WW2 OP: Clipper 3e maj 2014

User avatar
TigerZero
Posts: 219
Joined: 14 May 2012, 15:08
Lag: MHFT & SFA
Played Since: 2011
Location: Salem Stockholm

WW2 OP: Clipper 3e maj 2014

Postby TigerZero » 19 January 2014, 13:46

OBS Notera att spelet är flyttat till fabriken i Mariefred se information nedan OBS


Detta är ett fiktivt scenario av OP: Clipper

Mitten av november 1944

Siegfreidlinjen vid Geilenkirchen fickan omgiven på 3 sidor mitt i mellan den brittiska 2a armén och den amerikanska 9e armén har den tyska XII SS kåren med hjälp av ett par infanteri divisioner
och regiment lyckats hålla dom allierade tillbaka, begränsat dom allierades rörelser i området och orsakat ett potentiellt hot mot dom allierade.
Till svar på detta lanserar dom allierade operation Clipper som ska eliminera hotet från dom tyska styrkorna i området och ta kål på fickan.

En vapenfabrik några få mil innanför dom tyska linjerna har precis med nöd och näppe undkommit ett kraftigt bombanfall av dom allierade, endast några få bomber träffade sina mål men lämnade bara mindre skador på fabriken.
Rädslan för ett nytt bombanfall på den militärt viktiga fabriken får dom tyska befälhavarna att agera och beordrar att fabrikens innehåll ska flyttas längre in på tyskt område med bättre luftförsvar för att försöka undvika dom allierades bomber, fortsätta produktionen och forskningen av dom nya undervapnen som sägs åter ska vända kriget till Tyskland fördel.

Det krypterade meddelandet fångas upp av den brittiska underrättelsetjänsten med kodnamn Ultra och skickas med all hast vidare till dom allierade överbefälhavarna efter det blivit dekrypterat.
En allierad spion i dom tyska leden skickas in till området med hjälp av den lokala motståndsrörelsen, för att bekräfta informationen.
Förklädd som fabriksarbetare lyckas spionen över höra några vakter pratandes om den kommande flytten planerad några dagar framåt.
Informationen skickas via motståndsrörelsen tillbaka till dom allierade befälhavarna som beordrar spionen ta reda på mer information och framför allt vad det är för nytt mirakelvapen tyskarna framställer.
Två dagar senare utan någon mer information från spionen befarar dom det värsta att han måste blivit upptäckt eller att något gått fel, men dom har inte råd att vänta längre, dom kan inte låta tyskarna få flytta sitt nya vapen eller innehållet i fabriken som kan vända kriget till Tysklands fördel igen.

Befälhavarna skramlar ihop en mindre attackstyrka med alla tillgängliga lediga styrkor i området utanför dom tyska linjerna med order att komma över eller förstöra allt av värde i fabriken och framför allt ta reda på vad det är för nytt mirakelvapen tyskarna framställer i fabriken innan tyskarna hinner flytta produktionen, forskningen och mirakelvapnet bortom dom allierads räckhåll igen.
Ett spetsanfall med brittiska och amerikanska stridsvagnar med understöd av en mängd artilleri och flyg slår ett hål i den tyska linjen i vilket attackstyrkan snabbt rycker fram mot fabriken innan tyska förstärkningar hinner mura igen hålet i linjen.
Tyskarna har förstärkt antalet vakter runt fabriken med diverse trupper från området men stämningen är lugn och ingen känner någon direkt fara för något annat än en eventuell flygattack ,ännu har ingen hört att ett hål har slagits i linjen och dom är ännu totalt ovetande om vad som är på väg i deras väg.
tripsrath_map_area.jpg
Information:
http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Clipper
http://www.youtube.com/watch?v=_kTzn36_zoc
http://www.youtube.com/watch?v=kr3_o42iBqc


