WWII Scenario 2013

spark-retard
Lag: ww2 airsoft dalarna

Re: WWII Scenario 2013

Postby spark-retard » 13 April 2013, 13:19

vi börjar med en mg42 idag 13/4 i hopp om att bli klara i plunder. vi har redan det mesta nu redan. önska oss lycka till.

Danno
Lag: GRU13 SPETSNAZ
Played Since: 2004

Postby Danno » 13 April 2013, 13:31

Jag äger Alu-me's gamla MG-42a men har ingen annan utrustning tyvärr :<.

TAC Ordinator
Lag: TAC
Played Since: 1991

Postby TAC Ordinator » 16 April 2013, 23:20

57st anmälda i nuläget

spark-retard

Postby spark-retard » 17 April 2013, 14:15

95% chans till mg42 på plunder. bygget går strålande!

Knasp

Postby Knasp » 17 April 2013, 15:07

Strålande spark-retard!

Det ser ut som att det kommer bli många att skjuta på dessutom ^^

TigerZero
Lag: MHFT & SFA
Played Since: 2011

Postby TigerZero » 17 April 2013, 18:15

Superb spark-retard! :D

Ja det verkar bli rätt många spelare :)
TAC om jag får fråga vart har ni hittat alla spelare? Kan inte tänka mig att vi är 57st som är aktiva i den här delen på det här forumet som anmält sig, kan vara kul att veta om dom kommer från något annat forum eller dylikt så man kan hålla lite koll efter spel där också :).
SPRAY AND PRAY!

EB3

Postby EB3 » 17 April 2013, 21:19

Hej allesammans
Tänkte att jag kanske kan bidra med lite mera inspiration.
Som det ser ut nu kommer jag ställa upp med dessa två fordon. https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... c1cd14733f

Mvh Erik B

spark-retard

Postby spark-retard » 17 April 2013, 21:30

men F****N jag skulle ha gjort klart panzershreken oxå...

Knasp

Postby Knasp » 18 April 2013, 05:30

Superb spark-retard! :D

Ja det verkar bli rätt många spelare :)
TAC om jag får fråga vart har ni hittat alla spelare? Kan inte tänka mig att vi är 57st som är aktiva i den här delen på det här forumet som anmält sig, kan vara kul att veta om dom kommer från något annat forum eller dylikt så man kan hålla lite koll efter spel där också :).
Facebook gruppen WWII Airsoft - Sweden har ju 73 medlemmar om det säger något. Sedan är det förstås en massa TACare som ska med.

Men bara för att det är 57 anmälda betyder inte det att det kommer så många på spelet. Men vi kommer ändå bli ovanligt många gissar jag på :-)

TAC Ordinator

Postby TAC Ordinator » 21 April 2013, 17:50

Jag tror det är goda chanser att de som anmäler sig dyker upp.

Förutom airsoftare så är det en del samlare, reenacters, livare och en del nya inom hobbyn. Men visst har det krävt ett visst arbete med reklam och lobbyverksamhet.

TigerZero

Postby TigerZero » 22 April 2013, 21:29

Grymt kul med fordonen EB3! Hoppas få se dom på spelet :D.

Tackar för allt arbete ni lagt ned på att hitta folk till spelet TAC, vet att ni inte gör något halvhjärtat och är säker på att det kommer bli ett grymt bra spel precis som alla era tidigare spel! :D
SPRAY AND PRAY!

TAC Ordinator

Postby TAC Ordinator » 30 April 2013, 17:30

OBS! ÄNDRINGAR

Området
Platsen är: Avesta
Uppdragskartor och uppdrag kommer fås på plats.

Stridsledning med gruppchefer kommer tillämpas på spelet (milsim).

Medicregler med förband (tilldelas på spel) samt reespawn kommer gälla under spelet men detaljer kan skiljas lite från delscenariona och skilja i reglerna lite beroende på vilken sida man spelar på. Mera detaljer om detta tas på plats.

Ammo OBS!: endast biokulor tillåtna på området. Ta med eget om ni har.
Vi kommer ha .20, .25 och några .28 till försäljning på plats.

Vi kommer köra med ammorestriktioner för delscenarion på spelet (särskilt för tyskar).

Parkering finns i direkt närhet av spelområdet därifrån vi hämtar respektive sidas spelare med fordon till respektive sida basläger. Ta med med allt viktigt som ni kommer behöva till baslägret då det kommer finnas begränsad möjlighet att komma åt parkeringen i övrigt under spel.
Arr är på plats från Torsdag eftermidda.
Vi ser gärna att ni är där till 11:00 på fredag. (Skjutsmöjligheter finns)
Finns även begränsad möjlighet att få skjuts ut till Lördag morgon.

