SS Soldat Utrustning

Insane

SS Soldat Utrustning

Postby Insane » 22 January 2015, 21:38

Hallå! Ska börja med Airsoft till sommaren och är väldigt intresserad av World War 2 Reenactment! Vill då spela som en tysk soldat men vart får man tag på uniform osv. Tack på förhand! :)

22 januari 2015, 22:43:

Har sett guiden men finns det inget i Sverige? :)

TigerZero
Lag: MHFT & SFA
Played Since: 2011

Re: SS Soldat Utrustning

Postby TigerZero » 23 January 2015, 08:54

Hej och välkommen till Hobbyn! :)

Först och främst har du tänkt köra ww2 airsoft, ren reenactment eller blandat?
Kraven på utrustning är nämligen något högre i reenactment än i ww2 airsoft även om vi alltid strävar efter så hög standard som möjligt.

Finns tyvärr väldigt få butiker som säljer sådant i Sverige.
Dom få som gör säljer för det mesta biliga Kina kopior till dyra priser.
Rödastjärnan har ett litet utbud men verkar inte ha några planer på att utöka sortimentet.
Desertrat.se finns också men dom har bara e-butik.

Rekommenderar att följa guiden för att få så bra prylar som möjligt, även om dom kan vara lite dyrare ibland (inte alltid) är dom värda priser då dom biliga reproduktionerna ofta går sönder och slits snabbt.

Om du har Facebook rekommenderar jag starkt att gå med i WWII Airsoft-Sweden gruppen, merparten av all kommunikation och information inom hobbyn sker där, finns också en hel del begagnad utrustning till salu :).

Åter igen, välkommen till hobbyn! :)
SPRAY AND PRAY!

feldwebel

Postby feldwebel » 27 January 2015, 22:48

Det är roligt att själv gå in och söka och köpa på sej efterhand, min rekommendation är att köpa standard uniform (grågrön ylle) modell 1942-43, 43 mössa kängor och damasker och sen tillbehör såsom y-sele,bälte,ammofickor,vattenflaska,brödväska,matburk satsa på det som var mest vanligt, stick inte ut ala Himmler eller nåt,ser mycket brutalare ut som ett frontsvin,sen är det upp till dig om du vill vara Waffen- SS eller Heer,eller luftwaffe lika kul vilket som.finns i sverige Desert.rat som har bra utbud men lite dyra,röda stjärnan har tyvärr inte mycket kvar
du kan handla tullfritt inom eu till bra priser på Soldier of fortune i england bra priser något sämre kvalisort,epic militaria england ganska bra
zib militaria tyskland bra priser bra kvalitet,det finns massor om du börjar söka,vad ska du ha för vapen?
Attachments
lwun.jpg
(27.92 KiB) Downloaded 12 times

Xarzus
Played Since: 2009

Postby Xarzus » 27 January 2015, 23:50

Desertrat säljer överprisat skit, håll dig borta därifrån. Now, Zib-militaria säljer en del bra grejer men kan hålla lite ojämn kvalitet (inte handlat därifrån på ett tag dock så det kan säkert andra svara på bättre), ligger dock i Tyskland så insignia kommer inte vara helt korrekt eftersom hakkors osv. är olagligt där. World at war gör vad jag hört bra uniformer, ligger också inom EU så man slipper ju tull vilket är trevligt.

Personligen köper jag dock det mesta från At the Front, ligger dock på andra sidan pölen så frakten kan bli dyrare än inom EU och tullen kommer med stor säkerhet att lägga på tullavgift och moms. Tycker dock att kvalitén på vad de gör gör det värt det.

Köhler
Lag: FHF
Played Since: 2007

Postby Köhler » 1 February 2015, 23:56

Att köpa en uniform är alltid snårigt och att få en helt korrekt uniform krävs kunskap eller vänner med kunskap som kan visa vart rätta grejerna finns. :)
PANZERGRENADIERE!

Kurt-Rutger
Played Since: 2014

Postby Kurt-Rutger » 17 February 2015, 09:59

Kul med mer folk till ww2! Som skrivet ovan; Undvik desertrat.se. Zib-militaria har mycket grejer för hyfsat pris men det är inte av högsta kvalité, vissa grejer verkar bra, ibland inte, eftersom det är en tysk butik så säljer de inte förbjudna symboler, så istället för korrekta bröst/möss örn med hakkors så har de satt dit ett kryss istället. At the front är en jättebra butik i USA, frakten gör det dyrt.

Har du funderat på någon specifik roll? Alltså, Schützen (Rifleman?) Scharfschützen (Skarpskytt) MG-skytt, någon sorts gruppchef? Dessa har ju olika vapen och stridsroller, k-pist har officerer och stridsvagnsbesättningar, pistoler har officerer och MG-skyttar. Det allra vanligast för en tysk soldat är k98, det finns lite olika varianter i airsoft på den :)
Jag har hållit på med ww2-airsoft i ett år och tack vare att snacka med folk som är mer insyltade i hobbyn får en reda på mer och mer och lär sig om utrustning, jag började med en keff östtysk uniform men har fixat mig en bättre M43 uniform.
Köper du rätt/bra grejer från början så sparar du massor med pengar, även om grejerna kan vara dyra, bättre att köpa en dyr rock/skor än att köpa tre kassa som går sönder/ser ut som crap.
Till airsoft är jag väääldigt sugen på att köpa en MG42!
Gott mit uns!
AGM MP40, G&G G980 (k98)

Return to “WWII”