KWA HK417

GBBR (Gas Blowback Rifle), gasdrivna gevär och karbiner.
Sanningsministeriet
Played Since: 2017

KWA HK417

Postby Sanningsministeriet » 27 June 2019, 00:14

Tjene!

Nu har jag fått ordning på den, ny på gbbr som jag är så var mina initiala paniker beroende på att jag inte använde stark nog gas. Med vanlig greengas är första skottet kul, två till fyra är deprimerande och som sur grädde på kallnat mos pyser femte skottet som en dödsrossling...

Men glöm det! Nu har jag kört med både 3 och 4(!) gas och jämrans vad det är skoj! 3 gasen är egentligen för vek men man kan ändå lugnt och fint poppa loss patronvis men bössan blir lite slö kring 15e bollen, så det är ju inget kul. Däremot: 4 gasen ger krisp och konsekvent fullauto, god kulbana oavsett eldläge. Inte kronat den ännu, ska be en kompis nån dag när vi har tid över.

Skjutglädjen är massiv, den ligger finfint i mina små konstnärshänder och kickar väldigt tillfredsställande! Den lever om rätt rejält får jag säga, med lite klurighet kanske det går att få till vettig kombo av fyllning i en ljuddämpare, hade en som passade hemma. Yay!

De enda två sakerna jag inte gillar är hop-skruven (med medföljande ”praktiskt” verktyg) och kolven. Hoppen är bara gilla läget, den är marig att ställa och det är SMÅ marginaler.
Kolven är en ganska fulgjord men visuellt trogen kopia på vad HK kallar för ”slimline stock” och jag är inte byggd för den alls. AEG spelar det ju ingen roll vars på axeln kolven ligger men det var inte kul att försöka kila fast den mot nyckelbenet som jag märkt är väldigt poppis bland oss airsoftare. Det funkar inte med den här, inte alls. En ruskigt obekväm massage.

Så, jag väntar otåligt på en RS-kolv med bekvämare (dvs mera tilltaget) kindparti och en konvex profil på bakkappan.
Tyvärr är detta ju såklart en mycket naturtrogen replika och givetvis är HK417s buffer tube markant större än m4-plattformens mil- och civspec. Hade jag varit smart hade jag köpt 416 (milspec tror jag) o kunnat slänga på en fräsig kolv men tydligen är jag inte det och får nöja mig med begränsad möjlighet gällande eftermaknadspimpning.
Endast HK själva producerar kolvar med rätt storlek så de är inte bara obilliga utan också inte standard hos nån återförsäljare. Det finns konkava, konvexa, slim och nån slags monstruositet för dmr-applikation med ställbart allting, dubbla mugghållare, abs och 12 volts cigg-uttag men de kostar därefter.

Inga konstigheter i övrigt, jag tycker julgransriggar ser förjävla coolt ut men jag vill hålla mängden strulmöjligheter så låg som möjligt. Enda accessoaren utöver sikten är ett vinkelgrepp modell magpul-plagiat, givetvis svart. Visst är andra saker coola men vinkelgrepp är det enda jag tycker känns skönt. Vertikala grepp, fötter osv är bara meckigt.

På toppen sitter en 3x12 kikare av fabrikat leapers, 3x borde funka bra för utomhuslirande och sen hade jag, min dumme fan, fått för mig att ett mini-reflex monterat på en 45-vinklad bas skulle vara perfekta komplementet för mer närgångna situationer.
Iden är god, handhavandet av bössan är smidigt när jag gör övergången mellan sikten men själva rödpunktens on/off knapp havererade och siktet står nu permanent på. Walther, detta anrika märke som skamlöst säljer buskisrekvisita för hutlösa priser får inte en spänn till av mig.

Takedown på bössan är rolig och smidig, knappt nån utmaning alls faktiskt. Det är lättpetade sprintar med fjäderlås som håller fast upper i lower, rekylfjädern sitter såklart i tuben och slutstycket kommer man åt via laddarmen.
Forward assist både fungerar och behövs, alla andra manövrar är smidiga för både höger och vänsterskyttar (skönt att slippa jonglera för att komma åt spärren tex), maggen väger skapligt men låser och släpper på ett mycket tillfredsställande vis. Det går att blockera sistaskottspärren i magget så man kan slösa på gasen utan att skjuta boll men utöver att det är roligt har jag svårt att se nyttan med den funktionen ännu.

I övrigt har jag inte kikat på vad som finns i väg av uppgraderingar, ospelad har jag ingen aning vad eller om den skulle kunna göra bättre. Finns säkert massa att fjela med men som sagt, helt ointressant för mig just nu.

Så ska försöka komma ut och lira snart, känner mig riktigt sugen för första gången på länge!
Last edited by Sanningsministeriet on 22 July 2019, 22:54, edited 3 times in total.
Taktisk rullning {fr. eng. Tactical roll} - komplex manöver som ger operatören möjlighet att avbryta en pågående tactical faceplant.”
- SAOL (Sanningsministeriets Ambivalenta Ordlista)

Sanningsministeriet

Re: Umarex HK417 tillverkad av KWA

Postby Sanningsministeriet » 29 June 2019, 22:24

:geek:
Last edited by Sanningsministeriet on 29 July 2019, 06:20, edited 1 time in total.
Taktisk rullning {fr. eng. Tactical roll} - komplex manöver som ger operatören möjlighet att avbryta en pågående tactical faceplant.”

Wasp
Lag: Berzerk Warwolfs
Played Since: 2007

Re: HK417 :?:

Postby Wasp » 28 July 2019, 15:19

Är det en KWA eller en Umarex :?: :?: :?:
...:::Berzerk Warwolfs :::...
"IN VALOR THERE WAS HOPE."
...:::Whiskey Recon Team:::...

Sanningsministeriet

Re: KWA HK417

Postby Sanningsministeriet » 29 July 2019, 06:19

Jomen den kallas Umarex i butik men det är KWA som gör bössan, dom har ersatt VFC som licensierad H&K-tillverkare.

Sanningsministeriet

Postby Sanningsministeriet » 5 August 2019, 08:12

Såhär en bit in i skjuttesterna är jag fortsatt nöjd med bössan när jag har 4.0 gas i den.
Upp till 30 m håller den sig stabilt med patronvis, helauto har en ganska jämn bana men serier om 5 patronvis kan variera rejält i räckvidd och drop med 0,28.
Serierna är konsekventa internt, tryck och skjuts är ungefär samma så en bra serie går som ett spett och en fisig serie ploppar tidigt på ungefär samma avstånd.
Men när den går som den ska så hör jag den plinka distinkt i grannens staket på 35 m med en del tätt lövverk emellan :oops:

Kikare på den här är ju definitivt overkill, det var mer önsketänkande från mig.

Nu har jag börjat fundera på om den kan köras på CO2 med såndär specialladdare som är till granater..

Sanningsministeriet

Postby Sanningsministeriet » 7 October 2019, 09:37

RS-kolv modell konvex påhängd, brutalt skönare än standard! RS-slingen är rejäl och fin men handguarden krävde att jag köpte till en QD-mount på rail, fäst med UM-krok och den sitter stabilt!

Provspelade den förra veckan, 12-15 grader varm och två av tre magg gav dödspusten halvvägs igenom. Visade sig att oringarna skramlat av, ska börja köra med sån tändargas-adapters och se om det gör nån skillnad.
4.0 gas endast i denna bössan, allt annat blir bara för sorgligt.
Det går 35 boll i varje och det påverkar såklart spelstilen, egentligen positivt! Men temperaturen och skötseln hjälpte inte till alls, bakläxa!

Kronad på nyvång böev säket 10m även om den droppade precis under gränsen ner till 5m efter tredje skottet. Första är ju alltid överpuffat men därefter höll det sig till små avvikelser.

Bössan är tung men skön, besvikelsen över maggstrulet överskuggade spelglädjen rejält men till sommaren kommer den vara perfekt egentligen.

The saga fortsätts to the vår.

Return to “GBBR”