Är Airsoften hotad?

Vad är nytt i Airsoftvärlden? Alla nyheter utom evenemang.
Buffalo
Lag: Norrsken
Played Since: 2007

Är Airsoften hotad?

Postby Buffalo » 8 October 2019, 12:19

Hej alla som läser detta.

Den 3e oktober kom Katarina Brännström (M) med en motion där hon vill att Sverige ska inför ett förbud mot leksaksvapen som liknar riktiga vapen i handel. Riksdagen ställer sig bakom innehållet i motionen, enligt riksdagens hemsida. Det finns dock en del i motionen som tyder på att våran plastkastar hobby kanske inte är hotat.

I motionen skriver Brännström t.ex. ''inte rimligt att våra barn leker krig med leksaksvapen'', ''Många leksakshandlare och flyttat bort vapnen och andra har själva slutat sälja.'', ''Leksaksbranschen har [...]'' och ''Det finns många barn och unga som spelar olika spel med skjutvapen och våld''. Dessa delar kanske tyder på att det endast kommer påverka de plastiga leksaksvapen som finns på hyllor i leksaksbutiker för barn. Detta framför allt att för att ord som leksakshandlare, barn och unga och leksaksbranschen används.

Däremot så kan inte jag helt utesluta när jag läser detta att vår hobby kan bli påverkad om denna motion blir lag. Brännström skriver trots allt ''Många av de leksaks- eller låtsasvapen som saluförs idag är så verklighetstrogna och har använts vid exempelvis rån.'', vilket vi tyvärr vet att airsofts har använts för. Det står även ''Därför bör ett förbud mot leksaksvapen som liknar riktiga vapen övervägas.'', om detta blir en del av formuleringen i lagen så kanske airsoft (som ses som luftvapen) räknas som leksaksvapen, eftersom det trots allt liknar riktiga vapen.

Som tidigare nämnt så är jag intresserad hur ni ser på detta? Är vår hobby illa ute, eller är detta något som vi inte behöver ora oss för värst mycket? Om nu någon skulle bli upprörd över denna motion, snälla starta inte en häxjakt. Människor har olika åsikter.

Tack för er tid.

Källa: https://riksdagen.se/sv/dokument-lagar/ ... zktDj9e34k

Gidappa

Re: Är Airsoften hotad?

Postby Gidappa » 8 October 2019, 16:21

Tror absolut det är ett hot eftersom det antagligen är just airsoftvapen dom är ute efter. Om det går igenom...

Sen tycker jag att det är en idiotisk lag som inte lär förhindra rån. Bara göra att folk använder riktiga vapen istället.
Och jag blir hellre rånad med airsoftpistol än kökskniv eller yxa.

[S1] Snygg
Lag: Task Force 916/Gungnir
Played Since: 2009

Postby [S1] Snygg » 9 October 2019, 11:49

Airsoftvapen klassas väl i lagens mening inte som leksaksvapen utan som effektbegränsade vapen?
Mina affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 647#p98647
Finns på Instagram under namnet: @whopper.gungnir

Buffalo
Lag: Norrsken
Played Since: 2007

Postby Buffalo » 9 October 2019, 14:01

[S1] snygg, Du har rätt när det kommer till att airsoft räknas som effektbegränsade vapen, vilket är varför en del av mig tror att detta inte kommer drabba vår hobby. Däremot är det just när Brännström nämner ''[...] låtsasvapen som saluförs idag är så verklighetstrogna och har använts vid exempelvis rån'' Där många av oss redan vet att det är oftast effektbegränsade vapen som används. Däremot står det inget om låtsasvapen under rubriken ''Förslag till riksdagen'', vilket är lovande.

Några som jag känner håller koll på detta, och jag kommer uppdatera tråden om förslaget verkligen skulle drabba hobbyn.

KronaN
Played Since: 2005

Postby KronaN » 9 October 2019, 22:34

Intressant. Bra att förslaget tas upp i ljuset här på forumet.

Kontaktade riksdagsledamoten och ställde lite frågor. Här är svaret ursaxat från min mail:
Hej Katarina,

I en riksdagsmotion nyligen så la du in ett förslag om ett förbud mot vad som kallas "leksaksvapen". I denna motion så används inga snävare definitioner kring vad som kan kallas leksak och vad skillnaden skulle vara om man t.ex. jämför med ett vanligt effektbegränsat luftgevär. Därför skulle jag gärna vilja ha svar på följande:

a) Hur ska man rent tekniskt kunna avgöra om en leksak liknar ett riktigt vapen? Färg, form, storlek etc?

b) Det finns sedan många år tillbaka luftvapen som till sitt yttre liknar exempelvis vanliga jaktgevär. Ska dessa tillsammans med plastleksaker (riktade till barn) förbjudas?

c) Effektbegränsade luftvapen kan idag enbart inhandlas av den som fyllt 18 år. Räcker det inte med åldersgränser och reglering?

Med vänliga hälsningar,

--------- --------------
Hej --------,

Jag har beskrivit det som leksaksvapen som liknar riktiga vapen, citat från motionen: Riksdagen ställer sig bakom det som anförs i motionen om att överväga förbud mot leksaksvapen som liknar riktiga vapen och tillkännager detta för regeringen.

Vad den gränsen exakt går, kan jag inte svara på, men det avser leksaker. Luftvapen bör kunna säljas som nu.

Med vänlig hälsning

Katarina Brännström, M
Riksdagsledamot för Kronobergs län
Ledamot i Socialförsäkringsutskottet
Ordförande i Riksdagens valberedning
Tack för svaret!

Ja, då tolkar jag det som att det rör sig om vapenliknande leksaker (samt möjligtvis dekorativa replikor) som inte är kapabla att skjuta en projektil enligt beskrivningen i dagens vapenlag, stycket om effektbegränsade vapen. Det var bra att få det klargjort!

Med vänliga hälsningar,

------------
Får se vad som kommer fram senare, och det gäller att hålla tummarna för att inte förslaget börjar täcka in en massa nonsens utöver sitt ursprungliga syfte...

JonathanRL
Lag: Lundkvists Logement
Played Since: 2005

Postby JonathanRL » 10 October 2019, 19:59

Det är allmänna motionstiden. Det skickas in en massa motioner som inte är något annat än symbolpolitik just nu.
LOGEMENT.SE - Recensioner och Artiklar om Airsoft
Mina affärsredovisningar
Det JonathanRL inte vet om G36or är inte värt att veta ;)

Lundgren

Postby Lundgren » 11 October 2019, 16:18

Just nu är folk lite extra känslosamt inställda efter bland annat att rättegången runt att Eric Torell sköts.

Så beroende på hur mycket som känslor eller rationellt det hanteras så kan det gå åt olika håll. Vissa partier är också mer för "symbolpolitik" än andra. Men då inget parti är starkt nog att driva igenom något, utan att ha minst ett annat parti med sig, så tror inte jag så värst mycket kommer att hända. Tror inte något av de större partierna skulle tycka det var viktigt nog, för att offra upp något annat i en kohandel för att driva igenom det.

Så som nämndes ovan. Handlar nog mest om symbolpolitik.

mehailz
Lag: ODA-036 "STALKER"
Played Since: 2008

Postby mehailz » 16 October 2019, 16:45

Största hotet är väl just nu mot våran rök & pyro som MSB, myndigheten för samhällsskydd och beredskap, vill ta och förbjuda.

Sanningsministeriet
Lag: Squad 040
Played Since: 2017

Postby Sanningsministeriet » 27 November 2019, 20:50

Jag har missat det här med karusellen kring rök och pyro, kan man ödmjukt be om länk eller sammanfattning?

Märkligt i mina öron att MSB skulle vilja förbjuda sånt, rökutvecklare kan ju vara ett mycket effektivt sätt för den enskilde a signalera sin närvaro om en tappat bort sig till skogs eller behöver akut hjälp. Men som okunnig i frågan kan jag ju spekulera bästjag vill :roll:
Äh, skit i dramat, kom så drar vi ut o opererar!

Return to “Nyheter”