Klacken 2/3 prat

Lokala spel och andra evenemang i Stockholmsregionen
blåval
Lag: PTH
Played Since: 2017

Klacken 2/3 prat

Postby blåval » 2 March 2019, 21:10

Tjena alla som kör på klacken bara fick en tanke vart ju lite små diskutoner på bannan idag om full auto och tunga kulor. Varför inte bara börja med semi only som de kör på de flesta ställen ? Var bara en tanke

Pettsson
Lag: TF18
Played Since: 2006

Re: Klacken 2/3 prat

Postby Pettsson » 2 March 2019, 23:46

Inte dumt alls. Prova det ett spel nästa gång ni spelar. Ger en helt annan dynamik till spelen och sorterar ut de som enbart går med highcap mag på fullauto och sprejar på allt de ser.

JonathanRL
Lag: Lundkvists Logement
Played Since: 2005

Postby JonathanRL » 3 March 2019, 07:39

Jag är inte emot regeln som sådan men det skulle bli svårt att kontrollera. Det finns ingen som har rätt att avvisa en annan spelare och att en person skjuter auto skulle bli svårt att bevisa. Sedan får man ta i beaktande personer som använder KSP; ska de ha dispens? Och i sådana fall, vad är en KSP?
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Pettsson

Postby Pettsson » 3 March 2019, 08:49

Nja det funkar rätt bra med singeleld på alla andra spelområden.
Sen tillåter man autoskurar på understödsvapen och det behöver man inte krångla till så värst mkt. En ksp är en ksp helt enkelt.

blåval

Postby blåval » 3 March 2019, 12:31

Jag får ta upp det som förslag att på nästa spel testa att bara köra semi only. Har aldrig haft något problem med spelen när man har varit på ac i uppsala eller när man har kört på stråssa där det endast är semi only men understödsbössor får skjuta korta skurar med het pipa . Ett understödsvapen är inte en m4:a med higcapa mag eller trummag etc. Jag tycker att det blir rätt segt när många står och håller in full auto konstant då det förstör en del av meningen med spelet, där kan man även tillägga att när det kommer nybörjare så ger de dem en bättre upplevelse av Airsoft om man inte kör med full auto och jag tror det kan göra att vi visar en bättre bild av spelet och på så sätt få fler att vilja börja.

antonanton
Played Since: 2014

Postby antonanton » 3 March 2019, 13:12

Ja jo håller med. Men skillnaden mot AC/Stråssa osv är att det finns mycket mer skydd där och blir således kortare stridsavstånd, då är auto onödigt. Klacken är ju mestadels öppna fält och att plinka semi på 60-90m kan göra att det blir ännu mindre action och mer skyttegravskrig. Vi har väl kört några semi-only spel men värt att testa mer!
Dock så blir det bäst att man balanserar antalet KSP i lagen då. Blir rätt svårt för ett lag utan understöd annars :P

blåval

Postby blåval » 3 March 2019, 13:26

Fast det finns väldigt mycket skydd på klacken.Understöd och sniper skulle man kunna balansera bättre :)

Swalas
Admin
Played Since: 1997

Postby Swalas » 3 March 2019, 16:34

Jag får ta upp det som förslag att på nästa spel testa att bara köra semi only. Har aldrig haft något problem med spelen när man har varit på ac i uppsala eller när man har kört på stråssa där det endast är semi only men understödsbössor får skjuta korta skurar med het pipa . Ett understödsvapen är inte en m4:a med higcapa mag eller trummag etc. Jag tycker att det blir rätt segt när många står och håller in full auto konstant då det förstör en del av meningen med spelet, där kan man även tillägga att när det kommer nybörjare så ger de dem en bättre upplevelse av Airsoft om man inte kör med full auto och jag tror det kan göra att vi visar en bättre bild av spelet och på så sätt få fler att vilja börja.
I dags läget så är det bara PTW av alla EL bössor som är gjorda för att bara skjuta semi, att tvinga nybörjare att köpa uppgraderade bössor från början ger nog INTE en bättre bild av spelet och lockar fler att börja spela. Alla versioner av "maruis" gearboxar är gjorda för att cykla fulla cykels, och i auto/burst, vet inte hur många bössor jag har meckat på plats på ACs bana just för att bössor har låst sig mitt i cykler för folk med helt ouppgraderade bössor.

