varför PMC??

Färnström
Played Since: 2007

varför PMC??

Postby Färnström » 12 January 2013, 19:41

satt och funderade tidigare idag kring ens val av inriktning inom airsoftens värld, har enda sedan jag började spela valt "PMC" vägen, satt och funderade på varför man gjort det, är inte den största grenen riktigt, inte den populäraste, känns som det finns en syn av att spelare som väljer PMC som inriktning inte orkar lägga ner sig på mer, utan tar den simpla vägen genom att välja en inriktning som inte kräver så mycket, där man kan ta vad man har etc, har hört mycket kring det, tycker inte det är riktigt sant, som jag ser det så är PMC lika mycket en "flest prylar när den dör vinner" som vilken annan gren som helst, den har bara ett bredare utbud.

Jag spelar själv PMC inriktningen då jag får möjligheten att välja ut de delar som jag gillar, vapen typ, väst etc, ur ett bredare sortiment, jag slipper vara låst vid ett visst land bara för att jag vill använda ett specifikt vapen, ta t.ex. G36an, ett av mina favoritvapen, men känner däremot inte för att spela inom de länder som använder den som standard beväpning, och vill inte göra en "Special Forces", där man använder kommentaren "de använder lite vad som helst som passar uppdraget" för att få möjligheten att använda det, blir nästan samma inställning som folk har om PMC, fast utan noggrannare cammokrav.

det som jag däremot ser som ett problem för PMC är just uttrycket PMC, för att slippa gå in på detaljer, så är det inte lagligt för PMC (private military company) att fungera offensivt i en strid/krig/män med stora pinnar, vilket gör att det som man egentligen spelar (oftast, om scenariot man är med i inte placerar en på annan plats) är en legosoldat mer, men allt handlar om arrangörens vision och tolkning, och det lämnar jag alltid fritt.

min frågeställning till er andra, både nya och gamla, PMC spelare och inte, hur ser ni på PMC inriktningen, och varför spelar man efter den?
I don't know how World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones - Albert Einstein

Bloodneed
Lag: smuts alliansen
Played Since: 1862

Re: varför PMC??

Postby Bloodneed » 12 January 2013, 20:05

jag upplever attPmc i airsoft är: för att det är billigast, ger stor frihet att blanda utrustning och för att kunna kategorisera sig som något när man inte handlar utrustning specifikt följt efter nation - pmc är kort sagt bagdad .. det har kommit att bli ett samlingsnamn för "hafsig" utrustning och mer en ursäkt än något man vill lira

väldigt få på vår scen gör det bra och än färre arrangörer anpassar den här fraktionen till vad den borde syssla med

jag var i startgroparna att starta upp ett fiktivt "företag" där samtliga av de som skulle spelat med mig var med på linjen att vi skulle Vakta struktur, förläggningar och sköta eskort av utrustning och förflytta viktig personal .. det sistnämnda skulle falla bort pga av den stora mängd sf trupper på storspel. vår fokus var tråkgörat ..för att kanske kunna skänka en upplevelse åt andra samt försöka ge en rättvis bild av contractors istället för att de som så ofta blir någon sorts nutida mad-max vägpirater

när det kommer till utrustningen, DET FINNS om man söker lite på internet rekomendationer för den utrustning du bör ha med dig när du tjänstegör för de olika säkerhetsföretagen och det finns även en uppsjö av bilder.
CTR EP3 Championship White, nuff said

Färnström

Postby Färnström » 12 January 2013, 20:38

spelade en kort stund i ett PMC lag, men kunde just då inte fortsätta pga tid, men man höll sig inte direkt till vad PMC var, utan blev mer "legosoldat" av det.
det som jag ser som stora problem med PMC på airsoft scenen är att arrangörer räknar den som en egen fraktion, och de blir oftast motståndare till "the good and glory" nato/usa/västvärlden, vilket ger en bild av något mörkt, istället för att placera dem som ett hjälpmedel för nato/usa/västvärlden som PMC skulle fungera som, legosoldat är en annan femma.

tror det största problemet idag är att det inte finns något etablerat ordentligt seriöst PMC/legosoldat/ej landsbundet milsim lag (kan ha missat, rätta mig i så fall,) som visar upp den bra sidan av allt.
I don't know how World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones - Albert Einstein

Nitisk
Lag: New World Operations

Re: Sv: varför PMC??

