M4 KWA vs WE

GBBR (Gas Blowback Rifle), gasdrivna gevär och karbiner.
terman59
Played Since: 2018

M4 KWA vs WE

Postby terman59 » 26 July 2019, 10:07

Hej, är sugen på att skaffa en m4 gbbr och valet står mellan KWA och WE. Vilket märke skulle ni rekommendera?

För och nackdelar.

Erebus

Re: M4 KWA vs WE

Postby Erebus » 26 July 2019, 18:19

Har båda och haft problem med båda.
Båda har inte använts speciellt mycket och har underhållits som man ska göra.

KWA
Problem med läkande mag och att BCG sprack där bolt catchen fångar upp den.
Tunga mag (om det är en fördel eller nakdel beror nog på om man vill ha nära vikten på ett riktigt fulladdat mag eller inte)

WE
Bra med "after market support" men det är inte alltid bra delar.
Även denna BCG gick sönder då en liten stål bit losnade, detta hände när det var så gott som ny.
Problem med bolt lock som inte fungerar, slits ut fort, eller orsakar värre problem.
Hade problem med att bolt catchen hamnade under BCG (efter att bytt ut diverse delar ska tillägas) vilket gjorde att jag var tvungen att ta isär bössan för att få den att lossna och kunna använda den igen, hände i slutet av varje mag.
Största fördelen som jag sett är att du kan köpa olika recivers om man vill ha ett specefikt utseende inklusive trademarks.

Personligen hade jag kollat på att köpa en av TM's GBBR's och köra den med Nuprol 1.0 gasen, är den jag haft minst problem med. Buffern har en del som sprack när jag körde med "vanlig" green gas men verkar funka mycket bättre med Nuprol 1.0 gasen som är lite lägre tryck på.

MODDAN
Lag: Local Fascist Law Enforcement
Played Since: 2002

Re: M4 KWA vs WE

Postby MODDAN » 28 July 2019, 21:39

Har bara haft WE bössor, inte någon KWA Armalite än, men det är lite som Erebus säger: Blandad kompott.

Min M16A3 är nu över 8 år gammal, och jag har inte haft ett enda problem med den. Rullar på fint, har inte bytt någonting i den. Magasinen läcker som sagt, men det är en del av GBBR-livet.

Sistaskottsspärren kan ställa till lite problem. De har fixat den på senare generationer genom att göra fjädern till den svagare, men på min WE HK416 har jag helt enkelt tagit bort fjädern. Fungerar som en dröm. Fördel WE är den uppsjö med olika underbeslag och lådor, så du kan få precis den pang du vill ha. A1, A3, A3, med eller utan hylsdeflektor. Finns många alternativ, bra med reservdelar och bössan tycker jag är enkel att meka.

Här har du en liten närmare genomgång på WE M4:an, direkt ur lådan:
https://www.youtube.com/watch?v=iY8-lDuVi38
Om jag gör någon förbannad är det antagligen meningen...

Return to “GBBR”