Bara Semi spel är dåligt på grund av att nya spelare vill testa på med sin nya billiga bössa, som kommer låsa sig och dom kommer få en skit dålig dag och allt med airsoft kommer vara tråkigt, sett det för många gånger...

antonanton

Postby antonanton » 3 March 2019, 17:45

Jo ligger mycket i det. Det är ju egentligen bara HPA och AEGs med avancerade mosfets som funkar bra på semi. Inte en vanlig M4a direkt ur lådan.
Lirade inte i lördags men om diskussionen handlade om tunga kulor och auto kan man ju kanske kika på det. Att få en autoskur på sig med .4or är ju inte jätteroligt direkt. Kanske sätta en gräns på t.e.x. .32or för full auto. Annars VSAF som vanligt.
Sen om man vill lira semi och DMR så behövs det såklart tyngre kulor men då är det iaf inga autoskurar det handlar om.

Ingen kommer ju stå och väga folks kulor med precisionsvåg såklart men kan ju vara en rekommendation.

KAG
Played Since: 2008

Postby KAG » 22 March 2019, 22:26

Väcker lite liv i tråden igen.

Tycker man kan skippa hi-cap mag helt och hållet. Är i stort sätt alltid förbjudna på milsim events och det finns en anledning till det. Obalans i spelen och överdriven och orealistisk full-auto camping i var och varannan buske.

Angående tunga kulor och full auto - finns det ens några mag som orkar mata 0.36 och 0.40 kulor i full auto någorlunda tillförlitlig? Har själv aldrig testat något tyngre än 0.30 till bössor med auto, men har funderat på att prova lite tyngre. Använder i och för sig mest semi eller 3-round burst.

Sen verkar trenden gå mot tyngre kulor hela tiden. Det har väl att göra med att utgångshastigheten blir högre hela tiden (för 10 år sen fanns det knappt en serietillverkad bössa som gjorde mer än ca 100 m/s direkt ur kartongen och dom flesta körde på 0.25 eller 0.28) samt att hop-up:en blivit bättre i och med r-hop och flat hop mm. R-hop behöver väl tyngre kulor för att ens fungera, lättare kulvikter får väl bara kraftig över-hop?

Edit: Klacken använder egna regler, (som finns posted här på forumet) inte VSAF.

Futurum

Postby Futurum » 22 March 2019, 23:04

Jag är helt ny på airsoft, har precis fått hem mina första bössor (CYMA CM077e, och en KJW M9). Har inte ens skjutit med bössorna, så färsk är jag :D
Jag förstår att folk som spelar inte gillar hi cap-mags som rasslar runt och full auto-skurar non stop i 3 minuter - däremot låter spel med bara single-skott enormt tråkigt i mina nybörjaröron. Som att man bara kan skita i karbiner och endast använda pistoler.

Pettsson

Postby Pettsson » 23 March 2019, 08:24

Nej du har ju karbinerna för att nå målen längre bort.
Singeleld är fullt tillräckligt. Jag har spelat airsoft i drygt 13 år och aldrig behövt använda auto.

Flecktarn
Played Since: 2018

Postby Flecktarn » 24 March 2019, 16:36

Skulle inte singel only medföra att ”alla” byter till DMR och än tyngre kulor? Än mer långdistans prickskytte.. Finns då ingen fördel att spela med auto klassade vapen med lägre utgångshastighet. Om då en nybörjare kommer som har auto A, kommer den ha svårt att nåfram till motståndaren och ska försöka pricka med singel med lätta kulor. Svårt att se att den får en roligare upplevelse.

