Vilken kulvikt använder ni?

thefripp
Lag: St36

Vilken kulvikt använder ni?

Postby thefripp » 20 February 2013, 23:04

Tänkte se vad alla snipers där ute använder för ammo i sina bössor? (skriv gärna om det är semi eller bolt och vilken utgångshastighet)

Jag har då två bössor (uppmäta med 0,20)
Bolt 220m/s: King Arms 0,40 har hänt att jag använder Devil 0,43 men det är sällan pga färgen på kulan

Semi 140m/s: King Arms 0,30g
Må Gud Vara Dig Nådig
För Jag Kommer Inte Vara Det

Medlem i ST-36 samt medarrangör av HaM-Spelen (bilbomber har blivit min nya hobby :P )

kimjoh560
Lag: TBB

Re: Vilken kulvikt använder ni?

Postby kimjoh560 » 21 February 2013, 03:37

När hopupen orkar använder jag 0,40 eftersom jag i regel alltid använder högtrimmade vapen (155+)

Det fungerar liksom inte att lägga ned massor av tid och pengar på att optimera för precision och sedan låta kulan påverkas av vinden för mycket så om jag kan få överskruv med 0,40 kör jag på det. Även jag mest på grund av färgen, annars hade det nog blivit 0,43.

Jag använde 0,30 i semi och tyckte det var sådär. Nu använder jag aldrig min semi men antagligen skulle jag köra 0,40 även där.
Lgt. Skalptagare

Jackjaevel
Lag: Task Force Artemis

Postby Jackjaevel » 21 February 2013, 06:12

Guarder 0.40 uteslutet. Lika så jag för färgens skull... Hade det funnits beiga 0,43 hade jag kört de såklart.. Men värdelöst att knappt kunna ställa hopen när man inte ser kulan.

Xelley
Lag: GBM
Played Since: 2010

Postby Xelley » 21 February 2013, 07:05

Skjut in bössan med ett skynke bakom målet med svarta kulor, det gör att du ser träffarna även utanför målet. När hoppen är ställd så ska den ju vara det även nästa gång bössan skall användas? Samt att anledningen till svarta kulor är ju att folk inte skall se vart kulan kommer ifrån och således hinna ducka när du blåst iväg skottet från ~85 meter =) .
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Jackjaevel
Lag: Task Force Artemis

Postby Jackjaevel » 21 February 2013, 13:54

Xelley: i Sthlm den här årstiden är det -10 ena dagen och +5 den andra, dessa grader gör i alla fall skillnad i MIN bössa. Och har en tendens till att ändå skjuta FI i ryggen med mitt sneakmode aktiverat.

Men du har helt klart en poäng. Men för mig är det 0.40 all the way

Paxz
Moderator & Återförsäljare
Played Since: 2002

Postby Paxz » 21 February 2013, 14:12

Guarder 0.40 till både semisniper (~150ms) och bolt. Hade nog aldrig lagt mig lägre än så. Inte bara för att man träffar bättre utan även för att folk känner en semi träff bättre med tyngre kulor. Inte av smärta utan helt enkelt en tyngre träff. Iaf vad jag upplevt.
Who ever joins the game must take the consequenses of the game.

Xelley
Lag: GBM

Postby Xelley » 21 February 2013, 15:03

Jo jag köper det, det är självklart skillnad på temperatur även här i gnällbältet, men jag har inte upplevt det som ett så stort problem så att omställningen av hoppen blir så pass dramatisk. Men svarta kulor har sin poäng det också, samt om du tar med dig ett lakan eller liknande för att haka upp bredvid målet så är det ganska lätt att finjustera på plats =).
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Achilles
Lag: BattleGroup Myrmidon

Postby Achilles » 16 April 2013, 13:38

MadBull 0.43 (svarta) tvättade i Cola
Som tidigare skrivits så skjuter man in bössan mot ett vitt lakan eller ljus vägg. Jag använder
en gympasal jag har tillgång till.

Skjuter in bössan inför varje spel.
www.battlegroupmyrmidon.com De Oppresso Liber

kimjoh560

Re: Sv: Vilken kulvikt använder ni?

