Uppgradera en AGM MP40

Storken
Lag: 404 Airsoft

Uppgradera en AGM MP40

Postby Storken » 11 March 2014, 16:26

Hej!

Har nyligen gjort mig till en ägare av en AGM MP40 som jag nu tänker totalrenovera. :)
Jag har googlat runt en del men kan inte för mitt liv bli klok på om det finns någon nozzle som passar i bössan? Har hört att en AUG-nozzle kan fungera men är troligen för lång... någon som har erfarenhet att dela med sig av?

Sen kan jag inte hitta någon hop-up som passar. Har sett flera som har modifierat hop-up hus för AK-modeller, någon som provat?

Tack på förhand! :D
Stork

Knasp

Re: Uppgradera en AGM MP40

Postby Knasp » 11 March 2014, 19:33

Ingen aning men om den inte är trasig eller funkar dåligt ser jag inte poängen med att renovera.

Här har du iaf en guide till hur du fixar schysst patina på din bössa. Så att den inte ser helt oanvänd ut, som en leksaksbössa:
http://www.revgraph.com/STG44-realism-a ... ft-air.htm

mckrille
Lag: I.S.F. / Snowman

Postby mckrille » 12 March 2014, 19:40

Wow träet såg riktigt fint ut, ska jag nog göra med min stg 44

Xarzus
Played Since: 2009

Postby Xarzus » 12 March 2014, 20:33

Håller till viss del med Knasp; if it ain't broken, dont fix it. ;)

Med det sagt så blev jag ju tvungen att slita isär min MP40 för att titta på vad som kan vara lämpligt att göra. Den jag har har några år på nacken men har använts väldigt lite så jag behöver nog inte oroa mig för slitage än på ett tag. Nedan listar jag de grejer jag tänkt göra,

Internt (inte nödvändigtvis inuti gearbox):
  • Byta kablage, originalkablaget är klent och på min bössa skavt på en del ställen. Allt sitter externt så ingen isärtagning av gearbox krävs.
  • MOSFET, som jag ser det finns det ingen bra anledning till att inte ha en.
  • Byte till Deanskontakter, Tamiya är kassa.
  • Kolla/byt motor, den motor jag har är original men börjar ryka när man skjuter (efter enstaka skott), kan vara kolen som är dåliga, kan vara motorn som är döende, bör i alla fall kollas när man ändå är där.
  • Byt hopupgummit, är det originalgummit är troligtvis inte lika bra som ett nytt men byt enbart om du upplever att du har problem att få en bra kulbana.
Om man nu ska i och peta i gearbox så skulle jag främst se till att det är bra shimsat samt byta fett, min verkar vara grovt översmörjd då det är fett precis överallt, även utanför gearbox som kladdar och har sig.. I övrigt byt delar som behöver bytas.

Externt:
  • Ta bort eldväljaren, AGM har ju att sin säkring i en skjutomkopplare under pistolgreppet så eldväljaren växlar mellan helautomat och enkelskott. En riktig MP40 hade bara helautomat, enkelskott kunde en skicklig skytt göra genom att hålla inne avtryckaren kort då eldhastigheten var låg.
  • Fejka bakelit, om man tar bort eldväljaren blir det ett hål att spackla igen och måla över, ypperligt tillfälle att måla plastsidorna och grepp så att de ser mer bakelitaktiga ut.
  • Den där blåneringen i guiden ovan, mums.
Nu blev man ju lite sugen på att börja fixa lite..

Storken
Lag: 404 Airsoft

Postby Storken » 12 March 2014, 20:45

Tack för svaren! :) Jag köpte den med avsikt att renovera för att jag vill bekanta mig bättre med meckandet av airsoftbössor. :P När jag har snokat runt på nätet har det dock varit en massa snack om att den tydligen inte finns någon passande hopup-hus eller nozzle som reservdelar...

Någon som har förslag på hur jag får plasten att se mer bakelitiga ut, vilken nyans? :)

zexz
Lag: RANA

Postby zexz » 12 March 2014, 23:53

Bästa sättet att bekanta sig med meck är att öppna dom medans man har nån youtube guide att följa. Mycket svordomar hör till första gången, men väl första gången "skiten" är öppnad och sedan ihopmonterad så är man nöjd. Är inte raketforskning direkt, man märker när man inte satt ihop det korrekt, då får man börja om igen och göra rätt.

Så var fallet då jag började mecka, kunde ingenting direkt, men efter att ha öppnat ett par bössor får man ett någorlunda hum hur allt funkar och man känner sig rätt självsäker på det mekaniska. Lär ju finnas något, snoka runt lite mer eller jämför delar om du har några kompisar.

Kan krävas lite epamek i vissa bössor för att få saker och funka.
Ska du byta hopuphus så kan detta vara något.
http://ww2airsoft-asia.proboards.com/thread/815
Nozzle verkar ju vara en annan historia, verkar vara aug nozzle som behöver modifieras lite.
ZE NOODLE PATRASK

Knasp

Postby Knasp » 13 March 2014, 00:19

Själv har jag börjat lacka om min K98as kolv. Inte klar men jag är ganska nöjd hitintills!

Här är en bild (samt infettade tyska m42 sturmkängor):

Image

cybermoose
Lag: Kartoffelkopf
Played Since: 2003

Postby cybermoose » 20 March 2014, 10:28

Jag brukar olja in trädetaljer istället för att lacka, det ger lite skönare känsla. Det går lätt att betsa träet innan, men jag behåller mina träsaker naturfärgade, dom var aldelles nytillverkade 1944 och hade inte hunnit mörkna.

Knasp

Postby Knasp » 20 March 2014, 13:56

Jag använde fel ord. Kolven var betsad och sedan behandlad med olja. Ingen lack alltså ;-)

Kurt-Rutger
Played Since: 2014

Postby Kurt-Rutger » 20 March 2014, 15:49

Nice länkar!
Gott mit uns!
AGM MP40, G&G G980 (k98)

Return to “WWII”