Postby Nitisk » 12 January 2013, 20:52

Läsvärt om Blackwater private military company och PMC's i allmänhet:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Private_military_company

Boogieman
Lag: ST36
Played Since: 2009

Postby Boogieman » 12 January 2013, 22:25

Jag är nog med Bloodneed i detta. De flesta jag känner använder PMC som en ursäkt för att få köpa vad för skit de vill. Däremot finns det många som gör en riktigt bra impression.
På HAM3 kommer PMCs att samverka, bo ihop med och arbeta med NATO, liksom att de kommer att ha fler contractoruppgifter. Mercs finns det gott om, men riktigt bra PMCs är en bristvara. :)
CO ST36
Arrangör Hearts And Minds

"SEALs letar refbilder på mig" -okänd

Färnström

Postby Färnström » 13 January 2013, 15:15

hur ska man "rena" PMC namnet i airsoft sverige egentligen?

behövs mer ordentliga lag kring det tror jag, som är villiga att lägga ner sig lite mer än bara slänga ihop lite gear och säga "PMC!!!" när folk frågar, men vad gör en bra PMC bra?
ser det som alla andra lag, en lagstruktur, viss enhetlighet i klädsel etc, är väll helhetskänslan som gör så mycket, tror man måste kunna få ställa högre krav på PMC spelarna, för det är inte något man har bara för att få slappa med gearen, vad man har på söndagsspelen etc, det är upp till var och en, men ska man iväg på storspel/scenario/milsim så borde man ha samma krav på sig som PMC som om man skulle spela SF trupper från något annat land.

Varg
Lag: Sandbox Heroes
Played Since: 2010

Postby Varg » 13 January 2013, 15:24

Jag kan se en stor likhet mellan folk som spelar PMC och svenskar, tyvärr.
Sandbox Heroes | Sierra Lima

Nixon
Lag: FENRIR

Postby Nixon » 13 January 2013, 15:42

Varg- hänger inte med?
FENRIR har aldrig brutit ett spel, aldrig skräpat ned och tänker fan inte börja nu.

Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001

Postby Twist » 13 January 2013, 15:51

Det enda sättet att skilja agnarna från vetet är att arrangörer börjar ställa högre krav även på PMC och den utvecklingen tycker jag mig se redan. Att folk sen slänger på sig lite vad som helst när de åker på söndagsspel och liknande är ganska egalt. Är det fritt så är det fritt.

EDIT: Den här tråden diskuterar ungefär samma sak men om en annan inriktning: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =74&t=9306. Det finns en del i den diskussionen som går att överföra direkt på den här.
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

Rhino
Lag: отряд Киров

Postby Rhino » 13 January 2013, 16:14

Sitter på samma linje som bloodneed här, contractors är i sin natur väldigt defensivt upplagt, därför bör detta avspeglas i vad de gör på spel, samt de har vissa restriktioner i vad de använder inom specifika företag.
We strike from the shadows.

Jag är 12år, jag lovar.

Varg
Lag: Sandbox Heroes

Postby Varg » 13 January 2013, 16:17

Varg- hänger inte med?
Väldigt löst ihopsatta gear, ex. M90 med random väst + M4. Känner du igen den?

Det är tråkigt att blandas ihop med något sådant när man själv försöker köra på en mer seriös gear. Samma sak som tråden behandlar ang. PMC. Jag tror att jag skulle få kolla lite extra för att se skillnad på en dålig och en bra PMC gear, då jag inte är insatt. Man vill ju känna att det är värt att lägga ned de pengarna man gör.
Sandbox Heroes | Sierra Lima

Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001

Postby Twist » 13 January 2013, 16:42

Men... Att det finns folk som gör det du gör fast sämre får väl inte dig att framstå i dåligt ljus? I alla andra sammanhang är det tvärtom.

Jag tror att "lösningen" är att göra det man själv tycker är rätt. Då leder man genom att vara en förebild. Utöver det kan man lägga press på arrangörer om man tycker att de har slappa gearkrav. I övrigt: släpp det.

Det kommer alltid att finnas folk som inte orkar göra mer än att de precis kommer undan med det. Det kommer inte att förändras vad vi än tycker här. Det är människans natur helt enkelt.
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

Frykis
Lag: WetOps, DW-13, PSSI; TCA
Played Since: 2003

Postby Frykis » 13 January 2013, 16:53

ett annat problem som PMC delen lider av är att många (för att inte säga alla) har snöat in sig på hur Blackwater/XE folk ser ut, vilket märktes extra noga i några av diskunionerna som kom igång på gamla forumet. Vilket har lett till att det är dessa pojkar (blackwater/XE) som har fått sätta tonen för vad som är en accepterad "PMC-gear" inom ASS, men som alla som är intresserade vet så är de inte den ända aktören på marknaden, men tyvärr har det blev det oftast så innan att hade man inte en "Blackwater gear" så åkte "dålig söndagslirs gears" stämpeln fram.

Dom av er som minns de heta orden runt en viss PMC-gear vars skapare jag inte minns på gamla ASS förstår vad jag menar.

Men som många har sagt så är det bästa och lättaste sättet att så de bra från de dåliga att det ställs hårdare (men samtidigt rättvissa) krav från ARRs sida, samt att folket som tänker ge sig in på en PMC inriktning läser på och förstår vad en PMC inriktning egentligen handlar om. Det är som Bloodneed säger inte direkt en inriktning som är upplagd för coola SF liknande uppdrag, utan det är de tråkiga sakerna (som jag tycker är skitkul) att vakta saker på olika sätt, visst det kan bli jävligt actionfyllt (fråga PMC folket från HaM) men man ska när man ger sig in i en PMC inriktning inte göra det med inställningen att jag kommer vara jävligt offensiv och få skjuta en massa.
En annan sak som kan hjälpa lite det är om man från ARRs slår en kil i mellan legosoldater och PMCs, ska rollen vakta saker? Ja då är det PMCs. Ska rollen spränga saker (vara offensiva) då är det Legosoldater.
"Noob 4 life"
Once a Frykis. Always a Frykis!

Bloodneed
Lag: smuts alliansen
Played Since: 1862

Postby Bloodneed » 13 January 2013, 18:08

Vad pmc behöver är själ, precis som alla andra strukturerade etablerade lag.. Det ska vara något man efterforskar och anstränger sig för att efterlikna .. Inte en ursäkt för dålig budget, vidare så kräks jag knivar nästa gång någon cool katt svänger sig med termen "pmc-stuk" och egentligen menar slutskedes crackmissbrukare för att beskriva utrustningsval
CTR EP3 Championship White, nuff said

Wiggen
Played Since: 2011

Postby Wiggen » 13 January 2013, 18:25

Mina 5 öre är att PMC-roller behöver till större del pyssla med saker som lajvare gör.
För att spela sin roll som PMC är det viktigt att man lägger ner mycket tid på själva rollens personlighet och drivkrafter.
Det som gör en PMC roll trovärdig är inte en massa fräsiga grejer, utan snarare framtoningen och beteendet i spel, man kanske inte ser lika tuff ut som alla "Spächiaaal fårsääs"-killar, men man tillför en ny dimension till spelet.

Kort och gott: Spela rollen!
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

Whopper
Lag: SHEAT Motala
Played Since: 2000

Postby Whopper » 13 January 2013, 18:37

Inte hört PMC förut men låter som en cool grej om den görs rätt. Blev nästan lite sugen.

Men kan det inte vara så att nybörjare som inte har all gear, folk med dålig budget som det finns många av i sverige just nu iaf, folk som bara spelar för att det är roligt och plockar dom sakerna dom tycker är coola, m.m automatiskt hamnar som PMC, eftersom att det inte finns någon annan plats för dom på större event?

Butcher82
Lag: Route Tango

Postby Butcher82 » 13 January 2013, 18:39

Jag och de i mitt lag började spela som PMC för att vi var trötta på att det ska vara bestämt vilken uniform och utrustning man får ha på sig för att det ska rätt ut, det får jag tillräckligt på jobbet.
Från början var det mest en kul grej att spela som PMC men med tiden så har det utvecklats och all den utrustningen jag spelar med är utrustning jag skulle kunna tänka mig att använda i riktiga situationer (förutom vapnen då) och de andra i mitt lag är på jakt efter samma känsla.
Vi har en röd tråd gällande kläder och det är Khaki samt svart som tyvärr är inspirerat av Blackwater men det är även det enda som kommer därifrån.
Vad jag är ute efter är att ah ett så kallat good guy PMC lag vilket är jävligt svårt i Sverige då alla spel man läser om sätter PMC som bad guys vilket jag är jävligt trött på, det finns ett spel som inte riktigt kör på samma spår som alla andra och det är HAM vilket jag är väldigt tacksam för.
Min uppfattning av PMC är att man ska anlita dem för att vakta, transportera samt utbilda den lokala befolkningen mm, och detta är lite av det vi får hålla på med på HAM vilket är hur roligt som helst.