Pettsson

Postby Pettsson » 24 March 2019, 18:18

Jag förstår hur du menar men håller inte riktigt med. Vad är anledningen att skjuta auto? Förutom som ksp då detta används som nedhållande eld.
Behöver man verkligen skjuta 15 kulor när det räcker med en?

antonanton

Postby antonanton » 24 March 2019, 20:04

Jag förstår hur du menar men håller inte riktigt med. Vad är anledningen att skjuta auto? Förutom som ksp då detta används som nedhållande eld.
Behöver man verkligen skjuta 15 kulor när det räcker med en?
För att skjuta igenom buskar och skit. Det är klart att det går att träffa igenom buskar, förbi granar, pinnar och allt möjligt på 60-80m med ett magiskt singelskott. Men det är rätt klurigt. I synnerhet för en nybörjare som kör en aeg direkt ur lådan.
Semi-only funkar bäst när folk har väldigt tunade bössor och när det är mer öppna skydd, typ AC/Tjärnan/Rosers osv.

Sen behöver man såklart inte överdriva med ROFen. "Vanlig" auto är inte så farligt imo.

Pettsson

Postby Pettsson » 26 March 2019, 13:03

Du har en bra poäng och jag håller delvis med dig. Det jag är oense med dig om är att jag tycker att 6 skott med singeleld ger samma (nästan) effekt som en autoskur men med fördelen av att den är mer begränsad och därmed säkrare. Oavsett aeg, ptw eller hpa.

Oerlikon
Played Since: 2015

Postby Oerlikon » 26 March 2019, 14:00

Jag tycker att det är lite fel att hänvisa till säkerhet när det gäller auto vs semi, vi har alla godkända skydd när vi spelar airsoft och ska tåla en autoskur utan att få skador. Jag tycker mer att det gör skillnad i dynamiken på spelen med semi. Jag själv började spela på en bana där vi körde fullauto och trodde att det skulle vara tråkigt att spela semi only när jag började spela på en annan bana med den regeln men det blev bara roligare eftersom man fick anstränga sig mer och träna upp sin skjutskicklighet för att skjuta ut folk, dessutom har vi ju halvautomatiska vapen så man kan ju få iväg väldigt många kulor i minuten om man har ett snabbt avtryckarfinger. Man kan köra enkelskott med autoläget också om man vill slippa att gearboxen hänger sig förutsatt att man inte har för hög ROF, jag gör det med min Cyma MP5 i originalutförande och 9,9v Lifebatteri.

Swalas
Admin
Played Since: 1997

Postby Swalas » 26 March 2019, 14:55

Du har en bra poäng och jag håller delvis med dig. Det jag är oense med dig om är att jag tycker att 6 skott med singeleld ger samma (nästan) effekt som en autoskur men med fördelen av att den är mer begränsad och därmed säkrare. Oavsett aeg, ptw eller hpa.
Fast en HPA / PTW, kan lätta skjuta semi snabbare än en ouppgraderad nybörjar G36 med 7.2v.
SEMI only spelen hidrar bara nya spelare att komma in i leken. samma sak med att förbjuda hi-cap.

Oerlikon
Played Since: 2015

Postby Oerlikon » 26 March 2019, 15:34

Det går inte att förbjuda Highcap så länge som det finns många vapen som det inte finns midcap att få tag på till, jag äger 2 vapen som det bara finns highcap till, alla måste inte spela med M4 för att kunna vara med och spela. Jag förstår inte vitsen med att förbjuda highcap, det skulle väl gå att bestämma hur många kulor som man får ha med i spelet oavsett vilken magasinstyp man har? På Tjärnan tex brukar de få ha max 60 kulor i magasinen på vissa spel har jag sett, det går att fixa med highcap mag också, bara att skruva fram kulor först, sedan hälla ur resten och sedan hälla tillbaka 60 kulor, klart!

Return to “Storstockholm”