Evike kräver banköverföring?

Allt som handlar om airsoft men inte täcks av andra forum
grimm

Evike kräver banköverföring?

Postby grimm » 26 March 2019, 15:11

Hej.

Vet inte om detta hamnar i rätt del i forumet. Jag har beställt lite billigare prylar från dem tidigare, som senast ett par veckor sen, och paypal gick finemang då. Nu har jag för några dagar sen beställt en EMG Hudson H9 pistol som förbeställning. Betalade via paypal, men fick meddelande om inkommande refund, pga "komplikationer att skicka till ditt land", och de kräver banköverföring istället om jag vill ha kvar min förbeställning. Är det någon annan som stött på detta vid lite dyrare beställningar från dem? De har inte återkommit ännu med någon bättre förklaring. Känns som Sverige knappast bör vara något riskabelt land att skicka prylar till....

Den som har liknande erfarenheter får gärna upplysa mej om dessa. Jag finner inte denna pistol någon annanstans för förbeställning, och med tanke på att Hudson gått i konkurs känns det som om dessa ens kommer till marknaden är det nog bara den batch som planerats som säljs.

Voodoo 1
Lag: FsM
Played Since: 2013

Re: Evike kräver banköverföring?

Postby Voodoo 1 » 29 March 2019, 15:00

Jag fick samma mening om "komplikationer att skicka till ditt land" första gången jag köpte. Jag mailade deras kundtjänst och förklarade hur det ligger till med import av airsoft vapen i SE, kopia av mitt körkort för att bevisa ålder och sen har jag haft noll problem, har fått en del paket från dem.
Tetsta kontakta kundtjänsten, jag fick svar inom 24 timmar och allt var fixat dagen efter. Har hört andra det har gått värre för, men det kostar ju inget att testa annat än lite tid.
Grymt sugen på den pickan jag med iövrigt......
7.62, when diplomacy fails.
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=21614

grimm

Postby grimm » 29 March 2019, 17:41

Jag har svarat dem att jag faktiskt beställt från dem tidigare, och frågat dem vad komplikationerna med att skicka till sverige är. Får bara svepande svar om att "det är komplikationer att skicka till ditt land" utan några djupare förklaringar...

Fick nyss en påminnelse om att de betalat tillbaka min paypalöverföringen och frågat dem igen... Får se vad de svarar. Annars får jag se om kundtjänsten har lust att berätta om de har sammarbetspartners angående pistolen i fråga i europa eller asien som man kan beställa ifrån istället. Orkar inte med en massa onödigt trams som direkt banköverföring för att de inte vill hjälpa till.

grimm

Postby grimm » 29 March 2019, 19:57

Detta är ju rent löjligt.. Fick i princip exakt samma svar igen, utan något som hellst utvecklande argument om var problemen med svensk förtullning är.

Thank you for contacting Evike.com.

As per the last email we sent you,

As a quick rundown, the reason why a bank wire is required is because prior orders going Sweden had issues and complications with customs. In this case, bank wire is to better protect our company when shipping to a country with prior complications. For these specific reasons, a bank wire is an agreement between a customer and evike.com that they would be fully responsible and acknowledge their responsibility in regards to shipments that have left Evike.com upon our fulfillment.

In other words, because of Sweden’s customs process the order cannot be fulfilled through PayPal and the only way it will be sent out is with a bank wire payment method where you will be fully responsible for the shipment.

We apologize for any inconvenience this may have caused you.

Thank you and have a great day

Ramon|Evike.com Inc.

Voodoo 1
Lag: FsM
Played Since: 2013

Postby Voodoo 1 » 29 March 2019, 20:20

Fan va löjligt...... bra sätt att förlora kunder på.
Oh well, OM pistolen nu blir av, så lär andra företag sälja den också, Redwolf brukar ju få in en del EMG saker nån månad eller två efter Evike släpper dem. Får väl hoppas det blir så denna gången med bara.
7.62, when diplomacy fails.
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=21614

grimm

Postby grimm » 29 March 2019, 20:26

Jag var inte bekant med EMG innan, men Redwolf har alltid funkat bra. Tack för tipset, får hålla koll där.

grimm

Postby grimm » 2 April 2019, 08:02

En liten uppdatering bara.

Redwolf svarade på min fråga att de definitivt kommer sälja EMG Hudson H9, men vid vilken tidpunkt kunde de inte svara på då detta ännu ej var klarlagt. Så är du sugen på pistolen och likt jag själv inte tänkter handla mer från Evike, så är de ett alternativ som iaf jag alltid kunnat räkna med de gånger jag beställt från dem.

HrodgarHippie
Lag: Cannibal Hippies + §
Played Since: 2002

Postby HrodgarHippie » 2 April 2019, 12:56

Anledningen är vår tidigare problematik angående gasvapen, som sedan ett tag tillbaka är borttaget. Men Evike använder det som en ursäkt fortfarande eftersom många användare tog tillbaka sina pengar genom Paypal dispute.

Så, Evike sitter på många guldklimpar, men är rent ut sagt motsträviga att sälja utanför USA tyvärr.
Instagram; @callsign.rainbow

Hippie City Airsoft; En CQB/SIB-bana i Skåne.
https://www.facebook.com/groups/516999445174771/
https://youtu.be/Ms5iuIzHa2A

grimm

Postby grimm » 2 April 2019, 16:16

Aha. Ja det kan ju förklara saken, då det jag beställt tidigare varit delar och tillbehör. Inte gasvapen. Men man kan tycka att de kunde förklara den faktiska orsaken istället för att ge svepande ursäkter och va onödigt vrånga... Dessutom skulle jag tro att de som så stor butik och distributör borde fått reda på ett eller annat vis att gasvapen inte längre är ett problem i sverige. Jag ids dock inte tjaffsa med dem längre, vill de inte ha mina pengar så slipper dom.

Redwolf sa ju att de kommer få hem pistolen så småningom. Får försöka hinna med där istället. De har alltid varit tydliga i kommunikationen med mej.

grimm

Postby grimm » 6 April 2019, 17:44

Fick svar igen från dem när jag tog upp GBB. Det var som vi trodde där skon klämmer. De hade inte hört att det numera är lagligt att importera gasdrivna airsoftvapen, men sa att kunde jag visa lagtexten så skulle Paypal gå bra... Vetefan om jag ids ändå då de själva inte ville förklara läget, men för egen skull letade jag lite men fann ingen lagtext på engelska. Hittade bara en liten artikel från airoft.nu som glatt förklarade att efter nyår var det nu lagligt att importera gasdrivet, på engelska...

Är det någon här som har en länk från officiellt håll i sverige som beskriver denna lag på engelska? hittade enbart på svenska.

perlenbacher
Lag: meck/custombyggen
Played Since: 2010

Postby perlenbacher » 6 April 2019, 17:52

@Grimm Google translate?
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=30120

Ditch that nickel plated sissy pistol and get a Glock".

grimm

Postby grimm » 7 April 2019, 14:10

Iofs.

HrodgarHippie
Lag: Cannibal Hippies + §
Played Since: 2002

Postby HrodgarHippie » 10 August 2019, 14:33

Nu drar jag i gamla trådar, men Evike är _så_jävla_omedgörliga_ när det gäller minsta lilla att skicka utanför USA. Evike VET OM att det visst är lagligt i Sverige igen eftersom det varit det i två år nu, och ändå så skriver de likadant VARJE gång, och VARJE gång svarar vi beställare likadant att det är ändrat. Om inte de lärt sig det vid detta laget på riktigt är något seriöst fel på dem. De använder det som en bekväm ursäkt att slippa sälja utomlands.

Det är en skam att Evike är i övrigt är en guldgruva av vapen och delar, för de är så helt otroligt, överdrivet, fenomenalt jobbiga att ha att göra med..
Instagram; @callsign.rainbow

Hippie City Airsoft; En CQB/SIB-bana i Skåne.
https://www.facebook.com/groups/516999445174771/
https://youtu.be/Ms5iuIzHa2A

grimm

Postby grimm » 15 August 2019, 16:15

Jo, jag har nog slutat handla där. Köpt diverse prylar från dem under många år, men aldrig vapen. När jag försökte förbeställa den där pistolen stötte jag på patrull direkt och de VÄGRADE klargöra exakt vad som förorsakat deras policy, så jag kunde inte heller försöka förklara eller lösa problemet ÅT dem. Riktigt dålig kundservice och känsla för att jobba MED kunden för att lösa problem. De har nog blivit för stora för att bry sej om individuella kunder, speciellt utanför sitt eget land. Tacka vet jag asiatiska företag som aldrig har problem att komma fram till lösningar...

"The customer is always right" är mantrat i usa. men bara när det passar?

Return to “Allmänt om airsoft”