Alla ni som tvingas nu att åka längre än planerat kommer få viss bensin ersättning. Vi räknar på 400kr/bil

Karta:
Image

Området ligger mellan Avesta och Fagersta, sväng in mot Anders Benning.
Image

Parkeringsplatsen är strandkanten på höger sida
Image

Tältplatser finns till alla anmälda.
Vill ni ta med eget är det bara bra, men se gärna till att ta med militärliknade tält då det är "safe" men in game i baserna.

Vatten kommer finnas i dunkar på plats.
Bra om alla har egna vattenflaskor!

WC: kommer vara i fältmässig utförande med enkelt insiktsskydd.

Mat som ingår i spelpriset kommer utspisas under:
Fredag (enkel fältmässig måltid – varm konservmat)
Fredag kvällsmatsfika (bröd, pålägg te/cafe)
Lördag frukost (frukt, bröd, saft/te/cafe)
Lördag (enkel fältmässig lunch – varm konservmat)

Bra att ha med lista:

Liggunderlag
Sovsäck eller Filt
Varm tröja
Extra strumpor kallingar, (t-shirt)
Hygien artiklar, tandborste, etc
Regnjacka (regnkläder)
Egen mat (ex, om man är allergisk mot något)
Extra fika (egen snabbmat och eller energitillskott ex druvsocker)
Vattenflaska
extra batteri till bössa (kommer antagligen ej finnas tillgång till el)

självklart egna skyddsglasögon
(ev knäskydd som kan ligga under byxorna)

OBS NYTT!!!

OP: PLUNDER BYTER PLATS TILL AVESTA

Tyvärr har vi idag (Fredag) fått reda på att vi förlorat tillgången till området där OP: Plunder skulle ta plats. Förutsättningarna gällande markägaren har ändrats och detta gör att vi blivit tvungna att flytta spelet.

Lyckligtvis kan vi ändå genomföra spelet på ett annat område som vi har haft som reserv.

Det nya området ligger utanför Avesta. Och spelet kommer att ha i princip samma upplägg som innan.

Vi är självklart väldigt ledsna att behöva flytta spelet bara en vecka innan spel, och vi ber om ursäkt för de olägenheter detta medför för er.

Avståndet Stockholm - Avesta är ca 180km och tar drya 2h att köra.
Bilar som kommer söderifrån och nu tvingas köra längre kommer att få ersättning för den utökade bensinkostnaden av oss.

De personer som planerat att åka kommunalt till Stockholm och vill komma till Avesta, behöver höra av sig till oss, så att vi kan ordna med skjuts mellan Stockholm och Avesta (Alt Uppsala Avesta). Vi ska även försöka bistå med sovplats i Sthlm om det blir aktuellt.

Tiderna för spelet är desamma som innan. Man kan komma ut till området redan på torsdagen. Fredag morgon eller om man bara kan vara med under Lördag även komma Lördag morgon.

Hör av er och meddela om ni åker i egen bil, om ni åker kommunalt och behöver skjuts eller om ni inte kan delta pga flytten. När ni kommer är också viktigt. Särskilt om ni behöver skjuts från Stockholm.

De personer som vill avbryta pga detta inträffade får självklart anmälningsavgiften tillbaks.

Vår förhoppning är dock att vi trots detta kan genomföra spelet med så många som möjligt.

Har ni frågor kan ni ringa mig
Mik
070-9690400

catachan

Postby catachan » 5 May 2013, 11:30

Hur blir det med ingame fordon nu när det blir längre att åka?

TAC Ordinator

Postby TAC Ordinator » 5 May 2013, 12:09

Jag och Perka kör upp våra. Perkas Dodge på ett lastbilssläp vilket blir dyrare för oss arr, men det får vi ta.

De övriga är tveksamt tyvärr.

catachan

Postby catachan » 5 May 2013, 15:02

Det är sak samma för min del, jag kommer ändå. Men ställde frågan, så ingen blir besviken över att fordon som det pratats om inte kommer.

Ett litet kvällspyssel tips:
Image
Klicka på bilden för större bild.

Lite roligare att ta fram en sådan där chokladkaka än en påse bilar imho. :) Googla på "US/british/german ww2 army ration" för lite mer inspiration.

