första laddning av lipo batteri

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
victorgreat4
Played Since: 2018

första laddning av lipo batteri

Postby victorgreat4 » 17 November 2018, 13:40

Tjenare!
Köpte mig en gamma blue redox
https://gunfire.com/en/products/redox-g ... 18636.html

och en 7,4v lipo 2000mah 15/30.
Eftersom jag aldrig använt mig utav av några av dessa produkter så vill jag se till att inget tråkigt händer.

Har kollat in några guides men hittar inget bra svar.
Fick med en massa kablar och det finns en massa inställningar på laddningapparaten, känns lite hopplöst nu med tanke på skaderisken men lipos.
Är det någon här som använder sig utav en gamma blue som kan förklara?

Mvh Vicke

Oerlikon
Played Since: 2015

Re: första laddning av lipo batteri

Postby Oerlikon » 17 November 2018, 15:29

Det verkar som om den laddaren har inbyggda skydd mot att koppla fel och den övervakar sig själv så det är väl bara att koppla ihop och slå på laddaren och se vad som händer? Följde det inte med en manual?

victorgreat4
Played Since: 2018

Postby victorgreat4 » 18 November 2018, 11:17

Det verkar som om den laddaren har inbyggda skydd mot att koppla fel och den övervakar sig själv så det är väl bara att koppla ihop och slå på laddaren och se vad som händer? Följde det inte med en manual?
Nej tyvär ingen manual eller något alls..
läste på röda stjärnan att vissa Lipo batterier bara behöver laddas med en sladd, och endast om det är ett tamiyan/dean uttag på den den andra sladden så behövs både. Så just nu försöker jag ta reda på om det är en tamiyan/dean också.

buran

Postby buran » 19 November 2018, 09:43

Märkligt att inte manual medföljde, har du googlat efter en online-manual?
Om den är skyddad mot att kopplas fel eller ladda konstigt bör det inte vara några problem.

livewire
Lag: QoT / Спарта
Played Since: 2014

Postby livewire » 19 November 2018, 17:28

Basically if you look at the guides for the likes of the imax b6 chargers itll give you the idea what to do, you connect your battery to the both with the main power connector, dean or tamiya,and the balance cable , the charger will charge the battery with the main connector and adjust each cell individually with the balancing cable

Match the battery voltage and Mah in the charger setting and use charge or balance charge, I dont recommend quick charge
Native Swinglish speaker, I swing both ways!

Hampus Blomdahl

Postby Hampus Blomdahl » 20 November 2018, 16:27

Att packa ner allt tar en jäkla tid iaf. Har aldrig varit med om att man kör allt.

Tjejen anlitade en , men dom bara hämtade alla saker som var paketerade, körde det 50 mil, lastade ur och åkte hem. 15 papp för bara det.

Känns som om vi snackar om betydligt mycket mer än 3 000 för det du vill få gjort MrBet Bonuskode 2020.

Vet inte om det hjälper ens lite med mitt inlägg :)
Last edited by Hampus Blomdahl on 12 March 2020, 06:36, edited 3 times in total.

livewire
Lag: QoT / Спарта
Played Since: 2014

Postby livewire » 20 November 2018, 17:08

Or dont go under 3.4-3.2v for each individual cell otherwise you start to damage them, capacity of the whole battery can be a bit dodgy as a individual cell may discharge faster than another, your battery total voltage could be ok, but cell voltage will be too low, top tip is to buy a battery checker, the likes of under

http://www.rodastjarnan.com/airsoft/dre ... tare-30132
Native Swinglish speaker, I swing both ways!

Return to “Nybörjare”