Fjällvandring.

Allt mellan himmel och jord som inte rör airsoft direkt. Keep it clean.
perlenbacher
Lag: meck/custombyggen
Played Since: 2010

Fjällvandring.

Postby perlenbacher » 20 July 2014, 03:33

Hallå!
Ska iväg på fjällvandring med svärfamiljen i Augusti, grejen är ju den att jag inte alls vet vad jag ska packa med mig.
Vi kommer bo i stuga men självklart vandra långt och säkerligen sova i tält.
Finns det några vana vandrare här som vet vad som ska packas ner?
Detta är det jag har so far:
50l ryggsäck med goda fästmöjligheter.
Slitstarka kläder.
Bra skor/kängor.
Luftiga byxor/shorts.
Keps.

Som ni säkert märker så har jag bara tänkt på det mest obvious.
Vad kan ni tillägga?
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=30120

Ditch that nickel plated sissy pistol and get a Glock".

blixtus93

Re: Fjällvandring.

Postby blixtus93 » 20 July 2014, 08:57

Fältkök - Matkärl, bestick, gas och brännare alt sprit och spritbrännare
sovsäck, ytter och eller inne sovsäck(ytter = small/tunn och inne sovsäck = tjocksovsäck
Extra kläder som du kan ha när du inte vandrar
Mycket vatten
Många strumpor
smått och gott för att hålla energin uppe
Fottejp
Alvedon incase
Kniv
Resorb
Kompass
Mat obviously :P
en lättare slags värmejacka/tröja att ta på när ni gör pauser(väldigt skönt om man är svettig och stannar så slipper man frysa mycket ifall det är kallt)
Handskar
Tändsticka lr tändare

De va lite tips och tillägg som jag kunde komma på såhär på morgonen. Lycka till

Himax
Played Since: 2014

Postby Himax » 20 July 2014, 09:15

Bra skor är A och O! Får du skavsår eller har blöta fötter hela vandringen så förstör det vääldigt mycket.
Ullstrumpor eller funktionsstrumpor. Inga bomullsstrumpor!
Har du vandrat något innan? Brukar du få skavsår utav kallingarna i ljumskarna när du blir svettig och rör dig mycket? Om ja, funktionskallingar och/eller kroppspuder från apoteket.
Ser inte liggunderlag och sovsäck på din lista? Tänk på att det blir ganska kyligt på nätterna, så se till att du har en sovsäck som har en låg comfort temp. helst under 0 grader..
Myggmedel!
Toalettpapper.
En liten handduk kan vara skönt att ha med sig så du kan torka dig lite om du plaskar av dig i någon bäck eller om du tar dig ett dopp någon dag.

Det är lätt att man packar med sig för mycket, så tänk egenom allting två ggr om du verkligen behöver saker och ting. trevligare att vandra runt med en lättare rygga :)
Och drick,mycket! Resorb är bra idé att ha med sig.

Smiffe
Lag: GRS
Played Since: 2012

Postby Smiffe » 20 July 2014, 10:13

Tänk på att gå in dina kängor långt i förväg! Gå i dom flera timmar om dagen om du kan, typ på jobbet, hemma, osv osv så dom är rejält ingådda och även att dina fötter är vana vid dom. Sen är det bra om du kan ha dubbla sockar i dina kängor. då sliter dom väldigt mycket mindre på dina fötter utan mer på varandra ;)
Byt sockar ofta, gärna varje paus ni tar så kan du byta sockar, vädra fötterna så dom får andas 8-)

Bra att ha saker.
Socker (godis eller tuggummi)
extra batteri till din mobil alt energi storage laddare (dom är jättebra!)
Plastpåsar! För smutskläder, toalettpappret och slå in allt annat du inte heller vill ska bli blött :p
Regnponcho
Compeed! Världens bästa skavsårstejp =)
Camelback. bättre bära i en sån än i massa flaskor och annat

ikos

Postby ikos » 20 July 2014, 10:33

Tandborste.
Stormtändare/tändstål/stormtändstickor.
Kniv
En bit snöre/paracord är aldrig fel att ha med sig.
Zip påsar är skitbra att ha med sig.

perlenbacher

Postby perlenbacher » 20 July 2014, 11:57

Personliga påhopp kan vi gärna lämna utanför.

viqs
Lag: омега

Postby viqs » 20 July 2014, 13:01

Påhopp? Han ger dig hjälp och kommenterar vad han har sett från dina tidigare trådar. Hur är det ett påhopp? Tvätta ur gruset och kom in i matchen igen.
"Sacrifices must me made. Do you know how easy it'd be to just bang dudes? Easy as FUCK, but dicks aren't vaginas and you have to put up with the moods and bitching for the vag bro"

Im1spetnaz

Postby Im1spetnaz » 20 July 2014, 15:20

Beroende på vart du ska gå så behövs max 2 L vatten om det är bra och höga kalfjäll, rinnande bäckar är 99.9 % rena där uppe så du behöver inte oroa dig över vatten, som sagt, ha med dig 1 liter till köket, och sedan 1 liter som du kan dricka, när du passerar en bäck så kan du bara fylla på vatten.

Såklart så är det beroende på vart, Jämtlandsfjällen så går det utmärkt att dricka!

Fjällkarta också!

perlenbacher

Postby perlenbacher » 20 July 2014, 15:36

Tack så jättemycket för era tips!
Detta ska nog göra så att man inte är helt borttappad enligt svärföräldrarna :p

Dave:
Har jag skriftligen utgett mig för att vara preppare?
Nej, jag undrade om detta fenomen fanns i Sverige och hur det går till.
Höj blodsockret innan du väljer att svara. Snälla.

ni andra: Tack för alla tips. Ni är guld värda.
Hur är det med djurliv i jämtlandsfjällen och uppåt?
Ska man ladda kameran och vara beredd på en och annan same eller hur är det?:P

Kvarnen
Lag: TFA
Played Since: 2007

Postby Kvarnen » 20 July 2014, 15:42

Angående vatten, då jag vandrar i norr har jag min Nalgene på 1 liter och en uppblåsbar dunk på 10 liter. Flaskan för då jag rör på mig, dunken fylls på då jag satt upp läger. För att slippa vandra och fylla på konstant.

Angående packning, allt beror på hur mycket man vill bära och vad man vill ha med, efter en tid lär man sig vad man behöver och inte behöver. Är man osäker kan man titta lite på denna: http://www.naturkompaniet.se/utrustning ... r-vandring

Im1spetnaz

Postby Im1spetnaz » 20 July 2014, 15:44

Djurliv, finns väl renar i Jämtlandsfjällen då det är kalfjäll, mer norrut vet jag inte, i kvikkjokk så är inte kalfjäll så det finns nog mer djur där.

MarLin
Lag: Viking Security Agency

Postby MarLin » 20 July 2014, 15:51

Vill bara tillägga myggmedel ännu en gång, finns inget som kan förstöra en naturupplevelse mer än myggen.
Och plus ett på compeed skavsårsplåster... guld värda.
Fråga: Vad är det för likhet på en papegoja? Svar: Den kan varken eller...

Stag
Played Since: 2009

Postby Stag » 20 July 2014, 17:52

+1 på myggmedel, och då inte något skit som mygga eller djungelolja. Köp något likt Nordic Summer då, så slipper du dessutom lukta som en kemikalie-fabrik.

Genocide
Admin
Lag: JTF-S
Played Since: 2007

Postby Genocide » 20 July 2014, 20:39

Personligt skitsnack håller vi till PM mina herrar.

@ Dave: Vart köper du ditt myggmedel? Jag är jätteless vanliga svensson medel ala mygga och nya djungeloljan..
Nothing ever stays stock...
http://www.pmairsoft.se

dariantel
Lag: Kirschenbauer samt OBB

Postby dariantel » 21 July 2014, 09:08

det är nog olika från person till person men tuggummi skulle jag starkt avråda. dels är socker värdelös energi, största nyttan det gör är till moralen. Sedan tuggar du tyggummi samtidigt som du går andas du mycket sämre och det kommer bli jobbigare. nötter, knäckebröd, torkad frukt mm är bättre.
Med största sannolikhet bär du med dig mer än du behöver. rannsaka dig själv och tänk efter om sakerna du packat ned verkligen är nödvändiga.