Datum: 3e maj 2014.
Tider: Satsar på spelstart runt 10:00 så ser gärna att alla är på plats och klara senast 09:00-09:30 för genomgång, spelslut beroende på hur scenariot slutar men beräknat till någon gång under kvällen.
Övernattning: Övernattning i tält på området eller direkt i byggnaderna på området, finns ett militärtält att tillgå men säg gärna till om du önskar sova över så jag kan se till att det finns plats i tältet om det inte vill övernattas i byggnaderna.
Plats: Tampongfabriken Mariefred, gångavstång från Läggesta station. GPS kordinater: WGS84 59°14'35.7"N 17°11'24.8"E
Adress: Bergåsa 10 64792, MARIEFRED.
Minst antal spelare för att spelet ska bli av: 10.
Pris: 0kr Ingen spelaravgift, då SST som tillhandahåller området ej tar ut någon markhyra för detta spel blir det heller ingen spelaravgift och det tackar vi SST för! :)
Anmälan: Skicka PM till mig här eller mail till : Tigerzero_1@hotmail.com notera _ mellan Tigerzero och 1.
Sista anmälningsdag: Ingen, helt okej att bara dyka upp spelet om man bestämt sig i sista stund, men om möjligt anmäl gärna i förväg även om det kvällen innan.

Anmälan ska helst se ut som följande tex:
Namn: Lars Larsson
Boendeort: Stockholm
Vad tänkte du spela som: Tysk Heer soldat.
Vilket/vilka vapen tänkte du spela med: MP40, luger P08, K98.
Hur tar du dig till spelet: Åker bil har plats för 3 och kan hämta upp på vägen, / åker tåg och vill bli hämtat på Läggesta station /vill gärna få skjuss om möjligt.
Jag kan låna/hyra ut följande: Kan låna ut en tysk M40 heer uniform med magasinfickor och y-rem, hyra ut en MP44./ Har inget att hyra ut eller lämna blankt.
Jag vill sova över från fredag 2a maj.

Vill man inte lämna ut viss information går det bra att bara lämna en anmälan med vilken nation man tänkte spela som, om man önskar övernattning från fredagen samt förnamn eller efternamn.



WC finns ej på området utan blir under fältmässiga förhållanden.
Vatten kommer finnas i dunkar men ta gärna med en fylld flaska till spelet så inte alla behöver fylla flaskorna direkt.
Inga speciella krav på kulor.



ROLLER (Denna text bit lånad från OP Plunder 1&2)
I detta scenario finns mest utrymme för stridande roller, men lajvande inslag välkomnas! Har du någon önskan eller annan ide att lajva eller delta som något speciellt- hör gärna av dig med förslag. Ex, Civila, armepress, fotografer, lottor, sjukvårdare, politisk officer mm.

Tyskarna:
Alla vapengrenar och enheter tillåtna.
Alltså helt okej att köra som heer ,ss, fallschirmjäger, volksturm etc.
f0f5f058a69ecec5606c96bfc7e8271b.jpg

Allierade:
Alla vapengrenar och enheter som fanns på västfronten tillåtna, även motståndsmän.
Alltså helt okej att köra som airborne, ranger, vanligt infanteri osv.
a84thDivGeilenkirchen.jpg
British_infantry_in_action_in_the_streets_of_Geilenkirchen,_Germany,_December_1944_BU1335.jpg


Utrustning:
Det kommer vara medel höga utrustningskrav på detta spel, detta för att mer nya spelare och intresserade ska få en chans att spela.
Huvudsaken på gear är följande:
Man ska se vilken sida man tillhör, inget modernt kamouflage eller annat uppenbart modernt med undantag för kängor då samtliga militärkängor är okej så länge dom inte är färgade i färglada färger.
Som motståndsman/volksturm kan man köra tex köra med kläder från 20-50 tal blandat med militär utrustning.
Ansiktsskydd är självklart tillåtet för dom som önskar.
Som med all airsoft är det även krav på skyddsglasögon under hela spelet.
Har du någon som helst fråga på vad som är okej att spela med så är det bara skicka ett mail eller PM.
Det finns ofta folk som kan låna/hyra ut gear vid förfrågan, lämna ett meddelande här eller hör av dig till mig om det är något du vill/behöver låna.