Köhler
Lag: FHF
Played Since: 2007

Postby Köhler » 6 May 2013, 17:29

Härligt att se att ni lägger tid på att skapa tidsenliga matförpackningar. Finns inget som förstör känslan som en påse bilar eller en coca cola i pet flaska! :P
PANZERGRENADIERE!

TAC Ordinator

Postby TAC Ordinator » 7 May 2013, 22:44

Nu börjar det dra riktigt ihop sig. Har ringt runt och dubbelkollat de jag kunnat nå och vi blir ca 50personer på spelet.
3-4 ingame fordon kommer vara på plats.

Mat, inhandlas i morgon (Ons)
Tält och utrustning packat och klart.

ser fram emot detta,
Mik

cybermoose
Lag: Kartoffelkopf
Played Since: 2003

Postby cybermoose » 7 May 2013, 23:56

Är det fortfarande biokulor som gäller även efter byte av område?

visum

Postby visum » 12 May 2013, 13:35

Tack för ett riktigt kul ww2-spel. Lika bra organiserat som vanligt, bra gjort Mik och alla andra som jobbade med spelet. Lite extra beröm till Mik som vid flera tillfällen ordnade så att folk med lite "tråkigare" uppgifter fick byta till något med mer action, sånt uppskattas och gör att man vill komma på fler spel.

Riktigt kul att se så många med så mycket snygg gear i det amerikanska laget. Känslan i basen var läcker och alla 2-manna-tält var en riktig höjdare. Jag blev helt klart inspirerad att skaffa lite mer grejer :-) Gillade den vita tavlan vid infarten med airborne och regementsnumret, alla sådana detaljer förhöjer känslan och gör det hela lite snyggare. Skulle varit coolt med lite mer av sådana tavlor och pilar, tex 2nd Armour HQ, Mess, Fireing range etc. Korta avstånd i basen men iaf.

Sgt Halstrum: Jag hängde magasinet jag lånade i öglan på det tält jag trodde du sov i, hoppas du fick det. Annars får höra av dig.

P.S. Pvt "snoring" Ericson blev biten av ww2, men nästa gång ska vi nog sova i bilen. Alla uppskattade ju inte hans "simulerade tyska kulsprute-eld".

TigerZero

Postby TigerZero » 12 May 2013, 21:31

Vill tacka jag också för ett grymt bra ww2 spel! :D
Tack till alla som var med och stora tack till Mik, TAC och alla andra som var med och planerade,skaffade fram, bidrog med utrustning/fordon och placerade ut all utrustning, fälttelefoner, granatkastare, propaganda, tält, och alla andra saker som fanns med :).

Hopps snart få se planerna på ett nytt ww2 spel från er! :D

Hoppas det gick bra för Amerikanaren som skadade knät vid sista spelet och att det inte blev några allvarliga skador.

Ni som tog bilder själva får gärna lägga ut dom här på forumet, facebook eller annan sida och lägga ut länken här på forumet eller i WWII airsoft sweden gruppen på facebook så alla som var med på spelet kan få se dom :).

Ang Pvt "snoring" Ericson så lyckades vi få över honom på tyska sidan och fungerade som nattliga sabotör i erat läger ;)
SPRAY AND PRAY!

Hallstrum
Lag: M1 2nd armored airsoft group
Played Since: 2006

Postby Hallstrum » 12 May 2013, 21:53

Jag får sälla mig till Kören av lovsång, Det var ett extremt bra och väl uttänkt spel, Alla små detaljer i den Allierade Campen var Oerhört najs också. TAC spelen är Alltid värda att gå på !
Tack alla på båda sidorna för ett så kul och hektiskt spel som det blev, Jag hoppas att vi träffas fler gånger i denna fantastiska hobby !

Det var för övrigt jag som Skadade Knät, Efter en snabb ambulans tur till akuten och 20 styngn senare kan jag ju säga att knät ömmar lite, men jag bör vara fit for fight till nästa spel !
I anslutning till detta så vill jag tacka alla som hjälpte mig när jag låg där och skrek, Er Hjälp var ovärderlig

Visum, Japp Jag såg magasinet ligga där, Du prickade helt rätt :)
Quartermaster 2nd Armored

In space, No one can hear your german techno music !

TAC Ordinator

Postby TAC Ordinator » 14 May 2013, 20:08

Vill i form av arrangör tacka alla som hjälpte till innan, efter och under spel eller bara deltog. Er medverkan bidrog till att spelet blev som det blev!