Annars tror jag de flesta tagit upp det viktigaste, vårda fötterna så blir livet så mycket bättre.

Thinker
Played Since: 1997

Postby Thinker » 23 July 2014, 16:05

Skaffa vandringstavar, fint att använda både uppför, nedför och för stabilitet och hjälp vid korsning av vatten mm.
Ta med solskyddsfaktor, lida av solbränna om du får fina soldagar är inte kul.
Även med hyrda stugplatser är det bra ide att planera klara sig utan, alltid bra ide pga "shit happens" faktorn med skador och väder som växlar och som kan sänka planerat tempo kraftigt. Varit problem i norge nu i sommar på hardangervidda med vandrare som trott det de ska kunna använda stug sovplatser när det visar sig vara överfullt osv.
Reflexväst, helst orange för att lättare kunna bli upptäckt om "shit happens", mycket vandrar/natur kläder är gröna/grå/bruna och smälter in.
Skulle rekommendera en hatt framför keps, håller regn borta från öron/nacke och skyddar mer från sol.
Snabbtorkande kläder som andras för vandring är kung, men det är individuellt.
Bra multiverktyg är alltid användbart, rekommenderar Leatherman Wave eller Leatherman Rebar.
Sätt mobil i flygläge om du måste ha den igång, räkna inte med täckning överallt och nätsökande mobil drar mer ström.
Pannlampa.
Alkogel eller annan antibakteriell lösning för att tvätta händerna efter toabesök osv.
Ska du ha mycket som drar batterier så försök skaffa sådant som använder samma typ och ta med extra av den typen.
Öronpluggar. Sov med dem i. Bättre sömn om du inte väcks av människor som rör sig runt omkring eller andra ljud.
Ska ni sova ute i tält osv när det är sol uppe så ta med en buff i mörkt tyg eller en toppluva som kan dras ner över ögonen för att blockera ute ljuset.

Ha realistiska förväntningar på hur långt ni kommer ta er per dag. :) I jobbigare terräng med sämre/ingen led/stig eller brantare stigning och klippblocksfält kan det lätt bli runt 2km/h eller mindre.

Ta av kängor och sockar och låt fötterna luftas när det är längre pauser. De mår bättre av det.

Se till att packa ryggsäck rätt och att den känns stabil på ryggen. Eltejp för att kunna tejpa upp justeringsremmar är trevligt att ha med sig.

Öppningbara buntband (finns på clas ohlson eller biltema) är underbart till mycket. Ta med 10tal. Fästa upp saker på ryggsäcken, stabilisera flask och remmar. fästa lång sten i hörnet på poncho om det används som skydd osv.

Gå in för overkill på torrpackning. Rekommenderar stor svart sopsäck inne i ryggsäcken, lägga individuella par sockar osv i små förseglingsbara plastpåsar, samla de små plastpåsarna i större plastpåse och lägg sedan ner i ryggsäckens stora svarta. Se till att skydda sovsäck framför allt. Torr packningspåsar finns i färgglada nyanser på XXL, teamsportia mfl butiker, och är praktiskt för sortera/organisera saker i förutom hålla de fuktskyddade, men är lite dyra så billiga plastpåsar fungerar om man inte tänkt investera för framtiden. Regnskydds överdrag för ryggsäcken är också trevligt. Personligen har jag alltid med en poncho som allround skydd (förutom tältet), och har en liten pressenning virad runt liggunderlaget om jag behöver extra skydd eller bara vill lägga under tältet mot marken om den skulle vara dränkt av regn mm.

En billig utvikbar "aluminium filt" kan också rekommenderas just för "shit happens" faktorn.

Mycket vatten går att dricka direkt, bara fylla flaskan, men kan vara djur som dött eller skiter i vattnet längre upp om man haft otur så om det inte ska kokas kan det vara fördel med litet vattenrenings system som från Katadyn mm, men ett sådant räcker väl till en hel grupp. Dumt bli magsjuk i onödan, men också onödigt köp för din första vandring om du aldrig lär använda den igen.

Ett par bilder från hardangervidda regionen jag just var i.
http://bayimg.com/CApLfAAfg
http://bayimg.com/caPleaafG
http://bayimg.com/CAPlgAafg
This space intentionally left blank

Return to “Övrigt snack”