Det jag är jävligt trött på är att se på forumet alla sam köper en rutig skjorta och skriver nu har jag påbörjat min PMC gear, allvarligt en rutig skjorta använd fantasin och köp kläder och utrustning som faktiskt skulle kunna fungera på riktigt också.
Kanske låter lite bitter med det sista men jag tycker bara att det ser så extremt oproffsigt och fel ut.
Och jag började inte spela som PMC på grund av dålig budget för så är det definitivt inte, så mycket pengar jag har lagt ner för att få den rätta looken är nog mer än många har lagt ner för att få rätt look som en vanlig soldat.
Last edited by Twist on 13 January 2013, 18:46, edited 1 time in total.
Krig är Krig, vi intar stadshotellet. (Sann PMC anda)

Rhino
Lag: отряд Киров

Postby Rhino » 13 January 2013, 18:57

+1 på butcher82.
We strike from the shadows.

Jag är 12år, jag lovar.

ministry
Lag: Vyme

Postby ministry » 13 January 2013, 21:03

Knepigt är det minst sagt. Går man på refbilder är ju detta korrekt;
Image
Ryska PMC i Irak
Lätt att genomföra, men hur många arr tycker att detta är godtagbart? Inte alla, tror jag. Och T-shirt och byxor, samt en väst, hur kul är det egentligen för spelaren...
Image
Samma företag i Kambodja
Med en sovjetisk KZS 1-jacka och jeans...

(läs mer på http://antiterror-international.com/)

Jag tror att om diverse arrangörer och seriösa PMC-spelare hittar något ramverk för ungefär vad man ska sträva för, så kan hela kategorins rykte höjas, då nya intressenter kommer att ha någonting att se upp till. Kanske lite mer aktivitet på delforumet, med både bilder och kanske lite AAR efter spel?

Just nu är ju delforumet lite tomt på inspirationsmaterial för nya intressenter.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Färnström

Postby Färnström » 13 January 2013, 23:29

har blivit mycket bra sagt här nu sen jag läste igår, och det som jag känner sammanfattar det mesta är just vad bloodneed säger, PMC behöver själ, så som alla andra har, vi ligger illa till pga att det har för många gånger varit att personer med si så där inte gear placeras i PMC facket, och att det inte finns några stora, häftiga filmer etc som gör att folk blir sugna att spela tror jag.

Tror just det HAM gör med att använda PMC där de ska vara kan göra väldigt mycket, folk ser vad de egentligen är, inte som tidigare sagt, mad max rövare/legosoldater, och sen att man hjälps åt att skapa ett gott rykte, med hjälp av bra gear, bra attityd, hjälper till med stämningen på ett spel.
man måste försöka få folk att välja sin inriktning utifrån vad de vill göra, hur de vill framträda, inte bara vad jag råkar ha tillgängligt just nu.

Hur ser det ut med aktiva lag inon PMC delen? finns det så särskilt många som inriktar sig ordentligt på det?

Nitisk
Lag: New World Operations

Re: Sv: varför PMC??

Postby Nitisk » 14 January 2013, 09:01

Jag vet bara om ett PMC lag här uppe i norr, Section Sevn.

Genocide
Admin
Lag: JTF-S

Postby Genocide » 14 January 2013, 09:35

@Bloodneed: Att PMC ska vara billigt är ju halvsanning. Det beror på hur hårt man går in för det...
I gamla laget VSA så gällde ju inte flanellskjorta och slitna jeans som gear. Vi hade mer taktiskt gear ex blackhawk, Helikon, arcteryx etc.

Ja, att spela som PMC ger en snorm frihet på vilken gear man får köra med. Men det innebär inte automatiskt att man måste skaffa billig gear. Dock kan jag säga att även med billig gear ex en softshelljacka från jula och tacpants från helikon så kan man se legit ut utan att det kostar multum.

Det gäller att ha en tanke bakom det hela. Att köra hoodie och adidasbyxor med en g36c är inte PMC...

Tyvärr använde/använder många PMC som ursäkta för hafsiga klädval.

@Nitisk: Spelar inte dem bara i OD? Eller har de annan klädsel med?
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Färnström

Postby Färnström » 14 January 2013, 11:47

Gear har ju alltid varit rätt kontroversiellt när det kommer till PMC (Refererar till Airsoftdelen), oftast väldigt blandat och som många säger billigt.
Det jag saknar är kontinuiteten med den utrustning som används av spelare, jag tror en del av inställningen jämnt i mot PMC spelare kan förändras till en mer positiv syn genom en mer enhetlig utrustning.

Man kanske ska jobba utifrån vilket land som man väljer att utgå ifrån, du genom att fundera på vad för utrustning som skulle kunna användas där, spelar man med USA som PMC förebild så kanske man ska använda amerikansk utrustning i sitt gear? eller välja ut ett säkerhetsföretag och utgå ifrån de utrustningskrav som de ställer på sina operatörer?

Hittade denna länk igår, http://www.pmcpsc.com, fanns bland annat under "Lessons" en del intressant att läsa, bland annat om utrustning, vapen etc, jag tror att det går att hitta en del matnyttigt för spelare på den sidan.

Känns som Airsoft sverige har hamnat i situationen där det krävs för en PMC att på något sätt accepteras så förväntas "impression" nivå på utrustning, ta bara bort Camouflage och ersätt det med någonting enfärgat istället, för att så fort någon har en utrustning som inte passar ihop enligt ett lands militära styrkor så ser folk ner på detta, vet inte om det härstammar ifrån att nybörjare (en del av dem) inte har korrekt utrustning från början och blandar lite tills de har fått ihop allt korrekt.

Jag tror vi skulle behöva få upp en ny bildtråd på detta underforum, "visa ditt PMC gear" med en diskussionstråd till, som kan hjälpa både nya spelare in i vår lilla vrå av hobbyn, och där man kan ta både inspiration och få hjälp med att förbättra sin utrustning med tips och råd från andra spelare.

Prospero
Lag: Operations Team : Zero

Postby Prospero » 14 January 2013, 12:51

Själv började jag rätt nyligen med denna hobby. Min första tanke var köpa lite saker men vad. Hade ju inget direkt lag att spela med. Men hemma fanns det just mängder av olika funktionskläder i just svart och kaki. En billig väst till det så var jag good to go. Jag lade ca 1000 kr på utrustning plus de pengar jag lagt på olika vapen. Kände i ärlighetens namn att varför investera i dyra grejer när det ändå kommer köpas nya och andra uniformer, västar etc längre fram.
Och kommer man på vapenbutiken eller klacken är det knappast uniformen som spelar roll oftast utan det blir något som påminner om highschool-dagarnas shirts vs skins. Tycker att de flesta lag jag mött eller spelat med saknar strategi och upplägg. Bäst på klacken var när jag förde bomben åt Grey Stone mfl.. Första gången hela laget hade ett mål oftast blir vi liksom 4-5 st som jobbar tillsammans och de andra spelar mer spritt spray N pray...
Fortfarande inte hittat något vettigt lag som har plats så jag kör på i mitt vanliga "billiga" pmc kit... Sorry Bloodneed.. ;)
Signing of...
Fritte "PROSPERO"
Seal Team : Zero

-För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras!-

~Marcus Porcius Cato maior~

p33krN
Played Since: 2011

Postby p33krN » 14 January 2013, 16:46

"PMC-gear" är väl precis som all annan gear. Det finns den som är genomtänkt och det finns den som bara är random saker från diverse ocker-ÅF från Sverige.

Precis som på samma sätt som att en Miltec marpat-uniform i ACU-cut och en random CB-väst inte är en ordentlig USMC-gear.

Det som generellt saknas inom airsoft, enligt mig, är folk som har forskat och letat i månader efter den perfekta dealen på rätt väst och uniform. Det är möjligt att ha bra gear på en låg budget om man tar sig tid och fyndar istället för att spendera hälften av budgeten på onödiga, felaktiga pinaler och saker man kunde ha klarat sig utan. Man klarar sig ganska långt på hjälm, uniform, vapen och väst om man köper korrekta saker. Dock så behöver man inte en SF-delta-kniv för 2000kr. Samma gäller för PMC och all annan gear.

Det är inte konstigt att pengarna inte räcker till annat om man köper lipobatterier på Frysen för 400kr styck. :roll:
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

Return to “PMC”