Ogra 6.10 valet

Här diskuterar vi alla training weapons.
PTW, CTW, DTW, A&K TW mfl.
Maarroak
Played Since: 2004

Ogra 6.10 valet

Postby Maarroak » 11 February 2015, 16:38

Hejsan!

Just nu ligger jag i kvalet då jag skulle vilja uppgradera träffsäkerheten på min ptw och jag har fått höra att till långa pipor så vill man ha breda pipor för bra träffsäkerhet och till korta pipor en snävare innerdiameter.

Jag har kollat på ogras 6.1 pipa och jag vet att diametern är inte allt utan beläggningar, material och kvalité.

Men som sagt så är min bössas pipa 373mm dvs 14.5" och den längden är kanske inte skriven i sten.

Jag ska bygga en cqb upper i framtiden och att kunna ha samma pipa vore kanon. Dock så får jag inte ihop hur folk kör widebore på cqb längd på den info jag fått.

Är det någon som har lite ren fakta om 6.1 kort som lång? I en 14.5" bössa?

Målet är att hålla 129ms ~ efter pipbytet specifikt till denna uppern då den är för utomhusbruk.

Tackar på förhand!

Maarroak

Re: Ogra 6.10 valet

Postby Maarroak » 17 February 2015, 10:18

Inte en människa som har en aning?

Genocide
Admin
Lag: JTF-S
Played Since: 2007

Postby Genocide » 17 February 2015, 10:57

Körde Orga i en av mina PTWer.

ja den gick bra. Men tror du får ut mest av att byta hogummi. Originallösningen till TW är hjärndöd. Ett runt gummi Fast på en pin. För varje kula roterar det olika mycket och kulbanan diffar.

Kolla på Orga flathop när du är igång.

Finns inga skrivna regler kortpipa = tight och vise versa.
jag körde orga i min cqb pang och det gick bra! Det du måste ha i åtanke är att du tappar täthet. Dvs du måste gå upp i fjäderstyrka.
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Senchoo
Lag: N.W.I.

Postby Senchoo » 17 February 2015, 11:17

Kör Orga i min med 130 cylle.
Annat som är ändrat är att jag numera kör MDD v3 hop huset som är stabilt som satan.

Spelade med det i helgen och det gick långt och rakt. Kan inte vara mer nöjd med den hop-lösningen.
För att se vad jag gick igenom och lite tankar vid ihopbyggandet:
http://www.senchoo.eu/737/mdd-version-3 ... hamber-ptw

MDD v3 hus, PTW original gummihållare med limmad gummi, Orga Magnus 6,10 264mm, Systema blå cylle med 130 fjäder.
Kör med 0,30 Green Devil och de går spikrakt. Även funderat på Orga flathop till PTW då jag har deras VSR flathop till min L96 med orga pipa där också. Går inte klaga på kulbanan.

Kan chrona den senare idag så får du veta det också om du tittar på en liknande setup.

Fearless

Postby Fearless » 17 February 2015, 12:49

Kör med 130 fjäder, Orga pipa och hop. Tappade lite utgångshastighet (~8ms) med pipan men tar igen det mesta med Orgas flat-hop då man ställer på den lättare så den bromsar kulan mindre. Som slutlig lösning så går Orgas pipa och flathop i en längre och flackare bana än systemas och träffbilden blir något bättre också. Skulle säga att jag har runt 20% längre räckvidd för en säker träff nu än innan.

Den enda nackdelen, förutom priset, är att när kulan går något långsammare och har en flackare bana så ser man den lite bättre också. Fast då ska ju den du skjuter på verkligen stå och glo i linje med din pipa! :)
“It’s time to kick ass and chew bubblegum…and I’m all out of gum.”

Maarroak

Postby Maarroak » 17 February 2015, 21:08

Kolla på Orga flathop när du är igång.

Finns inga skrivna regler kortpipa = tight och vise versa.
jag körde orga i min cqb pang och det gick bra! Det du måste ha i åtanke är att du tappar täthet. Dvs du måste gå upp i fjäderstyrka.
Jo har kollat lite på orga flathop också, just nu spelar jag med en Aggressor moddad hopup och är inte helt 100 säker på vad det innebär.
Har inte pillat något på hoppen och endast spelat på vintern nu så kanske inte fått full prestanda än men ville ha något bättre vidd och precision än vad jag har nu.
Kan chrona den senare idag så får du veta det också om du tittar på en liknande setup.
Ska titta på den hopupen.

Det hade varit spännande! Jag är sugen men vet ej hur det kommer förbättra / ändra min nuvarande prestanda.

Ska göra ett mer genomgående test på nuvarande setup. Blev förvånad över hur jag tog ut en spelare på ca 80 meter och det var lyckat i min mening.. men det kan ju alltid bli bättre!

Låter som en riktigt fin setup, hade varit spännande att se det i nummer hehe, kan kanske inte göra mer än testa själv helt enkelt :)

--

Mod-edit: läs på om citat-reglerna http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =31&t=2542

Fearless

Postby Fearless » 18 February 2015, 09:04

Jag har ju en slapp vanaras 130 fjäder i nu (är nog mer lik en 120) och jag har nog en lite torr o-ring på pistongen men sist jag kronade med 0,25 så fick jag runt 110-115ms i utgångshastighet vid +4 grader. Har inte mätt exakt på metern men uppskattat är att jag skjuter rakt och pricksäkert på ca 50m jämfört med kanske 40m för Systema orginalsetup. Kulan går kanske uppemot 70-80m men då får man knappast träff på första skottet.

Oavsett uppskattade metrar hit och dit så verkar bössan gå längre och rakare än motsvarande TW standardsetuper och ofta bättre än Tackmoddade hoppar. Har ju kört med 90-cyller några ggr och då är den ännu mer imponerande. Runt 80ms i hastighet men behåller nästan hela räckvidden jämfört med 120-130 cylle och utklassar klart många AEG'er i räckvidd.
“It’s time to kick ass and chew bubblegum…and I’m all out of gum.”

Demonic
Lag: The Sunshine Warriors
Played Since: 2010

Postby Demonic » 3 June 2015, 07:32

Jag köpte en ORGA 6.1 pipa med systema orginal hop men den går dessvärre ganska kasst. Ska försöka jaga tag i en flathop och se hur det förändrar prestationen samt gå igenom hop huset igen så jag inte lagt något dåligt.

Lazt
Lag: PTH
Played Since: 2005

Postby Lazt » 3 June 2015, 08:36

Den pipa/hop jag föredrar just nu har orga hop i systemahus, och reformation barrel 3 i cqb-längd. har en full orga som också funkar jättebra. kör GD 0.3g i allt. Funderar på att byta hophus till något mer justerbart men har inte kommit överens med tidiga mdd riktigt.
-----------------------Sjukt mycket HPA-bössor och PTWer.-----------------------------------------

Genocide
Admin
Lag: JTF-S
Played Since: 2007

Postby Genocide » 3 June 2015, 12:02

De senaste MDD husen är mycket bättre än v1. Småjusterat till det bästa.
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Allan_g
Lag: N.C.S - Northwood Combat Securit

Postby Allan_g » 8 June 2015, 09:35

Jag har inte vågat använda snurrhjul eftersom jag är rädd för att de ställer om sig vid vib/skakningar och då är jag tillbaka till typ AEG problemet många av deras hophus har.

Använder orga 6.1 samt orga flathop i systema och den är superb!
Allan_G
Pointman och assault i N.C.S - Northwood Combat Security af föreningen SAR.

Gnorfen
Lag: Firman & Outlaw
Played Since: 2012

Postby Gnorfen » 5 October 2015, 10:47

MDD v3 hus, PTW original gummihållare med limmad gummi, Orga Magnus 6,10 264mm, Systema blå cylle med 130 fjäder.
Kör med 0,30 Green Devil och de går spikrakt. Även funderat på Orga flathop till PTW då jag har deras VSR flathop till min L96 med orga pipa där också. Går inte klaga på kulbanan.

Vad chronade denna setup då jag har planer på att köra likanade.

Senchoo
Lag: N.W.I.

Postby Senchoo » 5 October 2015, 10:55

Ge mig till ikväll så gör jag några test.

Return to “TW - Training Weapons”