varför PMC??

Färnström
Played Since: 2007

Re: varför PMC??

Postby Färnström » 14 January 2013, 20:33

När blir PMC ordentligt, accepterat och genomtänkt??
För det verkar inte vara när man har en impression (stavning), då det är av många inte korrekt...

Jag har tänkt att spela utifrån OD underdel, svart överdel, och väst som jag inte valt ut än, men har inte byggt ihop det än, då man alltid är orolig över "kommer detta att räcka" "tänk om det krävs mer", för ska man gå utifrån många referens bilder som finns, så finns det inget som är korrekt eller inte, utan bara det som företaget och den operativa anser vara bäst för det uppdrag som den ska genomföra.

Såg igenom Shadow Company nyss, tycker det är en sevärd film för PMC spelare, man får möjligheten att se en del utrustning som en del av de operativa tar med ut på fält, får en snabbare förklaring kring vapen (vilket slog fast vilket jag kommer använda i min utrustning senare), och även lite tankar som de har.

Är det bara jag som har önskedrömmar, men tänker på större, mer omfattande PMC lag, idagsläget är många små, lokala lag, men att bygga upp några större, mer strukturerade lag med mindre avdelningar runt om, kan generera en mer kontroll och struktur när man har mer erfarenhet, hjälp och vilja bakom, kanske svamlar lite, men hoppas jag får fram hur jag tänker i denna fråga.
I don't know how World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones - Albert Einstein

Djihani
Lag: Sea Shepherd
Played Since: 2008

Postby Djihani » 15 January 2013, 00:23

Jag har alltid velat göra hardcore impression på den hära killen.

Image

PMC är ju typ airsoft-leif som bestämmer sig för att tjäna pengar ist för att lägga pengar på hobbyn. Finns göbbar med alla budgetar.
Knowledge is power, hide it well.
Min presentationstråd: viewtopic.php?f=165&t=9285

Färnström

Postby Färnström » 15 January 2013, 00:37

Djihani > Haha, man får ha den där bilden i fickan och slänga upp varje gång man får kommentaren att PMC är bara slappa personer som slänger ihop vad de råkar ha liggandes :P

Tänkte så fort jag får ihop de sista bitarna av min nuvarande setup (ska gräva i lite lådor bara) så kommer det slängas upp lite bilder, så får man se om folk säger att det bara är skit eller faktiskt fungerar som PMC.
I don't know how World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones - Albert Einstein

Butcher82
Lag: Route Tango
Played Since: 2010

Postby Butcher82 » 15 January 2013, 00:46

Suck Djihani återigen det fnns lag som lägger ner otaligt med pengar för att få en bra PMC anda vilket mitt lag gör.
Det är ungefär som att säga att de som lägger ner pengar på billiga kopior av uniformer gör det för att tjäna pengar istället för att lägga pengar på hobbyn, dvs en väldigt förvrängd syn av sanningen.
Och jag blir förnärmad när någon klämmer ur sig en sådan kommentar utan att veta om hela sanningen.
Krig är Krig, vi intar stadshotellet. (Sann PMC anda)

Djihani
Lag: Sea Shepherd
Played Since: 2008

Postby Djihani » 15 January 2013, 02:02

Jag menar absolut inte att de som lägger ner jättemycket tid och pengar på sin del av hobbyn är på något sätt sämre, jag menar bara att det faktiskt finns (eller tja iaf fanns när bilden togs, som inte är kanske precis 2013) PMC som lallar runt i munktröja, "Crossdraw väst" och sletna grå braller.
Knowledge is power, hide it well.
Min presentationstråd: viewtopic.php?f=165&t=9285

Genocide
Admin
Lag: JTF-S

Postby Genocide » 15 January 2013, 07:24

Finns finns det....men han ser ändå muppig ut, eller snarare som en "förstagångenairsoftspelare".

Det dryga med just PMC är att det finns ingen "korrekt" gear. Ja man kan köra impression på en bild man har hittat. Men det finns ju ingen gearlist man kan följa överlag. Man kan ha en grundtanke med det hela och få det att se bra ut dock.

Jag kan med säkerhet säga att det finns inget ljus i slutet på tunneln här. Man får acceptera att PMC är så otroligt brett att det går inte att få till något som är "korrekt", utan endast impressions på bilder.
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001

Postby Twist » 15 January 2013, 07:41

Och man kan heller inte bortse ifrån att vi håller på med airsoft. Ibland upplevs det som mindre realistiskt när vi avbildar verkligheten rakt av. Precis som alla andra roller måste man ibland vara mera korrekt, eller efterlikna den generella och kanske inte helt insatta bilden, än verkliga operatörer för att det ska uppfattas rätt. Så är det på film också.

Vi får inte glömma att det är en upplevelsehobby vi håller på med och att det är viktigare att det upplevs som realistiskt än att det faktiskt är det. Ibland måste man nästan vara en karikatyr för att det ska kännas rätt för andra och det får man accelerera.

Det hjälper dock att vara insatt. Man ser skillnad på någon som bara har slängt ihop något och någon som har järnkoll på vad som delas ut till trupper eller föredras av riktiga operatörer, men som kanske avviker ifrån det på vissa punkter. Att använda PMC som ursäkt för att inte bry sig är oärligt. Bättre isf att erkänna att "det här är min airsoft-rigg och jag kör med det jag hade kört med om det blev krig idag, dvs det jag har hemma". Så har jag alltid gjort.
- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

Kether
Admin
Lag: Dirty South Delta / Pentex
Played Since: 2000

Postby Kether » 15 January 2013, 10:44

Men... om det nu saknas en "kitlist" för PMC och riktlinjer, varför inte göra en impression då? Det är inte svårare än att skrapa ihop ett kit av annan magnitud.
Och iom det så kommer man bort från AirsoftLeffe och liknande fails.

Förstår inte varför det ska vara så svårt för folk att göra ett PMC kit utan att se ut som att man tagit det första bästa som ramlade ut garderoben. Tänk igenom, hitta en bra referensbild, gör efterforskningar och börja köpa in grejorna.

Locos13
Lag: LOCOS

Postby Locos13 » 15 January 2013, 12:16

Att efterlikna pmc är enkelt och man kan ha mer eller mindre vad som helst i gear och vapen väg. Det finns en massa ref bilder på pmc i jeans, od byxor, khaki byxor, hoodies, skjortor, t-shirts etc. Dvs perfekt för dem som tycker det är kul att leka krig och inte vill spendera 10-20000 på rätt gear vilket i min värld är helt onödigt ( dock lägger jag hellre ner 20-40000 på mina vapen för att det är dem jag gillar).

Däremot så tycker även jag att man ska lägga lite tid på att forska och söka upp rätt information om man valt att efterlikna ett speciellt
Pmc. Köpa rätt storlek på kläderna är ju ett steg i rätt riktning. Sen kan man ju skapa sitt egna sk pmc och sätta ihop gear krav, klädselkrav och story, det krävs lite fantasi och forskning.

Jag förstår om folk vill lägga jätte mycket pengar på att efterlikna en viss styrka o det är ju upp till var och en att göra. Däremot tycker jag att det är fel att klanka ner på dem som enligt vissa inte har rätt gear för att de inte spenderat pengar på att skaffa den riktiga gearen. Gör lite forskning o skaffa liknande gear , kopior funkar hur bra som helst.

Alla som spelar Nato/pmc/ ryss etc ska se ut och bete sig som detta, jag har inte den blekaste anningen om det är riktiga västar/ gear eller om det är kopior. Det bryr jag mig inte om för att det intresserar mig inte. Det är mycket viktigare att de som jag möter på milsim agerar, beter sig och försöker efterlikna pmc/Nato/ ryssar etc, tar träff och följer de roller som de ska spela. Äkta gear eller inte spelar ingen roll.
LOCOS - Don´t underestimate the POWER of the darkside

Prospero
Lag: Operations Team : Zero

Postby Prospero » 15 January 2013, 13:40

ImageUploadedByTapatalk1358253438.770344.jpg
(19.48 KiB) Downloaded 49 times
Oj titta man kan ju tro att dom bara tagit något dom hittat i garderoben.. ;)
Signing of...
Fritte "PROSPERO"
Seal Team : Zero

-För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras!-

~Marcus Porcius Cato maior~

Rhino
Lag: отряд Киров
Played Since: 2010

Postby Rhino » 15 January 2013, 13:53

De folk gnäller på är folk som säger att de gör någon PMC kittning och gör det halvdassigt och skyller på att man kan välja vad man vill, alltså det går att göra snygga kittningar som inte är allt för dyra, man kanske inte ska välja 200kr västen från random ÅF, utan kanske gå upp lite i prisklass.
Som folk tidigare sagt, det handlar som alla andra kittningar om att leta material och bilder.

PMC kommer alltid att vara ett svart hål.
We strike from the shadows.

Jag är 12år, jag lovar.

Prospero
Lag: Operations Team : Zero

Postby Prospero » 15 January 2013, 14:55

Rhino jag vet..i'm just taking the piss...
men jag tror Att många tänker i uppstarten att någon halv civilt kit IOM att man kanske har lite vandrar kängor haglöfsbyxor,softshell jacka etc.
Sen kan ja hålla med om att komma i addidas och tänka på Sniper juggen i "Behind enemy lines" kanske inte alltid håller måttet. Att lägga nära 20k på en sniper bössa och komma i skidglasögon och vit toppluva i september och svart mjukis overall känns lamt..
Signing of...
Fritte "PROSPERO"
Seal Team : Zero

-För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras!-

~Marcus Porcius Cato maior~

Nitisk
Lag: New World Operations

Re: Sv: varför PMC??

Postby Nitisk » 15 January 2013, 16:48

@ Genocide
Section Sevn kör med Svart combat shirt, OD byxor (tror Ea pratade om att de skulle skaffa helikon bdu). Och resten av gear OD(väst, fickor, knäskydd osv).

Genocide
Admin
Lag: JTF-S

Postby Genocide » 15 January 2013, 22:54

så allt OD utom combatshirten med andra ord?
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

Nitisk

Re: Sv: varför PMC??

Postby Nitisk » 16 January 2013, 15:05

Hehe, ja. Så kan man ju också säga det. ^_^

kungaron
Lag: Northwood Combat Security
Played Since: 2011

Postby kungaron » 19 January 2013, 00:49

tethir: Laget jag spelar med kör som PMC, jag tycker vi hittat en schysst kittlista just nu. Laget är väldigt färskt, och mycket hinner säkert ändras, tex byte av utrusning och färger, innan man hittat en look man tycker är PMC. Vi kanske t.om byter inriktning och blir Rangers eller vad vet jag =)

Det vi kör med är OD byxor, svarta tröjor, OD chestrigg och Svart mössa/keps. Jag är hyfsat ny strax över 1 år inom airsoft och jag känner iaf inte att budgeten fick mig att välja PMC utan mest för jag gillar hela mercenary stilen Jag började med en uppbyggnad av nån U.S army enhet som använde sig av multicam, hade inte riktigt bestämt mig men sen så efter några spel på Skeppis lärde jag känna vår nuvarande teamleader och eftersom jag även digga PMC så fråga jag om jag kunde gå med och de var lugnt och hängde in min multicam i garderoben i väntan på ev fortsatt uppbyggnad. Men man lär sig allt eftersom, man läser här, man pratar med andra som kör PMC , kollar bilder osv. Så rätt look för dig kommer du hitta. Samtidigt får man räkna med att det alltid finns det som kommer motsätta sig de ena och det andra hur saker ska vara och se ut. Behöver ju inte bara vara kring PMC..

Kanske är för extrem nu, men om man ska göra en riktig impression så ska man väl endast köra med riktigt grejer som armen/PMC-enhet eller whatever använder sig av och inte några kinakopior?

19 januari 2013, 19:49:

Vill tillägga att jag tycker inte alls PMC är en impression för fattiga som nån sa till mig på ett spel. Jävligt korkad kommentar för övrigt! PMC är dyrt om man går in för det och köper RS precis som alla som lirar Rangers, spetsnaz etc. För vissa verkar värdet (i kr) på vapnet och utrustningen ha betydelse och det känns korkat.
Airsoft är en hobby, det går ut på att ha kul och det är endast fantasin som spelar roll. Man kan lätt göra en riktigt fet impression som PMC. Sen kan man göra dåliga, att spela i mjukis brallor, flanellskjorta och väst och kallas sig PMC är i mina ögon en dålig.

Figge
Lag: Section Sevn

Postby Figge » 21 January 2013, 18:34

@Genocide Som det ser ut i dagsläget kör vi OD på byxor och svart tröja/jacka.

appslapp
Lag: Stridsverket

Postby appslapp » 22 January 2013, 20:13

PMC är lite 2009;)

finns i massor av varianter:
Image
Image
Image
Image
Image
Image
o yes det är en PMC
Image
Image
Superdelta lösgodis soldater som bonus;)
Image
"Det var Van Damme som spelade rovdjuret från början i Rovdjuret!! Stora ryktet från 80-talet var sant! ;)"

Whopper
Lag: SHEAT Motala
Played Since: 2000

Postby Whopper » 3 February 2013, 10:28

Jag såg den där blackwater dokumentären. PMC är hårda snubbar :) sen vad jag sett så ser dom ju ofta ut som boffertomtar på riktigt. Verkar inte vara jätte svårt att få ihop en gearlista.

edit vill bara tillägga att jag absolut inte menade något illa om PMC. Jag skulle dock inte se skillnad på en som inte är klädd propert och en som var det.

Chaindance
Lag: Jawbreakers

Postby Chaindance » 4 February 2013, 10:38

Håller på med ett PMC lag själv och vi är ett gäng så det inte ens lätt i dom egna leden att komma fram till nått.

Men man kan ju tycka att man ska ha en viss dresscode iaf som en del lag nämnt att dom har tidigare. Men den kanske är läge för Arr. att ställa lite högre krav för att få in folk på rätt linje.

Vi har i dagsläget ingen direkt dresscode mer än en keps med logga men en bra grundtanke skulle ju kunna vara.

- Dresscode i någon form kanske.
- Tydlig logga för PMC företaget/laget,
- Huvudbonad och väst i samma färg.
- Övrig klädsel helst ej camo men om så behövs bara halva kroppen förslagsvis brallorna.
- Vapen och övrig gear kan ju variera beroende på hur hardcore man vill va men det kan ju tänkas att företaget köper in och tillhandahåller en standardmodell som man kan modda fritt själv sen.

Finns ju garanterat mer men det är lite sånt jag själv funderat på iaf.

RagDoll
Lag: TF Trondheim

Postby RagDoll » 4 February 2013, 12:29

Varför skall keps och väst vara i samma färg? Finns det någon vettig tanke med det? Då skall jag alltså ha en keps i varje färg som jag har väst/utrustning som jag använder? Jag ser inte någonting vettigt med det förslaget, kan du utveckla?
Ses i siktet!

RagDoll - Route Tango
ragdoll@routetango.st

kreator
Lag: Deafening Silence
Played Since: 2002

Postby kreator » 4 February 2013, 12:48

Valfri enhetlig patch - go apeshit i klädinsamlingen och på med en mångvåltad väst, voila! Du är nu ett stycke PMC.

Älskar valmöjligheterna som detta "begrepp" innefattar.
Dear Ichor, please eat Justin Bieber.
I come from a rural area and i behave as such.
Follow @ http://instagram.com/danieldisowned

Tjabo
Lag: Filthy Casuals

Postby Tjabo » 13 February 2013, 07:23

Själva grejjen med PMC inriktningen är ju att man får göra lite vad man vill gearmässigt, vilket i slutändan tillochmed blir dyrare i många fall eftersom man inte har nån förebild som sätter en ''nu-behöver-du-f#n-inte-mer'' gräns.

Sen måste man ju dra skillnad mellan PMC loadout och att bara dra på västen över vardagshoodien och jeansen...

Känns som om nån borde dra igång en Impression tråd för PMC, kan nog bli lite mer enhetligt som stil då, givet nåt år för inverkan.
Filthy Casuals
Vet minst och frågar mest!

"Only when a mosquito has landed on his testicles will man truly understand that every situation can be solved without violence"

Twist
K&S-Admin
Lag: Disposable Heroes
Played Since: 2001

Postby Twist » 13 February 2013, 12:49

- Tillförordnad ansvarig för Airsoftbörsen -
  • Vill du få tillgång till Airsoftbörsen? Följ guiden.
  • Har du ansökt om tillgång och väntat mer än en vecka? Skriv en rad här.
  • Mina affärsredovisningar

Nitisk

Postby Nitisk » 13 February 2013, 13:08

Tror Tjabo menade en tråd där vi airsoftare visar våra pmc kit, inte bara inspirationsbilder från RS.

Return to “PMC”