Vårt mål har länge varit att komma upp över 30 strecket på deltagande på WWII-airsoft och vi har haft precise under vid flera tillfällen, men aldrig tidigare lyckats knäcka det. Kul att det blev så många som 55st på detta, det trots flytten av spelområde. Vidare var det fantastiskt kul att se att utrustning och vapen låg på en hög kvalité. Tur hade vi även med vädret.

Scenariot flöt för det mesta på bra, trots att det blev klart mer intensivt än vad jag som arrangör hade tänkt. Nu blev det i stort sett ständig lång kontinuerlig strid för allierde utan chans till någon egentlig vila, utspisning eller för den delen ordentlig ordergivning. Flera gånger var de trängda av tysken från upp till tre håll. Men trots detta alltså oplanerade var det riktigt kul, om än väldigt jobbigt för flertalet deltagare och logistiskt extremt påfrästande för oss arr att hinna med allt i kaoset.

Den skarpa skadan kom oturligt nog bara minuterna innan spelslut. De allierade skulle bara säkra vägen ca 100m öster om tyska fästet. Men det är glädjande att höra att det trots allt blev så bra åtgärdat så herr Hallström kunde skrivas ut relativt fort och skickas hem. Det får bli en påminnelse om att det inte är en helt ofarlig hobby vi sysslar med. Bra att det ordnades smidigt med ambulans och att hjälp fanns att få. Jag är även rörd av kamratskapen som finns, då jag fått många SMS och mail som undrade hur det gick och är med den som skadade sig och verkligen bryr sig. Trevligt!

Så, tack alla för en trevlig helg i WWII miljö med mycket action.

Har 200+ bilder på min kamera. Kommer lägga upp en del här asap.

PS:
Tack även till de som hjälpte till efter spelet med att ordna upp TGBn. Själva va vi två arr ganska slitna efter att blivit tvingade att dra till Stockholm o tillbaka på kvällen direkt efter spelet för att införskaffa nya däck pga dubbelpunka. McNasty, Knasp - guldstjärna till er!

Xarzus
Played Since: 2009

Postby Xarzus » 20 May 2013, 19:49

Det verkar, efter att jag genomsökt min packning både en och fem gånger, att jag blev av med en kniv under spelet. Kniven är en Mora 2000 med tillhörande grönaktig plastslida. Knivens handtag är lindat med svart eltejp och torde således vara lätt att känna igen, den sågs senast vid tillbakaryckning från fabriksområdet.

Om någon av misstag fått med sig den hem eller om den blivit kvarlämnad och upphittad så får ni gärna höra av er :)

TAC Ordinator

Postby TAC Ordinator » 21 May 2013, 13:40

Hello!

Ja, det finns en Mora 2000 med svart tejp. Låg antagligen bland alla tysksaker, lådor som jag städade av på Söndagen. Vill du ha den postad? Skicka PM.

Borttappat i övrigt på tysksidan, eller om någon av misstag fick med sig hem, eller glömt lämna följande av mina lånesaker:

* Damasker (m39 svenska)
* Tysk Heer överdragsjacka/Poncho, egensydd men från originaltyg, mörkgrön ganska sliten splintercamo.
* Heer mössa grå, med en stor knapp i fram. (österikisk)
* Tysk hjälm, utan överdrag och några märken alls, grögrön färg.
* 1st volksturmarmbindel.
* Tjeckisk vattenflaska
* 1st Stavhandgranat, svarvad egengjord, mörkgröngrå spets, lackad.
* 2st Vanligt bälte, livrem grön och en grågrön
* Bälte, svart läder med Heer bältesspänne "got mit uns" kopia.

På US sidan har det försvunnit mindre:
* 1st Fältkök (snuskburk) svensk modell
* Fältspade US
* samt mitt original ciggpaket med blåa "Coporal".

Har ni något av dessa så kan ni gärna PMa mig.

Mik

TigerZero

Postby TigerZero » 7 June 2013, 15:20

Ville bara kolla hur det har gått med alla saker som saknas, har du lyckats få tillbaka allt än?
Lånade själv ut lite grejer som tysk men fick tillbaka allt.
Känns som om det var väldigt mycket som inte kom med tillbaka från den tyska sidan, men väldigt många försvann extremt fort när spelet var slut, inte många som hjälpte till att plocka undan efter spelet vilket kändes lite tråkigt men folk hade väll bråttom hem :).
SPRAY AND PRAY!

Return to “WWII”