Oshimmad buffertube cap?

Här diskuterar vi alla training weapons.
PTW, CTW, DTW, A&K TW mfl.
Hosiden
Posts: 19
Joined: 17 February 2014, 14:01
Lag: PTH

Oshimmad buffertube cap?

Postby Hosiden » 4 May 2015, 10:05

Tjena.

Under helgens spel så märkte jag en del konstiga saker med min bössa.

1. Stundtals med M130 cylinder så ville den inte cycla ordentligt. Kuggen verkade inte riktigt vilja haka i pistongen som den borde utan kuggen står bara och snurrar, byter jag cylinder till en M90 så går den galant. Dock om jag körde några tryck på burst så verkar det som att den fick tag i pistongen och cyclade som sig bör. Det funkade även några tyck med semi efter detta. Dock dröjde det inte länge innan den gick tillbaka till ursprungsläget.

2. Låg FPS/MS. Med M130 cylinder så fick jag runt 95 på chronon med 0.25 Green devil. Och runt 75 med M90 cylinder. Lite väl lågt tycker jag. Jag testade aldrig med 0.20 då jag aldrig orkade.

Jag googlade runt lite och hittade en tråd någonstans i slutet av internet att detta kan bero på en dåligt shimmad buffer tube cap. Jag bytte el på den under vintern från original-el till Etiny och det är inte helt omöjligt att den helt enkelt inte sitter exakt som den ska efter det. Jag läste en PTW tråd här på forumet som sa att buffer tube cap ska sticka ut 1-2mm om man tittar uppifrån. Min sticker väl ut ungefär 0.5mm.

Så. Min fundering är väl egentligen om de problemen jag upptäckt tyder på att buffer tube cap inte är helt korrekt shimmad eller om det kan vara något annat som spökar?

User avatar
casten83
Posts: 22
Joined: 16 October 2014, 15:40
Played Since: 2005
Location: nässjö

Re: Oshimmad buffertube cap?

Postby casten83 » 4 May 2015, 16:00

beställde shims till min bössa nyss, min sköt som den skulle men chronade lågt på alla cylindrar, hur är det att knäcka bössan ?
Min öppnades alldeles för lätt.

Hosiden
Posts: 19
Joined: 17 February 2014, 14:01
Lag: PTH

Re: Oshimmad buffertube cap?

Postby Hosiden » 4 May 2015, 16:07

Svårt att svara på exakt om den är för lätt eller för hårt att öppna då jag inte har något till minnes att jämföra med.

Att slå ihop bössan går utan några som helst problem, att öppna upp den kräver lite muskelkraft, men behöver oftast inte slå på kolven utan det räcker oftast med att ta tag på ovansidan och dra uppåt för att den ska gå isär.

Cowbra
Posts: 74
Joined: 14 May 2012, 21:23
Played Since: 2009
Location: Sunne, Värmalnd

Re: Oshimmad buffertube cap?

Postby Cowbra » 4 May 2015, 21:32

Prova att skruva in bufferttuben ett varv. Hade själv problem med att cylindern rörde sig och inte sköt 100% vad den skulle gå i m/s. Skruvade in buffet tuben och var tvungen se att ta bort en chims. Nu sitter den tätt och går bra.

PS: Min bössa gjorde förut 75ms med 90 cylinder.

Jackjaevel
Posts: 102
Joined: 24 June 2012, 11:09
Lag: Task Force Artemis

Re: Oshimmad buffertube cap?

Postby Jackjaevel » 4 May 2015, 21:37

Ta ut magasinet, håll bössan upp och ned, kolla om cylindern rör sig när du skjuter.

När du trycker ihop upper och lower (du ska inte SLÅ igen den) så ska du få ett ganska redigt "Click" när du stänger.

Kolla även att "Click-ballen" på cylindern (längst bak) inte ligger och och rasslar utan sitter fast...

Hosiden
Posts: 19
Joined: 17 February 2014, 14:01
Lag: PTH

Re: Oshimmad buffertube cap?

Postby Hosiden » 4 May 2015, 22:15

Jag har inte sett att cylindern rör på sig när jag skjuter i huvudtaget.
När jag trycker ihop upper & lower så behövs det inte speciellt mycket kraft, men jag får däremot ett metall mot metalljud när jag trycker ihop upper & lower. Huruvida det är cylindern eller om det är uppern & lowern som skapar det ljudet är oklart.

När jag skjuter så får jag ett metalliskt ljud om jag inte har några kulor i magasinet, men återigen så vet jag inte om det ska vara så då det ljudet existerade när jag köpte den. Eller om det är ett tecken på att cylindern rör på sig. Jag kan inte se att den rör sig i vilket fall.

Resultatet jag får är alltjämt betydligt lägre än vad det borde vara med de cylindrar jag har, samt att sector gear helt enkelt inte vill haka tag i pistongen gör att jag misstänker att cylindern helt enkelt ligger fel. Men exakt varför den ligger fel och hur man fixar det är för mig en gåta.

Jag har beställt washers. Så fort jag har dem i min hand så ska jag öppna upp den och kika och se vad man kan göra.

User avatar
Demonic
Posts: 13
Joined: 24 February 2013, 21:07
Lag: The Sunshine Warriors
Played Since: 2010

Re: Oshimmad buffertube cap?

Postby Demonic » 5 May 2015, 06:22

Testa att gänga den ett varv till. Bättre att gänga ett varv till och sedan shimma en att lägga 8 shims :)

Jackjaevel
Posts: 102
Joined: 24 June 2012, 11:09
Lag: Task Force Artemis

Re: Oshimmad buffertube cap?

Postby Jackjaevel » 5 May 2015, 07:49

ta en av cyllarna, skruva ut den bakre delen av cyllen ett varv, pröva stänga, får du ett bra "click" så behöver du shimma lite, går det fortfarande "väldigt" lätt, snurra ut ett varvtill, och kolla igen... gör detta tills det går alldeles för trögt att stänga bössan, och skruva tillbaka tills då det gick bra.


testskjut i detta läget och se om du kommer upp i bättre fps, annars så har väl din hop börjat spöka.

Hosiden
Posts: 19
Joined: 17 February 2014, 14:01
Lag: PTH

Re: Oshimmad buffertube cap?

Postby Hosiden » 6 May 2015, 09:36

Öppnade upp den igår kväll och kikade lite.
Om jag skruvar in buffertube ett helt varv så kommer den för långt in för att jag ska kunna få ihop uppern & lowern på ett smidigt sätt.

Det jag däremot gjorde var att helt enkelt använda lite muskelkraft på buffertube cap så att den åkte in helt, då den hade såvitt jag kunde se hamnat lite snett.
Jag öppnade även upp cylindrarna och la lite o-ringsfett inuti cylindern. Prövade att mata med rätt många skott på auto samt semi för att kontrollera ifall cylindrarna fungerade som tänkt. Oklart är dock fortfarande ifall de fortfarande chronar lågt eller om det har justerat sig.

Vad jag kunde känna på luften som kom ut från pipan när jag torrsköt så var det en markant skillnad mellan cylindrarna, men exakt hur mycket den chronar vet jag inte då jag inte hade tillgång till en chrono vid tillfället.

Hosiden
Posts: 19
Joined: 17 February 2014, 14:01
Lag: PTH

Re: Oshimmad buffertube cap?

Postby Hosiden » 11 May 2015, 09:33

Jag fipplade lite med buffertube cap innan söndagens spel, och det gick ungefär som förväntat. Nämligen käpprätt och helvete.
90 cyllen fick ännu lägre M/s än tidigare. Denna gång <60 med .25. 130 cyllen gick ganska stadigt på 100. Dock strular den fortfarande då den inte kan skjuta semi utan det låter som att den bara står och spinner, dock så trillade det ner en kula ur loppet emellanåt, vilket gjorde mig mäkta förvånad.
Vid burst så kommer det kulor vid 1/3 cycler.

Buffertube cap är inte shimmat ordentligt då jag fortfarande väntar på delarna, men jag upptäckte även att o-ringarna som sitter på cap'n är helt slut. Så frågan är om dessa o-ringar kan påverka resultatet såhär negativt?

Peppar
Posts: 145
Joined: 11 October 2013, 20:13
Lag: Goa
Played Since: 2013
Location: Staffanstorp

Re: Oshimmad buffertube cap?

Postby Peppar » 11 May 2015, 22:44

O ringarna spelar ingen roll alls. Jag har kört utan och med och det enda det handlar om är shimmingen. Vet många har plockat bort O ringarna för det ska vara enklarna att shimma buffert tuben. :D
Ha en bra kväll ;)

User avatar
Eadcruzher
Posts: 422
Joined: 14 May 2012, 13:01
Played Since: 2010
Location: Råcksta, Stockholm

Re: Oshimmad buffertube cap?

Postby Eadcruzher » 12 May 2015, 00:03

Hur mår cylindrarna och kuggarna i allmänhet? Nozzelns fjäder, pistonghuvudets o-ring (och den lilla i huvudet), pistongtänderna etc etc.
Happiness is a delusion of the weak.

Affärsredovisningar

Hosiden
Posts: 19
Joined: 17 February 2014, 14:01
Lag: PTH

Re: Oshimmad buffertube cap?

Postby Hosiden » 12 May 2015, 23:48

De mår alldeles utmärkt i övrigt, o-ringar och fjädrsr byts såfort den börjar.få symptom som gör att det är värt det. kuggen är inte nämnvärt slitna, vare sig i gearbox eller i pistongerna.

fick hem washers idag så jag shimmade Cap'n, hittade även en liten oring som jag satte dit så den annars fladdrade runt. Så nu sitter den perfekt.

Dock så kvarstår problemet med att den inte cyclar ordentligt. Jag provade 130 fjädern i den andra fungerande cylindern och fick samma resultat.

Vilket leder mig till att motorn helt enkelt inte har tillräckligt med torque till att dra tillbaka pistongen. Dock förklarar inte det hur den kan funka på burst/auto men inte på semi. Om det nu inte är så att den inte orkar dra den hela vägen och.släpper taget om pistongen vilket resulterar i dålig fps.

Motorn som sitter i nu är en hornbill-vellfire standard. Jag har en ny JG dom jag ska sätta in imorgon. annars vettefan vad det kan vara.

13 maj 2015, 12:07:

Motorn bytt från en hornbill vellfire till en JG.
Får fortfarande samma fel på den cylinder som har 130 fjädern.

Jag börjar känna mig rätt förtvivlad just nu.

13 maj 2015, 12:28:

Hittade den här fina tråden: viewtopic.php?f=85&t=13898

Som beskriver problemet identiskt. kikade på bilden som Eadcruzher's hade lagt upp angående att sectorgear ska vara med "groparna" inåt, och mycket riktigt så är groparna på min bössa utåt.
Det lär ha hänt i samband med att jag öppnade gearboxen i samband med elbytet.
Ska ge mig på det projektet och se ifall det löser problematiken.

13 maj 2015, 16:32:

Problem solved. Det var sector gear som hade hamnat åt fel håll när jag öppnade den senast.
Jag tackar alla inblandade och speciellt Eadcruzher för en post som han gjorde för strax under två år sedan ;)

Jackjaevel
Posts: 102
Joined: 24 June 2012, 11:09
Lag: Task Force Artemis

Re: Oshimmad buffertube cap?

Postby Jackjaevel » 13 May 2015, 23:10

Shit vad pinsamt.. råkade ju göra det med min första tw bössa... och jag kände inte ens igen problemet... bra att det löste sig. men det ska ju å andra sidan inte påverka fps i bössan.

Hosiden
Posts: 19
Joined: 17 February 2014, 14:01
Lag: PTH

Re: Oshimmad buffertube cap?

Postby Hosiden » 14 May 2015, 00:01

Hah. Ja lite pinsamt är det. Men whatever. Det är jag som blivit drabbad. Jag är mest nöjd att det löst sig. Jag får skylla mig själv som inte tänkte ordentligt när jag öppnade den förra gången. Sen att jag köpt två nya motorer däremellan varav en gick sönder vid installation det är smällar man får ta :)
Gällande fps/ms så är det inte alls konstigt. Då groparna i sector gear är det som gör att sensorn reagerar, isf såvitt jag förstått det. Så när dessa gropar inte existerade så drog den inte tillbaka pistongen hela vägen. Vilket gör att fjädern inte spänns ordentligt och därmed inte ger tillräckligt med luft när det sen släpper. Dock har jag inte chronat den ännu, men en kvalificerad gissning är att cylindrarna borde lira betydligt bättre nu. Då den inte "spinner" vid burst och semi funkar galant.

Fördelen med allt det här är att jag insett vad det är att alla oringar är bytta, Alla fjädrar är fräscha. Samt att jag vet vad nästa uppgraderingsdel blir.
Så allt ont som inte för något gott med sig:)


Return to “TW - Training Weapons”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests