Dean micro eller mini och detta batteri = Sant?

grimm

Dean micro eller mini och detta batteri = Sant?

Postby grimm » 29 December 2016, 16:26

Hej.

Just fått hem min Krytac LVOA-S, och tänkte fästa en UBR-style kolv på den. Problemet är att orginalkontakten och säkringshållaren är på tok för stora för hålet för kablaget i fäst-röret. Troligen byter jag mini tamiyan mot en deans, men kvarstår gör att säkringshållaren är bred.

Min idé var att kapa kablarna en bit bakom dessa, och använda en micro eller mini dean kontakt att sammankoppla det hela med genom hålet. Jag vill göra detta för att kunna skifta buffer-tube fram och tillbaka på ett smidigt sätt om jag vill gå tillbaka till en vanlig buffertube. Att löda om kontakterna så att buffertuben sitter fast mellan växellådan och kontakterna är inte ett alternativ då.

Batteriet som jag tänkt mej att använda är detta: https://hobbyking.com/en_us/turnigy-nan ... -pack.html , och frågan är alltså om dean micro (hellst) eller dean mini klarar amperen. Fick nyss på lite siffror om att micro klarar 10, och mini 20-30, men jag är helt grön på området och har svårt med matematiken för att räkna ut detta. Så jag vore tacksam för hjälp.

MVH,
grimm

700mb
Played Since: 2013

Re: Dean micro eller mini och detta batteri = Sant?

Postby 700mb » 30 December 2016, 09:30

Det är nog lite individuellt för varje bössa hur mycket de drar, men om jag minns rätt kan de ligga up mot 30-40 för de högtrimmade bössorna, en original drar mycket mindre dock. En ganska ovetenskaplig metod är ju att prova löda på och se om kontakterna bildar någon värme, det säger ju att det finns resistans som blir till värme.

Jag brukar använda mig utav "bullet connectors" när det är brist på plats, dessa kan man till och med dela och använda krympslang för att dela på kablarna samt spara ännu mer plats. De klarar även all ström du kan ge dem. https://hobbyking.com/en_us/individual- ... -12pc.html

grimm

Postby grimm » 30 December 2016, 10:04

Så dessa skulle alltså funka bättre som snabbkopplingar?

Deras runda form gör ju definitivt saken enklare iaf.

charliebrown
Played Since: 2016

Postby charliebrown » 30 December 2016, 10:44

Instämmer om banankontakterna.

Ersätt plastdelarna med krympslang och dra en bit silikonslang över det exponerade stiftet vid behov.
Sånt här finns också garanterat på närmaste hobbyaffär eftersom vartenda eldrivet RC-flygplan nuförtiden har dem mellan motor och fartreglage.

grimm

Postby grimm » 30 December 2016, 13:41

Tack för svaren killar. Bullet typen verkar som sagt klart smartare lösning för mej som snabbkoppling. Bör jag köra deans från batteriet dock? eller har ni andra bättre alternativ även där? Tänkte nu när jag köpt en riktigt bra bössa internt, så bör man väl byta ut tamiya-mini kontakterna också?

Vad gällande själva snabbkopplingslösningen, vad tror ni om de här?
http://www.hobbyequipment.se/tillbehor/ ... r-75a.html

De var små och smidiga, lite krympslang bara så?

charliebrown

Postby charliebrown » 30 December 2016, 15:54

Jag gillar vanliga Deans, men det är ju lite smaksak förstås.

grimm

Postby grimm » 30 December 2016, 16:45

Nu förstår jag inte vad du syftar till?

Maercosh
Lag: Vänner i skogen
Played Since: 2015

Postby Maercosh » 30 December 2016, 17:31

Jag har ett liknande problem, vill ha kontakter till mina signalkablar(4st väldigt tunna) och även till mina strömkablar(2st 1,5mm)
Alla dessa 6kontskter måste få plats mellan v2 gearbox och gearboxshell, någon som har ett tips på väldigt små kontakter till signalkablarna?

700mb
Played Since: 2013

Postby 700mb » 30 December 2016, 18:55

Förstår inte riktigt vad du menar med i mellan v2 gearboxen och gearbox shell? Men såna här utan plasten och bara krympslangen, mindre än så blir det nog inte.

https://hobbyking.com/en_us/3s-4-pin-js ... pairs.html

grimm

Postby grimm » 30 December 2016, 19:41

Ok, innan det spårar iväg helt med två olika förfrågningar i min tråd och jag tappar bort mej. Är detta en bra kombination för vad jag var ute efter?

http://www.hobbyequipment.se/tillbehor/ ... r-75a.html till snabbkopplingen genom hålet i fäströret till buffertuben?

http://www.hobbyequipment.se/tillbehor/ ... t-par.html tll efter säkringen till batteriet?

https://hobbyking.com/en_us/turnigy-nan ... -pack.html , batteriet jag vill använda.

charliebrown

Postby charliebrown » 30 December 2016, 20:42

Grimm:

4mm banankontakter, ja (3.5 skulle säkert duga utmärkt det också)

Såna Deans till batteriet, ja.

Ps. Tänk på att isolera, polariteten och att sätta honan på batteriet när du fixar det här sen.

Hojta gärna till om du vill ha assistans - har gjort det här några gånger på rc-plan.

grimm

Postby grimm » 30 December 2016, 22:21

charliebrown wrote:Grimm:

4mm banankontakter, ja (3.5 skulle säkert duga utmärkt det också)

Såna Deans till batteriet, ja.

Ps. Tänk på att isolera, polariteten och att sätta honan på batteriet när du fixar det här sen.

Hojta gärna till om du vill ha assistans - har gjort det här några gånger på rc-plan.
Vet inte om jag ger mej på själva lödningen själv då jag är rätt kass på att löda, men jag piper till om jag inte finner någon att göra det åt mej. Om du vet nåt ställe som säljer 3.5, så visa gärna. 4 var minsta just den butiken erbjöd.

Maercosh
Lag: Vänner i skogen
Played Since: 2015

Postby Maercosh » 31 December 2016, 01:41

700mb wrote:Förstår inte riktigt vad du menar med i mellan v2 gearboxen och gearbox shell?
Det går inte att sära på min buffertube och lower och jag behöver ett sätt att plocka ur gearboxen från min lower.
Utan connectors kan jag inte lyfta ur gearboxen eftersom mosfeten ligger inne i tuben.
Svårt att förklara men måste ha en hona och hane-comnector på signalkablarna. Tror den du länkade kan fungera, tack så mycket :D

charliebrown

Postby charliebrown » 31 December 2016, 07:53

grimm wrote:Vet inte om jag ger mej på själva lödningen själv då jag är rätt kass på att löda, men jag piper till om jag inte finner någon att göra det åt mej. Om du vet nåt ställe som säljer 3.5, så visa gärna. 4 var minsta just den butiken erbjöd.
rcflight.se (i Skövde) är vår favoritbutik. Jättebra killar i butiken och bra sortiment.

http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx ... 5-mm-2-par

http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx ... -typ-deans

grimm

Postby grimm » 31 December 2016, 09:36

charliebrown wrote:rcflight.se (i Skövde) är vår favoritbutik. Jättebra killar i butiken och bra sortiment.

http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx ... 5-mm-2-par

http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx ... -typ-deans
Var faktiskt i kontakt med den butiken för att få lite hjälp, hade tänkt köpa kontakter, en lipo påse och lite annat. Men när jag länkade till batteriet jag nämde här, då RCflight inte hade något som passade, angående om kontakterna klarade det batteriet fick jag "inga kommentarer" som svar. Så jag undviker nog handla hos butiker som slutar hjälpa när de märker att man inte vill handla just en vara hos dem. Han var hjälpsam med matematiken, tippsade om kontakter och dess storlek, men när jag länkade batteriet var det stopp. Det är ju helt upp till dem, men lite väl mycket sammanträffande för att vara en slump att hjälpen tog slut när den gjorde.

Men jag kan nog finna såna kontakter någon annanstans, tack för tipset!

Därimot verkar Krytac avråda från just det batteriet jag nämnde då burst låg på 25C och de ansåg 20 var bäst för att undvika dubbelskott, de har inte viljat svara på än om det är med tanke på att jag använder UK spec, vilket betyder 20K motor och 110 fjäder, eller om de syftar till USA osv som använder 30K motor och 120 fjäder. De svarar relativt snabbt på deras support forum, men de svarar sällan på allt man frågar om, och att ställa om samma fråga 2-3 gånger känns tjatigt... Så har du tipps på ett väldigt liknande batteri i mått och kapacitet tar jag gärna emot det. Jag har själv letat lite men finner inget direkt som är smidigt att få tag i. Mest i usa-butiker eller så har de för mycket C, för lite mAh eller nåt annat. Vore trisst att köpa fjäder och ändå få dubbelskott med ovan nämda batteri.

charliebrown

Postby charliebrown » 31 December 2016, 10:49

Ja det förstår jag då. No problem.
Men jag är förvånad - har aldrig fått det bemötandet där.

grimm

Postby grimm » 31 December 2016, 11:39

charliebrown wrote:Ja det förstår jag då. No problem.
Men jag är förvånad - har aldrig fått det bemötandet där.
Det är strunt samma, funkar de för dej är det en annan sak. Jag hittade likadana i en annan butik så det löser sej. Har du tips på liknande batteri i dimmension och kapacitet får du gärna säga till. jag har svårt att hitta något med 20c på burst som inte är antingen för liten kapacitet typ ~900mAh eller för stort i mått...

Helt ny på LiPo som du nog förstått.

charliebrown

Postby charliebrown » 31 December 2016, 11:51

Ja det finns ju fler fiskar idendammen så att säga ..

Jag brukar använda Hobbykings batterisökfunktion för sånt, men den har du antagligen redan kikat i. Beställer du från deras EU-lager (i Holland) så har du batterierna på en vecka och trots frakten brukar jag hamna på halva svenska priset.

Vad är dina maxmått?

grimm

Postby grimm » 31 December 2016, 14:51

charliebrown wrote:Ja det finns ju fler fiskar idendammen så att säga ..

Jag brukar använda Hobbykings batterisökfunktion för sånt, men den har du antagligen redan kikat i. Beställer du från deras EU-lager (i Holland) så har du batterierna på en vecka och trots frakten brukar jag hamna på halva svenska priset.

Vad är dina maxmått?
Jag hade mätt fel så jag tror inte ens det där jag länkade passar. Jag har ungefär 100mm tillgodo i UBR'ens buffertube efter fäströret, om jag vill ha på änden. diametern invändigt är 28mm. Då ska kablar och allt få plats också...

Hittar ingen batterisökfunktion?

Marcules
Played Since: 2014

Postby Marcules » 31 December 2016, 15:31

Grimm läs reglerna för citat-funktionen ;)

Angående batteriet, är buffertuben mindre än på andra m4:or? Annars så borde ju en simpel googling kunna finna en mängd med lipos som går i en buffertub.

Eller så skaffar du bara två eller fler av de 900mha batterier du skrev att du sett. Tror ändå inte du kommer hitta batterier med mer än 1200mha som går i en buffertub.
-:Skogsfrisk:-

grimm

Postby grimm » 31 December 2016, 15:51

Hade inte folk skrivit om helt andra saker i min tråd, som andra sen svarade på hade jag inte använt citat alls.

Jag är villig att gå ner i mAh om jag måste, men problemet är att jag inte hittar batterier som klart deklarerar vad C märkningen reffererar till. Continous eller Burst. HIttade ett King Arms tex där det står 15c. Men är det Continous eller Burst? Det finner jag ingenstans. Det batteriet jag länkade till ursprungligen skriver båda C, dock är Burst lite för högt enligt Krytac.

Marcules
Played Since: 2014

Postby Marcules » 31 December 2016, 16:09

Mitt tips är iaf att läsa reglerna om citat-funktionen, moderatorerna är rätt noga med sånt.

Har du kollat på li-fe batterier då? Ett 9.9v 1000mha 15c stick-type borde få plats i buffertuben.
-:Skogsfrisk:-

charliebrown

Postby charliebrown » 31 December 2016, 17:05

Hobbyking-länk:
https://hobbyking.com/en_us/lipo.html

Såna här använder jag:
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-nan ... ector.html

2S, 25-50C, 116x17x13mm + kabel, med Deans-kontakt.
Passar perfekt i ett M4 bufferrör, men du vill nog inte ha ett som är längre.

Edit: Jag får backa på det jag skrev om deras Holländska lager. Det verkar som de skeppar från England nu eller så missar jag nåt på deras nya hemsida.

grimm

Postby grimm » 31 December 2016, 17:42

Tack, ska kolla första länken lite senare.

Problemet är att UBR'ens buffertube är kortare pga dess konstruktion, och batteriet du kör med har tydligen på tok för mycket ampere i burst.

I denna istallationsvideo för Magpul PTS's UBR version får du en aning om utrymmet man har att spela med. Infästningen är något annorlunda på min kina-klon, men utrymmesmässigt ser det lika ut. Därav behöver det vara litet. Krytac säger till mej att vill jag undvika dubbelskott ska jag undvika 25c burst. De klargör tyvärr inte om det även skulle gälla 120 fjäder. Snart skiter jag i det hela och köper ett batteri ändå och testar och ser om den dubbelskjuter eller ej... Jag har ju fått hjälp av dej här med det viktigaste, att kontakterna klarar amperen och inget bränns sönder iaf. Bössan har mosfet och ska klara batteriet i sej som jag förstått det.

Glömde ju länka! https://www.youtube.com/watch?v=irzdlzzJPH0
Last edited by grimm on 31 December 2016, 19:04, edited 1 time in total.

charliebrown

Postby charliebrown » 31 December 2016, 18:39

Aha, ja då blir det riktigt klurigt att hitta ett batteri som får plats.

"För mycket ampere i burst" kan man inte ha. Det enda negativa är lite högre pris och lite större/tyngre batteri. Men när batteriet som i det här fallet kostar 70 pix så känns det inte som nåt jag vill snåla på. Vad kopplingen mellan dubbelskott och 25C burst skulle vara förstår jag inte.

Return to “Batterier och elektronik”