Varm motor 11,1 vs kall 7,4

User avatar
Zio
Posts: 84
Joined: 22 February 2013, 19:58
Lag: T.O.R.
Played Since: 2010
Location: Munka-Ljungby

Varm motor 11,1 vs kall 7,4

Postby Zio » 21 May 2014, 12:39

Hejsan allihopa jag har stött på ett bekymmer häromdagen.

Sitter och plinkar på min SR25:a och upptäckte att handtaget blev oerhört varm, snabbt när jag drog av några skott.

Letade runt på webben och konstaterade att den kanske var dåligt shimmad, så ja shimmade om den.

Stoppade i alltihopa igen (noga) och repeterade med att dra iväg några skott ca 30, handtaget blev varmt igen. (Endast Semi)
Fick ett tips att prova med 7,4 batteri istället så jag lät den kallna sen programmerade om min mosfet krets och stoppade i 7,4 batteriet. Nu blev den inte varm men långsammare från avtryck till skott.

Så till frågan hur löser jag detta problem?

Kan det vara att min motor behöver bytas för att klara 11,1v batteriet?
Andra Kuggar?

Uppskattar all hjälp jag kan få!

Specs på bössan:
P&J SR25:a
Uppgraderad Cylinder, Pistong
M150 fjäder
Original Kuggar
Original Motor
Gate Mosfet 3.2
Madbull Innerpipa 6,03mm
Guarder Clear hopgummi
Uppgraderad hopuphus
Tier One Raiders
Camo: M90 - Woodland - Multicam - Own made Ghillie Suit - C.I.A.
Arms: DTW - CM16 - G17 - Bar-10 - MP5k - M249
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 15#p184715

twoface
Posts: 155
Joined: 5 June 2013, 18:49
Lag: Airsoft Wolf Division
Played Since: 2006
Location: Krylbo

Re: Varm motor 11,1 vs kall 7,4

Postby twoface » 21 May 2014, 12:47

Har själv suttit några veckor nu och byggt på en semi med 150 fjäder, kör element ultra high tourqe motor och upplever inga bekymmer. Skulle tro att din orginal motor får slita hund med så stark fjäder så skulle rekommendera en high tourqe motor samt ev även high tourqe kuggar för att matcha fjäderstyrkan.

User avatar
Zio
Posts: 84
Joined: 22 February 2013, 19:58
Lag: T.O.R.
Played Since: 2010
Location: Munka-Ljungby

Re: Varm motor 11,1 vs kall 7,4

Postby Zio » 21 May 2014, 12:52

Tack för svaret Twoface.

Njae den sliter nog inte så mycket eller så har den gått förbi gränsen redan.

Ja plockade ur motorn och körde den ensam utan motstånd ett tag för att se och den hettade upp fort som fasen med 11,1 batteriet.

Element motor får ta en titt på den
Tier One Raiders
Camo: M90 - Woodland - Multicam - Own made Ghillie Suit - C.I.A.
Arms: DTW - CM16 - G17 - Bar-10 - MP5k - M249
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 15#p184715

User avatar
Skepparn
Posts: 634
Joined: 10 May 2012, 12:24
Played Since: 2009
Location: Göteborg

Re: Varm motor 11,1 vs kall 7,4

Postby Skepparn » 5 June 2014, 00:11

Överväg även grövre och kortare kablar samt deans.

Torquedrev ska inte behövas. Jag kör själv DA-motorn och element (samma) och 11,1V på speed-drev (16:1) eller 18:1 i mina 160-bössor och det som blir varmt är kablage. 18:1 är det nya torque enligt mig nu när motorer blivit så bra, och lipo så effektiva.

Du bör dock byta drev till Siegetek om du har råd, annars SHS. Standard P&J/A&K-drev är riktigt klena.
Jobbar på Röda Stjärnan

User avatar
Zio
Posts: 84
Joined: 22 February 2013, 19:58
Lag: T.O.R.
Played Since: 2010
Location: Munka-Ljungby

Re: Varm motor 11,1 vs kall 7,4

Postby Zio » 16 June 2014, 16:29

Ja får nog prova att byta drev i den.

Fick hem en element motor i förra veckan "high torque" modellen....den orkade inte dra runt alls med nuvarande drev + 150 fjäder.

Är detta inte lite konstigt?

Kan de vara att ja fått en defekt motor?
Tier One Raiders
Camo: M90 - Woodland - Multicam - Own made Ghillie Suit - C.I.A.
Arms: DTW - CM16 - G17 - Bar-10 - MP5k - M249
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 15#p184715

User avatar
Skepparn
Posts: 634
Joined: 10 May 2012, 12:24
Played Since: 2009
Location: Göteborg

Re: Varm motor 11,1 vs kall 7,4

Postby Skepparn » 16 June 2014, 20:01

På 11,1V eller 7,4V? Den ska ju orka det oavsett så då har du nåt mer problem, kolla så att motorskruven inte är för hårt ställd, och se över shimningen.
Jobbar på Röda Stjärnan

User avatar
Zio
Posts: 84
Joined: 22 February 2013, 19:58
Lag: T.O.R.
Played Since: 2010
Location: Munka-Ljungby

Re: Varm motor 11,1 vs kall 7,4

Postby Zio » 16 June 2014, 20:51

11,1 volt

Skruven ändrar ja på fram o tillbaka utan skillnad och shimmade om hela boxen. Orginalmotorn drar runt utan problem så jag börjar misstänka att motorn e defekt.
Tier One Raiders
Camo: M90 - Woodland - Multicam - Own made Ghillie Suit - C.I.A.
Arms: DTW - CM16 - G17 - Bar-10 - MP5k - M249
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 15#p184715

twoface
Posts: 155
Joined: 5 June 2013, 18:49
Lag: Airsoft Wolf Division
Played Since: 2006
Location: Krylbo

Re: Varm motor 11,1 vs kall 7,4

Postby twoface » 16 June 2014, 20:57

Den bör orka dra runt. Min drar runt lätt oavsett 11.1 eller 7.4, dock givetvis mycket snabbare respons på 11.1 så om du kollat det andra skulle jag också gissa på defekt motor. Har du möjlighet så prova motorn i annan bössa.

User avatar
Zio
Posts: 84
Joined: 22 February 2013, 19:58
Lag: T.O.R.
Played Since: 2010
Location: Munka-Ljungby

Re: Varm motor 11,1 vs kall 7,4

Postby Zio » 25 July 2014, 16:12

Då var problemet löst.

De små kopparkablarna på själva motorn visade sig inte vara full kontakt. En liten justering och tadaa motorn fungerade felfritt.

Nu fick ja dock ett annat problem som Skepparn säkert redan förutspådde, dreven gav upp. "Spur" kugghjulet strippades på varannan kugg och nu är ja på jakt efter v 2.5 gearbox kuggar vilket inte var det lättaste.

Frågade på rödastjärnan men de hade inga och de stackare ja letat upp finns endast i Usa.

Så om någon har tips på vart får ni gärna dela med er. Ja letar vidare.

Tack för alla svar!
Tier One Raiders
Camo: M90 - Woodland - Multicam - Own made Ghillie Suit - C.I.A.
Arms: DTW - CM16 - G17 - Bar-10 - MP5k - M249
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 15#p184715


Return to “Batterier och elektronik”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests