasp » 14 May 2014, 22:02

Vad bra!

Med 120 fjäder har du 5m minimum avstånd för single-Fire och 10m på full-auto. Vi rekommenderar att du byter till en svagare fjäder.

catachan

Postby catachan » 14 May 2014, 22:14

Jag har ingen stg44, men hade uppskattat om man slapp m120 trimmade stg44 som skjuter fullauto. Alltså att allt över 350 och inte är understöd bara skjuter semi.

Knasp

Postby Knasp » 14 May 2014, 22:24

Kommer du inom 10m måste (120 fjäder) STG44an skjuta single-shot, inom 5 får den inte skjutas.

Upplever man att någon aktivt bryter avståndsreglerna är det bästa att ta det med den personen där och då.

catachan

Postby catachan » 14 May 2014, 22:33

Hur säkerhetsavstånd funkar vet jag. Det jag menar är att det inte är kul om personer som har stg44 (eller andra automatvapen som inte är understödsvapen) med 120trim springer runt och skjuter fullauto hela tiden. Det är roligare om dom bara får hålla sig till semi.

Knasp

Postby Knasp » 14 May 2014, 23:23

TAC har arrangerat spel i över 20 år. Vi vet vad som funkar och vi rekommenderar en låg trim för att kunna verka inom hela bössans avstånd.

En hårdskjutande mp44a kommer inte förstöra upplevelsen eftersom våra spel inte går ut på äga varandra. Huvudsaken är milsim, gruppsammanhållning, taktik och att skapa en spännande och rolig upplevelse.

Att reglera bössor på den nivån känns faktiskt onödigt, enligt mig.
För att inte tala om hur trist och orealistiskt det blir för den som använder mp44an.

Skillnaden mot en understödsbössa typ MG42 är i första hand magasinkapacitet och vilka ammobegränsningar vi har i spelet.

Kurt-Rutger

Postby Kurt-Rutger » 23 May 2014, 10:16

Det ryktas om att TAC tar med sig 20-mannatält, kan detta bekräftas? :)
Gott mit uns!
AGM MP40, G&G G980 (k98)

Knasp

Postby Knasp » 24 May 2014, 13:53

Vi ska gå igenom våra tält imorgon, så jag kan inget lova än. Har ni tidsenliga, ww2-tält så ta med dem oavsett.

26 maj 2014, 07:34:

Tältplats finns till alla som betalt. Till övriga i mån om plats.

Kurt-Rutger

Postby Kurt-Rutger » 1 June 2014, 19:20

Här är de bilder jag knäppte med min mobil när jag hade tid! Hoppas andra har fler bilder :)

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Gott mit uns!
AGM MP40, G&G G980 (k98)

skeletor13
Lag: 2nd armored airsoft group

Postby skeletor13 » 1 June 2014, 20:36

Image

Image

Image

Image

Image

Image

EB3

Postby EB3 » 2 June 2014, 20:48

Hej allesammans.
Erik med Jeepen här.
Jag vill tacka allihop för en grymt bra helg!
Det var helt klart värt 15mil i Jeep!

Jag vill Tacka TAC för ett exemplariskt arrangemang!

Vad jag såg spelmässigt så verkade det vara kanon trotts regn och för oss på fordonssidan tyckte jag att det var kanon!
Mycket köra blev det och inte bara köra från A till B utan även se upp för minor , upprätta spärrar , medivac mm = Riktigt kul!

Jag vill också Tacka alla härliga spelare!
Alla var på gått humör, Hjälpsamma och allmänt riktigt trevliga.
Också väldigt kul att se att så många verkligen anstränger sig för att skapa känsla och stämning för evenemanget.
Keep it up!

Jag kommer absolut på Vietnam scenariot!
Då med både min Jeep , lastbilen och en massa rekvisita som oljefat, 100 sandsäckar , väg spärr´s bom , radios och tält.
Vet även att Henrik (Snygg Henke :D ) dyker upp med sin Jeep och att Perka kanske skulle komma upp med sin Dodge ( Vore toppen :D )
Hoppas vi ses där :D

Tack för denna gång!
Erik...Out

TIBBY
Lag: AFP42

Postby TIBBY » 2 June 2014, 22:08

Mitt första WW2 spel, så jag har inget liknande att jämföra med. Men det var sanslöst roligt, alla kategorier! De bilder jag tog måste framkallas först, men i väntan på dem så får det här mobilkamerakollaget räcka. Med yranhelg syftas det på Brännsbollsyran, Umeås folkligaste och grisigaste tradition.

Image
AFP42

Return to “WWII”