Rekommenderar starkt att spelare tar med sig en ficklampa då vissa områden är totalt utan ljus, helst så tidsenlig som möjligt eller tex kronans gamla signallampa, men absolut inga xenon lampor, vapen lampor eller lampor med ett överdrivet starkt ljussken, på 40 talet var inte skenen på lamporna så starka.
Alla ficklampor är okej så länge dom inte bryter mot något ovanstående eller ser allt för moderna ut tex nyckelringslampor.
Campinglyktor okej så länge dom är batteridrivna då dom liknar fotogenlyktor.
LED ficklampor okej så länge dom inte ser allt för moderna ut eller ger ifrån sig för starkt ljussken.
https://www.icahemma.se/ficklampa-led-m ... -1121.aspx
Exempel på vart man kan köpa mer tidsenliga lampor:
US: http://ww2-militaria-reproduction.com/s ... asp?id=816
Kronans gamla:
http://www.höglandskompaniet.se/ficklampa-i-plat/176-0


Rekommenderar även röd blinkande lampa i mörka områden för att skyttar klart och tydligt ska se att man är död/sårad annars finns risken att man får onödigt många kulor på sig, är alltså inget krav men en rekommendation om man vill undvika onödiga träffar.
Exempelvis dessa:
http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillb ... iod-27030/
http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillb ... ta-271794/
Kan förköpa dessa åt spelare om så önskas, skriv i anmälan att du vill ha en så fixar jag fram till spelet.

Lamporna är alltså inget krav men rekommenderas för att kunna ta sig fram så säkert som möjligt på området.


Vapen:
Finns mycket ww2 vapen tillgängligt nu så inga uppenbart moderna vapen med undantag för trä versionen av M14 som kan tas för en G43, M1 garand.
Alla pumphagel är tillåtet så länge dom inte ser allt för moderna ut med RIS/RAS fästen etc även tidigare bössor tex 1800-1945 är tillåtna.
Exempel på godkända pumphagel:
http://www.taiwangun.com/en/shotgun-sho ... aign-id=19
http://www.taiwangun.com/en/shotgun-lon ... aign-id=19
Inga moderna vapentillbehör lampor, rödpunktsikten etc.
Är det några frågor om vapen eller dylikt är det bara kontakta mig.
Finns några lånebössor att hyra/låna kontakta mig eller skriv något i tråden om du behöver låna/hyra vapen.

Kommer finnas begränsad mängd enole gaye granater till försäljning på plats för 50kr styck men förboka gärna granater innan så du är säker på att få så många du vill ha.
Förskottsbetalning gäller vid förbokning av pyro granater och förbokningen måste vara skickad till mig innan den 1a maj.
Demo på granaterna:
Thunderflash http://www.youtube.com/watch?v=dmS6kl60Ca8


Säkerhetsavstånd:
VSAF´s tabell gäller, ha helst så CQB vänliga vapen som möjligt, finns bra tillhåll för krypskyttar och maskingevär på området.
trimtabell.png
Vid närstrid face to face när båda är inom säkerhetsavståndet gäller sten, sax, påse, vinnaren får leva vidare medans förloraren stupar, om du smyger dig på någon bakifrån är det bara lägga handen på axeln och säga du är död alt skjuta ett skott på ett okänsligt område.
Kontakta mig vid några som helst frågor om säkerhetsavstånden.
Kronograf kommer finnas på platsen med obligatorisk kroning på alla bössor.



Regler:
Skyddsglasögon får inte tas av på spelet annat än i safezone, respawn punkter kan flyttas och bli spelbara så även där måste skyddsglasögon vara på under hela spelet.
Inga libanonrensningar, alltså man måste se vad man skjuter på så man får tex inte skjuta med vapnet runt hörn eller skydd.
I mörka utrymmen med dålig sikt försök hålla ner elden till singelskott eller små burstar för att undvika onödiga skador.
Spela schysst och ärligt. Scenariospelen går inte ut på att "äga fienden".
Sunt förnuft gäller, sparka tex inte in någon dörr utan att du vet att det är säkert bakom så ingen får en dörr i skallen.
Lajv uppskattas och rekommenderas för en bättre och roligare spelkänsla men är inget krav.

Mat: Tar man med själv, eller beställer i förväg, gärna sånt som kan lagas under fältmässiga förhållande, tex konserver. Finns möjlighet till lättare tillagning (spritkök), men medtag gärna egna spritkök etc för att det ska gå så fort som möjligt för alla att värma sin mat.

Pyro granater är tillåtna på hela området men ej rök, man får medta egna pyrogranter om så önskas så länge dessa är airsoft/paintball godkända, vissa upp dessa för arr innan spelstart.
Allt inom 5m från en granat räknas som dött, med undantag om man är bakom skydd som skulle tåla en riktigt handgranat tex betongmur etc.
Vanliga replika granater som inte smäller kan också användas med samma regler, går även med fördel tejpa fast tex en thunderflash pyro granat på en tysk M24 granat (stick grenade), detta har testats tidigare på området med goda resultat.

MEDIC REGLER:
Ett visst antal personer på varje sida (antal beroande på antal spelare) kommer ha möjligheten att ge första förband till sårade soldater, en sårad kan läkas tillbaka till stridsbart skick genom att lägga förband på den skadade, den tiden det tar att lägga förbandet är den tiden det tar att bli läckt, förbandet ska dock läggas på ordentligt.
Antal förband per medic är begränsade och kan endast fyllas på när en tidigare sårad soldat gått tillbaka till sin spawnpunk och lagt tillbaka förbandet.
Vid en andra träff eller vid träff av en granat är man död och går tillbaka till respektive respawn punkt.
En medic eller soldat med första förband kunskap kan inte läka sig själv.
Spelare som önskar spela som riktiga medics kommer ha lite högre antal förband och kan även hjälpa folk som blivit träffade av granater, dessa kan även hjälpa sårade med "första förband kunskapen"

Vid träff gäller som vanligt att en klart och tydligt markerar att man blivit träffad, med antingen ett lajvat "dödsskrik" eller en bra "träff". Ropa tex "I'm hit" så att det blir klart och tydligt för skytten. Annars riskerar du att dra till dig fler onödiga kulor och blåmärken.
Lägg dig helst ner vid träff eller om marken är olämplig för det (vatten, glas etc) går det bra att sitta/huka.
Rekommenderar röd blinkande lampa i mörka områden för att skyttar klart och tydligt ska se att man är död/sårad annars finns risken att man får onödigt många kulor på sig, är alltså inget krav men en rekommendation.
Exempelvis dessa:
http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillb ... iod-27030/
http://biltema.se/sv/Fritid/Cykel/Tillb ... ta-271794/
Kan förköpa dessa åt spelare om så önskas, skriv i anmälan att du vill ha en så fixar jag fram till spelet.

Vid träff får man:
- om det finns möjlighet (avstånd till fienden etc),enkelt krypa i närmaste skydd (om sådant finns) max 1-2m ifrån där man blivit skjuten eller väldigt långsamt krypa mot sina egna linjer.
- ropa på medic.

I övrigt kan man inte göra mycket mer spelmässigt. Man får inte strida, ladda om ange var fienden är etc.
Undantag är fanatiska/patriotiska förband, tex hitlerjugend, SS samt airborne (U.S och brittiska), rangers, och commando förband, på prov kommer dessa få använda pistol/sidearm även när dom blivit dödligt sårade, det är dock bara tillåtet att ligga ner på den plats där man blev sårad eller ev krypa 1-2 meter i skydd, man får inte ställa sig upp eller sätta sig upp, man gör sitt sista motstånd liggandes där man är, en fanatiskt soldat som väljer att göra sitt sista motstånd sårad kan inte bli vårdad av sina kamrater utan dör vid nästa träff eller när magasinet i sitt sidearm/pistol är slut, man kan också välja att med sina sista krafter kasta EN handgranat men avlider strax efter, så som spelare i ett av dessa förband väljer man själv när och om man är en fanatiskt sårad soldat, gärna med lite lajv inslag (tex skrikande svordomar etc) men inget krav.
Detta för att simulera lite mer av verkligheten att man inte kan vara helt säker på att fienden är död och utslagen bara för att denna blivit träffad.
Man kommer så klart återupplivas som en ny soldat när man väll dött och återvänt till sin safezone.

En skadad kan man simulerat "SLÄPA" i skydd. Detta kan man göra genom att två stycken spelare tar enkelt tag i den "skadade" och alla tre går iväg till mer lämpligt ställe, exempelvis bakom ett hörn så man kan ge den skadade förband. Ingen av de tre får samtidigt strida (skjuta).


Kontakta mig eller skriv i tråden här vid eventuella frågor eller om du behöver låna utrustning, vapen eller om du önskar skjuts gärna från vilken ort skjuts önskas.

OBS Notera att spelet är flyttat till fabriken i Mariefred se information ovan OBS
Ns29J4h_zps52c72525.jpg
tampong 3.jpg
tampong 1.jpg
tampong 2.jpg
OBS Notera att spelet är flyttat till fabriken i Mariefred se information ovan OBS
Last edited by TigerZero on 27 April 2014, 22:19, edited 17 times in total.
SPRAY AND PRAY!

TAC Ordinator
Posts: 185
Joined: 21 May 2012, 17:02
Lag: TAC
Played Since: 1991
Contact:

Re: WW2 Scenario 3e maj 2014

Postby TAC Ordinator » 23 January 2014, 11:37

Bra initiativ! Vi är minst 5st från TAC som kommer, antagligen många fler. Vi kan spela som US, GB eller Tyskar efter önskemål.

Fältis
Posts: 54
Joined: 14 May 2012, 22:34
Played Since: 2003
Location: Enköping

Re: WW2 Scenario 3e maj 2014

Postby Fältis » 23 January 2014, 15:30

Kommer som brittisk Airborne
"When I die, bury me upside-down, so the world can kiss my ass"

Fiskfan
Posts: 9
Joined: 1 October 2012, 16:40

Re: WW2 Scenario 3e maj 2014

Postby Fiskfan » 30 January 2014, 19:29

Siktar på att komma som tysk.

visum
Posts: 33
Joined: 14 May 2012, 15:40
Location: Tobo

Re: WW2 Scenario 3e maj 2014

Postby visum » 1 February 2014, 13:21

Planerar att komma 2st US

User avatar
mckrille
Posts: 35
Joined: 22 November 2013, 17:42
Lag: I.S.F. / Snowman
Location: Helsingborg
Contact:

Re: WW2 Scenario 3e maj 2014

Postby mckrille » 9 February 2014, 10:02

Ska försöka sikta mig in på detta event så fall kommer det 1 till 2 Tyskar från Helsingborg

User avatar
Kurt-Rutger
Posts: 56
Joined: 20 January 2014, 17:07
Played Since: 2014
Location: Mönsterås, Kalmar Län

Re: WW2 Scenario 3e maj 2014

Postby Kurt-Rutger » 9 February 2014, 13:12

Jag hoppas ha råd till detta, om jag har det så kör jag tysk! Finns det någon deadline för när alla föranmälningar ska vara inne? Alltså så att ni vet om ni har tillräckligt med anmälda folk för att täcka hyran av området
Gott mit uns!
AGM MP40, G&G G980 (k98)

Flatline
Posts: 2
Joined: 22 September 2013, 21:36

Re: WW2 Scenario 3e maj 2014

Postby Flatline » 11 February 2014, 01:41

Intresserad.

Ser även att en hel del norrmän verkar sugna, kan bli riktigt kul detta.

User avatar
mckrille
Posts: 35
Joined: 22 November 2013, 17:42
Lag: I.S.F. / Snowman
Location: Helsingborg
Contact:

Re: WW2 Scenario 3e maj 2014

Postby mckrille » 15 February 2014, 16:07

Kan du göra en spel uppdatering på hur många spelare vi är varje vecka? Jag måste veta detta blir av så jag så fall kan köpa tåg biljeter så tidigt som möjligt pga pris skillnad ju senare det blir desto dyrare för mig :(

P.S försöker få med mig 2 till från Helsingborg och en från Danmark annars kommer jag själv

User avatar
TigerZero
Posts: 219
Joined: 14 May 2012, 15:08
Lag: MHFT & SFA
Played Since: 2011
Location: Salem Stockholm

Re: WW2 Scenario 3e maj 2014

Postby TigerZero » 16 February 2014, 21:11

Just nu runt 19 pers varav 12 har anmält sig på mail, övriga har visat intresse genom andra forum men inte anmält sig än.
SPRAY AND PRAY!

ZLicEE
Posts: 7
Joined: 6 October 2013, 12:32
Played Since: 2014

Re: WW2 Scenario 3e maj 2014

Postby ZLicEE » 17 February 2014, 23:32

Finns det någon utrustning att hyra för tillfället? Lag spelar ingen roll!

User avatar
TigerZero
Posts: 219
Joined: 14 May 2012, 15:08
Lag: MHFT & SFA
Played Since: 2011
Location: Salem Stockholm

Re: WW2 OP: Clipper 3e maj 2014

Postby TigerZero » 23 February 2014, 18:20

Uppdaterat scenariot.

ZLicEE
Jag har ev en tysk M40 heer uniform, byxa fältskjorta m43 mössa, och 2 stycken oakleaf ss smocks så har man bara ett par byxor funkar det att bara låna dom har dock bara en y-rem men inget extra bälte, går dock använda vilket bälte som helst i värsta fall.

Behöver du låna vapen också?
SPRAY AND PRAY!

User avatar
TigerZero
Posts: 219
Joined: 14 May 2012, 15:08
Lag: MHFT & SFA
Played Since: 2011
Location: Salem Stockholm

Re: WW2 OP: Clipper 3e maj 2014

Postby TigerZero » 25 March 2014, 21:12

OBS spelet flyttat till annat område, ny information finns tillgänglig se ovan, även nytt scenario.
SPRAY AND PRAY!

User avatar
Kurt-Rutger
Posts: 56
Joined: 20 January 2014, 17:07
Played Since: 2014
Location: Mönsterås, Kalmar Län

Re: WW2 OP: Clipper 3e maj 2014

Postby Kurt-Rutger » 26 March 2014, 10:39

Kan man få en uppdatering på hur många som har anmält sig? :)
Gott mit uns!
AGM MP40, G&G G980 (k98)

User avatar
TigerZero
Posts: 219
Joined: 14 May 2012, 15:08
Lag: MHFT & SFA
Played Since: 2011
Location: Salem Stockholm

Re: WW2 OP: Clipper 3e maj 2014

Postby TigerZero » 30 March 2014, 14:13

Väntar fortfarande på svar från några som hade anmält sig till spelet på Tjärnan om dom fortfarande är intresserade av spelet på det nya området.

Men just nu är det:

8-12 pers (vissa lag som inte vet säkert än hur många i laget som kommer)
SPRAY AND PRAY!

mehecho
Posts: 1
Joined: 26 April 2014, 19:39
Lag: Kampfgruppe Järfälla
Played Since: 2012

Re: WW2 OP: Clipper 3e maj 2014

Postby mehecho » 26 April 2014, 19:41

Hej jag var med idag och körde på klacken och undrar lite om er

Med vänlig hälsning Andreas ekström

User avatar
TigerZero
Posts: 219
Joined: 14 May 2012, 15:08
Lag: MHFT & SFA
Played Since: 2011
Location: Salem Stockholm

Re: WW2 OP: Clipper 3e maj 2014

Postby TigerZero » 27 April 2014, 15:00

Hej mehecho!

Okej då är jag rätt säker på vem du är :)

Vad är det du funderar/ undrar över? :)

Du kan skicka PM till mig om du inte vill skriva här i tråden.

Mvh Kenneth Hagberg

27 april 2014, 21:58:

Är nu i dagsläget runt 25 anmälda spelare och mindre än en vecka kvar till spel!

Ljusgränsen på ficklamporna ändrad då jag förstått mitt misstag i scenario texten.
SPRAY AND PRAY!

User avatar
TigerZero
Posts: 219
Joined: 14 May 2012, 15:08
Lag: MHFT & SFA
Played Since: 2011
Location: Salem Stockholm

Re: WW2 OP: Clipper 3e maj 2014

Postby TigerZero » 3 May 2014, 22:30

Tack för idag alla som medverkade och tack till alla fotografer som var där!
Hoppas få se dom bilderna och klippen här eller på Facebook, snart! :)
Lämna gärna en länk eller en kommentar när bilderna finns att se :).
Ska gå igenom listorna över stupade samt uppdragen så snart jag kan, återkommer med resultaten.
SPRAY AND PRAY!

Fiskfan
Posts: 9
Joined: 1 October 2012, 16:40

Re: WW2 OP: Clipper 3e maj 2014

Postby Fiskfan » 3 May 2014, 22:50

Jag vill tacka både till Kenneth och alla andra spelare för en mycket trevlig dag :)

Jag vill även passa på att tacka den vänliga själ som tog upp min nade till safezone.

TAC Ordinator
Posts: 185
Joined: 21 May 2012, 17:02
Lag: TAC
Played Since: 1991
Contact:

Re: WW2 OP: Clipper 3e maj 2014

Postby TAC Ordinator » 6 May 2014, 12:05

Vill framföra ett stort tack från mig och alla i TAC till Kenneth för att göra detta spel möjligt. Grymt bra genomfört, speciellt med tanke på att inte ha så mycket tidigare arr erfarenhet. Märktes att du hade jobbat och lagt ned mycket tid på att fundera ut scenariot, skrivit ut och markerat kartor, letat mark och kontaktat alla berörda etc. Jag står i givakt och ger dig salut för det!

Jag hörde runt efter spelet med TAC folket som var med och fick fram rätt många olika synpunkter. Delar med mig dem här:

+ för att skaffa fram ett "reservområde" som var så pass stort och i närheten av Stockholm
+ för att det fanns "riktiga" objekt att förstöra och att det skulle ta en del tid.
+ för att man kunde använda granater (utan dem skulle allierade inte kunna ta ens 1/3 av vad de nu gjorde)
+ bra utrustningsnivå, att så många har bra kläder med extrautrustning och tror alla hade WWII vapen.
+ för de som försökte hålla ihop grupperna



De från TAC som spelade på tyska sidan hade överlag mycket mera positiva erfarenheter från själva striderna än vi som spelade allierade.

Själva upplägget var att tyskar försvarar spelet igenom. Ur försvarssynpunkt är dessa byggnader extremt bra. Fönster, gluggar etc högt och lågt men ganska få ingångar. Möjlighet att ha flerdubbel överlappande eld. Tyskarnas MG och Stg + k98 gav dessutom verkans eld på klart längre avstånd än allierade som i stort hade bara cqb närstridsvapen. Bara att försöka komma fram och reka mot byggnaden och sedan genomförandet att hitta ingångar krävde flera tusen kulor och säkert 10 mot 1 i utskjutna.
När man väl kommer in så gör mörkret 100% fördel för försvararna som kan ligga stilla tills man blottar sig antingen med ljuset som bakgrund eller med ficklampa. = extremt svårt att framrycka.
Vidare uppfattade många på allierade sidan att tyskarna bet sig fast hårt och gjorde få tillbakadraganden som grupper utan lät många gånger enstaka soldater sprida sig i olika rum som sedan slogs tills de stupade. Stötte själv på sådant vid iaf 3 tillfällen varvid ett av dem krävdes 2 hela grupper (14 man) för att kunna hörna in tysken och ändå bli tvungen använda granat. Bara det genomförandet tog ca 30min, då tog allierade iaf 4skadade kanske mer. Den sista gruppen var egentligen även den inblandad i detta då den täckte genomförandet.
Vidare så var det från början en del som använde plywoodskivor eller plåt som extra skydd vid dörrar etc. Bra att det sedan togs bort av spelledaren då detta medförde framryckning ännu svårare - och med tanke på det jag nämnt ovan typ omöjlig. Vidare är det inte särskilt realistiskt då de inte ger något skydd alls för riktiga kulor som airsoft ska trots allt simulera.

För min egen del var det extremt frustrerande att försöka hålla samband mellan grupperna och ibland kändes det som tom omöjligt att ens försöka dela ut order så folket skulle veta vad som gäller för mål pga de tunga skadorna vi hade. Det gick inte hålla tempo och momentum då det i stort ständigt var någon eller några grupper som var obrukbara pga skadade på väg till eller från safe.

När vi spelar och anordnar våra spel i TAC så försöker vi hålla ihop grupperna så gott det går. Detta för att skapa en mera gruppkänsla och för att kunna gå in i rollerna lite mer. Detta är tyvärr inte alltid det effektivt i ren airsoftstrid där man kan vara mera effektiv just som vissa gjorde och spelar "lonewolf", men det har andra fördelar. Största fördelen om man håller ihop gruppen är den återskapande realismen av att ingen vill bli lämnad ensam (ingen vill dö). Risken att bli utskjuten och förblöda (ingen kan nå till en eller ingen vet ens var man är) extremt mycket större än om man är i grupp. Är man med folk så finns det alltid någon som kan försöka ge täckande eld så den skadade dras tillbaka och får förband och kan sedan fortsätt vara med gruppen. Vi brukar köra så att när man har för många skadade (när gruppen har mer än 50% skador) så återgå man till närmaste medicplats eller respawn som kan åtgärda skador. Vi brukar köra med att 1 skada ger endast 1 minuspoäng däremot en död ger 5 minuspoäng. Då vill man ogärna hamna i situationer där man är ensam. De försvarande skulle då sällan hålla något helt fanatiskt utan de skulle vid risk för direkt närstrid eller när de börjar få många skadade skulle omgruppera bakåt.

