picoaab och microswitch ok?

[KAS]Björn
Lag: KAS
Played Since: 2007

picoaab och microswitch ok?

Postby [KAS]Björn » 16 April 2015, 02:55

jo jag har börjat snegla på min m4 som ska få lite omsorg
ska blir cqb bössa på 100ms isch, jag fluktar lite på en box med microswitch inbyggd men läste här att det inte var bra med en mosfet och microswitch?
men utan borde väl den höga strömmen äta microswithen till frukost?
men skulle picoaab fixa det eller man ska ha nått annat ju mindre desto bättre!
Helvetes! Den där är ju stenhård!

agehall
Played Since: 2015

Re: picoaab och microswitch ok?

Postby agehall » 16 April 2015, 06:58

Jag har svårt att se varför en mikroswitch i kombination med en MOSFET skulle vara dåligt. Det går ju inte direkt någon ström genom switchen. Däremot är det väl bra att se till att switchen är ok med den spänning man tänkt sig köra så att det inte blir någon form av överslag i den.

Ett annat alternativ är att köra med en mikrodatorstyrd MOSFET. Beroende på konstruktion så bör spänningen över trigger switchen vara 5V då och då är det inga som helst problem att ha mikrobrytare.

baracken

Postby baracken » 16 April 2015, 09:06

Mosfet och microswitch är inte bra, det fungerar med nyare gatee vad jag läst.
Det har något att göra med att strömmen som ska gå igenom switchen är för låg så strömmen hackar eller något sånt, kommer inte ihåg exakt hur det är

Vaksai
Lag: Clownpunchers
Played Since: 2013

Postby Vaksai » 16 April 2015, 09:09

Här är en anledning till att inte köra en mosfet som saknar Debouncing, men har Active Break, tillsammans med en microswitch; Motorbrand och/eller kortsluten mosfet. Det blir kontaktstuds i microswitchen, mosfetten kan inte hänga med och blir överhettad.

PicoAAB och de andra 3:e generationen mosfets från GATE har Debouncing.

Mrmonkeey
Played Since: 2014

Postby Mrmonkeey » 16 April 2015, 09:58

Exakt det vaksai skriver. Väljer man en microswitsch med debouncing ska det va lugnt. Gate har 3 eller 4st mosfets som har det. Det står på deras hemsida www.gatee.eu jag har en nanohard i min m249 med microswitch. Endast kör ett spel o ca 3000boll i den men inga problem än.

Nanohard är typ en billigare version av merf3.2 mer lämpad för tex supportbössor då merf har funktioner som inte behövs i en supportbössa

[KAS]Björn
Lag: KAS
Played Since: 2007

Postby [KAS]Björn » 16 April 2015, 16:08

tack tack synd den inte är lika liten som PicoSSR 3!
Helvetes! Den där är ju stenhård!

ohman
Lag: FRAG
Played Since: 2012

Postby ohman » 16 April 2015, 16:15

PicoAAB är godkänd för att köra med microswitch, och den är liten :)
Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

agehall

Postby agehall » 16 April 2015, 19:00

Här är en anledning till att inte köra en mosfet som saknar Debouncing, men har Active Break, tillsammans med en microswitch; Motorbrand och/eller kortsluten mosfet. Det blir kontaktstuds i microswitchen, mosfetten kan inte hänga med och blir överhettad.
Ah, det köper jag! Utan debouncing får man elaka effekter, men rent krasst tycker jag att man borde kunna få motsvarande effekter med en vanlig trigger också, men det kanske är så marginellt jmf med en mikrobrytare att det inte spelar någon roll.

Vaksai
Lag: Clownpunchers
Played Since: 2013

Postby Vaksai » 16 April 2015, 19:18

@agehall: Standard switch assembly fungerar inte på samma sätt som en microbrytare.

Det som händer med mikrobrytaren är att vibrationerna från gearboxen bryter kontakten i några mikrosekunder. Tillräckligt för att active break ska kicka igång och bromsa och starta motorn, ett par gånger.
Om du lyckas få kontaktstudds med en vanlig switch assembly så skulle jag rekommendera att du byter omgående, då du antagligen har bränt kontaktblecken.

agehall

Postby agehall » 16 April 2015, 21:09

Mikrobrytare studsar ju även utan vibrationer från motorn, så det är ju inget konstigt med det.

Jag menar inte att man får "studsar" i vanlig bemärkelse med en vanlig trigger, men det borde kunna bli visst överslag när blecken närmar sig varandra och det borde kunna ge samma effekt som en kontaktstuds. Men som sagt, det är troligen marginellt (om det ens förekommer) jmf med mikrobrytare.

Return to “Batterier och elektronik”