Postby kimjoh560 » 17 April 2013, 06:56

Ofta får man skjuta två gånger för att träffa på långa avstånd. Det är då jag upplever de svarta kulorna som ett problem eftersom man inte ser kulan träffa och kan kompensera för vind på samma sätt. Finjustering av hop och nollning av sikte går att lösa på flera sätt som

Så trots varierande kvalitet på mina bolt snipers träffar jag antagligen mer med 0,40 av den anledningen.
Lgt. Skalptagare

Nixon
Lag: FENRIR

Postby Nixon » 17 April 2013, 07:25

Tvättade i cola?! What?
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

Achilles

Postby Achilles » 17 April 2013, 08:21

Ger bättre grepp på hopen vilket gör att man kan ställa den lite snällare. Upplever att detta minskar det stora slitaget som blir vid +600fps samt gör bössan mer konsekvent.

kimjoh: One Shot One Kill ;)

kimjoh560

Postby kimjoh560 » 17 April 2013, 12:03

Det har pratats om att tvätta kulor i Cola förr men då handlade det om att göra 0,43 kulorna synliga i och med att emaljen löses upp. Teoretiskt förstör man den polerade ytan som är karaktäristisk för precisionskulor (de håller sina fina toleranser tack vare poleringen) samt ökar slitaget på gummit i och med ökad friktion. Jag har aldrig testat så jag har ingen aning men upplever du att det fungerar så är det säkert så.
Lgt. Skalptagare

Achilles

Postby Achilles » 17 April 2013, 13:00

I och med att du kan använda mindre hop med samma effekt så upplever jag att slitaget på gummit minskar, kulan får samma spinn trots att den inte trycker lika hårt på gummit. Precisionen påverkas inte negativt, snarare tvärtom vilket statistiken från mina inskjutningar visat.

Bössan presterar vid 680 fps och HPA system mycket konsekvent på +80 meter. Prickskytte på långa distanser inom Airsoft är inte direkt någon exakt vetenskap så som prickskytte med riktiga vapen är men jag försöker nå så bra resultat som möjligt både genom att optimera bössan men också göra tester och nå förbättrade resultat med de ack så viktiga kulorna.

Då det inte ännu finns några säkerställda vetenskapliga fakta i ämnet är vidare diskussion överflödig och alla är fria att använda eller inte använda sig av mina teorier och idéer.

MiqaFox

Postby MiqaFox » 17 April 2013, 20:20

Angående att tvätta: http://www.airsoftsniperforum.com/32-ge ... -bb-s.html
Finns en hel del i den tråden, och de flesta verkar otroligt övertygade om att det blir bättre.

Däremot så ställer jag mig lite tveksam till att använda cola, mest för att det är så surt. Känns som att det definitivt kan börja fräta själva kulan utöver smuts och oljor som tanken är. När jag orkar så kommer jag nog också tvätta mina, men med någon form av tvättmedel istället.

Använder själv 0.30's, men så chronar jag ju ~120-130 endast. Hade jag haft en kraftigare setup så hade jag kört det tyngsta jag hittat som är i ljus färg.
"If at first you don't succeed, go get a .50 cal" - DemolitionRanch

kimjoh560

Re: Sv: Vilken kulvikt använder ni?

Postby kimjoh560 » 18 April 2013, 11:47

Själva tvättandet tror jag med på. Det är ju bara att kolla i en tom kulpåse så ser man hur mycket skit som ligger däri.
Lgt. Skalptagare

Achilles

Postby Achilles » 18 April 2013, 11:51

Det är folsyran som löser upp fettresterna på kulan, funkar inte lika bra med vanligt tvättmedel. Häll lite cola zero på er smutsiga spishäll så ser ni själva.

10-15 minuter räcker gott, ingen fara att kulorna hinner bli deformerade.

kimjoh560

Postby kimjoh560 » 18 April 2013, 14:10

Som en liten sido notisverkar olika kulor vara olika skitiga. Guarder exempelvis ser väldigt bra ut medan Blaster Devil ser rent ut sagt förjävliga ut. Nästan som att någon hällt vetemjöl i flaskan och skakat.
Lgt. Skalptagare

Achilles

Postby Achilles » 18 April 2013, 14:19

Jo det är sant, hade väldiga problem att få King Arms 0.43 rena, gav till slut upp på dem och kör endast med MB nu.

ikos

Postby ikos » 30 June 2014, 12:42

0.40 rakt igenom! Har det tillochmed i en av pistolerna också.

(finns det tyngre 6mm bb än 0,43?) skulle vilja ha det i en av mina bolt :D

Return to “Sniper”