Vi brukar köra på styrkeförhållanden på ca 1 mot 5 vid försvarande scenarion. Är det lika kommer de anfallande ta extremt mera förluster. I längden är det inte så kul att vara en måltavla och det blir snabbt ganska ganska bittert för de anfallande, även om de försvarande må tycka att det är kul. Har man lika styrkor och ena ska skydda bör man ge dem mycket större område att skydda samtidigt så de måste sprida ut sig. Då kan anfallande sidan kraftsamla och anfalla delar med styrkeövertag.

SÅ... det blev en del text... mest synpunkter. Hoppas ingen tar illa vid sig. 8-)


Tack alla som var!

User avatar
TigerZero
Posts: 219
Joined: 14 May 2012, 15:08
Lag: MHFT & SFA
Played Since: 2011
Location: Salem Stockholm

Re: WW2 OP: Clipper 3e maj 2014

Postby TigerZero » 7 May 2014, 19:37

Tack! :)

Jag tackar för dina och ditt lags synpunkter TAC ordinator, jag kommer ha dessa i stark åtanke för/vid eventuella framtida scenario spel :).
Tack också för all utrustning ni hade mer er till spelet!

Lärde mig också en del själv från scenariot som jag ska försöka göra ännu bättre till nästa gång.

Bifogar en resultatlista nedan med lite information från spelets utgång.


Det var totalt 31x antal spelare på scenariot.
18x allierade och 13x tyskar.

Allierade sprängde alla maskiner förutom en vilket var hissmotorn på vinden, denna var dock inte avsedd som en flyttbar maskin utan något som skulle påverka tyskarnas tid i spawn.
Väldigt bra jobbat av dom allierade att ha hittat nästan alla sprängbara föremål, speciellt när några av dom var rätt bra gömda!

Allierade fick tag på 2x hemliga dokument (bilder på rum och sprängbara maskiner räknas inte till hemliga dokument) av totalt 35x.

Sårade och döda soldater:
Dessa uppgifter är från pappren ni fick kryssa i, dom allierade märkte även sårade soldater på pappret när dessa följde med sin döda grupp tillbaka till spawn punkt.

Tyska förluster:

30x döda SS

17x döda Heer

7x Döda officerare

Totalt stupade tyska sidan: 50x

Allierade förluster:

28x döda och en sårad U.S

13x döda och 5x sårade britter

2x döda och 1 sårad officer

Totalt stupade allierade sidan: 43x
Totalt sårade allierade sidan: 7x


Det försvann 1x batteridriven lykta som jag fått låna från SST från spelet, jag och min far gick runt hela området 2 gånger utan att hitta den, om någon sätt den eller vet med sig att dom råkat få med sig den hem i bakluckan etc hör gärna av er till mig så kan jag återföra den till SST, om den inte återfinns får jag ersätta den med en ny då jag vill kunna återlämna all lånad utrustning.
Passar också på att tacka SST igen för lånet av området och er utrustning! :)
SPRAY AND PRAY!

Knasp
Posts: 94
Joined: 20 May 2012, 18:28

Re: WW2 OP: Clipper 3e maj 2014

Postby Knasp » 10 May 2014, 02:46

Återigen tack för ett roligt spel. Vore kul att se lite fler bilder och filmer bara :D

Fiskfan
Posts: 9
Joined: 1 October 2012, 16:40

Re: WW2 OP: Clipper 3e maj 2014

Postby Fiskfan » 10 May 2014, 09:46

Lite fler? Innebär det att det redan finns några ute för allmän beskådan? Peka mig gärna i rätt riktning då jag inte haft någon större tur att hitta dem än :oops:

User avatar
TigerZero
Posts: 219
Joined: 14 May 2012, 15:08
Lag: MHFT & SFA
Played Since: 2011
Location: Salem Stockholm

Re: WW2 OP: Clipper 3e maj 2014

Postby TigerZero » 10 May 2014, 14:47

Finns i ww2 airsoft gruppen på Facebook.
Ska komma in fler bilder där snart troligtvis.
SPRAY AND PRAY!

User avatar
skeletor13
Posts: 35
Joined: 8 August 2012, 10:38
Lag: 2nd armored airsoft group
Location: Stockholm vallentuna

Re: WW2 OP: Clipper 3e maj 2014

Postby skeletor13 » 10 May 2014, 21:08



Return to “WWII”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests